پاک کردن حافظه تلگرام | چگونه حافظه کش تلگرام را پاک کنیم؟

پاک کردن حافظه تلگرام | چگونه حافظه کش تلگرام را پاک کنیم؟


منبع: پلازا

36

1401/8/28

12:01


پاک کردن حافظه تلگرام | چگونه حافظه کش تلگرام را پاک کنیم؟

پاک کردن حافظه تلگرام، در صورتی که احساس می‌کنید این برنامه کند شده یا فضای زیادی را اشغال می‌کند، می‌تواند بهترین راه برای بهبود عملکرد آن باشد؛ به همین خاطر در این مطلب به نحوه حذف حافظه پنهان یا کش این پیام‌رسان پرداخته‌ایم.

مانند تمام برنامه‌ها، تلگرام هم به حافظه گوشی شما دسترسی دارد. اگر مدت زیادی از برنامه استفاده کنید، فایل‌های دانلود شده می‌توانند خیلی سریع حافظه گوشی را اشغال کنند. اما اگر برنامه دچار مشکل شده باشد، می‌توان با پاک کردن حافظه کش هم، مشکل را برطرف کرد. در هر صورت در ادامه با آموزش نحوه پاك كردن حافظه تلگرام همراه پلازا باشید تا به نحوه پاکسازی حافظه‌ در این پیام‌رسان بپردازیم.

فهرست مطالب

پاک کردن حافظه تلگرام

نحوه پاک کردن حافظه تلگرام در نسخه‌های اندروید و iOS تقریبا یکسان است. در ادامه به نحوه انجام این کار در هردو سیستم‌عامل خواهیم پرداخت.

چگونه حافظه تلگرام را خالی کنیم در اندروید؟

در اندروید علاوه بر حافظه برنامه، می‌توانید حافظه پنهان یا همان کش را هم پاک کنید.

برای پاک کردن کش تلگرام، در صفحه اول برنامه روی آیکون منو همبرگری در بالای سمت چپ صفحه بزنید و از منو ظاهر شده Settings و سپس Data and Storage را انتخاب کنید.

حذف حافظه پنهان تلگرام

در صفحه بعدی روی Storage Usage کلیک کنید.

پاک کردن حافظه تلگرام

برای پاک کردن کش تلگرام روی Clear Telegram Cache بزنید.

حذف حافظه پنهان تلگرام

در پنجره ظاهر شده می‌توانید مواردی که حافظه کش را اشغال کرده‌اند به تفکیک نوع فایل مشاهده کنید.

پاک کردن حافظه تلگرام

برای پاک کردن کش، کافی است روی Clear Cache بزنید.

پاک کردن حافظه تلگرام در اندروید

برای پاک کردن فایل‌های دانلود شده، دوباره مانند بالا به صفحه Storage Usage بروید. تلگرام به‌صورت پیش‌فرض، تمام فایل‌هایی که داخل برنامه دانلود می‌کنید را برای همیشه در حافظه گوشی نگه می‌دارد؛ به همین خاطر پس از گذشت مدتی، حافظه گوشی می‌تواند به‌سرعت اشغال شود. از طریق گزینه Keep Media در بالای صفحه می‌توانید این مورد را شخصی‌سازی کنید. اگر این گزینه را به‌جای Forever روی یک ماه یا یک هفته و حتی 3 روز قرار دهید، تلگرام در صورتی که پس از گذشت مدت زمانی که مشخص کردید فایل‌ها را باز نکنید، آن‌ها را به‌صورت خودکار از حافطه پاک می‌کند.

پاک کردن کش تلگرام

همچنین با انتخاب Clear Local Database می‌توانید، بانک داده تلگرام را هم پاک کنید تا بیشتر فضا آزاد شود. گرچه این مورد حجم خیلی زیادی را اشغال نمی‌کند و بهتر است کاری با آن نداشته باشید.

با تنظیم گزینه Keep Media، تلگرام به‌صورت خودکار فضا را آزاد می‌کند. اما در صفحه Data and Storage و با انتخاب گزینه Data Usage هم می‌توانید به‌صورت دستی به فایل‌های دانلود شده دسترسی پیدا و خودتان آن‌ها را پاک کنید.

پاک کردن حافظه تلگرام در iOS

در نسخه iOS نیز ابتدا به تنظیمات بروید و روی Data and Storage بزنید.

پاک کردن کش تلگرام

از بالای صفحه گزینه Storage Usage را انتخاب کنید.

پاک کردن حافظه تلگرام

در این قسمت هم مانند نسخه اندروید، از بخش Keep Media، مدت زمان نگه‌داری از فایل‌های دانلود شده در برنامه را مشخص کنید.

پاک کردن کش تلگرام

از پایین صفحه و انتخاب گزینه Clear Telegram Cache نیز می‌توانید کش برنامه را حذف کنید.

سوالات متداول

1. چگونه فیلم های دانلود شده در تلگرام را پاک کنیم؟

ابتدا نرم افزار تلگرام را در دستگاه اندروید یا آیفون خود باز کرده. به قسمت تنظیمات رفته روی گزینه داده و حافظه Data & Storage کلیک کرده و درادامه گزینه Data Usage انتخاب نمایید، از شما سوال می‌پرسد که کدام گزینه را انتخاب می‌نمایید گزینه Videos فیلم ها را انتخاب، و در آخر گزینه Clear را بزنید.

2. اگر کش تلگرام را پاک کنیم چه میشود؟

در این صورت فایل‌های دانلود شده در حافظه، از گوشی شما پاک می‌شوند. این فایل‌ها همچنان در حساب شما و حافظه ابری تلگرام قابل دسترسی خواهند بود و می‌توانید دوباره آن‌ها را دانلود کنید.

3. حافظه پنهان تلگرام کجاست؟

با مراجعه به تنظیمات برنامه و سپس انتخاب Data and Storage و بعد Storage Usage، می‌توانید به حافظه پنهان تلگرام دسترسی و در صورت نیاز، آن را حذف کنید.

سخن پایانی

در این مطلب به روش پاک کردن حافظه پنهان در تلگرام پرداختیم. با این کار می‌توانید اطمینان حاصل کنید که فضای ذخیره سازی با داده‌های کش غیر ضروری شلوغ نمی‌کند. از آنجایی که تلگرام تمامی آپلودها و دانلودهای شما را در فضای داخلی خود ذخیره می‌کند، با حذف حافظه پنهان برنامه، داده‌ها را از دست نمی‌دهید و می‌توانید آن‌ها را دوباره دانلود کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو