غار سهولان مهاباد ، غار آبی در آذربایجان غربی

منبع: تاپ تراول

13

1401/8/26

23:34


غار سهولان مهاباد در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با غار سهولان مهاباد ، غار…

غار سهولان مهاباد

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با غار سهولان مهاباد ، غار آبی در آذربایجان غربی آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

استان آذربایجان همواره یکی از استان هایی بوده است که همگی در مورد زیبایی هایش شنیده ایم. مهاباد یکی از شهرستان های زیبای این استان  محسوب می شود که در بخش جنوبی استان واقع شده است. این شهرستان کرد نشین در یک دامنه خوش آب و هوا در رشته کوه های لند شیخان واقع شده است.

غار سهولان (Saholan Cave) در 43 کیلومتری جنوب شرق شهرستان مهاباد و در حد فاصل محور مهاباد – بوکان قرار گرفته است. روستایی به همین نام نیز در نزدیکی غار سهولان وجود دارد که مملو از دشت ها و باغات سرسبز و چشمه های زیبا ودیدنی است. یکی از این مکان های دیدنی غار سهولان است.

غار سهولان مهاباد

واژه سهولان در گویش مردمان کرد زبان به معنی یخ بندان است که احتمالا این نام گذاری خبر از یخ بندان در زمستان های این منطقه را می دهد. مردم محلی که در این منطقه زندگی می کنند به آن کونه کوتر می گویند.  این واژه به معنی لانه کبوتر و جالب است بدانید علت این اسم محلی این است که غار سهولان پر از لانه کبوتر هاست و یکی از اولین ویژگی های چشم گیری است که در هنگام بازدید از آن توجه تان را جلب خواهد کرد.

مساحت داخلی غار سهولان حدود 600 مترمربع و محتویات غار سنگ‌های آهکی است، ارتفاع سقف غار تا سطح دریاچه آن 50 متر بوده و عمق آب در برخی جاها به 32 متر می‌رسد این پدیده زیبا و نادر دارای 2 دهانه بوده و اختلاف دمای درون و بیرون غار نیز بین 10 الی 15 درجه است و با جلوه‌های طبیعی و قندیل‌های منحصر به‌ فردی که دارد در دامنه رشته کوه‌های کوتر قرار گرفته است.

غار سهولان در ارتفاع ۲۲۲۲ متری از سطح دریا واقع شده و به دو قسمت خشک و آبدار تقسیم شده است. قسمت آبدار آن در ارتفاع ۱۷۵۱ متری از ساحل آزاد قرار دارد و برای رسیدن به آن از ورودی اصلی غار باید ۲۰ متر پایین‌تر بروید و برای این منظور پله‌هایی تعبیه شده است. امروزه در حدود ۲۵۰ متر از مسیر آبی و ۳۰۰ متر از زمین خشک آن کشف و بهره برداری شده است.

غار سهولان مهاباد

فضای درونی غار با چراغ ها و نورافکن های متعدد روشن شده است. در امتداد مسیر دریاچه ای زیبا در برابر چشمانتان ظاهر می شود که چندین قایق پارویی برای جابجایی گردشگران در آن قرار دارد. در انتهای دریاچه اول دالانی قرار گرفته که به بخش دوم غار سهولان منتهی می شود.

در این بخش نیز حوضچه های کوچک و بزرگی به چشم می خورد و به شبه جزیره شهره است. در انتهای این حوضچه ها نیز دریاچه ای قرار گرفته است که بسیار چشم نواز است. بازدید برای گردشگران در همین نقطه پایان می یابد. در ادامه قسمتی از غار توسط غارنوردان کشف شده است اما این قسمت به دلیل فضاهای تنگ و باریک تنها توسط غارنوردان حرفه ای پیموده می شود.

تنها موجودات زنده این غار کبوتر چاهی و خفاش بوده  که قسمت‌هایی از غار رابه عنوان آشیانه انتخاب کرده‌اند به دلیل تاریک بودن و نبود نور هیچ نوع جلبکی در آب دریاچه این غار رشد نکرده و به غیر از جانداران میکروسکوپی هیچموجودی دیگری زیست نمی‌کند، آب دریاچه غار بسیار شفاف و زلال بوده و عمق آن علی رغم تاریک بودن تا چند متری قابل رویت است، این غار به سبب داشتن محیطی زیبا و چشم اندازی شگفت انگیز مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی بوده و هرساله در فصول گرم نیز آب و هوایی متعادل و مطلوبی دارد.

غار سهولان مهاباد

غار سهولان چگونه کشف شد؟

داستان معروف شدن سهولان به سال ۱۸۹۰ میلادی برمی‌گردد؛ در این زمان بود که باستان‌شناسی فرانسوی به نام «ژاک دمرگان» با کمک مردمان محلی و با کلک وارد غار می‌شود و حتی نقشه‌ای از آن تهیه کرده است که بعد از گذشت این همه سال‌ اهمیت دارد. ژاک در کتاب خود به نام جغرافیای ایران به این مکان اشاره می‌کند و این در حالی است که در منابع دیگر نامی از آن دیده نمی‌شود. بعد از آن، در زمان جنگ جهانی دوم یک هیئت انگلیسی و در سال ۱۳۷۵ نیز غارشناسان ایرانی مطالعه را ادامه دادند. از دالان اصلی، تالار بزرگ و دهلیز ورودی سفال‌های متعلق دوره‌های اشکانی و ایلخانی یافت شده است.

این غار که از سال ۱۳۷۹ میزبان گردشگران است، در فهرست میراث طبیعی و ملی ایران به ثبت رسیده است و جزو مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار دارد.

دسترسی

برای بازدید از غار سهولان باید مسیر شهرستان مهاباد را در پیش بگیرید. غار سهولان در 155 کیلومتری جنوب شرقی ارومیه و در فاصله 42 کیلومتری جنوب شرقی مهاباد و 28 کیلومتری شهر بوکان، در محور مهاباد به بوکان قرار گرفته است.

اگر از ماشین شخصی استفاده می‌کنید، می‌توانید تا نزدیکی غار پیش بروید و فقط چند متر پایانی را باید پیاده‌روی کنید تا خودتان را به دهانه غار برسانید. روستایی که غار سهولان در آن قرار گرفته به همین اسم است و در دامنه رشته‌کوه‌های زیبا و سرسبز کوتر قرار دارد.

برای ورود به غار باید هزینه بلیط و ورودی به همراه هزینه سوارشدن قایق را پرداخت کنید. قیمت بلیط غار سهولان حدود 12 هزار تومان است. برای بازدید از غار نیز باید بین ساعت 9 صبح تا 5 عصر عازم این ناحیه شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو