انتخاب بهترین هارد سرور hp

منبع: گهر

5

1401/8/28

20:22


یکی از بخش‌های اصلی در سرور hp بخش ذخیره ساز آن است که توسط هارد‌ها تکمیل می‌شوند. انتخاب نوع و مدل هارد سرور اچ پی یکی از دغدغه‌های کاربران است. انتخاب هارد مناسب سرور تاثیر مستقیمی از سرعت نهایی دستگاه شما خواهد داشت. در ادامه با بررسی و معرفی هارد اچ پی در مدل های مختلف شما را با آنها آشنا خواهیم کرد.

انتخاب بهترین هارد سرور hp, جدید ۱۴۰۱ -❤️ گهر

تفاوت میان هارد معمولی و هارد سرور hp در چیست؟

در مرحله اول نیاز است تا تفاوت میان هارد سروری و هارد معمولی را بشناسید. به دلیل استفاده طولانی مدت از هارد در سرور در ساعات طولانی و همچنین تکرار مکرر فرایندهای خواندن و نوشتن (Read & Write)، باید هارد مورد استفاده از مقاومت بالایی برخوردار باشد و توانایی پردازش داده ها بدون خطا را داشته باشد.

به طور کلی برای در دسترس بودن هارد و Uptime بالا فرایند کولینگ (خنک سازی)، گردش جریان هوا، سنسور دقیق‌تر تشخیص و اصلاح لرزش در هارد سرور hp با هارد معمولی متفاوت است.

برتری های هارد سرور HPE نسبت به هارد معمولی:

  • در برخی از هارد سرور HPE ویژگی Hot-Plug قرار گرفته است. این ویژگی قابلیت تعویض هارد اچ پی در زمان روشن بودن و بدون خاموشی سرور را فراهم می‌کند. معمولا با Interface SAS در دسترس قرار دارند. اما در هارد های معمولی باید ابتدا سرور به طور کامل خاموش شود و سپس اقدام به تعویض هارد نمایید.
  • هارد سرور برای RAID قابلیت‌های بیشتری را در اختیارتان قرار میدهد. به عنوان مثال هارد های سروری اچ پی از فناوری اصلاح و کنترل خطا از طریق ECC را دارند. این ویژگی خطاهای سرور را تا حد زیادی کاهش می‌دهند و سرعت سرور را بهبود میبخشند.
  • هزینه و قیمت هارد های معمولی به مراتب کمتر از هارد سرور است.
  • هارد سروری اچ پی کش بالاتری دارد.
  • استفاده از هارد سرور کارایی بیشتری در مقابل درخواست های شما خواهد داشت.
  • هارد سروری میانگین طول عمر بیشتری دارد. به همین دلیل معمولا با گارانتی بیشتری عرضه می‌شوند.
  • زمان تاخیر به پاسخ‌ها در هارد معمولی نسبت به هارد سروری بیشتر است.

انتخاب بهترین هارد سرور hp, جدید ۱۴۰۱ -❤️ گهر

تکنولوژی درایوهای ذخیره ساز را بشناسید

با پیشرفت تکنولوژی و نیاز به افزایش سرعت تبادل اطلاعات، درایوهای ذخیره ساز نیز با تکنولوژی های جدیدی عرضه شدند که سرعت به مراتب بالاتری از نسل های قبلی خود در اختیار کاربران قرار میداند. علاوه بر آن حفظ اطلاعات و امنیت آن نیز افزایش پیدا کرده است. در ادامه به سه تکنولوژی اصلی میپردازیم.

هارد HDD

هارد دیسک HDD شناخته شده‌ترین نوع ذخیره ساز در بازار هستند. هارد HDD جزو اولین تکنولوژی های ذخیره سازی محسوب می‌شوند. طراحی این هارد ها به صورت مکانیکی است که قطعات متعددی مانند صفحه و هد، پلاتر، موتور و … آن را تشکیل می‌دهند. با چرخش دیسک در سرعت هایی که بستگی به مدل هارد دارد، اطلاعات روی آن نوشته یا خوانده می‌شود.

سرعت هاردها با توجه به مدل آن در دو نوع ۱۰K یا ۱۵K است. همچنین سرعت چرخش میتواند اعدادی بین ۵۴۰۰ تا ۷۲۰۰ دور بر دقیقه متغیر باشد. هر چه سرعت بیشتر باشد تاخیر و زمان پاسخ گویی نیز کاهش میابد.

درایو SSD

درایو های SSD تکنولوژی جدیدتری از ذخیره سازها هستند که قطعات مکانیکی در آن ها حذف شده است و به جای آن بر پایه تبادل اطلاعات الکتریکی هستند. این تکنولوژی سرعتی در حدود ۵ برابر هارددیسک HDD ارائه می‌دهد.

انتخاب بهترین هارد سرور hp, جدید ۱۴۰۱ -❤️ گهر

با حذف قطعات مکانیکی و حرکتی در این ذخیره سازها، عمر مفید بالایی را عرضه میکنند. همچنین درصد خرابی ناشی از ضربات و شوک های حرکتی در آن ها تقریبا به صفر رسیده است. قیمت خرید SSD ها نیز چند برابر نمونه های HDD است.

درایو NVMe

درایوهای NVMe نوعی از SSD ها هستند که به جای اسلات SATA یا SAS از طریق اسلات PCIe روی دستگاه مورد نظر اعم از کامپیوتر، لپ تاپ، کنسول بازی ، سرور hp و … نصب می‌شوند.

شما از طریق NVMe می‌توانید بالاترین سرعت ممکن را دریافت نمایید. البته باید توجه نمایید مادربرد مورد استفاده تان از آن پشتیبانی کند. در حال حاضر PCIe نسل ۳ بیشترین کاربرد را دارد. البته که نسل ۴ این اینترفیس پرسرعت نیز با سرعتی مابین ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ مگابایت بر ثانیه عرضه شده اند. (در ادامه راجع به اینترفیس ها صبحت خواهیم کرد)

به دلیل سرعت بسیار بالای این تکنولوژی از درایوهای ذخیره ساز از آن ها در کاربرد های ماینینگ، گیمینگ، رندرهای گرافیکی و مانند اینها استفاده می‌کنند.

انواع رابط یا اینترفیس هارد سرور اچ پی

اینترفیس ها نوع اتصال درایو ذخیره ساز را به مادربرد تعیین میکنند. در شش دسته زیر انواع اینترفیس ها را بررسی میکنیم.

  • • رابط SCSI : یکی از اینترفیس هایی که اکنون توقف تولید شده اند.
  • • رابط SAS : اینترفیس های SAS برای کاربرانی مناسب است که سرعت بالایی برای تبادل اطلاعات نیاز دارند. به همین دلیل قیمت بالایی نیز دارند. رابط SAS سرعتی برابر ۱۲۰۰MB/s را ارائه میدهد.
  • • رابط NL-SAS : این رابط مخفف Near Line SAS است که هارد های اینترپرایز SATA با رابط sas است.
  • • رابط FC : این رابط از فیبر نوری استفاده میکند که سرعت بالایی را در اختیارتان قرار میدهد. کاربرد این اینترفیس ها در دستگاه های SAN است.
  • • رابط SATA : یکی از پرکاربردترین اینترفیس های مورد استفاده برای کاربردهای مختلف رابط SATA است. این رابط قابلیت اصلاح ارورها را بصورت اتوماتیک را دارد. با کد گذاری امنیت انتقال اطلاعات نیز افزایش یافته است. به طور معمول هاردهای SATA برای بارهای کاری سنگین مورد استفاده قرار میگیرند و سرعتی در حدود ۶۰۰ MB/s را در اختیارتان قرار میدهند.
  • • رابط FDE/SDE : این رابط همان اینترفیس sas اما با سیستم رمزگذاری است.

اندازه های هارد اچ پی

فرم فکتور (Form Factor) یا اندازه هارد های اچ پی به دو حال ۲٫۵ و ۳٫۵ اینچی یا همان SFF و LFF وجود دارد.

  • • هارد LFF : هاردهای LFF که در اندازه ۳٫۵ اینچی دارند، پر استفاده ترین مدل در بازار هستند و ظرفیت ذخیره سازی بالاتری را در اختیار شما قرار میدهند. نسبت به هارد ۲٫۵ اینچی مصرف برق بیشتری دارند. نسبت قیمت هر گیگ در هارد LFF بیشتر از نمونه های SFF است.
  • • هارد SFF : هارد های SSF با اندازه ۲٫۵ اینچی در سرور و دستگاه های مختلف مورد استفاده قرار میگیرند. برای استفاده از این ذخیره‌سازها در دستگاه های ۳٫۵ اینچی می‌توان از مبدل آن استفاده نمود.

راهنمای خرید هارد سرور HPE

شرکت پردازش رایان پژواک با ارائه انواع سرورهای HPE و محصولات و تجهیزات جانبی همراه با گارانتی رسمی، منتظر دریافت درخواست های شما جهت خرید هارد سرور اچ پی است.

برای دریافت مشاوره رایگان و استعلام قیمت سرور hp با شماره ۴۱۳۰۸۰۰۰-۰۲۱ تماس حاصل نمایید و یا با مراجعه به سایت www.RayanPejvak.ir درخواست خود را ثبت نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو