درد قلب نشانه چیست و چه زمانی خطرناک است؟

منبع: مینویسم

53

1401/8/28

14:15


در این مقاله می خوانید: درد گرفتن قلب نشانه چیست؟ تفاوت قلب درد با معده درد، چه زمانی درد قلب خطرناک است؟ درد قلب در کدام قسمت بدن است؟

درد قلب نشانه چیست و چه زمانی خطرناک است؟

درد قلب می تواند در نواحی مختلف قلب باشد مانند درد در سمت راست، چپ، بالا یا پایین قلب. احساس درد در قلب نشانه چیست؟ آیا درد گرفتن قلب همیشه نشانه بیماری قلبی یا حمله قلبی و سکته است یا می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد. مورد دوم صحیح است، قلب درد می تواند ناشی از مشکلات دیگر باشد. با خواندن این مقاله پاسخ پرسش های خود را خواهید گرفت. در این مقاله خواهیم گفت درد قلب نشانه چیست، درد قلب در کدام قسمت بدن است؟ درد قلب چه زمانی خطرناک است؟ تفاوت درد قلب و معده و روش های تشخیص علت درد در قلب نیز توضیح داده خواهد شد.

درد قلب در کدام قسمت بدن است؟

دردهای مرتبط با قلب معمولا با احساس فشار و سنگینی در قفسه سینه همراه است اما حمله قلبی و سکته همیشه با احساس درد در ناحیه قلب و قفسه سینه همراه نیست. درد قلبی می تواند بین دوکتف احساس شود و گاهی به بازوها نیز سرایت پیدا می کند. درد در قسمت بالای شکم و حتی درد در ناحیه فک بالایی نیز می توانند ناشی از حملات قلبی باشند.

درد قلب به اشکال مختلفی ظاهر می‌شود؛ از یک درد تیز گرفته تا یک درد مبهم. در موارد خاص، درد تا گردن و به سمت فک ادامه می‌ یابد و سپس به کمر یا به پایین هر دو دست گسترش می‌ یابد.

علائم درد قلب

درد قلب بسته به دلیل اصلی پیدایش آن می‌تواند موجب احساسات مختلف شود. در اغلب موارد، دلیل اصلی آن هیچ ارتباطی با قلب ندارد؛ اگرچه هیچ روش آسانی برای تشخیص بدون مراجعه به یک پزشک وجود ندارد.

درد قفسه سینه مرتبط با قلب

اگرچه درد قفسه سینه می‌تواند مرتبط با قلب باشد، اما بسیاری از افراد مبتلا به بیماری قلبی می‌گویند که ناراحتی را احساس می‌کنند که لزوما به عنوان درد شناخته نمی‌شود. به طور کلی، ناراحتی قفسه سینه مرتبط با حمله قلبی یا یک مشکل قلبی دیگر ممکن است توسط یک یا دو مورد از علائم زیر شناسایی شود:

  • فشار، احساس پری، سوزش یا احساس تنگی در قفسه سینه
  • دردی که به کمر، گردن، فک، شانه‌ها و یک یا دو بازو گسترش می‌یابد
  • دردی که بیش از چند دقیقه به طول می‌انجامد، با فعالیت بدتر می‌شود، شدت آن متفاوت است
  • تنگی نفس
  • تعرق سرد
  • سرگیجه و ضعف
  • حالت تهوع و استفراغ

سایر انواع درد قفسه سینه

تمایز قائل شدن بین درد قفسه سینه مرتبط با قلب با سایر انواع درد قفسه سینه متفاوت است. با این وجود، درد قفسه سینه‌ای که به احتمال زیاد به مشکل قلبی مرتبط نیست، ممکن است به یکی از موارد زیر مرتبط باشد:

  • احساس ترشی در دهان یا حس بازگشت غذا در دهان
  • مشکل در بلع
  • دردی که در هنگام تغییر موقعیت بدن بهتر یا بدتر می‌شود
  • دردی که هنگام تنفس عمیق یا سرفه بدتر می‌شود
  • احساس درد در هنگام فشار بر روی قفسه سینه
  • دردی که برای چندین سال به طول می‌انجامد

علائم کلاسیک سوزش سردل؛ یک احساس دردناک و سوزش در پشت سینه؛ که می‌تواند ناشی از مشکلات قلبی یا معده باشد.

زمان مراجعه به پزشک برای درد قلب

اگر به تازگی بدون هیچ دلیل خاصی دردی در قفسه سینه خود تجربه می‌کنید یا احساس می‌کنید که در آستانه‌ی حمله قلبی هستید، با اورژانس تماس بگیرید و فورا به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. علائم یک حمله قلبی را نادیده نگیرید. اگر نتوانستید با اورژانس تماس بگیرید، از یک همسایه یا دوست بخواهید که شما را به نزدیک‌ترین بیمارستان برساند. در صورتی که هیچ گزینه‌ی دیگری نداشتید، خودتان رانندگی کنید.

درد قلب نشانه چیست؟

دلایل قلب درد

مشکلات متفاوتی می‌توانند منجر به درد قلب شوند. اکثر دردهای تهدیدکننده‌ی زندگی شامل قلب و ریه‌ها می‌شود. از آنجایی که درد قلب می‌تواند نشانگر یک مشکل واقعی باشد، بسیار مهم است که به دنبال کمک پزشکی اضطراری باشید. درد در قلب می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که همگی به مراقبت پزشکی نیاز دارند. برخی از این دلایل را در ادامه بررسی می‌کنیم:

  • حمله قلبی. حمله قلبی از مسدود شدن جریان خون، اغلب از یک لخته خون، به عضله قلب ناشی می‌شود.
  • آنژین. آنژین اصطلاحی است برای درد قفسه سینه ناشی از جریان خون ضعیف به قلب. این درد اغلب به دلیل ایجاد پلاک‌های ضخیم بر روی دیواره‌های داخلی رگ‌هایی است که خون را به قلب می‌رسانند. این پلاک‌ها رگ‌ها را باریک می‌کنند و خون‌رسانی به قلب را به ویژه در حین فعالیت بدنی محدود می‌کنند.
  • دیسکیون یا پارگی آئورت (لایه‌های داخلی رگ جدا شده و خطر پارگی رگ وجود دارد). این وضعیت تهدید کننده زندگی شریان اصلی منتهی شده از قلب (آئورت) را درگیر می‌کند. اگر لایه‌های داخلی این رگ خونی جدا شوند، خون بین لایه‌ها فشار می‌آورد و می‌تواند باعث پارگی آئورت شود.
  • التهاب کیسه اطراف قلب (پریکاردیت). این وضعیت معمولا باعث درد شدید می‌شود که هنگام تنفس یا دراز کشیدن بدتر می‌شود.

اختلالات دستگاه گوارش که منجر به درد در ناحیه قلب می شوند

درد قفسه سینه می‌تواند ناشی از اختلالات دستگاه گوارش باشد، از جمله:

  • سوزش سردل. این احساس دردناک و سوزش در پشت استخوان سینه زمانی اتفاق می‌افتد که اسید معده از معده به لوله‌ای که گلو را به معده (مری) متصل می‌کند، برمی‌گردد. مقاله درمان سوزش سر دل را بخوانید.
  • اختلالات بلع. اختلالات مری می‌تواند بلع را دشوار و حتی دردناک کند.
  • مشکلات کیسه صفرا یا پانکراس. سنگ کیسه صفرا یا التهاب کیسه صفرا یا پانکراس می‌تواند باعث درد شکمی شود که به قفسه سینه گسترش می‌یابد.

آسیب های فیزیکی که باعث قلب درد می شوند

برخی از دردهایی که در قفسه سینه احساس می‌شوند، می‌توانند ناشی از آسیب‌ها و دیگر مشکلاتی باشند که استخوان‌ها و عضلات دربرگیرنده‌ی قفسه سینه را درگیر می‌کنند. برخی از این‌ها عبارتند از:

  • کوستوکندریت. در این حالت، غضروف قفسه سینه، به ویژه غضروفی که دنده‌ها را به استخوان سینه متصل می‌کند، ملتهب و دردناک می‌شود.
  • درد عضلات. سندرم‌های درد مزمن، مانند فیبرومیالژیا، می‌توانند باعث درد مداوم قفسه سینه مرتبط با عضله شوند.
  • آسیب دیدن دنده‌ها. دنده کبود یا شکسته می‌تواند باعث درد قفسه سینه شود.

اختلالات ریوی که باعث قلب درد می شوند

بسیاری از اختلالات ریوی می‌توانند باعث درد قفسه سینه شوند، از جمله:

  • لخته شدن خون در ریه (آمبولی ریه). لخته خونی که در شریان ریوی (ریوی) گیر می‌کند می‌تواند جریان خون به بافت ریه را مسدود کند.
  • التهاب غشای پوشاننده ریه‌ها (پلوریت). این وضعیت می‌تواند باعث درد قفسه سینه شود که هنگام استنشاق یا سرفه بدتر می‌شود.
  • فروپاشی ریه یا کلاپس. درد قفسه سینه مرتبط با فروپاشی ریه معمولاً به طور ناگهانی شروع می‌شود و می‌تواند ساعت‌ها طول بکشد و عموماً با تنگی نفس همراه است. زمانی که هوا به فضای بین ریه و دنده‌ها نشت می‌کند، به این وضعیت فروپاشی ریه می‌گویند.
  • فشار خون بالا در شریان‌های ریوی (فشار خون ریوی). این وضعیت بر شریان‌هایی که خون را به ریه‌ها می‌رسانند تأثیر می‌گذارد و می‌تواند موجب بروز درد در قفسه سینه شود.

دیگر دلایل قلب درد

درد قلب همچنین می‌تواند ناشی از یکی از دو مورد زیر باشد:

  • وحشت‌ زدگی یا حمله هراس (پانیک اتک). اگر دوره‌هایی از ترس شدید همراه با درد قفسه سینه، ضربان قلب سریع، تنفس سریع، تعریق زیاد، تنگی نفس، حالت تهوع، سرگیجه و ترس از مردن دارید، ممکن است دچار حمله پانیک شده باشید.
  • زونا. زونا که در اثر فعال شدن مجدد ویروس آبله مرغان ایجاد می‌شود، می‌تواند باعث درد و تاول در کمر تا دیواره قفسه سینه شود.

تفاوت درد قلب و معده

  • درد معده اغلب بعد از خوردن وعده های غذایی ایجاد می شود اما قلب درد بعد از فعالیت های فیزیکی بوجود می آید.
  • درد معده با مصرف مایعات به خصوص مایعات ولرم و یا شربت معده بهبود پیدا می کند اما درد قلب با مصرف قرص های زیر زبانی بهتر می شود.
  • درد ناشی از مشکلات معده به دست چپ انتشار پیدا نمی کند بنابراین دردی که همزمان در دست چپ و پشت جناق سینه احساس می شود مرتبط با مشکلات قلبی است.
  • دردی که با نفس کشیدن یا سرفه تشدید پیدا می کند درد قلبی نیست و یکی از علت های این نوع درد می تواند رفلاکس معده باشد.
  • دردی که با تغییر موقعیت بدن بهتر یا بدتر می شود قلبی نیست و مربوط به معده است.

روش های تشخیص علت قلب درد

درد در قفسه سینه همیشه نشانگر یک حمله قلبی نیست. اما وقتی فردی با این علائم به اورژانس مراجعه می‌کند، پزشک اولین چیزی که چک می‌کند احتمال بروز حمله قلبی است زیرا ممکن است زندگی فرد را تهدید کند. همچنین، مشکلات ریوی مانند فروپاشی ریه و وجود لخته خونی در ریه را نیز بررسی می‌کند.

آزمایش‌ها و تست‌هایی که ممکن است پزشک در قدم اول برای فرد با علامت درد قفسه سینه تجویز کند، به شرح زیر می‌باشند:

الکتروکاردیوگرام (ECG یا EKG)

این تست سریع فعالیت الکتریکی قلب را اندازه گیری می‌کند. برای انجام این تست، الکترودهایی روی سینه و گاهی اوقات بازوها و پاها قرار می‌گیرند. سیم‌ها الکترودها را به یک کامپیوتر متصل می‌کنند که نتایج آزمایش را نمایش می‌دهد. نوار قلب می‌تواند نشان دهد که قلب خیلی سریع، خیلی کند یا اصلاً نمی‌تپد. از آنجایی که عضله قلب آسیب دیده سیگنال‌های الکتریکی را در یک الگوی معمولی هدایت نمی‌کند، ECG ممکن است نشان دهد که شما یک حمله قلبی داشته‌اید یا دارید.

آزمایش خون

آزمایش خون ممکن است برای بررسی بالا رفتن سطح برخی از پروتئین‌ها یا آنزیم‌هایی که معمولا در عضله قلب وجود دارد، تجویز شود. آسیب ناشی از حمله قلبی به سلول‌های قلب نیز باعث می‌شود تا این پروتئین‌ها و آنزیم‌ها به مرور زمان به داخل خون نشت کنند.

اشعه ایکس از قفسه سینه

اشعه ایکس از قفسه سینه می‌تواند وضعیت ریه‌ها و اندازه و شکل قلب و رگ‌های خونی اصلی را نشان دهد. اشعه ایکس همچنین مشکلات ریوی مانند پنومونی یا عفونت ریه و فروپاشی ریه را نیز نشان می‌دهد.

سی تی اسکن

سی تی اسکن می‌تواند وجود لخته خون در ریه (آمبولی ریه) یا دیسکیون یا پارگی آئورت را نشان دهد.

تست‌های تکمیلی

بسته به نتایج حاصل از تست‌های اولیه برای درد قفسه سینه، ممکن است به تست‌های تکمیلی نیاز داشته باشید که عبارتند از:

  • اکوکاردیوگرام. اکوکاردیوگرام از امواج صوتی برای تولید تصویر ویدئویی از قلب در حال تپش استفاده می‌کند. ممکن است یک وسیله کوچک از گلو عبور داده شود تا دید بهتری از قسمت‌های مختلف قلب داشته باشد.
  • تست‌های استرس. تست‌های استرس نحوه واکنش قلب و عروق خونی به فعالیت را اندازه گیری می‌کنند، که ممکن است نشان دهد که آیا درد قفسه سینه مربوط به قلب است یا خیر. انواع مختلفی از تست استرس وجود دارد. ممکن است از شما خواسته شود که روی تردمیل راه بروید یا در حالی که به ECG متصل هستید، دوچرخه ثابت را پدال بزنید. یا ممکن است یک داروی IV برای تحریک قلب به روشی مشابه ورزش به شما داده شود.
  • کاتتریزاسیون کرونر (آنژیوگرافی). این آزمایش به پزشک کمک می‌کند تا انسداد رگ‌های خونی را بررسی کنند. یک لوله انعطاف پذیر بلند و نازک (کاتتر) در یک رگ خونی، معمولاً در کشاله ران یا مچ دست، وارد می‌شود و به سمت قلب هدایت می‌شود. رنگ از طریق کاتتر به رگ‌های قلب وارد می‌شود. این رنگ به سرخرگ‌ها کمک می‌کند تا در تصاویر و ویدئوهای اشعه ایکس واضح‌تر نشان داده شوند.

چه زمانی درد قلب خطرناک است؟

درد در ناحیه قلب و قفسه سینه همیشه خطرناک نیست. ممکن است دردی که در اطراف قلب احساس می کنید مربوط به معده باشد یا علت دیگری غیر از مشکلات قلبی داشته باشد. اما به طور کلی اگر احساس درد قلب بیشتر از 5 دقیقه طول کشید و همراه با علائمی همچون عرق سرد، سبکی سر، تنگی نفس باشد باید به آن توجه شود. همچنین اگر درد به دیگر نواحی مانند بازوها، فک، کمر و سردل نیز منتقل شود می تواند نشانه ای از حمله قلبی یا مشکلات قلبی باشد.

درد قلب اگر کوتاه و گذرا باشد نشان دهنده حمله قلبی یا سکته نیست اما اگر طولانی شود و همراه با احساس سنگینی در قفسه سینه باشد خطرناک بوده و می تواند نشانه حمله قلبی باشد.

درد حمله قلبی بی وقفه است و با تغییر حالت بهتر نمی شود. پس اگر وضعیت نشستن یا خوابیدن خود را تغییر دادید و احساس کردید درد قلب شما بهتر شد این قلب درد خطرناک نیست.

علائم حمله قلبی در زنان:

  • احساس فشار در قسمت بالای کمر
  • احساس سنگینی در قفسه سینه
  • نفس کشیدن سخت
  • درد در یک دست یا هر دو دست
  • درد پشت کمر
  • گردن درد
  • درد فک
  • سبکی سر
  • احساس خستگی شدید

علائم حمله قلبی در مردان:

  • عرق سرد و حالت تهوع
  • تنگی نفس
  • درد یک یا دو دست
  • درد در ناحیه پشت کمر
  • درد فک

برای خواندن نحوه عملکرد قلب کلیک کنید

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو