ترجمه اختصاصی/درمان‌های خانگی برای تسکین درد فک

9

1401/8/28

07:27


درد فک بیشتر از آن چیزی است که فکر می کنید.به‌طور کلی از نقاط نامعلوم شروع می‌شود،درد زیادی را ایجاد می‌کند و با گذشت زمان ممکن است شدید هم بشود.این عارضه باید حتماً درمان شود،زیرا می‌تواند به بقیه قسمت‌های صورت هم سرایت کند.

ترجمه اختصاصی/درمان‌های خانگی برای تسکین درد فک

به گزارش سرویس خبری بهداشت‌نیوز جای نگرانی نیست،زیرا برخی از داروهای خانگی وجود دارد که می‌توانند این درد را تسکین دهند.درد فک علل و پیامدهای متفاوتی دارد ولی در هر صورت،باید به پزشک مراجعه کنید تا اطلاعات بیشتری را به دست بیاورید.

 

علل درد فک

 

به عنوان یک قاعده،یکی از دلایلی که ممکن است درد فک اتفاق بیفتد این است که دندان های شما به درستی روی هم قرار نمی گیرند.علت دیگر ممکن است دندان قروچه یا نتیجه آسیب به گردن یا ضربه به فک باشد.

 

دندان قروچه

 

دندان قروچه یکی از دلایل اصلی درد فک است که به شکل ارادی یا غیرارادی است.بر اساس مطالعات انجام شده، دیگران وقتی استرس دارند این کار را انجام می‌دهند.فشاری که هنگام ساییدن دندان ها اعمال می شود معمولاً پنج برابر بیشتر از فشاری است که هنگام جویدن ایجاد می شود.این مشکل باعث ساییدگی مینای دندان و درد در فک می شود. در صورت تکرار،می‌تواند باعث دررفتگی مفاصل و سردرد شود.

 

استئومیلیت

 

بر اساس مطالعات انجام شده،استئومیلیت عفونتی است که بر استخوان‌ها یا هر بافتی تأثیر می‌گذارد. برخی از افراد اغلب استئومیلیت در مفصل گیجگاهی فکی دارند که اغلب منجر به تورم صورت،تب بالا و درد فک می شود.

 

آبسه دندان

 

آبسه دندان باعث جمع شدن چرک در هر ناحیه از دندان یا لثه می شود.این بیماری زمانی ایجاد می‌شود که حفره‌های درمان نشده در لثه یا دندان باقی‌مانده باشد.آبسه دندانی بر دو نوع است:پری‌اپیکال و پریودنتال.براساس تحقیقات انجام شده،پری‌اپیکال در ریشه و‌ پریودنتال در لثه ها رخ می دهد.زمانی که باکتری ها به ریشه دندان می رسند، بافت های نزدیک استخوان را نیز تحت تاثیر قرار می دهند که باعث درد فک می‌شود.در نهایت،بر اثر تورم غدد لنفاوی ممکن است تب،طعم و بوی نامطبوع در دهان ایجاد شود.

 

درمان هایی برای تسکین درد فک

 

درمان های مختلفی برای تسکین درد فک وجود دارد.اولین کاری که باید انجام دهید این است که مشخص کنید چه چیزی باعث درد می شود و در صورت لزوم به پزشک مراجعه کنید.در مورد استئومیلیت،مراقبت های پزشکی همیشه مورد نیاز است.موثرترین آنها در این مورد آنتی بیوتیک ها هستند.با این حال،اگر مشکل بیشتری باشد،ممکن است برای برداشتن نواحی مختلف استخوان که به دلیل عفونت از بین رفته اند،به جراحی متوسل شوید.

 

از سوی دیگر، بسته به مورد، برخی از درمان های زیر برای درد فک ممکن است توصیه شود:

ارتودنسی:در مورد دندان قروچه،بهترین درمان ارتودنسی است.

بوتاکس:برای موارد شدیدتر،درمان‌های بوتاکس کمک‌کننده است زیرا عضلات فک را شل می‌کند.

علاوه بر آتل و ارتودنسی،فیزیوتراپی را می توان به روشی تکمیلی برای آموزش مجدد بایت و تسکین درد انجام داد.در صورت وجود آبسه،دندانپزشک باید در اسرع وقت درمان،تخلیه زخم‌ و استفاده از آنتی بیوتیک را در دستور کار قرار دهد.

 

درمان های خانگی برای تسکین درد فک

 

همانطور که قبلاً اشاره کردیم،درد فک می‌تواند علل و شدت‌های متفاوتی داشته باشد.اگر درمان نشود،می تواند حرکت مفصل را محدود کرده و صحبت کردن یا خوردن را دشوار کند.این درمان های خانگی به تسکین درد فک کمک می کند.

 

۱.کمپرس یخ

 

طبق مطالعات انجام شده،کیسه‌های یخ درد را آرام کرده و باعث تسکین درد فک می‌شود.توصیه می‌شود برای درمان با یخ،هرگز آن را مستقیماً روی پوست قرار ندهید،زیرا ممکن است باعث ایجاد درد شود.در عوض، از آن به روش زیر استفاده کنید:

یخ را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید.

کیسه را با پارچه بپیچید.

کمپرس را به مدت ده دقیقه روی ناحیه قرار دهید.

 

۲.گرما

 

گرما باعث آرام شدن ماهیچه هایی می‌شود که بیش از اندازه فعالیت می‌کنند.بر اساس مطالعات انجام شده،گرما باعث گردش خون در ناحیه آسیب‌دیده می‌شود که به کاهش درد و تسریع روند بهبود کمک می‌کند.قبل از قرار دادن آب روی صورت،حتماً دمای آب را با دستان خود بررسی کنید.

یک پارچه را با آب گرم خیس کنید.

آن را فشار دهید تا آب اضافی از بین برود.

پارچه را به مدت ده دقیقه روی آن ناحیه بمالید.

این عمل را هر دو ساعت یکبار تکرار کنید تا درد فک شما برطرف شود.

 

۳.رژیم غذایی خود را بهبود بخشید

 

هنگامی که از درد فک رنج می برید، باید برخی از غذاها را کنار بگذارید.باید از غذاهای خیلی ترد یا سفت مثلا آجیل،سبزیجات خام،نان بیات یا کراکر خودداری کرده و در عوض،سوپ،سبزیجات پخته،پنیرهای نرم و غذاهای مایع را انتخاب کنید.علاوه بر این،از نوشیدن کافئین و جویدن آدامس خودداری کنید.این کار ماهیچه های فک و مفاصل گیجگاهی فکی شما را سفت می کند که باعث تشدید درد فک می‌شود.همچنین سعی کنید غذاهای غنی از کلسیم و منیزیم و ویتامین های آ و ث را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

 

۴.ناحیه مورد نظر را ماساژ دهید

 

ماساژ به بهینه سازی جریان خون در ناحیه و بهبود تنش کمک می کند.به همین دلیل،آنها گزینه ای عالی برای تسکین درد فک هستند.به یاد داشته باشید که ماساژ را باید به‌ آرامی انجام دهید تا به فک شما آسیبی نرسد.

روغن زیتون، روغن نارگیل یا کرم را روی خط فک بمالید.

با استفاده از انگشت اشاره و وسط،ناحیه مورد نظر را با حرکات دایره ای به مدت پنج دقیقه ماساژ دهید.

دهان خود را چهار یا پنج بار باز کنید.

این روند را دو یا سه بار در روز تکرار کنید.

 

۵.استرس را کنترل کنید

 

استرس برای فک شما و به طور کلی برای سلامتی شما خوب نیست.در این موارد، توصیه می شود عادات آرامش بخشی مانند یوگا یا مدیتیشن را در برنامه خود قرار دهید.همچنین مهم است که به اندازه کافی استراحت کنید.باید سعی کنید دو بار در هفته ۲۰ یا ۳۰ دقیقه ورزش هوازی انجام دهید.براساس مطالعات انجام شده،ورزش استرس و اضطراب را کم می‌کند.

 

سایر توصیه های عمومی

 

فعالیت های آرام انجام دهید و از انجام کار قبل از خواب جلوگیری کنید

از سیگار کشیدن خودداری کنید.

بدن را به خوبی هیدراته کنید

هر آتل یا وسیله ای را که به شما توصیه شده است استفاده کنید

تمرینات ریلکسیشن را برای گردن و صورت انجام دهید.

از طب فشاری استفاده کنید.

 

جلوگیری از درد فک

 

خمیازه کشیدن زیاد،جویدن آدامس یا غذاهای خیلی سفت و نشستن نادرست این مشکل را تشدید می کند.بنابراین اگر می‌خواهید درد فک را تسکین دهید، از این عادت‌ها اجتناب کنید.در صورت امکان،به طور طبیعی با درد فک خود مقابله کنید. با این حال،باید در اسرع وقت به متخصص مراجعه کنید زیرا اگر درد واقعاً شدید باشد،ممکن است وضعیت بدتر شود.

 

تاریخ:۱۵ ‌نوامبر ۲۰۲۲

منبع : step to health

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو