فاجعه سفید اندی وارهول ۸۵ میلیون دلار چکش خورد/ رکورد دست نیافتنی مریلین مونرو

منبع: ایران آرت

11

1401/8/28

12:00


اثر هنری از «اندی وارهول» که صحنه‌ای از تصادف اتومبیل را به تصویر می‌کشد به بیش از ۸۰ میلیون دلار فروخته شد و به یکی از گران‌ترین آثار هنری این هنرمند نامدار تبدیل شد.

ایران آرت: روز چهارشنبه، تابلو «فاجعه سفید» (تصادف اتومبیل سفید ۱۹ بار) اثر «اندی وارهول» هنرمند پیشرو آمریکایی در حراجی هنر معاصر ساتبیز به قیمت ۸۵ میلیون دلار فروخته شد و به گران‌ترین آثار فروخته شده «وارهول» ملحق شد.

این تابلو بزرگ که ارتفاع آن ۳.۵ و عرض آن ۱.۸ متر است و «وارهول» آن را در سال ۱۹۶۳ خلق کرد. کارشناسان ارزش تخمینی این نقاشی را ۸۰ میلیون دلار برآورد کرده بودند.

به گزارش ایسنا، «فاجعه سفید» که صحنه‌ای از تصادف یک اتومبیل را ۱۹ بار به تصویر کشیده است، یکی از آثار مجموعه «مرگ و فاجعه» وارهول در دهه ۶۰ میلادی است که در آن «وارهول» از روش سریالی معروف خود در بازتولید تصویر، برای خلق آثاری مرتبط با خشونت، مرگ و تخریب استفاده کرد. این مجموعه برخی از موفق‌ترین آثار دوران حرفه‌ای وارهول را در برمی‌گیرد و از جمله ‌آن‌ها به «تصادف اتومبیل سبز»، «آتش سبز اتومبیل»(۱۹۶۳) که در حراجی کریستیز نیویورک در سال ۲۰۰۷ به قیمت ۷۱.۷ میلیون دلار فروخته شد و «تصادف اتومبیل نقره‌ای» (فاجعه مضاعف) می‌توان اشاره کرد که در سال ۲۰۱۳ به مبلغ ۱۰۵ میلیون دلار فروخته شد.

 

 

IMG_20221119_102841_012

تابلو «فاجعه سفید» بیش از ۲۵ سال در یک مجموعه خصوصی نگهداری می‌شد و نقش مهمی را در نمایشگاه‌های انحصاری آثار «وارهول» داشت.

در ماه مه سال میلادی جاری، تابلویی از «اندی وارهول» که «مرلین مونرو» را به تصویر می‌کشد در حراجی کریستیز نیویورک به قیمت ۱۹۵ میلیون دلار فروخته شد. این نقاشی نه تنها رکورد آثار «اندی وارهول» را شکست،‌ بلکه به گران‌ترین اثر فروخته شده متعلق به یک هنرمند آمریکایی نیز تبدیل شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو