ترجمه اختصاصی / چگونه از اشک مصنوعی برای بر طرف کردن خشکی چشم استفاده کنیم؟

14

1401/8/25

14:31


اشک مصنوعی محصولی است که برای انجام عملکردی مشابه اشک طبیعی طراحی شده است. به ویژه که آنها رطوبت و آبرسانی کافی به چشم ها را انجام می دهند. به همین دلیل، آنها اغلب در مواردی که باعث خشکی چشم می شوند استفاده می شوند.

ترجمه اختصاصی / چگونه از اشک مصنوعی برای بر طرف کردن خشکی چشم استفاده کنیم؟

به گزارش سرویس خبری بهداشت‌نیوز کاربرد آنها التهاب یا تحریک ناشی از عدم رطوبت را در چشم کاهش می دهد. علاوه بر این آنها همچنین در برابر سایر عوارض مرتبط با خشکی از چشم محافظت می کنند.

 

خشکی چشم و علل احتمالی آن:

 

خشکی چشم مشکل رایجی است که علائم آزاردهنده ای مانند خارش یا سوزش ایجاد می کند. گاهی اوقات این یک وضعیت موقتی است برای مثال، زمانی که زیاد در مقابل کامپیوتر هستید یا در یک اتاق دارای تهویه مطبوع وقت می گذرانید این اتفاق می افتد.

با این حال، مواقعی وجود دارد که این علامت مزمن می شود مانند زمانی هایی که ناشی از شرایط زیر است:

 

سالخوردگی

بیماری های خود ایمنی

تغییرات هورمونی

بیماری های آلرژیک چشم

التهاب غدد چربی پلک

 

در هر صورت، خشکی چشم اشکال مختلفی از ناراحتی را ایجاد می‌کند. این وضعیت حتی می تواند باعث تاری دید یا ایجاد خستگی چشم شود. عملی ترین راه حل برای این حالت استفاده از اشک مصنوعی است.

اشک مصنوعی رایج ترین راه حلی است که برای روان کردن خشکی چشم استفاده می شود.

 

اشک مصنوعی چیست؟

 

اشک مصنوعی قطره هایی هستند که خشکی چشم را روان می کنند و به حفظ رطوبت در سطح خارجی این اندام کمک می کنند. آنها برای مبارزه با خشکی استفاده می شوند و درمان اصلی برای کسانی هستند که از سندرم چشم خشک رنج می برند.

عملکرد آنها تقلید از ساختار اشک واقعی است. با این حال، ترکیب آنها ممکن است بسته به برند متفاوت باشد. آنها ممکن است حاوی یک یا چند عنصر زیر باشند:

 

روان کننده های چشمی

 

همه مارک ها حاوی آنها هستند. عملکرد آنها، بهبود سطح چشم در هنگام آسیب است.

 

روغن گوار: 

 

این ماده اغلب در قطره‌های روغنی‌تر وجود دارد و برای کسانی که مشکلات شدید خشکی چشم دارند مفید است.

 

مواد نگهدارنده:

 

 از رشد باکتری ها در داخل مایع جلوگیری می کنند.

 

اشک مصنوعی را می توان بدون نسخه تهیه کرد. مردم تقریباً همیشه باید چندین برند را قبل از اینکه بهترین برند را پیدا کنند امتحان کنند. همچنین استفاده از پماد یا ژل برای شرایط شدیدتر نیز رایج است.

 

 

نحوه انتخاب اشک مصنوعی مناسب:

 

همانطور که قبلاً اشاره کردیم این محصول معمولاً اولین گزینه درمانی در موارد خشکی چشم است. با این حال مهم است که توجه داشته باشید که این درمان شخصی است به خصوص اگر مشکل مزمن یا بسیار واضح باشد.

گفته می‌شود، بهترین گزینه استفاده از فرمول‌های بدون فسفات و بدون مواد نگهدارنده است. به همین ترتیب توصیه می شود اسمولاریته آن پایین باشد یعنی غلظت مواد محلول در آن کم باشد. این کار مقدار نمک اضافی یا هیپراسمولاریته که همیشه در خشکی چشم وجود دارد را جبران می کند.

همچنین لازم به ذکر است که آنها درجات ویسکوزیته متفاوتی دارند. مایعات بیشتر اثر کوتاه مدت دارند اما ژل هاو پمادها اثر طولانی‌تری دارند اما ناراحت‌کننده‌تر هستند زیرا باعث تاری دید می‌شوند. به همین دلیل معمولاً فقط در شب و قبل از خواب استفاده می شوند.

 

آیا اشک های مصنوعی ایمن هستند؟

 

به طور کلی اشک مصنوعی بی خطر است. فقط باید در مورد قطره هایی که دارای مواد نگهدارنده هستند کمی احتیاط کرد. اینها اغلب در بطری های چند دوز عرضه می شوند. نگهدارنده ها از رشد باکتری ها در دارو جلوگیری می کنند اما چشم برخی افراد را تحریک می کنند.

قطره‌های بدون مواد نگهدارنده در بسته‌بندی تک دوز عرضه می‌شوند به این معنی که بعد از استفاده دور ریخته می‌شوند. آنها معمولاً گرانتر هستند اما برای کسانی که باید بیش از چهار بار در روز از آنها استفاده کنند ایمن تر هستند.

 

با این حال، هر دو نوع می‌توانند باعث تاری دید یا ایجاد واکنش آلرژیک شوند. اگر بعد از مصرف قطره احساس ناراحتی داشتید مانند سوزش، خارش یا التهاب مصرف را قطع کنید. اگر سرگیجه، حالت تهوع یا مشکل در تنفس نیز وجود داشت فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید.

 

استفاده از اشک مصنوعی برای خشکی چشم:

 

اشک مصنوعی با مواد نگهدارنده نباید بیش از چهار بار در روز استفاده شود. با این حال، اگر آنها حاوی مواد نگهدارنده نباشند می توان تا هشت بار از آنها استفاده کرد. در هر صورت بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و دستورالعمل های او را دنبال کنید.

 

قبل از استفاده از قطره ها، لازم است دست های خود را به خوبی بشویید. سپس در صورت استفاده لنزهای تماسی خود را بردارید و بطری را تکان دهید. سپس مراحل بعدی را دنبال کنید:

 

سر خود را کمی به عقب خم کنید و به بالا نگاه کنید.

 

بطری قطره را با انگشتان شست، سبابه و وسط خود بدون تماس با نوک بطری یا لبه بطری نگه دارید.

 

چشمان خود را ببندید.

 

قطره ای را در گوشه چشم نزدیک بینی و بدون تماس با پلک بریزید.

 

چشم ها را باز کنید و چندین بار پلک بزنید تا قطره داخل چشم حرکت کند.

 

روی چشم دیگر نیز بریزید.

 

در محصول را محکم ببندید آن را کنار بگذارید و دوباره دستان خود را بشویید.

 

اشک مصنوعی بسته به فرمول به کار رفته در آن معمولاً چهار تا هشت بار در روز قابل استفاده است.

 

 

توصیه های نهایی:

 

لنزهای تماسی باعث خشکی چشم می شوند. در چنین مواردی، بهتر است از پزشک خود بخواهید که مناسب ترین نوع اشک مصنوعی را به شما توصیه کند. تقریباً همیشه آنهایی که اسید هیالورونیک ۰/۱۵درصد دارند و هیچ مواد نگهدارنده ای ندارند توصیه می شوند.

قطره های قرمزی چشم یا داروهای ضد احتقان اغلب علائم خشکی چشم را بدتر می کنند. بنابراین مصرف آنها توصیه نمی شود. اگر استفاده از اشک مصنوعی موثر نیست حتما این موضوع را با چشم پزشک خود در میان بگذارید تا گزینه‌های درمانی دیگر را امتحان کند.

 

تاریخ : ۱۳ نوامبر ۲۰۲۲

منبع : step to health 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو