راه های وزن گیری سریع نوزاد: چگونه به افزایش وزن نوزاد کمک کنیم؟

منبع: خبرنما

28

1401/8/28

11:33


آیا به دنبال راه های وزن گیری سریع نوزاد هستید؟ اگر چنین است، پس این مطلب می‌تواند به شما کمک کند. در این نوشتار بهترین غذاها برای تغذیه کودک را معرفی خواهیم کرد. همچنین برخی از نکات و ترفندهای مفید را که به وزن گیری سریع نوزاد کمک می‌کنند در اختیارتان خواهیم گذاشت. با ما […]

راه های وزن گیری سریع نوزاد: چگونه به افزایش وزن نوزاد کمک کنیم؟

آیا به دنبال راه های وزن گیری سریع نوزاد هستید؟ اگر چنین است، پس این مطلب می‌تواند به شما کمک کند. در این نوشتار بهترین غذاها برای تغذیه کودک را معرفی خواهیم کرد. همچنین برخی از نکات و ترفندهای مفید را که به وزن گیری سریع نوزاد کمک می‌کنند در اختیارتان خواهیم گذاشت. با ما همراه باشید.

لینک مرتبط: ۱۱ دلیل و نحوه برخورد با کودک بهانه گیر

۱. راه های وزن گیری سریع نوزاد؛ مشورت با پزشک

قبل از هر اقدامی ‌با پزشک نوزادتان مشورت کنید. این مهمترین قدمی ‌است که می‌توانید برای اطمینان از افزایش وزن ایمن برای کودک خود بردارید. پزشک به ایجاد برنامه ای که به طور خاص برای نیازهای کودک شما طراحی شده، کمک می‌کند.

مطلب مرتبط: تست شکم برای تعیین جنسیت نوزاد؛

۲. افزایش کالری دریافتی

کالری دریافتی در غذای کودک خود را افزایش دهید. بیشتر نوزادان به 300 تا 500 کالری اضافی در روز نیاز دارند تا با سرعت مناسب وزن شان افزایش یابد. کالری اضافی را می‌توانید به وعده های غذایی یا میان وعده ها اضافه کنید. همچنین می‌توانید با افزایش اندازه سهم غذایی فعلی او یا هم مکمل با شیر خشک یا شیر مادر این کالری را برای کودک خود فراهم کنید.

اینجا بخوانید: تغذیه در دوران بارداری

۳. افزایش مصرف مواد مغذی

مصرف مواد مغذی نوزاد خود را افزایش دهید. علاوه بر کالری دریافتی، نوزادان برای رشد مناسب به پروتئین، چربی و ویتامین ها و مواد معدنی نیز نیاز دارند. مطمئن شوید که رژیم غذایی کودک شما کامل و شامل تمام مواد مغذی ضروری است.

لینک مرتبط: پیش‌ بینی رنگ چشم نوزاد؛ آیا رنگ چشم کودک شما تغییر می کند؟

۴. افزایش میزان دفعات خوردن شیر یا شیر خشک مصرفی

برای وزن گیری سریع نوزاد میزان دفعات شیردهی یا شیر خشک مصرفی کودک خود را افزایش دهید. اگر شیر خودتان را به او می‌دهید دفعات بیشتری شیر دهید. اگر از شیشه شیر استفاده می‌کنید، شیر خشک با کالری بیشتری به کودک‌تان بدهید یا یک بطری بیشتر شیر به او بدهید.

۵. افزایش فعالیت کودک از راه های وزن گیری سریع نوزاد

سطح فعالیت کودک خود را افزایش دهید. او را بیشتر بیدار نگهدارید و سعی کنید مدت بیشتری بازی کند و حرکت داشته باشد. زیرا در این مدت احتمال غذا خوردن بیشتر او وجود دارد. اگر نوزادی دارید که بیش از حد معمول می‌خوابد یا به سختی می‌تواند به سینه/شیشه شیر بچسبد، سعی کنید از داروهای بدون نسخه استفاده کنید تا به او کمک کنید بیشتر بیدار بماند و به غذا خوردن علاقه مند شود.

مطلب مرتبط: ارتباط سطح ویتامین D بدن مادر در دوران بارداری با ضریب هوشی کودکان

۶. افزایش کمیت و کیفیت خواب نوزاد

کمیت و کیفیت خواب نوزاد خود را افزایش دهید. مطمئن شوید که کودک شما به اندازه کافی استراحت می‌کند، زیرا نوزادان کم خواب و بیش از حد خسته اغلب به سختی وزن اضافه می‌کنند. اگر احساس می‌کنید کودک شما به اندازه کافی نمی‌خوابد، سعی کنید محیطی آرام ایجاد کنید که به خواب آرام نوزاد کمک کند. مثلا می‌توانید پرده‌ها را بکشید، یا سر و صداها را کم کنید.

۷. راه های سریع وزن گیری نوزاد؛ افزایش تنوع غذایی کودک

اگر می‌خواهید کودک شما زودتر وزن اضافه کند، برنامه غذایی رنگارنگی برای او آماده کنید. نوزادانی که در سنین پایین غذاهای گوناگونی مصرف می‌کنند، با افزایش سن، علاقه بیشتری به امتحان چیزهای جدید دارند. مطمئن شوید که کودک شما غذاهای سالم از جمله میوه ها و سبزیجات را می‌خورد.

لینک مرتبط: راهکارهای هضم غذای کودکان؛ ۶ بهترین درمان خانگی برای بهبود هاضمه

۸. به پخت خوب غذا دقت کنید

حتما غذای کاملا پخته و نرم به کودک خود بدهید. نوزادان اغلب در هضم بافت‌ها یا قوام‌ و میزان پخت غذاها مشکل دارند. بنابراین سعی کنید غذای کاملا نرم و پخته به فرزند خود بدهید تا زمانی که سیستم هاضمه کودک شما بهتر بتواند غذاها را هضم کند. این کار باعث هضم آسان و کاهش خطر خفگی می‌شود.

۹. افزایش تراکم کالری غذای کودک

یکی از راه های وزن گیری سریع نوزاد افزایش تراکم کالری غذای او است. برخی از نوزادان ممکن است کالری کافی در هر بار وعده غذایی خود دریافت کنند، اما رژیم غذایی آن ها فاقد مواد مغذی کافی برای افزایش وزن سالم در طول رشد آن ها است. سعی کنید روغن یا کره به غذای آن ها اضافه کنید تا محتوای کالری را بدون تغییر بیش از حد طعم افزایش دهید. همچنین می‌توانید غذاهای پرکالری مانند آووکادو یا میوه های پوره شده را به رژیم غذایی آن ها اضافه کنید.

مطلب مرتبط: ۱۰ روش خانگی موثر برای درمان گرمازدگی در نوزادان

۱۰. نظارت و پیگیری تغییر وزن نوزاد با پزشک

به کمک پزشک نوزاد خود بر تغییر وزن او نظارت داشته باشید و پیگیر آن باشید. هنگامی‌ که روند افزایش وزن او را شروع کردید، در هر جلسه معاینه با پزشک نوزاد به نظارت بر افزایش وزن او ادامه دهید. اگر در این مسیر مشکلی وجود داشت (مانند افزایش وزن آهسته یا مقاومت در برابر خوردن غذا توسط فرزند تان)، حتما و در زودترین زمان با پزشک او تماس بگیرید. این گونه می‌توانید با کمترین خطر و به طور کاملا ایمن به افزایش وزن کودک خود کمک کنید.

* این مطلب صرفا جهت اطلاع رسانی نوشته شده است. لطفا قبل از استفاده از راهکارهای خانگی با پزشک‌تان مشورت کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو