معنی ضرب المثل نادان چون طبل غازی، بلند آواز و میان تهی

منبع: ماگرتا

19

1401/8/29

07:00


از همان دوران قدیم گفته‌اند که طبل تو خالی صدای زیادی دارد و حکایت همین ضرب‌المثل نادان چون طبل غازی، بلند آواز و میان تهی است که فرد نادان چون هویت و مهارتی از خودش ندارد همیشه در حال خودنمایی و تعریف از خود است، در صورتی‌که فرد دانا در بیشتر مواقع سر به زیر و صبور بوده و مانند فرد نادان مدادم در حال اظهار نظر کردن به دیگران است. برای آشنایی با مطالب کامل تری در مورد ضرب المثل، در ادامه با بخش ضرب المثل ماگرتا همراه باشید‌.

مَثَل پیشنهادی : معنی ضرب المثل سرم را بشکن نرخم را نشکن

معنی ضرب المثل نادان چون طبل غازی، بلند آواز و میان تهی

مفهوم ضرب المثل نادان چون طبل غازی، بلند آواز و میان تهی

کسی که فرد بی اطلاع و نادانی است بدون اینکه هنری از خود داشته باشد های و هوی بسیار دارد و به دروغ، از خود و توانایی‌هایی که ندارد داستان سرایی می‌کند. اما یک فرد دانای آشنا به کار اگر کاری را بلد باشد وارد عمل می‌شود و هیچ نیازی در خود نمی‌بیند که بخواهد از خودش تعریف کند و اگر چیزی در چنته داشته باشد عرضه می‌کند.

داستان یا تاریخچه ضرب المثل نادان چون طبل غازی، بلند آواز و میان تهی

داستان و ریشه ضرب المثل نادان چون طبل غازی، بلند آواز و میان تهی از کتاب گلستان سعدی درباره شیوه معاشرت و همنشینی مودبانه است که این چند بیت به طور واضح در این مورد اینگونه است:

*مشک آن است که ببوید نه آنکه عطار بگوید

*دانا چو طبله‌ی عطار است خاموش و هنرنمای و نادان خود طبل غازی بلند آواز و میان تهی

*عالم اندر میان جاهل را  مثلی گفته‌اند صدیقان

* شاهدی در میان کوران است  مصحفی در سرای زندیقان

گسترش یا بازآفرینی ضرب المثل نادان چون طبل غازی، بلند آواز و میان تهی

فرد یا شخصی که از هوش و دانایی کامل برخوردار باشد نیازی نمی‌بیند که برای انجام دادن کاری مقدمه چینی بی فایده کند؛ بلکه اگر هنر یا فنی را بلد باشد بدون هیچ گپ و گفتی وارد عمل می‌شود اما فرد نادان چون سر رشته‌ی انجام دادن کاری را ندارد لاف و گزافه زیاد می‌گوید که هیچ تاثیری در عملکرد و کارایی او نخواهد داشت.

انشاء با موضوع ضرب المثل نادان چون طبل غازی، بلند آواز و میان تهی

مقدمه: شخص نادان از روی نادانی‌اش یاوه گوی حرافی است که مدام در حال بزرگ‌نمایی کردن خود است و در هر لحظه خود را به رخ می‌کشد، بدون اینکه هیچکدام از این به رخ کشیدن‌ها را در مهارت خود داشته باشد.

بدنه: اصل و اساس ضرب المثل نادان چون طبل غازی، بلند آواز و میان تهی نشان‌دهنده‌شان و شخصیت فرد نادان است که جمعی را با دروغگویی و حرافی بسیار سرکار می‌گذارد؛ اما وقتی پای عمل می‌رسد چیزی برای عرضه کردن به عنوان یک کاربلد ندارد.

نتیجه: نتیجه می‌گیریم باید مراقب باشید که افراد نادانی اگر در جمع شما هستند غیرقابل اعتماد هستند و شما نباید به این افراد اطمینان کرده تکیه کرده و گزافه گویی‌های آن‌ها را باور نکنید؛ که در اینصورت ممکن است یک مسئولیت بزرگ را به یک فردی بسپارید که هیچ تبحری در نقشی که باید انجام بدهد ندارد و باعث تباهی و سرنگونی یک جماعت خواهد شد.

مَثَل های پیشنهادی :
معنی ضرب المثل نور علا نور بودن
و
معنی ضرب المثل جای شکرش باقی بودن
و
معنی ضرب المثل تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها

به پایان معنی ضرب المثل نادان چون طبل غازی، بلند آواز و میان تهی رسیدیم، اگر دیدگاهی درباره این ضرب المثل داشتید حتما آن را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو