خواص فلفل پول بیبر و مضرات ناشی از مصرف آن

خواص فلفل پول بیبر و مضرات ناشی از مصرف آن


منبع: آرگا

13

1401/8/26

23:32


فلفل پول بیبر یا فلفل قرمز ترکیه ای اسم نوعی فلفل است که در ترکیه و سوریه مورد کشت قرار می گیرد و به اسم فلفل حلب نیز شناخته می شود. با این مطلب همراه ما باشید تا با خواص فلفل پول بیبر آشنا شوید.

فلفل پول بیبر یا فلفل قرمز ترکیه ای یا فلفل حلب نوعی ادویه محبوب است که در سراسر دنیا شناخته می شود. این فلفل علاوه بر طعم و مزه خوب خواص بسیاری هم دارد. در این مطلب با خواص فلفل پول بیبر و روش مصرف آن آشنا می شوید.

آشنایی با خواص فلفل پول بیبر و روش مصرف آن

فلفل پول بیبر نوعی فلفل قرمز پرک شده نیمه خشک شده می باشد که به عنوان ادویه ترکی یا حلب در دنیا شناخته می شود. از این ادویه می توان به جای فلفل قرمز یا به عنوان تزئین روی انواع غذا استفاده کرد. فلفل پول بیبر اصل ترکیه از نوع خاصی از فلفل به جز چیلی یا سایر انواع آن مانند فلفل دلمه ای به دست می آید.

چرا که طعم تندی ندارد اما به شیرینی طعم فلفل دلمه ای و پاپریکا هم نیست. فلفل پول بیبر  دارای پتاسیم، منگنز، فلانوییدها، ویتامین ای، ث و ب ۶ است که خواص آنتی اکسیدانی بالایی دارد. این فلفل علاوه بر طعم و مزه خوب با مزایای زیادی هم همراه است.

پول بیبر در ترکیه و سوریه تحت کشت واقع می شود و به اسم فلفل حلب نیز شناخته می شود. پول بیبر یا پرک فلفل قرمز یا فلفل قرمز گرانولی را در ایران به اسم ادویه ترکی می شناسند. از این فلفل برای تهیه بال کبابی، مرغ سوخاری و در سوپ و سالاد استفاده می شود.

برخی منابع اشاره داشته اند که فلفل قرمز ترکیه ای یا پول بیبر از یک نوع گیاه فلفل گوشتی تقریبا شیرین به دست می آید و به عنوان ادویه در کشورهای خاورمیانه و سواحل دریای مدیترانه مورد استفاده واقع می شود. غلاف این فلفل هنگام رسیدن محصول؛ شرابی رنگ شده و بعد از آن سریعا چیده می شود و نیمه خشک شده و بذرهای آن جدا می گردد.

سپس آن را خوب خرد کرده و گاهی علاوه بر گوشت فلفل، دانه های آن نیز به همراه گوشت به روغن و نمک آغشته و بسته بندی می کنند. پول بیبر  به صورت گرانول، نیمه خشک و ساطوری ارائه می شود.

این فلفل به فلفل دلمه ای شباهت کمی داشته و طعم و عطر ملایم و خوشایندی به همراه دارد. رنگ این ادویه قرمز بوده و معمولا به صورت ساطوری خرد شده و خشک می گردد. همانطور که اشاره شد پول بیبر در شهر حلب شمال سوریه و نزدیک مرز ترکیه کشت می شود. که به عنوان چاشنی غذاهای خاورمیانه ای و مدیترانه ای به ویژه در ترکیه و سوریه استفاده می شود.

طعم و روش مصرف ادویه پول بیبر

همانطور که پیشتر ذکر شد فلفل پول بیبر طعمی شبیه فلفل چیلی داشته اما تندی آن ملایم تر می باشد. البته به شیرینی مزه  پاپریکا و فلفل دلمه ای نیست. به طوری که ته مزه ای شبیه زیره و میوه دارد و به علت این که در فرایند خشکسازی آن نمک و روغن زیتون به آن اضافه می شود، مقداری طعم شور و چرب هم دارد.

قابل ذکر است تندی ادوبه پول بیبر شدید و زننده نبوده و افراد با ذائقه های متفاوت می توانند آن را استفاده کنند. این ادویه همچون دیگر ادویه ها خشک و پودری نبوده و به صورت نیمه خشک، چرب و ساتوری تهیه می گردد که نسبت به دیگر فلفل های قرمز رایج در بازار کمی شیرین تر می باشد.

برای مصرف پول بیبر بهتر است آن را فله ای خریداری نکنید و حتما باید در بسته بندی پلاستیکی یا شیشه ای باشد. پس از هر بار استفاده نیز باید درب ظرف را محکم ببندید. رنگ قرمز شرابی و حالت پرک این ادویه سبب می شود که بیشتر آشپزها از آن در دیزاین غذاها استفاده نمایند.

فلفل پول بیبر می تواند یک جایگزین مناسب برای فلفل قرمز و پاپریکا در طبخ غذا محسوب شود. البته میزان تندی غذا را باید متناسب با ذائقه خود تنظیم کنید. از این فلفل به همراه روغن زیتون و آبلیمو برای طعم دار نمودن مرغ و گوشت کبابی استفاده می شود. همچنین می توانید از آن به عنوان چاشنی سالاد، همراه تخم مرغ نیمرو یا آب پز در سس پاستا، همراه با غذاهای گیاهی، سیب زمینی سرخ شده، غذاهای دریایی و سالاد سیب زمینی بهره برد.

در کشور سوریه از ادویه پول بیبر جهت طعم دار کردن آجیل ها نیز استفاده می شود. می توانید کمی از این ادویه را با روغن زیتون مخلوط کرده و حرارت داده بعد در یک ظرف شیشه ای درب بسته نگهداری نمایید. و به عنوان طعم دهنده و رنگ دهنده در انواع سالاد استفاده نمایید.

در ضمن برای رفع تندی فلفل قرمز تند در هندوستان مرسوم بوده که کمی ماست مصرف می کنند که سریعا التهاب زبان و معده را تسکین می دهد. در تایلند نیز عقیده دارند ماده فعال تندی فلفل قرمز در چربی حل خواهد شد. از این رو برای رفع تندی آن مقداری شیر پرچرب یا بستنی چرب مصرف می کنند.

خواص ادویه پول بیبر

فلفل پول بیبر علاوه بر طعم و مزه خوب، خواص بسیاری هم دارد. که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می شود.

  • بهبود ناراحتی و درد معده و کمک به تنظیم گاز روده
  • درمان اسهال
  • بهبود گرفتگی معده و کمک به هضم غذا
  • بهبود گردش خون و جلوگیری از بیماری های قلبی
  • کاهش کلسترول بالا و کاهش قند خون

  • درمان میگرن
  • افزایش نیرو و ضد اسپاسم
  • جلوگیری از سرماخوردگی
  • کاهش سرفه های شدید و اخلاط زائد
  • تسکین دهنده درد و بهبود سیستم گوارش
  • درمان عفونت ریه
  • کاهش التهابات
  • کاهش دردهای روماتیسمی
  • درمان یبوست
  • درمان بی خوابی
  • منبع غنی از ویتامین ها و مواد معدنی
  • آرامش بخش و مسکن
  • ترمیم زخم
  • بهبود علائم مرتبط با آلرژی
  • بهبود انواع سرطان ها

مضرات ادویه پول بیبر

تاکنون عارضه ای برای فلفل پول بیبر ذکر نشده است. با این وجود اگر دارای حساسیت غذایی می باشید بهتر است ابتدا کمی از این فلفل را در غذا استفاده و در صورت عدم حساسیت، از فلفل پول بیبر در برنامه غذایی خود بهره بگیرد. می توانید این ادویه را با انواع سس مخلوط کرده و به عنوان چاشنی روی انواع کباب و سالاد استفاده نمایید.

همچنین پیشنهاد می شود برای آشنایی با خواص فلفل هندی و فلفل قرمز روی لینک ها کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو