آیا بارداری و شیردهی برای مادر منفعت دارد؟

60

1401/8/25

16:53


به گفته کارشناس امور مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین؛ برخلاف تصور عموم جامعه، دوره بارداری و شیردهی، برای مادر، منافع بی بدیلی دارد و فرزندآوری و فرزندپروری، مساوی با از بین رفتن سلامتی مادر نیست.

آیا بارداری و شیردهی برای مادر منفعت دارد؟

به گزارش بهداشت نیوز، زهرا خوش زبان اظهار کرد: از جمله فوائد آن، می توان به کاهش احتمال ابتلا به سرطان پستان، سرطان تخمدان و رحم، کاهش ریسک ابتلا به فیبروم و تحلیل و بهبود اندومتریوز اشاره کرد.

این کارشناس بیان کرد که تجربه بارداری و شیردهی در برخی مادران، با بهبود یا کاهش علائم تنبلی تخمدان(سندروم تخمدان پلی کیستیک)، کاهش دردهای دوره قاعدگی، کاهش احتمال ابتلا به بیماری هایی چون فشار خون، قند خون، چربی خون و سکته های قلبی و مغزی همراه است.  

وی با اظهار اینکه در دوره بارداری، سلول های بنیادی جنین، از طریق جفت به مادر منتقل می شود؛ گفت: این سلول های بنیادی به جوان سازی بدن مادر کمک می کند و با افزایش طول عمر و سلامت عمومی او همراه است.

روش های جلوگیری از بارداری، دارای عوارض

کارشناس امور مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: روش های جلوگیری از بارداری، دارای عوارضی، مانند: لکه بینی، سردرد، تهوع، افزایش وزن، لخته شدن خون در وریدها، سکته های قلبی و مغزی، لکه های پوستی، تومورهای خوش خیم و بدخیم کبدی،  افزایش احتمال ابتلا به سرطان پستان و سرطان رحم( اندومتر) است.

مزایای فرزندآوری و معایب تک فرزندی

به گفته این کارشناس، تعدد فرزند، به ارتقای سلامت روان والدین، چه در جوانی، و چه در سالمندی کمک می کند.

خوش زبان با اذعان به اینکه صفاتی، مانند: خوش بینی به آینده، وظیفه شناسی، قابل اعتماد بودن و رقابت جویی، در کودکان تک، کمتر است؛ گفت: خانواده های چند فرزندی، عموما پویایی و گرمای بیشتری دارند؛ حمایت و همدلی بیشتری از یکدیگر دریافت می کنند و حس مسؤولیت، روحیه تعامل، استقلال، بلوغ رفتاری، خلاقیت و سازگاری، در آن ها، پُر رنگ تر است. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو