بیماری دریچه قلب گاها مادرزادی و یا گاهی در طول سالیان بروز می یابد، در این مطلب از سلام دنیا درباره بیماری دریچه قلب، علائم بیماری دریچه قلب، علل بیماری، مشکلات، عوامل خطر، عوارض، تشخیص، درمان، تعمیر و تعویض دریچه قلب، شیوه زندگی و درمان های خانگی دریچه قلب صحبت خواهیم کرد، لطفا با ما همراه باشید.

بیماری دریچه قلب چیست

در بیماری دریچه قلب، یک یا چند دریچه در قلب شما به درستی کار نمی کند. قلب شما چهار دریچه دارد که جریان خون را در جهت صحیح نگه می دارد. در برخی موارد، یک یا چند دریچه به درستی باز یا بسته نمی شوند. این  باعث می شود که جریان خون از طریق قلب شما به بدن شما مختل شود. درمان بیماری دریچه قلب شما به دریچه قلب آسیب دیده و نوع و شدت بیماری بستگی دارد. گاهی اوقات بیماری دریچه قلب نیاز به جراحی برای ترمیم یا تعویض دریچه قلب دارد.

علائم بیماری مشکل دریچه قلب

برخی از افراد مبتلا به بیماری دریچه قلب ممکن است برای چندین سال علائمی نداشته باشند. هنگامی که علائم و نشانه ها ظاهر می شوند، ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • صدای هق هق (سوفل قلب) زمانی که پزشک با گوشی پزشکی به صدای قلب گوش می دهد
  • درد قفسه سینه
  • تورم شکم (شایع تر با نارسایی تریکوسپید پیشرفته)
  • خستگی
  • تنگی نفس، به خصوص در حالت فعال یا دراز کشیدن
  • تورم مچ پا و پاهای شما
  • سرگیجه

حتما بخوانید: علت سرگیجه چیست و چگونه درمان میشود


  • غش کردن
  • ضربان قلب نامنظم

علائم بیماری دریچه قلب

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر علائمی دارید که ممکن است نشان دهنده بیماری دریچه قلب باشد، به پزشک خود مراجعه کنید. اگر سوفل قلبی دارید، ممکن است پزشک به شما پیشنهاد کند که به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

علت بیماری دریچه قلب

چهار دریچه قلب که جریان خون را در جهت درست نگه می‌دارند عبارتند از: دریچه‌های میترال، سه لتی، ریوی و آئورت. هر دریچه دارای فلپ‌هایی است که در هر ضربان قلب یک بار باز و بسته می‌شوند. اگر یک یا چند دریچه به درستی باز یا بسته نشوند، جریان خون از طریق قلب به بدن شما مختل می شود.

علل بیماری دریچه قلب

بیماری دریچه قلب ممکن است در بدو تولد وجود داشته باشد (مادرزادی). همچنین می تواند در بزرگسالان به دلایل بسیاری مانند عفونت ها و سایر بیماری های قلبی رخ دهد.

مشکلات دریچه قلب عبارتند از:

1. نارسایی

فلپ های دریچه به درستی بسته نمی شوند و باعث نشت خون به سمت عقب در قلب شما می شود. این معمولاً به دلیل برآمدگی فلپ های دریچه به عقب رخ می دهد، وضعیتی به نام پرولاپس.

2. تنگی مجرا

فلپ های سوپاپ ضخیم یا سفت می شوند و احتمالاً به هم جوش می خورند. این منجر به باریک شدن باز شدن دریچه و کاهش جریان خون در دریچه می شود.

3. آترزیا

دریچه تشکیل نشده است و یک ورقه جامد از بافت، جریان خون بین حفره های قلب را مسدود می کند.

مشکلات دریچه قلب

عوامل خطر ابتلا به بیماری دریچه قلب

عوامل متعددی می توانند خطر ابتلا به بیماری دریچه قلب را افزایش دهند، از جمله:

  • افزایش سن
  • سابقه عفونت های خاصی که می تواند قلب را تحت تاثیر قرار دهد
  • سابقه انواع خاصی از بیماری قلبی یا حمله قلبی
  • فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت و سایر عوامل خطر بیماری قلبی
  • بیماری های قلبی در بدو تولد (بیماری مادرزادی قلبی)

حتما بخوانید: برای کاهش فشار خون بالا چه بخوریم


عوارض بیماری دریچه قلب

بیماری دریچه قلب می تواند عوارض زیادی ایجاد کند، از جمله:

  • نارسایی قلبی
  • سکته
  • لخته شدن خون
  • اختلالات ضربان قلب
  • مرگ

تشخیص بیماری دریچه قلب

پزشک شما یک معاینه فیزیکی انجام می دهد و به سوفل قلبی گوش می دهد که نشانه احتمالی یک وضعیت دریچه قلب است. ممکن است چندین آزمایش برای تشخیص بیماری خود داشته باشید.

آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

1. اکوکاردیوگرافی یا اکوی قلب:

امواج صوتی که از یک دستگاه عصا مانند (مبدل) به قلب شما هدایت می شوند، تصاویر ویدئویی زنده از قلب شما  تولید می کنند. این آزمایش ساختار قلب، دریچه های قلب و جریان خون در قلب شما را مورد ازمایش قرار می دهد. اکوکاردیوگرام به پزشک کمک می‌کند تا از نزدیک به دریچه‌های قلب و میزان عملکرد آنها نگاه کند. پزشکان ممکن است از یک اکوکاردیوگرام سه بعدی نیز استفاده کنند.

در نوع دیگری از اکوکاردیوگرام به نام اکوکاردیوگرام ترانس مری، یک مبدل کوچک متصل به انتهای لوله در لوله ای که از دهان شما به معده شما (مری) منتهی می شود، وارد می شود. این آزمایش به پزشک کمک می‌کند تا نسبت به یک اکوکاردیوگرافی معمولی، نگاه دقیق‌تری به دریچه‌های قلب داشته باشد.

2. الکتروکاردیوگرام (ECG):

سیم ها (الکترودها) که به پدهای روی پوست شما متصل می شوند، تکانه های الکتریکی قلب شما را اندازه گیری می کنند. نوار قلب می تواند بزرگ شدن حفره های قلب، بیماری قلبی و ریتم غیر طبیعی قلب را تشخیص دهد .

الکتروکاردیوگرام

3. اشعه ایکس قفسه سینه:

اشعه ایکس قفسه سینه می تواند به پزشک کمک کند تا تشخیص دهد که آیا قلب بزرگ شده است یا خیر، که می تواند نشان دهنده انواع خاصی از بیماری دریچه قلب باشد. رادیوگرافی قفسه سینه همچنین می تواند به پزشکان در تعیین وضعیت ریه های شما کمک کند.

4. ام آر آی قلب :

MRI قلب از میدان های مغناطیسی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر دقیق از قلب شما استفاده می کند. می تواند شدت بیماری شما را تعیین کند و اندازه و عملکرد حفره های پایین قلب شما را ارزیابی کند.

5. تست ورزش یا تست استرس:

تست‌های ورزشی مختلف به اندازه‌گیری میزان تحمل فعالیت و نظارت بر پاسخ قلب شما به فعالیت بدنی کمک می‌کنند. اگر نمی توانید ورزش کنید، ممکن است داروهایی به شما داده شود که اثر ورزش را بر قلب شما بگذارند.


حتما بخوانید: بهترین دمنوش و داروی گیاهی برای کاهش استرس


6. کاتتریزاسیون قلبی:

این آزمایش اغلب برای تشخیص بیماری دریچه قلب استفاده نمی شود، اما اگر آزمایشات دیگر قادر به تشخیص بیماری یا تعیین شدت آن نباشند، ممکن است از آن استفاده شود.

پزشک یک لوله نازک (کاتتر) را از طریق یک رگ خونی در بازو یا کشاله ران شما می گذراند، آن را به یک سرخرگ در قلب شما هدایت می کند و رنگ را از طریق کاتتر تزریق می کند تا شریان در عکس اشعه ایکس قابل مشاهده باشد. این به پزشک شما تصویر دقیقی از شریان های قلب و نحوه عملکرد قلب شما ارائه می دهد. همچنین می تواند فشار داخل حفره های قلب را اندازه گیری کند.

تشخیص بیماری دریچه قلب

درمان بیماری دریچه قلب

درمان بیماری دریچه قلب به علائم، شدت بیماری و اینکه آیا وضعیت شما در حال بدتر شدن است یا خیر بستگی دارد. یک پزشک متخصص در زمینه بیماری های قلبی (متخصص قلب) مراقبت های شما را ارائه خواهد کرد. درمان ممکن است شامل نظارت بر وضعیت شما با بازدیدهای منظم بعدی باشد. ممکن است از شما خواسته شود:

  • تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنید
  • برای درمان علائم دارو مصرف کنید
  • در صورت داشتن ریتم نامنظم قلب به نام فیبریلاسیون دهلیزی، برای کاهش خطر لخته شدن خون از داروهای رقیق کننده خون استفاده کنید.

درمان بیماری دریچه قلب

جراحی یا سایر روش ها

ممکن است در نهایت به جراحی دریچه قلب برای ترمیم یا تعویض دریچه قلب نیاز داشته باشید، حتی اگر علائمی نداشته باشید. اگر برای بیماری قلبی دیگری نیاز به عمل جراحی دارید، پزشک ممکن است همزمان دریچه بیمار را جراحی یا تعویض کند.

جراحی دریچه قلب معمولاً از طریق یک برش (جراحی) در قفسه سینه انجام می شود. پزشکان گاهی اوقات جراحی قلب کم تهاجمی را انجام می دهند که شامل برش های کوچکتر از برش هایی است که برای جراحی قلب باز ایجاد می شود. در برخی از مراکز پزشکی، پزشکان جراحی قلب با کمک ربات را انجام می دهند، نوعی جراحی قلب با حداقل تهاجم که در آن جراحان از ابزارهای رباتیک برای انجام این عمل استفاده می کنند.

گزینه های جراحی شامل جراحی یا تعویض دریچه است.

بیماری دریچه قلب جراحی یا سایر روش ها

تعمیر دریچه قلب

پزشک ممکن است برای حفظ دریچه قلب، ترمیم دریچه قلب را توصیه کند. برای ترمیم دریچه قلب، جراحان ممکن است:

  • وصله سوراخ در یک دریچه
  • لت های سوپاپ را که ذوب شده اند جدا کنید
  • رگ هایی که از دریچه پشتیبانی می کنند را تعویض کنید
  • بافت اضافی دریچه را بردارندتا دریچه محکم بسته شود

جراحان اغلب حلقه اطراف دریچه (حلقه) را با کاشت یک حلقه مصنوعی سفت یا تقویت می کنند. در برخی موارد، پزشکان از روش‌های کمتر تهاجمی برای تعمیر دریچه‌های خاص با استفاده از لوله‌های بلند و نازک (کاتتر) استفاده می‌کنند. این روش ها می تواند شامل استفاده از گیره، دوشاخه یا سایر وسایل باشد.

تعویض دریچه قلب

اگر دریچه قابل ترمیم نباشد، جراحان ممکن است دریچه آسیب دیده را خارج کرده و آن را با یک دریچه مکانیکی یا یک دریچه ساخته شده از بافت قلب گاو، خوک یا انسان (دریچه بیولوژیکی یا بافتی) جایگزین کنند.

تعویض دریچه قلب1

اگر تعویض دریچه با دریچه مکانیکی داشتید، برای جلوگیری از لخته شدن خون باید تا آخر عمر از داروهای رقیق کننده خون استفاده کنید. دریچه های بافت بیولوژیکی به مرور زمان مشکل دارمی شوند و معمولاً نیاز به تعویض دارند.


حتما بخوانید: انواع رقیق کننده خون طبیعی و شیمیایی


تعویض دریچه قلب2

یک روش کم تهاجمی به نام جایگزینی دریچه آئورت ترانس کاتتر (TAVR) ممکن است برای جایگزینی دریچه آئورت آسیب دیده استفاده شود. در این روش، پزشک یک لوله بلند و نازک (کاتتر) را در شریان پا یا قفسه سینه قرار می دهد و آن را به دریچه قلب هدایت می کند. یک دریچه جایگزین از طریق این کاتتر به موقعیت صحیح منتقل می شود.

تعویض دریچه قلب3

شیوه زندگی و درمان خانگی بیماری دریچه قلب

برای کنترل وضعیت خود، قرار ملاقات های منظمی با پزشک خود خواهید داشت.

این ایده خوبی است که  تغییراتی در سبک زندگی برای سلامت قلب ایجاد کنید، از جمله:

  • داشتن یک رژیم غذایی سالم برای قلب از انواع میوه ها و سبزیجات، لبنیات کم چرب یا بدون چربی، مرغ، ماهی و غلات کامل استفاده کنید. از چربی های اشباع شده و ترانس و نمک و شکر اضافی خودداری کنید.
  • حفظ وزن: هدف حفظ وزن  این است که اگر اضافه وزن داریدیا چاق هستید، پزشک ممکن است کاهش وزن را توصیه کند.
  • انجام فعالیت بدنی منظم: سعی کنید حدود 30 دقیقه فعالیت بدنی مانند پیاده روی سریع را در برنامه تناسب اندام روزانه خود بگنجانید.
  • کنترل استرس: فعالیت های آرامش بخش مانند مدیتیشن و تنفس عمیق را امتحان کنید. از نظر بدنی فعال بمانید؛ و وقت خود را با خانواده و دوستان بگذرانید.
  • پرهیز از دخانیات اگر سیگار می کشید، آن را ترک کنید. از پزشک خود در مورد منابعی که به شما در ترک سیگار کمک می کند بپرسید. پیوستن به یک گروه پشتیبانی ممکن است مفید باشد.

برای زنان مبتلا به بیماری دریچه قلب، قبل از باردار شدن با پزشک خود صحبت کنید. پزشک می‌تواند با شما درمورد داروهایی که می‌توانید با خیال راحت مصرف کنید، و اینکه آیا به روشی برای درمان وضعیت دریچه قبل از بارداری نیاز دارید، صحبت کند.

احتمالاً در دوران بارداری به نظارت دقیق توسط پزشک خود نیاز خواهید داشت. اگر بیماری دریچه قلبی شدیدی دارید، پزشک ممکن است برای کاهش خطر، شما را از باردارشدن منع کند.

ناراحتی قلبی و بارداری

مقابله و حمایت

اگر بیماری دریچه قلب دارید، در اینجا چند مرحله وجود دارد که ممکن است به شما در مقابله با آن کمک کند:

  • داروها را طبق دستور مصرف کنید. داروهای خود را طبق دستور پزشک مصرف کنید.
  • داشتن حمایت خانواده و دوستان می تواند به شما کمک کند تا با شرایط خود کنار بیایید. از پزشک خود در مورد گروه های حمایتی که ممکن است مفید باشند بپرسید.
  • فعال بمانید. این ایده خوبی است که از نظر بدنی فعال بمانید و ورزش کنید پزشک شما ممکن است در مورد اینکه چه مقدار و چه نوع ورزشی برای شما مناسب است به شما توصیه هایی بدهد.
سخن آخر

در این مطلب با بیماری قلبی و نحوه تشخیص ، درمان و هر آنچه که باید بدانید آشنا شدید، امیدواریم که از این مطلب در جهت بالا بردن دانسته های خود استفاده ببرید.