پر خاصیت ترین میوه و سبزیجات و فواید پزشکی آنها

پر خاصیت ترین میوه و سبزیجات و فواید پزشکی آنها


منبع: ردمگ

34

1401/8/29

11:56


فواید پزشکی میوه ها، سبزیجات و مواد غذایی روزمره. آخر هفته‌ها فرصت مناسبی برای سر زدن به بازار است. اگر

پر خاصیت ترین میوه و سبزیجات و فواید پزشکی آنها

فواید پزشکی میوه ها، سبزیجات و مواد غذایی روزمره.

آخر هفته‌ها فرصت مناسبی برای سر زدن به بازار است. اگر به بازار تجریش رفته باشید حتماً مغازه‌های میوه  و سبزیجات توجه شمارا جلب کرده‌اند. به‌خصوص بارنگ‌ها جذاب سبزی‌های تازه که حواس هر رهگذری را به خود جلب می‌کنند. همه ما به‌طور پراکنده در مورد خواص و فواید میوه‌ها، سبزیجات و مواد غذایی سالمی مصرفی مطالبی را شنیده‌ایم. ما در اینجا قصد داریم تا همه مطالب پراکنده رسانه‌های مختلف را در یکجا جمع‌آوری کنیم تا برای یک‌بار هم که شده همه آن‌ها را در کنار هم باهم مرور کنیم.


  1. فواید پزشکی سلامتی غذاهای پرطرفدار

بااینکه زمینه داروسازی و پزشکی به پیچیده شدن و شاخه‌شاخه شدن خود ادامه می‌دهد، متخصصان تغذیه و سلامت همچنان به بررسی و معرفی فواید غذاهای اصلی می‌پردازند. درواقع تغذیه سالم نشان داده است که خطر ابتلا به‌اضافه وزن، بیماری‌های قلبی و عروقی و حتی برخی از انواع سرطان را کاهش می‌دهد.

بنابراین دانستن اینکه کدام غذاها برای فواید خاص خورده شوند می‌تواند گاهی دشوار باشد؛ به همین دلیل مجله قرمز قصد دارد تا فهرستی ۱۰ ماده غذایی سالم و پرطرفدار را برای شما خوانندگان تهیه کند.

در زیر فهرستی از محصولات غذایی به همراه اطلاعات موردنیاز سلامتی تهیه‌شده است.


  1. بادام

فواید پزشکی بادام

بادام منبع غنی ویتامین E، مس، منیزیم، پروتئین باکیفیت و اسیدهای چرب سالم هست. مطالعات نشان می‌دهد که بادام می‌تواند بالقوه از بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری کند، خطر ابتلا سرطان را از بین ببرد و به زندگی طولانی‌تر و افزایش طول عمر کمک کند.


  1. سیب

سیب

سیب به دلیل ویژگی‌های تغذیه‌ای فوق‌العاده‌اش به نیروگاه غذایی معروف است. سیب دارای میزان فراوانی ویتامین C( ماده غذایی باقدرت فراوان آنتی‌اکسیدانی)، ویتامین‌های گروه B، فیبر غذایی، فیتونوترین ها( که به مراقبت بدن از تأثیرات شناخته‌شده‌ی رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند) و مواد معدنی مثل کلسیم و پتاسیم هست. مطالعات نشان داده است که خوردن سیب به پیشگیری از جنون، کاهش خط سکته و کاهش خطر دیابت کمک می‌کند.


  1. شابانک

سبزیجات سالم

در کنار سبزی‌های برگ‌دار، شابانک حاوی سطح بالای نیترات، بیش از ۲۵۰ میلی‌گرم در ۱۰۰ گرم) هست. تحقیقات نشان داده دریافت میزان بالای نیترات فشارخون را کاهش می‌دهد، اکسیژن موردنیاز در هنگام فعالیت‌های ورزشی کاهش داده و توان بدن را افزایش می‌دهد.

فواید پزشکی بالقوه سلامتی شابانک شامل کاهش خطر سرطان، پیشگیری از پوکی استخوان و افزایش اکسیژن عضلات در حین تمرین‌های ورزشی هست.


  1. مارچوبه

مارچوبه حاوی میزان بالای فیبر غذایی و سطح بالایی از ویتامین B6، کلسیم، روی و منیزیم هست. فواید پزشکی بالقوه مارچوبه شامل، کاهش خطر دیابت، پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه و کاهش خطر اختلالات لوله عصبی در نوزاد می‌شود.


  1. موز

موز

موز به‌طور طبیعی فساد چربی است، کلسترول و سدیم هست و حاوی میزان زیادی پتاسیم است. فواید پزشکی موز شامل: کاهش فشارخون، کاهش خطر ابتلا به لوسمی کودکان و افزایش سلامتی قلب هست.


  1. ریحان

ریحان حاوی مقادیر فراوان ویتامین A، ویتامین K، ویتامین C، منیزیم، آهن، پتاسیم و کلسیم هست. مطالعات نشان داده‌اند که فواید پزشکی ریحان می‌تواند عفونت و تورم را کاهش دهد، از تأثیرات دردناک پیری جلوگیری کند و احتمالاً در درمان تورم مفاصل و بیماری‌های عفونی داخلی تأثیرگذار باشد.


  1. چغندر

چغندر

چغندر به دلیل مطالعات اخیر به یکی از مواد غذایی موردعلاقه‌ی مردم تبدیل‌شده است. این مطالعات نشان داده‌اند که فواید پزشکی چغندر و مشتقات آن می‌تواند عملکرد ورزشی را افزایش دهد، فشارخون را کاهش دهد و جریان خون را افزایش دهد. چغندر منبع غنی فولاد و منیزیم است و همچنین حاوی تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین B6، پتوتنیک اسید، کولین،بتین، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، مس و سلنیم هست.


  1. کلم Bok choy

کلم

این کلم متعلق به گروه شب‌بوها است که هم‌خانواده با کلم، برو کلی، گل‌کلم، جوانه بروکسل، هویج، کلم‌برگ و شلغم هست. این ماده غذایی نیروگاه تأمین میزان بالای مواد غذایی کم کالری است. اگر قصد دارید غذاهای سالم‌تری بخورید، سبزی‌های خانواده شب‌بو مثل کلم Bok choy باید در صدر لیست خرید شما باشد.


  1. بروکلی

برو کلی حاوی سطح بالای فیبر( هر دو نوع محلول و نامحلول) است و منبع غنی ویتامین C است. به‌علاوه برو کلی دارای ویتامینA، آهن، ویتامینK، ویتامین‌های گروه B، روی، فسفر و فیتونوترین تا هست. تحقیقات نشان داده‌اند که فواید پزشکی برو کلی می‌تواند به پیشگیری از پوکی استخوان، محافظت از پوست شما در برابر تأثیر نور فرابنفش، تأثیرات دیابت بر قلب و کاهش سرطان مثانه کمک کند.


  1. طالبی

طالبی عضوی از خانواده‌ی گیاهی کدویی‌ها است و در کنار هندوانه و خربزه قرار می‌گیرد. طالبی حاوی میزان بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها مثل اولین، زاگزانتین و بتا کاروتن که همگی محافظتی در برابر گروهی از بیماری‌ها از سرماخوردگی تا سرطان، ایجاد می‌کنند. ازجمله فواید پزشکی طالبی کاهش خطر ابتلا به آسم، کنترل فشارخون، کمک به گوارش، حفظ آب بدن و کاهش عفونت هست.


  1. هویج

هویج

هویج حاوی منبع عظیم ویتامین  A است. هویج ۲۱۰ درصد میزان موردنیاز هر فرد در روز را تأمین می‌کند! فواید پزشکی هویج شامل موارد زیر می‌باشد: پیشگیری از سرطان ریه، تخریب سلول‌های لوسمی و محدود کردن پیشرفت ان ها و کمک به فرآیند بینایی.


  1. گل کلم

    گل کلم

همچون دیگر اعضای خانواده شب‌بوها، گل‌کلم حاوی آنتی‌اکسیدان‌های فراوان و فیتونوترین هایی است که می‌تواند در برابر سرطان مراقبت ایجاد کند. همچنین دارای فیبر است که به سیری و کاهش وزن و همچنین تسهیل گوارش کمک می‌کند.

کولین ازجمله دیگر موادی است که در این ماده غذایی وجود دارد که برای یادگری و تقویت حافظه همچون دیگر مواد غذایی ضروری است. از دیگر فواید پزشکی آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: جلوگیری از جهش‌های ژنتیکی و کاهش اثر رادیکال‌های آزاد، پیشگیری از یبوست و کمک به تقویت حافظه.


  1. کرفس

کرفس منبع غنی آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین K است. از فواید پزشکی کرفس می‌توان به کاهش فشارخون، پیشگیری از سرطان و ترمیم درد مفاصل اشاره کرد.


  1. نخود

نخود

در اصل این گیاه در کشورهای مدیترانه‌ای و خاورمیانه کشت می‌شود و نام‌های مختلفی دارد. این گیاه امروزه تأثیر خود را بر تمام مناطق جهان گذاشته است. خوردن نخود باعث افزایش سطح گلوکز، لیپید و انسولین می‌شود و باعث تقویت استخوان‌ها و عملکرد قلب می‌شود.


  1. پیازچه

پیازچه

پیازچه ماده غذایی چگالی است. به این دلیل که باوجود کالری کم حاوی مواد غذایی مفیدی مثل ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشد. مصرف پیازچه سبب کمک به درمان و پیشگیری از سرطان، سرطان پروستات، مری و روده می‌شود. این ماده غذایی تأثیرات مثبتی بر خواب و حالت روحی دارد.


  1. شکلات

شکلات

شکلات منبع غنی آنتی‌اکسیدان است. برخلاف نظریه جاافتاده که سبب افزایش وزن و چاقی می‌شود، فواید بسیاری وجود دارد که با مصرف شکلات به دست می‌آید. کاهش سطح کلسترول خون و کاهش خطر مشکلات قلبی عروقی از دیگر فواید مصرف شکلات است.


  1. جعفری

جعفری

مطالعات بسیاری نشان می‌دهند که افزایش مصرف سبزی‌هایی همچون جعفری خطر اضافه‌وزن، مرگ زودرس، دیابت و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. به‌علاوه به ایجاد پوست و موی سالم، افزایش انرژی و به‌طورکلی کاهش وزن کمک می‌کند.


  1. دارچین

دارچین

دانشمندان در طی مطالعاتی دریافته‌اند که دارچین می‌تواند در برابر ویروس HIV تأثیرگذار باشد، سطح گلوکز و لیپید را در بیماران با دیابت نوع ۲ افزایش می‌دهد، به پیشگیری از آلزایمر و فراموشی کمک می‌کند و فرآیند مخرب MS را متوقف می‌کند. علاوه بر این محققان موسسه Penn State دریافته‌اند که مصرف دارچین می‌تواند به کاهش پاسخ‌های منفی خوردن غذاهای پرچرب کمک کند.


  1. قهوه

قهوه

یکی از منابع اصلی انتی اکسیدان در میان مواد غذایی قوه می‌باشد. ازجمله خواص قهوه می‌توان به پیشگیری از دیابت نوع ۲، پیشگیری از بیماری پارکینسون، کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد، پیشگیری از بیماری‌های کبد و کمک به عملکرد مناسب قلب اشاره کرد.


  1. کلم‌برگ

کلم‌برگ

کلم‌برگ عضوی دیگری از خانواده سبزی‌های شب‌بو است که در بالا به دیگر اعضای آن اشاره شد. کلم‌برگ منبع عظیم و غنی ویتامین K و همچنین فولات، تیامین، نیاسین، پانتوتنیک اسید، کولین، فسفر و پتاسیم می‌باشد. مصرف کلم‌برگ به‌سلامت استخوان، کاهش خطر سرطان، کمک کاهش سطح گلوکز خون در افراد مبتلابه دیابت و کمک به فرآیند خواب و حالات روحی روزمره کمک می‌کند.


  1. آلوی کوهی

آلوی کوهی

آلوی کوهی منبع مناسبی برای ویتامین C، فیبر و ویتامین E می‌باشد. مطالعات نشان داده‌اند که این میوه خوش‌مزه در کاهش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی بسیار تأثیرگذار است. همچنین می‌توان به کاهش پیشرفت تومورهای سرطانی، پیشگیری از عفونت‌های بافتی مثانه و پیشگیری از فعالیت باکتری‌های دهانی با کمک به‌سلامت دهان و دندان به‌عنوان دیگر خواص آن اشاره کرد.


  1. بادمجان

بادمجان

بادمجان با شکل تخم‌مرغی خود و رنگ بنفش زیبایش همواره به‌راحتی جلب‌توجه می‌کند. خوردن بادمجان باعث تأمین سلامت قلب، افزایش وزن و افزایش سطح کلسترول خون می‌شود. خواص ضد سرطان از ویژگی‌های بارز بادمجان می‌باشد.


  1. سیر

    سیر

سیر به‌طور گسترده برای بسیاری از بیماری‌های مرتبط با خون و قلب مصرف می‌شود. مطالعات دریافته‌اند که سیر می‌تواند به‌عنوان یک انتی بیوتیک قوی عمل کند. سیر می‌تواند از قلب در جراحی و پس از حمله قلبی مراقبت کند. همچنین باعث کاهش خطر پیشرفت سرطان ریه می‌شود. کاهش سطح کلسترول خون و سطح فشارخون با مصرف سیر به دست می‌آید.


  1. زنجبیل

زنجبیل

زنجبیل دارای مواد شیمیایی است که به‌عنوان مواد اولیه برای تولید داروهای ضد اسید و مسهل استفاده می‌شود. تحقیقات ثابت کرده‌اند که زنجبیل می‌تواند از عفونت‌های روده جلوگیری کند، از درد عضلانی حاصل از ورزش‌های سنگین بکاهد، به از بین بردن حالت تهوع حاصل از شیمی‌درمانی کمک کند و از دردهای دوره قاعدگی می‌کاهد.


  1. انگور

بافت، طعم و تنوع انواع مختلف انگور آن را به یکی از میوه‌های پرطرفدار در تمام کشورهای دنیا تبدیل کرده است. مطالعات مختلف انگور را با پیشگیری از سرطان، بیماری‌های قلبی، فشارخون بالا و یبوست مزاج در کنار کاهش خطر اضافه‌وزن و مرگ زودرس مرتبط کرده است.


  1. گریپ‌فروت

گریپ حاوی میزان خیلی کم‌کالری است اما سرشار مواد غذایی مفید و مختلف می‌باشد. مصرف این میوه به مراقبت از پوست ما کمک می‌کند و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مختلف کاهش می‌دهد. همچنین می‌تواند به کاهش وزن به‌عنوان بخشی از سلامتی کلی و تنوع غذایی کمک کند. کاهش وزن، کنترل فشارخون مناسب و سلامت قلب و مبارزه با رادیکال‌های آزاد از فواید مصرف گریپ‌فروت می‌باشد.


  1. چای سبز

چای سبز

چای سبز شاید یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌های سراسر دنیا باشد و دارای بیشترین میزان آنتی‌اکسیدان نسبت بر هر نوع چای دیگر است. تحقیقات دریافته‌اند که نوشیدن چای سبز با کاهش خطر سکته و مبارزه با سرطان پروستات مرتبط است.


  1. عسل

عسل

عسل دارای مواد ضد اسید و ضد باکتری است. طبق مطالعات انجام‌شده عسل می‌تواند به پیشگیری از رفلکس‌های معده کمک کند، دوره اسهال باکتریایی را کاهش می‌دهد، به بهبود سوختگی کمک می‌کند، اثرات حساسیت‌های فصلی را کاهش می‌دهد و با عفونت‌ها مبارزه می‌کند.


  1. کلم پیچ

این نوع از کلم منبع ویتامین K، ویتامین A، بتا کاروتن، کلسیم و ویتامین C است. خوردن کلم پیچ باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های خاص، کاهش خطر بیماری‌ها عروقی و کورونری و کاهش سطح کلسترول بد خون می‌شود.


  1. کیوی

کیوی

کیوی یک میوه‌ی چگال است، به این معنی که دارای سطح بالایی از مواد غذایی مفید و سطح بسیار پایین کالری است. کیوی دارای مقدار زیادی ویتامینC نسبت به دیگر میوه‌ها است.


  1. انبه

انبه

انبه عضو خانواده میوه‌های شفت است که دارای یک بافت نرم در خارج و دانه‌های داخل آن می‌باشد. زیتون، خرما و نارگیل از دیگر اعضای این خانواده گیاهی می‌باشد. مطالعات زیادی بر روی خواص انبه صورت گرفته است که همگی به اجتماع نشان می‌دهند افزایش مصرف میوه‌هایی مثل انبه به کاهش خطر اضافه‌وزن و مرگ زودرس، دیابت و بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. همچنین به داشتن موهایی سالم، افزایش انرژی  و کاهش وزن کمک می‌کنند.


  1. شیر

شیر

محصولات لبنی مثل شیر بهترین منابع غذایی کلسیم هستند. کلسیم کاربردهای فراوانی در بدن دارد اما وظیفه اولیه آن به دست آوردن استخوان‌ها و دندان‌هایی قوی و سالم است. کلسیم همچنین به‌عنوان یکی از عوامل مهم انعقاد خون و بهبود زخم، به دست آوردن فشارخون مناسب و انقباض عضلانی مثلاً ضربان قلب هست.

شیر همچنین تأمین‌کننده منیزیم، فسفر، ویتامین A، ریبوفلاوین، ویتامین B6 و ویتامین B12 می‌باشد. خوردن مرتب شیر باعث استخوان‌سازی، کنترل فشارخون، سلامتی قلب و تأمین ویتامین D می‌شود. کمبود ویتامین D باعث ایجاد افسردگی، خستگی مفرط و PMS می‌شود.


  1. جایگزین‌های شیر

جایگزین‌های شیر

ممکن است دلایل زیادی وجود داشته باشد که شما به دنبال جایگزینی برای شیر باشید. از شایع‌ترین دلایل حساسیت و آلرژی، عدم پذیرش لاکتوز و رژیم گیاهی است. برخی افراد به دنبال رژیم گیاهی خود محدودیت مصرف مواد لبنی را برمی‌گزینند که مصرف هرگونه ماده غذایی تولیدشده توسط حیوانات را برای خود ممنوع می‌کنند. برخی دیگر به این دلیل از خوردن شیر امتناع می‌کنند که از خطرات مصرف شیرهای صنعتی مثل برخی هورمون‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها جلوگیری کنند.

شیر سویا به‌عنوان یکی از مواد غذایی است که از بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کند و مصرف دست‌کم ۱۰ میلی‌گرم در روز می‌تواند از بروز سرطان سینه جلوگیری کند. افزایش مصرف شیر سویا برای تأثیرات یائسگی بسیار مفید است.


  1. نعناع

نعناع

نعناع درواقع گروهی متشکل از ۱۵ تا ۲۰ نوع سبزی است. روغن نعناع معمولاً در خمیردندان‌ها، آدامس‌ها، شکلات و محصولات زیبایی مصرف می‌شود. درحالی‌که از برگ‌های آن به‌صورت خشک و یا تازه برای چای و غذا استفاده می‌شود. نعناع یکی از سبزی‌هایی است که بیشترین پتانسیل مواد آنتی‌اکسیدان را دارد. نعناع تأثیر مثبت بر روی اثرات آلرژی، سرماخوردگی‌های معمولی، مشکلات گوارشی، سندرم درد روده و پوست دارد.


  1. قارچ

قارچ

بااینکه قارچ در طبقه سبزی‌های تقسیم می‌شوند، درواقع گیاه نیستند. آن‌ها متعلق به فرمانروی قارچ‌ها هستند و باوجوداینکه جز سبزی‌های نیستند مواد غذایی مهمی تأمین می‌کنند. کمک به از بین بردن سلول‌های سرطانی، تنظیم فشارخون و افزایش پاسخ سیستم ایمنی در برابر عفونت‌ها از فواید مصرف قارچ خوراکی است.


  1. جو

جو

جو حاوی سطح بالایی از نوع خاصی از فیبر است که با عنوان بتا گلوکان شناخته می‌شود. بتا گلوکان به‌عنوان کمک‌کننده کاهش سطح کلسترول بد خون می‌باشد. مصرف جو باعث کاهش خطر بیماری‌های عروقی و کرونری، کاهش خطر روده و کاهش فشارخون می‌شود.


  1. ماهی‌های پرچرب

ماهی‌های پرچرب

ماهی‌های پرچرب مثل سالمون و ماکرل منبع فوق‌العاده‌ای برای روغن‌های امگا ۳ هستند و منجر به تأمین میزان بالایی پروتئین می‌شوند. فواید خوردن این نوع از ماهی‌ها شامل: پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های روماتوئید و آرتروز، تقویت حواس، تقویت حافظه، تقویت قدرت بینایی و پیشگیری از سرطان‌های پوست و دهان می‌باشد.


  1. روغن‌زیتون

    روغن‌زیتون

افرادی که به‌طور منظم از روغن‌زیتون استفاده می‌کنند درخطر پایین‌تر ابتلا به بیماری‌های پیشرفته قلبی و عروقی مثل فشارخون بالا، سکته قلبی و هایپرلیپیدمیا نسبت به دیگر افراد قرار دارند.

به‌علاوه مصرف روغن‌زیتون به درمان عفونت‌ها، اختلال عملکرد بافت اندوتلیال( مشکل لایه داخلی عروق خونی)، ترومبوز و متابولیسم کربوهیدرات کمک می‌کند.


  1. پیاز

پیاز در اندازه‌های مختلف، رنگ‌های مختلف و شکل و طعم‌های مختلف در بازار وجود دارد. رایج‌ترین نوع آن قرمز، زرد و سفید است. طعم‌ها می‌توانند از شیرین تا تندوتیز متفاوت باشند و اغلب به فصلی که در آن رشد کرده بستگی دارد. تخمین زده می‌شود هرساله بیش از ۱۵۰ میلیارد پوند پیاز در سراسر جهان کشت می‌شود.

مصرف پیاز باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان، نشاط و ایجاد سلامت پوست و مو می‌شود.


  1. پرتقال

پرتقال

پرتقال بیش از ۱۵۰ ماده شیمیایی و بیش از ۶۰ نوع فلاونویید دارد که بسیاری از آن‌ها بر اساس تحقیقات دارای خاصیت ضدعفونی هستند  و تأثیرات آنتی‌اکسیدانی قوی دارند.

پرتقال حاوی تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B6، فولات، پانتوتنیک اسید، فسفر، منیزیم، منگنز، سلنیوم و مس می باشد. به دلیل میزان بالای ویتامین C، پرتقال به تقویت سیستم ایمنی کمک بسیاری می‌کند.


  1. آویشن

آویشن منبع غنی ویتامین K و آنتی‌اکسیدان‌های غذایی می‌باشد. تحقیقات نشان داده‌اند، آویشن دارای فعالیت ضدمیکروبی، خاصیت ضد عفونت است. همچنین مواد موجود در آویشن به کاهش یا پیشگیری از پیشرفت سرطان سینه می‌شوند.


  1. پاپایا یا خربزه درختی

پاپایا از میوه‌هایی است که در سرزمین‌های گرمسیری رشد می‌کند. خوردن پا پایا باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت، سرطان، کمک به گوارش، کنترل سطح گلوکز در بیماری دیابت، کاهش فشارخون و کمک به بهبود زخم می‌شود.

این میوه خوش‌رنگ و پرطرفدار از ویژگی‌های شمال غرب کشور چین می‌باشد. هلو عضو خانواده میوه‌های سنگی هستند، به این معنا که یک هسته سنگی و بزرگ در داخل خوددارند. از دیگر اعضای این خانواده گیلاس، زردآلو، آلو و شلیل می‌باشد. هر هلوی با اندازه معمولی حاوی ۲۰ درصد ویتامین E و K، نیاسین، فولات، آهن، کولین، پتاسیم، منیزیم، فسفور، منگنز، روی و مس است. این میوه نشان داده که در برابر بیماری‌هایی مثل دیابت، اختلالات متابولیسمی و قلبی و عروقی مقاومت خوبی نشان می‌دهد.


  1. آناناس

آناناس یک منبع مهم ویتامین‌ها و مواد معدنی همچون، تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین B6، فولات، پانتوتنیک اسید، منیزیم، منگنز و پتاسیم و آنتی‌اکسیدان‌ها و پلی فنول های مثل بتا کارتن است.

آناناس تازه به تنهای حاوی آنزیمی به نام بروملاین است که در مطالعات نشان داده به‌عنوان کاهنده درد مفاصل، آرتروز، کاهش عفونت، محدود کردن رشد تومور و کاهش زمان بازیابی جراحی پلاستیک عمل می‌کند.


  1. سیب‌زمینی

در کنار گوجه‌فرنگی و بادمجان، سیب زمین به خانواده تاجریزی تعلق دارد. که برخی گونه‌های این خانواده به معنای واقعی بسیار سمی هستند. امروزه سیب‌زمینی یکی از ارزان‌قیمت‌ترین محصولات کشاورزی است کشت می‌شود و در تمام ماه‌های سال در دسترس است. از خواص سیب‌زمینی می‌توان به کمک به ساختار استخوان، تأمین سلام تقلب، کاهش عفونت‌های مزمن و جلوگیری از یبوست اشاره کرد.


  1. کدوتنبل

کدوتنبل یکی از مواد غذایی پر چگال است. این میوه حاوی میزان فراوان ویتامین و مواد معدنی است اما میزان خیلی کمی کالری دارد. راه‌های فراوانی برای ورود کدوتنبل به برنامه غذایی شما وجود دارد مثل؛ دسر، سوپ، سالاد و …

خواصی که کدوتنبل دارد شامل تأمین سلامت قلب، سلامت چشم، کمک به باروری و تقویت سیستم ایمنی می‌باشد.


  1. توت‌فرنگی

توت‌فرنگی‌ از محبوب‌ترین میوه‌های تازه و درمان‌های سالم در میان گیاهان می‌باشد و دارای ویتامین‌های فراوان و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌توانند برای سلامتی شما مفید باشند. همچون دیگر مواد غذایی سالم کاهش خطر بیماری‌های قلب و عروقی، سکته، سرطان، فشارخون بالا، یبوست، آلرژی، دیابت و افسردگی از فواید پزشکی این میوه خوش‌رنگ و لعاب است.


  1. گوجه‌فرنگی

گوجه‌ فرنگی

گوجه فرنگی یکی از مواد غذایی کاربردی است، غذایی که به‌عنوان تأمین‌کننده‌های اصلی قرار دارد. علاوه بر آن پیشگیری از بیماری‌های مزمن و دیگر خواص از ویژگی‌های این ماده غذایی است.

گوجه فرنگی منبع غنی ویتامین A و C و فولیک اسید است. گوجه‌فرنگی دارای مواد غذایی عظیم و آنتی‌اکسیدان می‌باشد که شامل؛ آلفا لیپوییک اسید، لیکوپن، کولین، فولیک اسید، بتاکاروتن و لوتین. فواید مصرف هرگونه سبزیجات من‌جمله گوجه‌فرنگی بی‌پایان و نامحدود است. با افزایش مصرف مواد غذایی گیاهی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان کاهش می‌یابد.


  1. هندوانه

هندوانه

در پایان به بررسی این میوه خوش‌مزه می‌پردازیم. هندوانه حاوی تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B6، فولات، پانتوتنیک اسید، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، مس، منگنز، سلنیم، کولین، لیکوپن و بتاین می‌باشد. بر اساس برد ملی تولید هندوانه در ایالات‌متحده هندوانه بیشترین مقدار لیکوپن را نسبت به دیگر میوه ها و سبزیجات دارد. همچنین فواید پزشکی این میوه باعث جلوگیری از آسم، کاهش فشارخون، تنظیم گوارش، کاهش عفونت و تقویت سلامت پوست و مو می‌شود.

هدف ما از تنظیم این مقاله جمع‌آوری جامعی از فواید و خواص میوه‌ها وسبزیجاتی که در طول مصرف می‌کنیم از دیدگاه پزشکی بود. بسیاری از این سبزیجات به‌تازگی وارد کشور ما شده‌اند و در بازارها به فروش می‌رسند. و شاید تابه‌حال آن‌ها را امتحان نکرده باشید. امیدواریم این مقاله موردتوجه شما قرارگرفته باشد و برای شما مفید واقع شود.


ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: Medicalnewstoday

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو