از رفع تیرگی دور چشم تا تقویت مو فقط با این چای

منبع: دلتا پیام

15

1401/8/26

23:24


خواص چای سبز برای پوست و مو خود را دست کم نگیرید. چای سبز از مقادیر فراوانی آنتی‌اکسیدان، آنزیم، آمینواسید و ترکیبات فیتوشیمیایی مانند پُلی‌فِنول تشکیل شده و سرشار از ویتامین‌های گروه B، فولات، منگنز، پتاسیم، منیزیم و کافئین است.

خواص چای سبز برای پوست و مو خود را دست کم نگیرید. چای سبز از مقادیر فراوانی آنتی‌اکسیدان، آنزیم، آمینواسید و ترکیبات فیتوشیمیایی مانند پُلی‌فِنول تشکیل شده و سرشار از ویتامین‌های گروه B، فولات، منگنز، پتاسیم، منیزیم و کافئین است. برگ‌های چای سبز علاوه‌بر فواید بی‌شماری که برای سلامتی بدن به‌همراه می‌آورند، در زیباسازی پوست نیز کاربرد دارند و پایه‌ اصلی طیف گسترده‌ای از ماسک‌های زیبایی محسوب می‌شوند. درادامه، با ما همراه باشید تا با خواص چای سبز برای پوست بیشتر آشنا شود. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

خواص چای سبز برای پوست 

 بهبود رنگ و ظاهر پوست

از خواص چای سبز برای پوست و مو می‌توان به بهبود رنگ و ظاهر پوست اشاره کرد. چای سبز به‌دلیل پاک‌سازی سموم از پوست، التیام لک‌ها و جراحات، کاهش التهابات پوستی و تقویت خاصیت کشسانی پوست موجب بهبود رنگ و ظاهر پوست، یا بهتر بگوییم بهبود سلامت کلی پوست، می‌شود. نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۰۳ توسط کالج پزشکی جورجیا انجام شد، نشان داد که چای سبز به جوان‌سازی پوست کمک می‌کند و در درمان بیماری‌ها و زخم‌های پوستی نیز کاربرد دارد.

  • محتویات ۲ عدد چای سبز کیسه‌ایِ استفاده‌شده را به‌همراه ۱ تا ۲ قاشق چای‌خوری عسل خام و مقدار کمی آب‌لیمو مخلوط کنید. ماسک به‌دست‌آمده را روی صورت‌تان بمالید و پس از ۵ تا ۱۰ با آب ولرم بشویید. این ماسک را می‌توانید ۱ تا ۲ بار در هفته استفاده کنید.

3 فایده چای سبز برای پوست

 کاهش پف و تیرگی زیر چشم

از خواص چای سبز برای پوست و مو می‌توان به کاهش پف و تیرگی زیر چشم اشاره کرد. چای سبز حاوی انواع آنتی‌اکسیدان و تانین (نوعی ماده‌ قابض) است که در درمان پف و تیرگی زیر چشم مؤثرند. آنتی‌اکسیدان‌ها و تانین‌های موجود در چای سبز با کمک به انقباض رگ‌های خونیِ زیر پوست نازک اطراف چشم موجب کاهش ورم و پف در این نواحی می‌شوند. چای سبز همچنین به‌دلیل برخورداری از ویتامین K در روشن‌سازی تیرگی زیر چشم مؤثر است.

  • ۲ عدد چای سبز کیسه‌ایِ استفاده‌شده را به‌مدت ۳۰ دقیقه در یخچال بگذارید و سپس کیسه‌های خنک‌ چای را ۱۵ دقیقه روی پلک‌تان (پلک‌تان را ببندید) بخوابانید. این کار را می‌توانید ۲ بار در روز استفاده کنید تا به نتیجه‌ی دلخواه برسید.

مبارزه با علائم پیری پوست

از خواص چای سبز برای پوست و مو می‌توان مبارزه با علائم پیری پوست اشاره کرد. چای سبز به‌دلیل برخورداری از خواص ضدپیری و آنتی‌اکسیدانیِ قوی قادر است بروز علائم پیری مانند افتادگی پوست، آسیب‌های ناشی از نور خورشید، لک‌های پیری و چین‌وچروک را به تأخیر بیندازد. پُلی‌فِنول‌های موجود در چای سبز موجب خنثی‌سازی اثر رادیکال‌های آزاد می‌شوند. گفتنی است که رادیکال‌های آزاد می‌توانند آسیب جدی به پوست وارد کنند و فرایند پیری پوست را سرعت ببخشند. چای سبز همچنین به پیشگیری از سرطان پوست کمک می‌کند.

  • ماسک شماره‌ ۱: ۳ قاشق غذاخوری ماست ساده، ۱ قاشق غذاخوری پودر برگ چای سبز و مقدار کمی پودر زردچوبه را باهم مخلوط کنید. ماسک به‌دست‌آمده را روی صورت و گردن‌تان بمالید و پس از ۲۰ دقیقه با آب ولرم بشویید. این ماسک را می‌توانید ۱ تا ۲ بار در هفته استفاده کنید. اما اگر به‌دنبال ماسک ساده‌تری هستید، فقط کافی است ۱ قاشق چای‌خوری چای سبز ماچا و چند قطره‌ی آب را باهم مخلوط کنید تا یک ماسک خمیری درست شود.
  • ماسک شماره‌ ۲: اگر پوست‌تان خشک است، ۱ قاشق چای‌خوری چای سبز ماچا، ۲/۱ قاشق چای‌خوری روغن نارگیل و همین مقدار آب گرم را باهم مخلوط کنید و ماسک به‌دست‌آمده را روی صورت‌تان بمالید و پس از اینکه کاملا خشک شد، با آب گرم بشویید. این ماسک را می‌توانید چندبار در هفته استفاده کنید.

خواص چای سبز برای مو

تحریک رشد مو

از خواص چای سبز برای پوست و مو می‌توان به تحریک چای سبز اشاره کرد. چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به تحریک رشد مو کمک می‌کنند. کاتِچین‌های موجود در چای سبز از قابلیت مهار آنزیم ۵-آلفا-رِدوکتاز برخوردارند که موجب جلوگیری از تبدیل تِستوستِرون به دی‌هیدروتِستوستِرون (تولید دی‌هیدروتِستوستِرون یا DHT در بدن یکی از دلایل اصلی ریزش موست) می‌شود. چای سبز همچنین در تحریک رشد موهای جدید مؤثر است و حتی از مشکلات شایعی مانند خشکی و شوره‌ی سر جلوگیری می‌کند.

  • پس از شست‌وشوی موها، سرتان را با چای سبز تازه دم‌کرده‌ خنک‌شده آب‌ بکشید و ۱۰ دقیقه‌ی بعد با آب سرد بشویید. این کار را ۲ تا ۳ بار در هفته به‌مدت چند ماه تکرار کنید.
  • همچنین با نوشیدن روزی ۲ تا ۳ فنجان چای سبز می‌توانید موهای محکم‌تر و شاداب‌تری داشته باشید.

افزایش درخشندگی موها

از خواص چای سبز برای پوست و مو می‌توان به افزایش درخشندگی مو اشاره کرد. چای سبز علاوه‌بر تقویت استحکام و سلامت موها موجب افزایش درخشندگی و شادابی مو نیز می‌شود و همچنین از مو در برابر آلودگی‌ها و محصولات بهداشتی‌آرایشی آسیب‌رسان محافظت می‌کند. به‌علاوه، چای سبز به‌دلیل برخورداری از پَنتِنول و ویتامین‌های ‌E و C در حفظ نرمی مو مؤثر است.

  • ۲ تا ۳ عدد چای سبز کیسه‌ای را به‌مدت ۱ ساعت در ۴ پیمانه آب داغ بخیسانید. سپس کیسه‌های چای را از داخل ظرف خارج کنید و اجازه بدهید که محلول چای سبز خوب خنک شود. در مرحله‌ی بعد فقط کافی است موهایتان کمی را مرطوب کنید و با این محلول بشویید. پس از اینکه محلول چای سبز ۱۰ دقیقه روی موهایتان استراحت کرد، می‌توانید شامپو بزنید. در آخر، موهایتان را با آب سرد آب‌کشی کنید تا درخشندگی موها تثبیت شود. این کار را می‌توانید ۲ تا ۳ بار در هفته تکرار کنید.

خواص چای سبز

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی مطلب درمان ریزش و تقویت مو را اینجا بیابید را مطالعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو