حریره، شهر هزار ساله کیش

حریره، شهر هزار ساله کیش


منبع: دلتا پیام

72

1401/8/28

15:33


شهر باستانی حریره کیش یادگار ۸۰۰ ساله این جزیره است که یکی از زیباترین جاهای دیدنی کیش هم به شمار می‌رود. این شهر تاریخی در قرن ۴ هجری ساخته شده است.

حریره، شهر هزار ساله کیش

شهر باستانی حریره کیش یادگار ۸۰۰ ساله این جزیره است که یکی از زیباترین جاهای دیدنی کیش هم به شمار می‌رود. این شهر تاریخی در قرن ۴ هجری ساخته شده و به عنوان یکی از مراکز تجارت تاجران و یکی از شهرهای پیشرفته کشور شناخته می‌شده است. شهر تاریخی حریره در جزیره کیش حالا هر ساله میزبان توریست‌های زیادی است که به آن‌جا می‌روند و بافت قدیمی آن را مشاهده می‌کنند. با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.

ساعت بازدید از شهر حریره کیش

ورود و خروج به این شهر رایگان است. می‌توانید از ساعت ۱۰:۰۰ صبح تا ۲۲:۰۰ شب به این شهر بروید و از زیبایی‌های مختلف آن بازدید کنید.

بخش‌های مختلف شهر باستانی حریره کیش

همان‌طور که گفتیم، این شهر از چندین بخش مختلف تشکیل می‌شود. در گذشته از هر کدام از این بخش‌ها استفاده‌های مختلفی داشته‌اند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

شهر حریره کیش

بندرگاه حریره

وقتی که به نزدیکی ساحل می‌روید، سازه‌هایی را می‌بینید که نشان می‌دهند در گذشته از آن مکان به‌عنوان بندگاره شهر حریره استفاده می‌شده است. سازه‌هایی که در لنگرگاه شهر بندری حریره کیش قرار دارند، به مرور زمان فرسوده شده‌اند. دلیل این فرسایش در سنگ‌های آهکی و مرجانی است که در ساخت این سازه‌ها استفاده می‌شد.

قصر حریره

کمی آن طرف‌تر از بندرگاه حریره، سازه‌ای بزرگ وجود دارد که بومی‌ها معتقدند این سازه، مربوط به قصر شهر حریره بوده است. اسناد و مدارک تاریخی نشان می‌دهند که این قصر، در زمان خودش به نام «ملک جمشید» شناخته می‌شده است.

مسجد حریره

اولین‌چیزی که با تماشای مسجد این شهر به ذهنمان می‌رسد این است که این شهر، یک منطقه مسلمان‌نشین بوده است. مسجد شهر حریره وسعت زیادی دارد و به‌تنهایی حدود ۲ هزار متر مربع از شهر حریره را در بر می‌گیرد. معماری مسجد حریره مربوط به زمان سلجوقیان است. این مسجد بارها مرمت و بازسازی شده تا دوام خود را حفظ کند.

مسجد حریره کیش

خانه اعیانی حریره

خانه اعیانی در گذشته از چشم مردم پنهان بود اما با جست‌وجوهای گروه‌های باستان‌شناسی کشف شد و حالا در معرض دید عموم قرار دارد. وقتی به این خانه نگاه می‌کنید، آثاری از خانه‌های قدیمی را که در شهرهای بزرگ ایران مثل اصفهان یا یزد وجود دارند، می‌بینید.

خانه اعیانی حریره

حمام حریره

به سمت شمال غربی خانه اعیانی که حرکت کنید، حمام شهر حریره را می‌بینید که ۵۰۰ متر مربع وسعت دارد. این سازه در دوره ایلخانیان و تیموری ساخته شده و بعد از آن نیز مرمت‌های متعددی روی آن انجام شد تا آسیب نبیند و همچنان پابرجا باقی بماند.

حمام حریره

بخش کارگاهی و صنعتی

بخش‌های کارگاهی و صنعتی شهر باستانی حریره کیش نشان می‌دهد که مردم آن زمان محصولاتی را تولید و به شهرها یا کشورهای مختلف صادر می‌کردند. یکی از این محصولات شیره خرما بوده است.

یکی دیگر از تولیدات شهر تاریخی حریره در کیش، شیشه بوده است. کارگاه‌هایی به همین منظور در بخش صنعتی شهر حریره وجود دارند که شامل کوره‌های شیشه‌گری هستند.

بخش صنعتی حریره

تاسیسات آبی

وقتی به شرق شهر باستانی حریره کیش می‌رویم، سازه‌هایی در دل صخره‌ها توجه‌مان را به خود جلب می‌کند. این سازه‌ها در واقع آب انبارها و تاسیسات آبی هستند که در گذشته بنا شدند. چراکه یکی از مهم‌ترین دلایلی که تاجران جزیره کیش را برای تاسیس شهر حریره انتخاب کردند، وجود آب شیرین بود.

تاسیسات آبی حریره

آثار باستانی شهر تاریخی حریره کیش

در قبل در بخش خانه اعیانی گفتیم که این خانه آثار تاریخی مختلفی را در دل خود داشت و بعد از کاوش باستان‌‌شناسان، آن‌ها را به نمایش گذاشت. وقتی در شهر باستانی حریره کیش قدم می‌زنید، می‌توانید سفال‌هایی را ببینید که نقش‌ونگارهای زیبایی دارند. اگر به جاذبه‌های عجیب گردشگری علاقه دارید، شهر خانه‌های زیرزمینی در ایران را بخوانید.

مرکز خرید دامون

مرکز خرید دامون برای تمام کسانی مناسب است که می‌خواهند بعد از تفریح و گشت‌وگذار در یک مکان تاریخی، به مرکز خرید مناسبی بروند و پاساژگردی کنند. در مرکز خرید دامون محصولات متنوع و زیادی وجود دارد که می‌توانید حتی آن‌ها را به عنوان سوغات کیش بخرید و با خود به همراه ببرید.

مرکز خرید دامون شهر باستانی حریره کیش

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر از گردشگری با ۳ روستای بی‌نظیر جاده چالوس آشنا شوید را بخوانید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو