آشنایی با آرامگاه های شخصیتهای ایرانی در خارج از کشور

آشنایی با آرامگاه های شخصیتهای ایرانی در خارج از کشور


منبع: همگردی

34

1401/8/29

10:01


تعداد آرامگاه شخصیت های بزرگ ایرانی که در خارج از کشور قرار دارند، کم نیست. متاسفانه، در برخی از کشورها آرامگاه این مشاهیر مورد بی لطفی قرار گرفته و در وضعیت مناسبی هست. حتی، برخی به یک مکان متروکه مبدل گشته اند. با ما در مقاله آرامگاه های شخصیتهای ایرانی در خارج از کشور همراه شوید تا شما را با شماری از مقبره های شخصیتهای ایرانی در خارج از کشور آشنا کنیم. قطعا، آشنایی با مقابر شخصیتهای ایرانی در خارج از کشور برایتان جالب خواهد بود.

رودکی

یکی از شخصیت های مهم ایرانی ابوعبدالله جعفر بن محمد بن حکیم بن عبدالرحمن بن آدم بوده که همگان او را با نام رودکی می شناسند. رودکی که پدر شعر فارسی بوده، در قرن سوم خورشیدی و در شهر پنجکنت تاجیکستان امروزی بدنیا آمد. رودکی 82 سال عمر کرد و این مورد از مقبره های شخصیتهای ایرانی در خارج از کشور در شهر پنجکنت تاجیکستان قرار دارد.

مقبره رودکی

ابوریحان بیرونی

یکی دیگر از شخصیت های مهم ایرانی ابوریحان محمد بن احمد بیرونی است. ابوریحان بیرونی در حومه شهر کاث در سرزمین خوارزم که همان ازبکستان امروزی بوده، چشم به جهان گشود. وی در عرصه های مختلف همچون ریاضی، فلسفه، تاریخ، فقه، نجوم، الهیات، زبان و غیره مهارت بسیار بالایی داشت. ابوریحان در شهر غزنه افغانستان چشم از جهان فرو بست و این مورد از مقابر شخصیتهای ایرانی در خارج از کشور نیز در افغانستان قرار گرفته است.

آرامگاه ابوریحان بیرونی

سهروردی

از دیگر فیلسوفان و اندیشمندان ایرانی شهاب الدین سهروردی بوده که در روستای سهروردی زنجان زاده شد. سهروردی در طول عمر خود به سوادآموزی، ایرانگردی و نوشتن کتابهای عارفانه و فلسفی مشغول بود. سفرهای سهروردی به خارج از کشور با مجذوب شدن او به حوزه عرفان و آشنا شدن با بزرگان این حیطه آغاز گردید. این دانشمند در یکی از سفرهای خود به حلب با پسر صلاح الدین ایوبی یعنی ملک ظاهر دیدار کرد و به پیشنهاد او در دربار ماندگار شد. البته عده ای از علمای حلب با توطئه او را متهم به دشمنی و الحاد کرده و او را روانه زندان نمودند. شهاب الدین سهروردی در سن 38 سالگی در شهر حلب به قتل رسید و مقبره اش در شهر حلب سوریه قرار دارد.

مقبره سهروردی

مولانا

مولانا یکی از چهره های مهم و سرشناس ایرانی بوده که در شهر بلخ بدنیا آمد. جلال الدین محمد بلخی یا همان مولانا آثار منثور و منظومی داشته که برخی از آنها آوازه جهانی دارند. بسیاری از چهره های سرشناس دیگر نیز از اشعار و قلم او تاثیر زیادی گرفته اند. دیوان شمس، مثنوی معنوی و فیه ما فیه از آثار گرانقدر وی هستند. مولانا در 66 سالگی در شهر قونیه چشم از جهان فرو بست و در این مورد از آرامگاه های شخصیتهای ایرانی در خارج از کشور هر سال مراسم ویژه ای برای بزرگداشت او اجرا می گردد.

آرامگاه مولانا

خواجه عبدالله انصاری

خواجه عبدالله انصاری که به پیر هرات مشهور بوده، آثار زیادی را از خود به یادگار گذاشته است مانند صد میدان، الکشف عن منازل السائرین و طبقات صوفیه. افکار و آثار این عارف و دانشمند ایرانی آوازه جهانی دارد و در روزگار خویش شاگردان بسیار زیادی داشت. این عارف مشهور ایرانی در دانش فقه، علوم عرفانی و صوفی گری تبحر بالایی داشت و در فن سخنوری نیز بسیار ماهر بود. پیر هرات در 70 سالگی بینایی خود را از دست داد و در 85 سالگی در هرات چشم از جهان فرو بست. آرامگاه خواجه عبدالله انصاری در هرات افغانستان واقع شده است.

مقبره خواجه عبدالله انصاری

ناصر خسرو

ناصر خسرو یکی دیگر از شخصیت های مهم و بزرگ تاریخ ایران بوده و آرامگاهش در افغانستان قرار گرفته است. ناصر خسرو در قرن 4 تا 5 قمری زندگی میکرد و از جمله آثار مشهور وی می توانیم به خوان الاخوان، سفرنامه ناصرخسرو، دیوان اشعار، وجه دین و گشایش و رهایش اشاره نماییم. ناصر خسرو در روستایی به نام قبادین مرو که تاجیکستان امروزی بوده، متولد شد و 87 سال عمر کرد. آرامگاه ناصر خسرو در افغانستان و در روستای کوچک یمگان قرار دارد.

مقبره ناصر خسرو

امیر کبیر

از دیگر شخصیت های مهم در تاریخ ایران می توانیم میرزا محمد تقی خان فراهانی را نام ببریم. او اقدامات و اصلاحات بسیار تحسین برانگیزی را در دوران صدراعظمی خود داشت. امیر کبیر اولین صدراعظم ایران بوده و در کمتر از 4 سال که این مقام را عهده دار بود، در خلق نشریه وقایع اتفاقیه و تاسیس دارالفنون نقشی بسیار جدی داشت. اطرافیان ناصرالدین شاه با دسیسه های فراوان امیر کبیر را از مقام صدراعظمی برکنار نمودند و پس از آن امیر کبیر به کاشان تبعید شد. پس از تبعید او را در حمام فین کاشان به قتل رساندند. براساس گفته هایی که وجود دارد، ابتدا قرار بر این بود که جسم او را در کاشان به خاک بسپارند اما به خواسته همسر امیر کبیر یعنی عزت الدوله، او را به کربلا بردند.

مقبره امیر کبیر

نظامی گنجوی

نظامی حکیم بزرگ ایرانی بود که در قرن هفتم در شهر گنجه زندگی میکرد. این داستان سرای بزرگ و شاعر ایرانی علاوه بر ادبیات، در علوم دیگری همچون فقه، فلسفه و نجوم از تبحر بسیار بالایی برخوردار بود. آثار خمسه نظامی گنجوی عبارتند از مخزن الاسرار، خسرو و شیرین، هفت پیکر، اسکندر نامه و لیلی و مجنون. آرامگاه این حکیم ایرانی در شهر گنجه قرار دارد.

مقبره نظامی گنجوی

سنایی

حکیم سنایی غزنوی از خود آثار ارزنده ای همچون طریق التحقیق و حدیقة الحقیقه را به یادگار گذاشته و عنوان یکی از بزرگترین مثنوی و قصیده سرایان را به خود اختصاص داد. حکیم سنایی در شهر غزنه که در افغانستان امروزی است، زاده شد و هفتاد و دو سال عمر کرد. سنایی در همان شهر یعنی غزنه دار فانی را وداع نمود و آرامگاهش در افغانستان کنونی قرار دارد.

مقبره سنایی

ابوسعید ابوالخیر

این اندیشمند در سال 357 قمری در ترکمنستان امروزی زاده شد. ابوسعید ابوالخیر در عصر خود مریدان بسیار زیادی داشت و یکی از آثار مهم و گرانقدرش اسرار التوحید فی مقامات شیخ ابی سعید نام دارد. این اثر پس از گذشت 130 سال از مرگ ابوسعید ابوالخیر توسط محمد بن منور نگاشته شد. این شاعر در سال 440 قمری چشم از جهان فرو بست و آرامگاهش در ترکمنستان قرار دارد.

مقبره ابوسعید ابوالخیر

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو