از تسریع بهبود زخم تا کاهش فشار خون، ۹ خاصیت بی‌نظیر گزنه برای سلامتی

منبع: خبرنما

53

1401/8/27

10:16


این گیاه گلدار ترکیبات مغذی زیادی به همراه دارد که برای سلامتی بدن شما فواید فراوان دارند. گزنه گیاهی گلدار است که مصریان باستان از آن برای درمان کمردرد و آرتروز استفاده می‌کردند. این داروی گیاهی سنتی به دلیل ارزش درمانی خود معروف و شناخته شده است. از خواص گزنه می‌توان به تاثیر آن بر […]

از تسریع بهبود زخم تا کاهش فشار خون، ۹ خاصیت بی‌نظیر گزنه برای سلامتی

این گیاه گلدار ترکیبات مغذی زیادی به همراه دارد که برای سلامتی بدن شما فواید فراوان دارند. گزنه گیاهی گلدار است که مصریان باستان از آن برای درمان کمردرد و آرتروز استفاده می‌کردند. این داروی گیاهی سنتی به دلیل ارزش درمانی خود معروف و شناخته شده است. از خواص گزنه می‌توان به تاثیر آن بر درمان آسم و آلرژی، کنترل سطح قند خون، بهبود سلامت مجاری ادراری و رشد مو اشاره کرد. در این نوشتار به ۹ فایده گیاه گزنه  پرداخته ایم.

  1. خواص گزنه؛ تقویت رشد مو

در طب سنتی از گزنه برای تحریک رشد مو استفاده می‌شود. این داروی گیاهی سبب افزایش تکثیر سلول‌های پاپیلای پوستی انسان می‌شود. بتا سیتوسترول موجود در گزنه باعث تشکیل رگ‌های خونی جدید می‌شود. سنتز فاکتور رشد اندوتلیال عروقی (VEGF) را تشویق می‌کند و به رشد موهای جدید کمک می‌کند.

برگ و ریشه گزنه فعالیت هورمون‌های جنسی را تقویت می‌کند. این گیاه به کنترل ریزش مو (آلوپسی) در مردان و زنان مبتلا به عدم تعادل هورمونی کمک می‌کنند.

مطلب مرتبط: گیاهان دارویی: ۱۰ گیاه مفید در درمان بیماری ها از داروخانه طبیعت

  1. کمک به درمان تب یونجه، آسم و آلرژی

تب یونجه یا رینیت آلرژیک توسط گرده یا گرد و غبار، کپک، سوسک و پر به وجود می‌آید. از علل دیگر نیز می‌توان به حساسیت غذایی، بیماری‌های متابولیک و برخی داروها اشاره کرد. علائم تب یونجه، آسم یا آلرژی عبارتند از عطسه، احتقان بینی، خارش، ریزش، سردرد، خشکی دهان، خواب آلودگی، خستگی و آریتمی‌ قلبی. گزنه حاوی نیکوتین آمید، سینفرین و استول است که خواص ضد التهابی و ضد حساسیت قوی دارد.

فیتوکمیکال‌های موجود در گزنه فعالیت آنتاگونیستی علیه گیرنده‌های هیستامینی پیش ‌التهابی از خود نشان می‌دهند و مانع از تولید و آزادسازی هیستامین می‌شوند. آن‌ها همچنین با فعالیت سلول‌های پیش التهابی، پیام رسان‌های شیمیایی و ژن‌های کنترل کننده تداخل می‌کنند. برای همین هرچند گزنه به درمان آلرژی کمک می‌کند. اما پزشکان باید به استفاده از داروهای دیگر برای درمان اختلالات حاد و مزمن مانند آسم، آلرژی‌های دستگاه تنفسی استفاده کنند.

لینک مرتبط: فواید دارویی ترخون؛ ۱۴ مزیت فوق العاده ترخون + عوارض جانبی آن

  1. کنترل بیماری‌های مرتبط با پروستات

رشد بیش از حد غده پروستات (هیپرپلازی خوش خیم پروستات) باعث افزایش فشار بر مجرای ادرار می‌شود. پروستات سیستم ادراری را از کار می‌اندازد و باعث ایجاد چندین اختلال مزمن با افزایش سن می‌شود. با این حال گزنه گیاه دارویی است که می‌تواند از بروز بیماری پروستات جلوگیری کند یا آن را کنترل کند. عصاره ریشه گزنه آروماتاز، آنزیمی‌که تستوسترون را به استروژن تبدیل می‌کند را مهار می‌کند. استروژن ارتباط نزدیکی با اختلالات پروستات دارد.

این گیاه خواص ضد سرطانی دارد. گزنه می‌تواند رشد سلولهای اپیتلیال سرطانی پروستات را کاهش دهد.

  1. کاهش التهاب از خواص مهم گزنه

عصاره گزنه حاوی یک ماده ضد التهابی است که می‌تواند چندین سیتوکین را در بیماری‌های التهابی مفصل سرکوب کند. استفاده از برگ گزنه باعث تسکین درد آرتروز می‌شود. گزنه با تداخل در تولید هورمون‌های التهابی متعدد، سطوح آن‌ها را کاهش می‌دهد.

مطلب مرتبط: ۷ بهترین گیاه دارویی برای بهبود سلامت مغز

  1. خواص گزنه؛ کاهش فشار خون

گزنه سال‌ها است که به عنوان دارویی برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شود. عصاره گزنه دارای اثرات ضد فشار خون است. این گیاه با شل کردن عروق خونی و کاهش انقباضات قلب به کاهش فشار خون کمک می‌کند.

  1. کمک به کنترل قند خون

گزنه تاثیر خوبی بر کنترل سطح گلوکز خون دارد. طب سنتی از برگ‌های گزنه برای درمان دیابت استفاده می‌کند، زیرا دارای خواص ضد قند خون است. با این حال در مصرف گزنه محتاط باشید، زیرا تحقیقات کاملی از اثرات این گیاه بر روی انسان‌ها انجام نشده است.

لینک مرتبط: ۶ گیاه دارویی مغذی که می‌توانید در آب پرورش بدهید (بدون نیاز به خاک)

  1. کنترل سلامت قلب و کبد

عصاره گزنه سبب تقویت آنتی اکسیدان بدن می‌شود و در نتیجه از پراکسیداسیون لیپیدی جلوگیری می‌کند. چربی متعادل و کبد سالم خطر بیماری‌های ناشی از هیپرکلسترولمی‌را کاهش می‌دهد. هیپرکلسترولمی‌با آترواسکلروز و سایر بیماری‌های التهابی مرتبط است. همچنین برگ گزنه به پیشگیری از تصلب شرایین و فشار خون بالا کمک می‌کند. از این رو، این یک افزودنی غذایی قوی محافظ کبد و قلب است.

  1. کمک به درمان سلامت قاعدگی، PCOS و باروری

حدود 10 تا 15 درصد زنان در سنین باروری الیگومنوره و 3 تا 4 درصد از آن‌ها آمنوره دارند. الیگومنوره و آمنوره تغییراتی در سیکل‌های منظم قاعدگی هستند که به ترتیب باعث طولانی شدن سیکل قاعدگی یا عدم قاعدگی می‌شوند. در حالی که روش‌های درمانی پزشکی می‌تواند به سلامت هورمون‌ها کمک کند. اما داروهای گیاهی در چنین مواردی موثرتر هستند.

مطلب مرتبط: ۶ چای و دمنوش فوق العاده برای تقویت سیستم ایمنی بدن

عصاره‌های گیاهی گزنه، نعناع، ​​پیاز و سیاه دانه تاثیر مثبتی بر سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) نشان دادند. آن‌ها می‌توانند خونریزی قاعدگی را کنترل کنند. همچنین می‌توانند به بهبود بی نظمی‌های قاعدگی کمک کنند. یا هیپرآندروژنیسم را متعادل کنند و سبب تقویت باروری شوند.

این گیاهان دارای مواد شیمیایی گیاهی از جمله فلاونوئیدها، فنل‌ها، فیتواسترول‌ها و ترپنوئیدها هستند که می‌توانند عملکرد طبیعی هورمونی را تقلید کرده و خونریزی را محدود و کم کنند. به همین دلیل است که قسمت‌هایی از گیاه گزنه می‌تواند بلوغ فولیکول را افزایش دهد. همچنین فاکتورهای انعقادی را کاهش دهد، ماهیچه‌های رحم را شل کند و ریکاوری رحم را تسهیل کند.

  1. تسریع روند بهبود زخم از خواص گزنه

رادیکال‌های آزاد و تنش فیزیولوژیکی باعث طولانی شدن روند بهبود زخم می‌شوند. این وضعیت می‌تواند بر یک یا تمام مراحل انقباض زخم، بازیابی سلول‌های اپیدرمی‌(ریاپیتلیالیزاسیون) و بازیابی خون (نوواسکولاریزاسیون) تاثیر بگذارد. استفاده از داروی گیاهی برای التیام زخم‌ها یک روش درمانی قدیمی‌است. آنتی اکسیدان موجود در گزنه به بهبود سریع تر زخم کمک می‌کند. برگ گزنه به دلیل داشتن فلاونوئیدها، مواد معدنی، ویتامین‌ ها و اسیدهای چرب دارای اثر ضد خونریزی است.

استفاده از عصاره گزنه بر روی زخم‌ها خونریزی را کاهش می‌دهد و باعث لخته شدن خون می‌شود. همچنین عوامل بیماری‌زا را از بین می‌برد، رادیکال‌های آزاد پیش ‌التهابی را به دام می‌اندازد و میانگین زمان بهبودی زخم را پایین می‌آورد.

مطلب مرتبط: ۱۰ بهترین داروی گیاهی برای جلوگیری از چین و چروک پوست

به طور خلاصه، برگ، ریشه و سایر قسمت‌های گزنه دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی، ضد خونریزی، ضد التهاب، ضد آترواسکلروتیک، ضد کلسترول خون، محافظت از قلب، کبد، ضد حساسیت و ضد ادرار هستند.

کلام پایانی

خواص گزنه به آنتی اکسیدان‌های قوی مانند اسیدهای فنولیک و فلاونوئیدها مربوط است. این ترکیبات باعث سلامت سیستم قلبی عروقی، کبد و سیستم تولید مثل می‌شود. برگ‌های گزنه به کاهش التهاب و بهبود زخم کمک می‌کند و تاثیر زیادی بر تسکین تب یونجه، آلرژی و آسم دارد. علاوه بر این، این گیاه رشد مو را تقویت می‌کند. می‌توانید با نوشیدن چای گیاهی، استفاده از پماد یا مصرف مکمل‌های گزنه از فواید آن بهره مند شوید. همچنین از آن جایی که هنوز تاثیر آن بر زنان باردار و شیرده ثابت نشده باید قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع رسانی نوشته شده است. لطفا در صورت ابتلا به بیماری، قبل از استفاده از درمان‌های خانگی با پزشکتان مشورت کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو