علل دعوای کودکان در مدرسه کدامند؟

علل دعوای کودکان در مدرسه کدامند؟


منبع: آرگا

17

1401/8/25

16:08


در این مطلب در مودر دعوای کودکان در مدرسه صحبت می کنیم مه دعوا کردن در مدرسه می تواند علل مختلفی داشته باشد مانند استرس، مشکللات خانوادگی، فشار درسی و غیره. امیدوارم این مطلب مورد پسند شما عزیزان قرار گیرد.

برخی مواقع کودک ما از دعوا یا سایر رفتار های فیزیکی منفی به عنوان مهارت اصلی مقابله با دیگران استفاده می کند. کودکان از این رفتارها در مدرسه، محله یا در زمین بازی استفاده می کنند. هم اکنون در این مطلب درباره دعوای کودکان در مدرسه صحبت می کنیم.

علت دعوای کودکان در مدرسه

نکات لازم در زمان دعوای کودکان در مدرسه

زمانی که فرزند شما درگیر دعوا در مدرسه می شود، بهترین کار این است که پیش از هر چیز بفهمید دقیقا چه اتفاقی رخ داده است. به همین ترتیب چهارچوبی برای بحث نهایی خود با فرزندتان خواهید داشت. در مشاوره کودکان ابتدایی برای مدیریت دعوای کودکان کار های زیر پیشنهاد می شود:

زمان دادن به کودکان برای انتقال شرایط

اندکی به کودک خود زمان بدهید تا از شرایطی که در آن درگیر دعوا بوده خارج شود. سریعا او را به چالش نکشید، چون تغییر شرایط برای افراد در هر سنی سخت می باشد. پردازش احساسات در دقایق اولیه پس از دعوا برای هر کودکی دشوار می باشد. زمانی که فرزندتان آرام شد، صحبت با او را شروع کنید.

مستقیم صحبت کردن با فرزند

زمانی که صحبت می کنید، تلاش کنید از فریب، سرزنش و به دام انداختن کودکتان اجتناب کنید. در عوض، در تربیت فرزند بسیار مستقیم و صریح باشید. شاید جمله می خواهی به من بگوی برایت چه اتفاقی افتاده است؟ شروع خوبی برای صحبت با او باشد. تلاش نکنید کودک خود را با گفتن جملاتی مثل”آیا امروز در مدرسه اتفاقی رخ داده است که بخواهید در مورد آن صحبت کنید” فریب دهید.

دلیل دعوای بچه ها در مدرسه

گوش دادن به فرزند حتی در صورت اشتباه کردنش

اگر فرزند شما به حرف زدن تمایل دارد، بگذارید در ابتدا تمام داستان را برای شما تعریف کند. اگر فرزندتان را هنگامی که به نظر می رسد واقعیت را نمی گوید متوقف کنید، ممکن است نکته ای را که لازم است بدانید از دست بدهید. اغلب، ادراک یک کودک با یک بزرگسال یکسان نمی باشد. به هر حال، این برداشت های نادرست باید اصلاح شود. پس فرزند خود را تشویق کنید که حرف بزند.

پرهیز از واژه “اما”

در اینجا یک قانون مهم و اساسی وجود دارد(هنگامی که با فرزند خود مخالف هستید یا می خواهید چیزی را تذکر دهید، از استفاده کلمه ی “اما” اجتناب کنید). به جای آنکه از واژه ای مثل “و” استفاده کنید. درک کنید که کلمه “اما” ارتباط موثر را پایین می آورد، چون در حقیقت به معنای تذکر دادن اشتباه به فرزندتان است. به کار بردن این چنین کلماتی موجب رفتار تدافعی فرزندتان می شود.

پیامد های دعوا در مدرسه

تشخیص عواقب دعوا و خشونت میان بچه ها آسان می باشد. افزون بر پیامدهای جسمانی ناشی از خشونت های کلاسی دانش آموز، دعوای بچه ها پیامد های اجتماعی و روانی نیز دارد. بر اساس مطالعه ای که در سال ۲۰۰۵ توسط دانشگاه توکور در فنلاند انجام شد، کودکانی که در مدرسه مورد آزار و اذیت یا مجروح شدن قرار می گیرند، اکثر نشانه هایی از افسردگی، افکار خشونت آمیز، خودکشی، اعتماد به نفس پایین، اضطراب و سایر مسائل روانشناختی را از خود نشان می دهند. این پیامدها در اثر دعوا در مدارس ایران نیز دیده می شود. کودکانی که درگیر دعوا در مدرسه دخترانه یا پسرانه می شوند امکان دارد از برقراری ارتباط با دانش آموزان دیگر پرهیز کنند تا از برخوردهای خشونت آمیزی که می تواند برای مهارت های اجتماعی و تعامل انسانی ضرر داشته باشد، پرهیز کنند.

دلیل دعوای کودکان در مدرسه

دلایل ناسازگاری کودکان در مدرسه

کودکان به علل مختلفی امکان دارد در مدرسه از خود ناسازگاری نشان دهند. ما در اینجا به بعضی از این دلایل اشاره خواهیم کرد.

۱. دوستان

در حالی که اکثر دانش آموزان می گویند که دوستانشان یکی از جنبه های مورد علاقه آنها در مدرسه هستند، آنها همچنین می توانند منبع استرس در کودکان باشند. نگرانی درباره نداشتن دوستان کافی، نبودن در کلاس با دوستان، ناتوانی در هماهنگی با دوستان در یک منطقه خاص، درگیری های بین فردی و فشار همسالان چند مورد از روش های رایجی هستند که می توانند کودکان را تحت فشار قرار بدهند.

۲. معلمان

یک تجربه خوب با یک معلم دلسوز قادر است تاثیری بزرگ در زندگی کودک بگذار همینطور می تواند یک تجربه ی بد برای کودک باشد. در حالی که بیشتر معلمان تمام تلاش خود را برای ارائه یک تجربه ی آموزشی مثبت به دانش آموزان می کنند، بعضی از دانش آموزان برای سبک های تدریس خاص نسبت به دیگران مناسب تر می باشند. اگر بین دانش آموز و معلم ناسازگاری وجود داشته باشد، کودک می تواند احساسات منفی پایداری در مورد مدرسه یا توانایی های خود به وجود بیاورد.

علت دعوای بچه ها در مدرسه

۳. عدم تطابق سبک های یادگیری

امکان دارد از قبل بدانید که سبک های متفاوتی برای یادگیری وجود دارد. بعضی از راه گوش دادن بهتر یاد می گیرند، بعضی دیگر اگر اطلاعات نوشته شده را ببینند، اطلاعات را بهتر حفظ می کنند و برخی دیگر یادگیری از راه انجام یک کار را ترجیح می دهند. اگر در سبک یادگیری کودک و کلاس درس ناهماهنگی وجود داشته باشد یا اگر کودک شما یک ناتوانی دیگری دارد، بدیهی است که می تواند منجر به یک تجربه تحصیلی استرس زا شود.

۴. برنامه درسی با فشار بالا

رقابت در دنیای درسی هرروز بیشتر از قبل می شود و بچه ها را تحت تاثیر خود قرار می دهد. والدین زیادی سعی می کنند کودکان خود را در فعالیت های فوق برنامه ثبت نام کنند. برخی مواقع احتمال دارد این برنامه ها فشاری را به کودکان وارد کند که آنها را نسبت به فضا و محیط مدرسه بدبین کند. این بدبینی نیز یکی از علل ناسازگاری کودکان در مدرسه باشد.

توضیح علت دعوای کودکان در مدرسه

۵. خواب ناکافی

خواب ناکافی تنها مشکل بزرگسالان نمی باشد. از آنجایی که برنامه های کودکان سرشار از تکالیف و کارهای فوق برنامه و گاهی اوقات خانواده است، بچه ها اغلب کمتر از احتیاجشان می خوابند. عملکرد کودکان تحت تاثیر کمبود خواب فقط به معنای خواب آلودگی نیست، بلکه می تواند به عملکرد شناختی ضعیف، بدخلقی، عدم هماهنگی و سایر اثرات منفی در رفتار کودکان منجر شود.

۶. کمبود وقت در محیط خانواده

مشغله های فراوان والدین در جوامع امروزی موجب شده است که کودکان والدین کمتر مهلت جمع شدن دور یکدیگر را داشته باشند. در نهایت والدین کمتر با فرزندان خود در ارتباط هستند. ارتباط کمتر موجب می شود والدین از مسائلی که کودکان در مدرسه مشغول آن می شوند آگاه نباشند و در نهایت نتوانند به حل مشکلات آنها کمک کنند.

نحوه برخورد با پرخاشگری فرزندان

برای کنترل دعوای کودکان و پیدا کردن علل دعوا بین نوجوانان در مدرسه احتیاج است که محرک های کودکان و نوجوانان را شناسایی کنید. حرف زدن با متخصص مشاوره تحصیلی و مشاوره کودک هم می تواند در این زمینه کمک کننده باشد. توجه به محرک هایی که موجی پرخاشگری کودک شما می شود امکان دارد به پیشگیری از طغیان کمک نماید. محرک های رایج در ایجاد خشم و پرخاشگری کودکان به شرح زیر می باشد:

دلیل دعوای بچه ها در مدرسه چیست

  • مسئولیت های چالش برانگیز مثل انجام یک بازی جدید یا تسلط بر یک مهارت فیزیکی جدید
  • نرسیدن به چیزی که می خواهند
  • احساس گرسنگی یا خستگی
  • تغییر در روال معمول کودک شما
  • ناتوانی در برقراری ارتباط با احساسات و نیازها و یا گوش ندادن به آنها
  • بازی با بچه ها یا خواهرها و برادرهای دیگر

دعوای بچه ها در محیط مدرسه بیشتر است و اغلب بچه ها در دوران مهد و خردسالی مشکلی ندارند. ولی اگر اینگونه باشد، باید مشاوره کودکان ۲ تا ۶ سال را هم برای این دسته از فرزندان در نظر داشته باشید. با این حال شما نمی توانید آنچه را که باعث پرخاشگری فرزندتان می شود را شناسایی کنید و اقدامات لازم را برای حل آن انجام دهید. به طور مثال، فقط به این دلیل که کودک شما اسباب بازی می خواهد، به این معنا نمی باشد که باید آن را داشته باشد. ولی امکان دارد بتوانید با ثابت نگه داشتن برنامه روزانه فرزند خود، اطمینان از خواب کافی و پرت کردن حواس او در موقعیت هایی که متوجه می شوید خلق و خوی او تغییر خود را آغاز می کند، می تواند از پرخاشگری کودک پیشگیری کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو