ترجمه اختصاصی / انواع بریج دندان و معایب و مزایای آن ها

13

1401/8/28

14:33


بریج دندان نوعی پروتز ثابت است که از آن برای جایگزینی یک یا چند دندانی که در دهان وجود ندارد استفاده می‌کنیم.این پروتز با روکش‌های مصنوعی که دارد،هم به دندان‌های سالم فرد می‌چسبد و هم برای دندان‌های از بین رفته مانند یک پوشش عمل می‌کند.

ترجمه اختصاصی / انواع بریج دندان و معایب و مزایای آن ها

به گزارش سرویس خبری بهداشت‌نیوز قبل از گذاشتن این پروتز باید دندان‌ها با سوهان تراشیده شود تا پروتز بتواند به‌طور کامل روی دندان قرار بگیرد.این بدان معنی است که بیمار دیگر نمی تواند پروتز را از آنجایی که در دهان ثابت شده است خارج کند.به طور کلی بریج های دندانی را می توان از مواد زیر ساخت:

فلزات

رزین ها

سرامیک

ظروف چینی

سرومرها

 

چگونه بریج دندان می سازند؟

پس از اینکه متخصص ارتودنسی تشخیص را انجام داد و با توافق بیمار تصمیم گرفت که عدم وجود تعدادی از دندان‌ها را با نصب بریج دندان برطرف کند،این مراحل را برای نصب این پروتز انجام می‌دهد:

سوهان زدن دندان:تحت بی‌هوشی، ارتودنتیست برای قرار دادن پروتز اول دندان‌های مجاور را سوهان می‌زند.

ساخت پروتز:ارتودنتیست قالب‌های دهان را می‌گیرد و سپس آن‌ها را به آزمایشگاه دندان‌پزشکی می‌برد تا در آن‌جا متخصصان دیگر بر اساس آن،پروتز را بسازند.

ساخت روکش موقت:بسته به مدل قالب دندان،روکش‌های موقتی ساخته می‌شوند تا در زمانی که پروتز ساخته می‌شود،روی دندان‌های پایین که از قبل سوهان‌شده قرار بگیرند.

تست فلزی: در اینجا ساختار فلزی بریج دندانی آزمایش می‌شود.ارتودنتیست این ساختار را آزمایش می کند تا ببیند آیا به خوبی تنظیم شده است یا نیاز به اصلاح دارد.

تست بریج:متخصص ارتودنسی بریج را به طور کامل آزمایش می کند و تنظیمات مربوطه را انجام می دهد.سپس پروتز را برای آخرین بار به آزمایشگاه می فرستند تا آزمایشات نهایی صورت بگیرد.

چسباندن بریج: ارتودنتیست دندان‌های سوهان شده را با پروتزهای مخصوص می پوشاند و سپس آن را در دهان ثابت می کند.

بررسی‌های بعدی: پس از یک دوره استفاده، متخصص ارتودنسی تاریخ دیگری ترتیب می‌دهد تا بررسی کند که همه چیز مرتب است.

 

چه نوع بریج‌های دندانی وجود دارد؟

 

بریج های دندانی انواع مختلفی دارند. اصلی‌ترین آن‌ها بریج دندانی سنتی،کنسول،مریلند و آنهایی هستند که توسط ایمپلنت‌ها پشتیبانی می‌شوند.متخصص ارتودنسی با توجه به نیازهای فرد، می تواند این روند را هدایت کند.

 

بریج دندان سنتی

بریج دندان سنتی زمانی استفاده می شود که در هر طرف فضای خالی دندان سالم وجود داشته باشد. به این ترتیب،فضای خالی توسط یک یا چند دندان مصنوعی پر می‌شود.این نوع بریج دندانی باعث می‌شود تا عمل جویدن به خوبی انجام شود.

 

پل دندانی کنسولی

این پل دندانی شبیه پل سنتی است، با این تفاوت که فقط یک ستون برای نگه داشتن آن وجود دارد.بنابراین این روش تنها به یک دندان طبیعی نیاز دارد که متخصص ارتودنسی باید دندان انتخابی را به شکل عمودی سوهان کند.سپس روکش را همراه با بریج به آن متصل می‌کنند، که متعاقباً به دندان(چه طبیعی و چه مصنوعی)اجازه می‌دهد فضای خالی را اشغال کند.

 

پل دندان مریلند

بریج‌های دندانی مریلند از دو عنصر طبیعی دندان مانند ستون‌ها که در هر طرف فضای خالی هست استفاده می‌کنند.تفاوت آن‌ها در مقایسه با نمونه‌های سنتی این است که از تاج روی ستون‌ها استفاده نمی‌کنند، بلکه از برخی باله‌های جانبی ساخته شده از فلز استفاده می‌کنند که به سطح پشتی دندان‌های مجاور می‌چسبند.برای انجام این کار، داشتن یک دندان طبیعی در دو طرف فضای خالی ضروری است. در این حالت،متخصص ارتودنسی نیازی به سوهان کشیدن دندان‌ها نخواهد داشت و این محافظه‌کارانه‌ترین گزینه است.در هر صورت، این نوع بریج فقط برای مناطقی است که در آن احتمال ضربه وجود ندارد،زیرا نمی تواند در برابر ضربه مقاومت کند.

 

پل دندانی با پشتیبانی از ایمپلنت

همانطور که از نام آن پیداست، این بریج ها از ایمپلنت روی دندان های سوهان شده استفاده می کنند.برای قرار گرفتن ایمپلنت هایی که بعداً بریج را نگه می دارند، بیمار باید تحت عمل جراحی قرار گیرد.به طور کلی، دو جراحی جداگانه وجود خواهد داشت: یکی برای قرار دادن ایمپلنت ها و دیگری برای قرار دادن بریج.مقدار و نحوه قرارگیری ایمپلنت ها با توجه به مورد خاص متفاوت خواهد بود.این نوع بریج دندانی از پایداری بالایی برخوردار است.

 

مزایای بریج‌های دندانی

پس از تکمیل فرآیند، فرد می تواند به غذا خوردن و جویدن عادی بازگردد. علاوه بر این، تلفظ آنها بهبود می یابد زیرا آنها دیگر فضای خالی در دهان نخواهند داشت که باعث ایجاد صداهای غیرارادی، هجاها یا سایر عادات زبانی غیرعادی شود.از نقطه نظر زیبایی،وجود تمام دندان‌های شما در دهان می‌تواند به اعتماد به نفس شما کمک کند.با حفظ فرم صورت از اذیت شدن جلوگیری می کند و ظاهر فیزیکی را بهبود می بخشد.به همین ترتیب، با پر کردن فضای خالی،احتمال حرکت و تغییر موقعیت دندان های دیگر کاهش می یابد.همچنین آنها بادوام هستند و در مقایسه با ایمپلنت ها صرفه اقتصادی بالاتری دارند.

 

معایب بریج های دندانی

 

قبل از استفاده از بریج دندان به عنوان راه حلی برای دندان های از دست رفته،ضروری است که برخی از معایب این روش را بدانید.در زیر به چند مورد اشاره می کنیم:

فرسودگی ستون های دندانی: عیب اصلی این نوع پروتز این است که پر کردن دندان های سالم ضروری است.سایش این دندان ها خطر آسیب های دیگر را در این فرآیند افزایش می دهد و از طرفی با توجه به تغییر شکل آن،این قطعات باید همیشه با تاج پوشانده شوند.

زیبایی: انجام این فرآیند با فلز می تواند باعث لکه‌دار شدن دندان‌ها شود.

خطر ایجاد حفره: فضای بین ستون و تاج گاهی اوقات می‌تواند باعث ایجاد حفره در زیر تاج شود.

خطر حرکت: ستون ها می توانند حرکت کنند، به خصوص اگر فشار سنگینی به آن براثر جویدن ایجاد شود.متخصصان استفاده از آن را در بیمارانی که عادات مضری مانند دندان قروچه یا جویدن اشیا یا ناخن دارند، توصیه نمی کنند.

دوام: بریج‌های دندانی معمولاً چندین سال در دهان دوام می‌آورند، اما در مقایسه با ایمپلنت‌ها، دوام چندانی ندارند.

خطر ابتلا به ژنژیویت: باکتری‌ها می‌توانند در فضای بین پل و لثه تجمع کنند که باعث التهاب لثه می‌شود.

 

مشورت با یک متخصص

بریج های دندانی می توانند گزینه خوبی برای جایگزینی دندان هایی باشند که از دهان از دست رفته اند. با این حال، قبل از انتخاب این روش، مهم است که با یک متخصص ارتودنسی مشورت کنید.او به رفع شک و تردید شما در مورد مواد،انواع،طرح ها و باندها کمک می کند و همچنین هرگونه درد احتمالی را ارزیابی خواهد کرد.

 

تاریخ :۱۵ ‌نوامبر ۲۰۲۲

منبع : step to health

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو