پیشگیری از خر و پف؛ 10 روش خانگی برای درمان خروپف!

منبع: خبرنما

111

1401/8/27

10:17


وقتی هنگام خواب برای نفس کشیدن هوا از گلوی شما عبور کند خر و پف اتفاق می افتد. دلیل آن نیز ارتعاش بافت های شل شده در گلو است که منجر به ایجاد صداهای خشن می شود. خر و پف ممکن است خواب شما یا همسرتان را مختل کند. حتی اگر صدای آن چندان هم […]

پیشگیری از خر و پف؛ 10 روش خانگی برای درمان خروپف!

وقتی هنگام خواب برای نفس کشیدن هوا از گلوی شما عبور کند خر و پف اتفاق می افتد. دلیل آن نیز ارتعاش بافت های شل شده در گلو است که منجر به ایجاد صداهای خشن می شود. خر و پف ممکن است خواب شما یا همسرتان را مختل کند. حتی اگر صدای آن چندان هم آزار دهنده نباشد، اما خر و پف مسئله ای نیست که نادیده گرفته شود. در واقع، ممکن است نشان دهنده یک بیماری جدی باشد که باید به پیشگیری از خر و پف فکر کنید. مانند:

  • آپنه انسدادی خواب (OSA)، یا راه های هوایی مسدود شده باشد
  • چاقی
  • مشکل در ساختار یا آناتومی دهان، بینی یا گلو
  • کمبود خواب
  • در موارد دیگر، خر و پف ممکن است صرفا با خوابیدن به پشت ایجاد شود.

مطلب مرتبط: دلایل خروپف؛ ‌چرا در خواب خروپف می کنیم و راه های درمان آن چیست؟

درمان های خانگی و تغییر شیوه زندگی برای پیشگیری از خروپف

خروپف ناشی از عوامل خوش خیم، مانند شکل خواب، اغلب با درمان خانگی ساده قابل درمان است. برخی از تغییرات سبک زندگی نیز می تواند به درمان خروپف کمک کند.

1. برای پیشگیری از خر و پف به پهلو بخوابید

خوابیدن به پشت گاهی باعث می شود زبان به پشت گلو بچسبد که باعث مسدود شدن جریان هوا از گلو می شود. برای همین خوابیدن به پهلو تنها کاری است که برای جلوگیری از خر و پف باید انجام دهید. تا هوا به راحتی جریان داشته و خروپف شما کاهش یابد یا به طور کلی متوقف شود.

2. پیشگیری از خر و پف؛ خواب کافی داشته باشید

حتما باید 7 تا 9 ساعت بخوابید. هر بزرگسال نیاز به 7 تا 9 ساعت خواب شبانه دارد. کمبود خواب ممکن است خطر خروپف را افزایش دهد. زیرا کم خوابی می تواند باعث شل شدن عضلات گلو می شود و راه تنفس شما را مسدود می کند. خر و پف همچنین می تواند خطر کمبود خواب را افزایش دهد زیرا منجر به اختلال و خواب بیداری ها شود.

لینک مرتبط: شیوه رفع ۱۰ مشکل شایع در خواب که احتمالا شما هم به آنها مبتلا هستید

3. بالشت یا سر تخت خود را بالا بیاورید

بالا بردن سر تخت به اندازه چند اینچ می تواند به باز نگه داشتن مجاری تنفسی و کاهش خر و پف کمک کند. همچنین می توانید از بالشت بلندتر نیز استفاده کنید.

4. از گشاد کننده بینی استفاده کنید

نوارهای چسبی بینی را می توان روی پل بینی قرار داد تا به گشاد شدن مجرای بینی کمک کند. با این کار می توانید راحت تر نفس بکشید. با این روش خر و پف شما از بین خواهد رفت. همچنین می توانید یک گشاد کننده بینی خارجی را امتحان کنید نیز استفاده کنید. این گشاد کننده ها نیز تنفس را آسان تر می کند.

5. از مصرف داروهای آرام بخش قبل از خواب خودداری کنید

اگر داروهای آرام بخش مصرف می کنید، حتما در مورد زمان مصرف آن با پزشک خود صحبت کنید. قطع مصرف آرامبخش قبل از خواب به کاهش خروپف شما کمک می کند. آرام بخش ها نیز باعث شل شدن ماهیچه های گلو می شود.

مطلب مرتبط: چای خواب آور؛ ۷ چای و دمنوش موثر که کیفیت خواب تان را بهبود می‌دهند!

6. پیشگیری از خر و پف با ترک سیگار

سیگار کشیدن می تواند خر و پف شما را بدتر و بیشتر کند. بر اساس تحقیقات انجام شده، یکی از دلایل احتمالی این امر این است که سیگار کشیدن خطر ابتلا به آپنه انسدادی خواب را افزایش می دهد. حتی وضعیت بیماری را وخیم تر می کند. با پزشک در مورد ترک عادت سیگار کشیدن صحبت کنید تا بتوانید خیلی زودتر بهبود یابید.

7. از افزایش وزن جلوگیری کنید

اگر اضافه وزن دارید، کم کردن آن به کاهش بافت گلو کمک می کند. بافت اضافی گلو نیز باعث خر و پف می شود. شما می توانید با کاهش کالری دریافتی روزانه، با خوردن وعده های کوچکتر و غذاهای غنی از مواد مغذی وزن خود را کاهش دهید. سعی کنید هر روز ورزش کنید. همچنین از متخصص تغذیه مشورت بگیرید تا با روش درست تر وزن خود را کم کنید.

مطلب مرتبط: حرف زدن در خواب: چگونه صحبت کردن در خواب را متوقف کنیم؟

روش های درمانی خر و پف با مراجعه به پزشک

گاهی اوقات خر و پف نیاز به مراقبت های پزشکی جدی دارد.

در این جا درمان‌ های پزشکی که معمولا برای درمان خر و پف استفاده می‌شود و علل مختلف آن آورده شده است:

8. درمان آلرژی های مزمن

آلرژی ها می توانند جریان هوا از طریق بینی را کاهش دهند که شما را مجبور می کند از طریق دهان نفس بکشید. این احتمال باعث افزایش خر و پف شما می شود.

در مورد این که چه نوع داروهای آلرژی بدون نسخه (OTC) یا نسخه ای ممکن است به بهبود شما کمک کند، با پزشک صحبت کنید. این داروها در اشکال مختلفی مانند اسپری بینی، مایعات و قرص ها در دسترس هستند.

داروهای مورد استفاده عبارتند از:

  • آنتی هیستامین های غیر آرام بخش، مانند ستیریزین (Zyrtec)، لووستیریزین (Xyzal) و لوراتادین (Claritin)
  • آنتی هیستامین های آرام بخش، مانند دیفن هیدرامین (بنادریل)
  • کورتیکواستروئیدهای استنشاقی بینی مانند فلوتیکاسون (فلوناز) و تریامسینولون (ناساکورت)
  • ضد احتقان های خوراکی، مانند سودوافدرین (Sudafed) و فنیل افرین (Sudafed PE)، باید برای مدت کوتاهی استفاده شود.
  • اصلاح‌کننده‌های لکوترین، مانند مونته‌لوکاست (Singulair) و زیلوتون (Zyflo)

لینک مرتبط: ۲ محبوب ترین حالت خوابیدن و تاثیرات آن ها بر سلامت بدن

9. مشکلات ساختاری آناتومیک بینی خود را رفع کنید

برخی از افراد ممکن است با مشکلات آناتومیک به دنیا بیایند، برخی دیگر نیز ممکن است در اثر آسیب یا جراحی با مشکل مواجه شده باشند. چنین ناهماهنگی دیواره ای است که دو طرف بینی را از هم جدا می کند و باعث محدود شدن جریان هوا می شود. انحراف سپتوم سبب تنفس دهانی در هنگام خواب و در نتیجه خروپف می شود. برای رفع این مشکل باید جراحی به نام سپتوپلاستی را انجام دهید.

10. پیشگیری از خر و پف؛ استفاده از ایمپلنت پالاتال

این عمل جراحی به منظور کاهش یا توقف خروپف و بهبود OSA یا آپنه انسدادی خواب طراحی شده است. در طی این روش، ایمپلنت های ریز در کام نرم قرار می گیرند تا لرزش بافت را کاهش دهند. ایمپلنت های پالاتال به گونه ای طراحی شده اند که کام نرم شما را سفت می کنند تا به شما در توقف خروپف کمک کنند.

این درمان برای افراد مبتلا به آپنه خواب خفیف تا متوسط ​​مناسب است. برای افرادی که آپنه خواب شدید دارند یا اضافه وزن دارند توصیه نمی شود.

چه زمانی با پزشک تماس بگیرید

این تنها شما نیستید که خروپف می کنید بلکه حدود نیمی از بزرگسالان خروپف می کنند. خر و پف می تواند خواب شما و همسرتان را مختل کند. علاوه بر آزاردهنده بودن، ممکن است نشان دهنده یک بیماری جدی نیز باشد. تماس با پزشک و امتحان کردن یک یا چند گزینه از روش های درمانی در این مطلب می تواند به شما در کنترل و پیشگیری از خر و پف در خواب کمک کند.

لینک مرتبط: ۴ مهمترین فواید خوابیدن روی زمین بر سلامت بدن

اما اگر علائم آپنه خواب مانند وارد زیر را دارید به پزشک مراجعه کنید. مانند:

  • نفس نفس زدن در هنگام خواب
  • شب ادراری یا تکرر ادرار در شب
  • خواب زیاد، یا خواب آلودگی بیش از حد در طول روز
  • بیدار شدن با دهان خشک یا گلودرد
  • بیدار شدن با سردرد

خر و پف بر کیفیت خواب و زندگی شما تاثیر می گذارد. بنابراین آن را به راحتی نادیده نگیرید. از درمان های خانگی، تغییر سبک زندگی و مراجعه به پزشک از خر و پف جلوگیری کنید.

  • این مطلب صرفا جهت اطلاع رسانی نوشته شده است. لطفا در صورت ابتلا به بیماری، قبل از استفاده از درمان های خانگی با پزشکتان مشورت کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو