گمرک فرودگاه امام خمینی | معرفی کامل شرایط و قوانین ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی

8

1401/8/27

14:03


گمرک فرودگاه امام خمینی | معرفی کامل شرایط و قوانین ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 

 

مراحل ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی

مقدمه

گمرک فرودگاه امام خمینی به عنوان یکی از پایگاه های تجاری شناخته شده جهت واردات و صادرات در ایران به شمار می‌رود، که قوانین و مقررات جهت ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خاص همین گمرک است. در واقع گمرک فرودگاه امام خمینی از همان روز های آغازین تاسیس تا به الان به شکل تشریفات مسافرتی آغاز به کار نمود و بعدها بخش کوچکی از این گمرک به بخش تجاری اختصاص داده گردید. همچنین موقعیت استراتژیک مناسب گمرک فرودگاه امام خمینی موجب شده است تا ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام در بستری مناسب انجام شود. در ادامه این مقاله از سوی شرکت ایران ترخیص همراه ما باشید تا به بررسی اصول آن بپردازیم.

 

گمرک فرودگاه امام خمینی در کجا قرار دارد؟

به طور کلی می‌توان گفت در کشور ایران دو گمرک فعال به نام گمرکات امام خمینی وجود دارند، که یکی از آنها در شهر ماهشهر به نام گمرک بندر امام خمینی و در استان خوزستان واقع شده است و دومی در اطراف تهران به نام گمرک فرودگاه امام خمینی قرار گرفته است. لازم است بدانید از نظر موقعیت گمرک فرودگاه امام خمینی که دارای 135000 هکتار مساحت است و همچنین گمرک مهر آباد گمرک امانات پستی تحت نظر این فرودگاه بزرگ است. لازم به ذکر است گمرک جمهوری اسلامی با داشتن مشکلات اداری و اجرایی زیاد و بسیار بالا، از اولین شرکت هایی بود که بخش بسیار کوچکی از فعالیت ها و نیرو ها و نیز تجهیزات خود را جهت افزایش اعتبار پروژه و زیر ساخت ملی به گمرک فرودگاه امام خمینی اختصاص داد. در حال حاضر می‌توان به جرات گفت گمرک فرودگاه امام خمینی در شش حوزه وسیع در حال فعالیت است. حوزه های اول و دومگمرک فرودگاه امام خمینی مربوط به امورات تجاری است. حوزه سوم این گمرک مربوط به امانات پستی می‌باشد.

همچنین امورات مسافرتی در حوزه چهارم قرار می‌گیرند، و حوزه های پنجم و ششم نیز در عرصه گمرک تخصصی نفت در حال فعالیت است. کالاها و محموله هایی که از نظر حجم و وزن سنگین نیستند، غالبا به وسیله مرزهایی هوایی و به خصوص گمرک فرودگاه امام خمینی جابه جا می‌گردد. اما در مقابل لازم است بدانید می‌توان کالاهایی با حجم بزرگ و بالا را نیز به وسیله هوایی منتقل کرد، اما هزینه های حمل و ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام نسبت سایر روش ها مقرون به صرفه تر نخواهد بود.

 

 

ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی چگونه انجام میشود؟

ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام به شکل های متفاوتی رخ می‌دهد. که این امر بسته به شرایط موجود برای هر کالا و نیز شرایط در نظر گرفته شده توسط صاحب کالا متفاوت خواهد بود. لازم است بدانید عملیات ترخیص کالا از فرودگاه امام به طور اساسی معمولا دو الی سه روز پس از دریافت و اخذ قبض انبار شروع خواهد شد. در نتیج همانطور که در قبلا نیز هم اشاره شد، بعد از دریافت قبض انبار مربوطه بایستی صاحب کالا نسبت به ثبت سفارش در سامانه و سایت مورد نظر اقدام نماید. در ادامه به به مدت زمان یک روز طول خواهد کشید تا تاییدیه های مربوط به ثبت سفارش کالا دریافت و اخذ شود. پس از آن یک روز دیگر طول خواهد کشید تا سامانه گمرکی کد اظهارنامه کالا را ارائه دهد. سپس بعد از تایید متخصصان گمرک و پرداخت کامل هزینه های گمرکی پروانه کالا به ترخیص کار داده خواهد گردید. همچنین چنانچه محصولات پستی شما از مبدا به وسیله خطوط هوایی به گمرک فرودگاه امام خمینی ارسال شور یک روز زمان خواهد برد، در غیر این صورت طی دو روز صورت می‌گیرد.

شرایط و قوانین ترخیص کالا از گمرک فرودگاه‌ امام

قوانین ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام بسیار زیاد نیست و با مطالعه این مقاله می‌توانید به طور کامل با قوانین و مقررات گمرک فرودگاه امام خمینی آشنایی پیدا کنید. این قوانین عبارتنداز:

  • طبق تشخیص پایانی گمرک اشیای نو و یا مستعمل مسافران در صورتی که جهت استفاده شخصی به کار گرفته نشود و جنبه تجاری داشته باشد، مشمول معافیت نخواهد بود.

  • تمامی مسافران و متقاضیان اعم از ورودی و یا خروجی بایستی کالا و بارهای خود را به اداره گمرک اظهار کنند‌. در ادامه ارائه اظهارنامه به صورت کتبی یا به صورت شفاهی، تشخیص آن با اداره گمرک گمرک خواهد بود.

  • کالاهایی که به وسیله مسافران اظهار نشده باشد، و سازمان گمرک بر اثر کاوش آنها را کشف نماید، شامل اصول و مقررات قاچاق خواهد شد.

  • گمرک فرودگاه امام خمینی از دو مسیر سبز و قرمز جهت کنترل های گمرکی خود اقدام خواهد کرد. در نتیجه چنانچه مسافران به نوبه خود هر کدام از مسیر سبز و یا قرمز را انتخاب نماید، به منزله اظهار کالا خواهد بود. انتخاب مسیر سبز توسط مسافران نشان دهنده این موضوع است که کالایی جهت اظهار به ادراه گمرک ندارد.

  • همچنین اتباع خارجی که در ایران در حال تحصیل و یا کار می‌باشند، در هنگام پایان کار یا تحصیل خود می‌توانند لوازم منزل خود را بدون ارائه مجوز یا کارت بازرگانی البته درحد عرف و شرع از کشور خدر ایران خارج نمایند. در صورتی که مسافر مقیم کشور ایران قصد خروج و ترخیص از کشور را داشته باشد، و از محدوده اداره گمرکی کشور خارج شده باشد، می‌تواند بنا به صلاحیت فرد و نیز به تشخیص اداره گمرک قسمتی از کالا و بار خود را از کشور خارج نمایند. همینطور در هنگام ورود دوباره به کشور ایران از پرداخت هزینه های ورودی و حقوقی پیرو همین اصل معاف خواهد بود.

چه نوع کالاهایی در گمرک فرودگاه امام خمینی ترخیص میشوند؟

به طور کلی می‌توان گفت بیشتر کالاهای وارداتی و یا صادراتی که از گمرک فرودگاه امام خمینی ترخیص می‌شود شامل انواع تجهیزات و امکانات پزشکی و دندانپزشکی، انواع لباس و پارچه، انواع فلزات گرانبها و با ارزش، کالاهای مربوط به سفارت خانه ها و کالاهای نظامی، انواع لوازم آرایشی و بهداشتی جهت مصارف داروخانه ها و سایر مراکز بهداشتی، انواع بذر و نهال، انواع سیگار و دخانیات، انواع موبایل و نیز لوازم جانبی آنها ، انواع شیرآلات بهداشتی، دوربین های عکاسی و امنیتی، چسب های لاستیک، انواع وارداتی اسباب بازی، انواع فرش های ماشینی و جواهرات را می‌شود. همچنین لازم به ذکر است جهت مدارک و اسنادی که جهت ترخیص بار هوایی از فرودگاه امام خمینی و واردات و یا صادرات کالا مورد نیاز است ، شامل قبض انبار مربوط به کالا، بارنامه کالا، پروفرما، پکینگ لیست یا لیست عدل بندی و گواهی مبدا می‌باشد.

همچنین این نکته را نیز یادآور می‌شوم که در مرحله ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی بعد از ثبت سفارش کالادر سامانه ثبت تجارت، پیش از اظهار کالا بایستی فرم پیش نویس اظهارنامه در سیستم ثبت وارد شود اما بقیه  امکانات آن همانند سایر گمرکات می باشد.

لیست کامل کالاهای ممنوعه وارداتی به گمرک فرودگاه امام خمینی

در این مورد می‌توان گفت بر حسب قوانین موجود جمهوری اسلامی ایران اگر تمایل دارید تا به واردات کالا از طریق گمرک امام خمینی اقدام نماید، باید از این نکته که واردات و یا صادرات بعضی از کالاها ممنوع هستند و یا بعضی محدودیت ها جهت واردات این کالاها وجود دارد، اطلاع کامل داشته باشید.

بعضی از مهمترین این کالاها عبارتند از:‌

  • انواع مشروبات الکلی و غیرحلال

  • تجهیزات و وسایل قمار

  • انواع اسلحه های سرد و گرم و مواد محترقه و آتش زا

  • انواع مواد مخدر غیر قانونی.

  • انواع نشریات، تصاویر، فیلم و یا عکس و هر نوع کالایی که با شئونات مذهبی و ملی کشور مغایرت داشته باشد.

  • هر مدل نوشته مخالف مذهب رسمی کشور جمهوری اسلامی ایران ویا مخل نظام و عفت عمومی کشور.

  • کالاهایی که منع قانونی و شرعی دارند، و یا واردات و صادرات آنها شامل جدول تعرفه گمرکی یا اصول خاص ممنوع شناخته شده می‌شود.

در نتیجه این نکته را مورد توجه قرار دهید اگر شما فردی هستید که قصد تجارت و یا واردات با روش خرید از سایت های خارجی دارید برای اینکه بدانید مشخص کنید بار شما دارای ممنوعیت خاصی وجود دارد نیازمند مشاوره هستید در نتیجه می‌توانید با کارشناسان شرکت ایران ترخیص تماس حاصل فرمایید.

جمع بندی

در این مقاله از سوی شرکت ایران ترخیص ما به طور مفصل به گمرک فرودگاه امام خمینی پرداختیم. به طور کلی می‌توان گفت ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام دارای مزیت های گوناگونی می‌باشد، در نتیجه همین امر موجب شده است تا بازرگانان و تاجران زیادی جهت ترخیص بارهای تجاری وارداتی خود این گمرک را انتخاب می‌کنند. همچنین شما می‌توانید جهت انجام بهتر ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام از خدمات شرکت ایران ترخیص بهره ببرید، این خدمات شامل مشاوره بازرگانی، ترانزیت و ترانشیپ کالا، انواع حمل و نقل ، اخذ مجوزات معتبر و مواردی از این قبیل می‌باشد. همچنین شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر به آدرس ما به نشانی irtarkhis.com مراجعه نماید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو