واکنش به فروش ۲۵ میلیاردی برادران لیلا در امارات و فرانسه/ کیهان ترانه علیدوستی را نشانه گرفت

منبع: ایران آرت

15

1401/8/26

23:33


کیهان نوشته است: فیلم «برادران لیلا» با ایفای نقش ترانه علیدوستی در اکران جهان شکست خورد و با نقدهای منفی و کوبنده منتقدان خارجی مواجه شد!

ایران آرت: روزنامه کیهان با تیتر شکست فیلم تازه ترانه علیدوستی مطلبی از روزنامه اصولگرا دانشگاه آزاد را بازنشر کرده است.

کیهان در شماره امروز خود به گزارش فرهیختگان نوشته است: سومین ساخته بلند سینمایی سعید روستایی، اکران جهانی خود را از دوم‌ شهریورماه، در فرانسه شروع کرد؛ اکرانی که دو ماه طول کشید و نتوانست به نسبت ساخته قبلی روستایی (متری شیش‌ونیم) فروش بهتری داشته باشد. این فیلم البته از چندی پیش نیز در امارات به روی پرده رفته است که در آنجا هم استقبال خوبی از این فیلم صورت نگرفت. 

این دو اکران در شرایطی اتفاق افتاده که از اواخر بهار اعلام شد این فیلم، یک تور گسترده جهانی برای نمایش در نظر گرفته و این تور قرار است از فرانسه آغاز شود اما امروز که پنج ماه از آن روز می‌گذرد، برادران لیلا تنها در فرانسه و امارات به روی پرده رفته است و هنوز کشور سومی، فیلم را نمایش نداده است. البته باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که نمایش این فیلم در هر دو کشور پایان یافته و فیلم سعید روستایی، هم‌اکنون در هیچ کشوری، نمایش ندارد. 

شاید در آن زمان، استدلال کسانی که از تور اکران گسترده بین‌المللی سخن می‌گفتند بر این بود که فیلم، نماینده ایران در اسکار 2023 می‌شود یا آنکه در چند فستیوال طراز اول شرکت می‌کند و به این ترتیب، پخش‌کنندگان جهانی بیشتری، خواهان نمایش فیلم در کشورهای دیگر می‌شوند اما استدلال صاحبان فیلم، هرچه که بود، هرگز گمان نمی‌کردند که تنها اکران تابستانی فیلم در فرانسه شکل بگیرد. میزان اعتماد از اکران جهانی موفق به مقداری بود که حتی مخاطبان و دوستداران این فیلم در داخل کشور نیز تصور می‌کردند که برادران لیلا، یک تور اکران باشکوه را در چند کشور مهم اروپایی و آمریکایی تجربه خواهد کرد و دیگر نیازی به اکران داخلی ندارد. 

برادران لیلا در فرانسه، 707 هزار و 842 دلار فروخت. اگر شاخص قیمت دلار در شرایط کنونی را 36 هزار تومان در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم که اکران این فیلم در فرانسه، 25 میلیارد و 483 میلیون تومان عایدی داشته است. برادران لیلا، در امارات هم 9 هزار و 621 دلار فروش کرد که به پول ما، چیزی حدود 347 میلیون تومان می‌شود. بنابراین فروش جهانی سومین ساخته سعید روستایی در دو کشور فرانسه و امارات، 25 میلیارد و 830 میلیون تومان می‌شود که طبیعتا، بسیار کمتر از آن چیزی است که انتظار می‌رفت. این فروش‌ها در شرایطی به دست آمده که متری شیش‌ونیم، تنها در اکران فرانسه خود، حدود دو برابر برادران لیلا فروخت. 

«برادران لیلا» برخلاف فیلم قبلی، از نقدهای مثبت کمتری برخوردار شد و آن جریانی که برای متری شیش‌ونیم در فرانسه به راه افتاد، برای برادران لیلا به راه نیفتاد و فیلم گاهی با نقدهای بسیار منفی و کوبنده منتقدان فرانسوی مواجه شد.

پایان مطلب روزنامه کیهان.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو