دلایل ترس از پیری؛ چرا مردم از پیر شدن هراس دارند؟

منبع: خبرنما

14

1401/8/29

14:33


چرخه زندگی از گهواره تا گور است‌ و پیری فرآیندی است که خیلی‌ها دوست ندارند به آن برسند. فکر بازنشستگی می‌تواند ترسناک به نظر برسد. اما چرا مردم این قدر از پیر شدن می‌ترسند؟ دلایل ترس از پیری چیست؟ آیا راه بهتری برای کنار آمدن با این روند اجتناب ناپذیر وجود دارد؟ هرچند خیلی خوب […]

دلایل ترس از پیری؛ چرا مردم از پیر شدن هراس دارند؟

چرخه زندگی از گهواره تا گور است‌ و پیری فرآیندی است که خیلی‌ها دوست ندارند به آن برسند. فکر بازنشستگی می‌تواند ترسناک به نظر برسد. اما چرا مردم این قدر از پیر شدن می‌ترسند؟ دلایل ترس از پیری چیست؟ آیا راه بهتری برای کنار آمدن با این روند اجتناب ناپذیر وجود دارد؟ هرچند خیلی خوب می‌شد اگر زمان را به عقب برگردانیم و به این سرعت پیر نشویم، اما همه خوب می‌دانیم که چنین چیزی امکان ندارد. سفر زندگی از ابتدا تا انتها پیچ و خم‌های زیادی دارد، اما فکر به آخر رسیدن، گاهی فراتر از تحمل است.

مطلب مرتبط: ۷ عادت روزانه که عامل پیری مغز هستند

دلایل ترس از پیری

اگر شما هم نگران پیر شدن خود هستید، باید بگوییم که چندان هم تنها نیستید. طبق مطالعات بیش از 87 درصد از مردم از پیر شدن می‌ترسند. ما نیز در این نوشتار به چند دلیل متداول پرداخته ایم که به شما از ترس افراد از پیر شدن می‌گوید. به خواندن ادامه دهید.

1. با بالا رفتن سن، به لحظات آخر ساعت بیولوژیکی خود می‌رسید

اغلب می‌شنوید که زنان در مورد ساعت بیولوژیکی بدن خود صحبت می‌کنند. مثلا آن‌ها نگران بارداری در سنین بالا هستند. زنان برای بچه دار شدن، عمر کوتاهی در زندگی دارند. احتمال داشتن فرزندی با نقص ژنتیکی در سن بیش از 35 سال بیشتر است. با این حال این روزها زنان هنوز تا اواخر چهل سالگی نیز بچه دار می‌شوند.

اگر هنوز ازدواج نکرده اید، ممکن است دیر شود و شما هر روز و هر لحظه به ساعت بیولوژیکی بدن خود نزدیک تر می‌شوید. در حالی که مردان با چنین چیزی رو به رو نیستند اما آن‌ها هم دغدغه‌های خودشان را دارند. ترس بالا رفتن سن بدون داشتن نوه یا خانواده می‌تواند آن‌ها را از پیری بترساند. زیرا این فرزندان شما هستند که در سنین بالاتر از شما مراقبت می‌کنند.

لینک مرتبط: ۱۲ بهترین خوراکی ضد چین‌ و چروک که مانع پیری پوست می شوند

2. دلایل ترس از پیری؛ ترس از ابتلا به بیماری‌ها و سرطان‌ها

با افزایش سن احتمال ابتلا به بیماری‌ها و سرطان‌ها افزایش می‌یابد. افزایش سن شما را مستعد ابتلا به زوال عقل، پارکینسون، آرتریت، بیماری قلبی، آب مروارید و دیابت می‌کند. هیچ کس نمی‌خواهد بیمار باشد و نتواند از خانه خارج شود. برای همین با فکر به این که ممکن است زندگی عادی خود را از دست بدهد، شرایط خیلی طاقت فرساتر می‌شود.

از طرفی اغلب، افراد زندگی خود را صرف کار و تلاش برای تشکیل خانواده می‌کنند و برای علایق خود وقت کمتری دارند. پس باید مطمئن شوید که برای مراقبت از خود و انجام کارهایی که باعث خوشحالی تان می‌شود، وقت می‌گذارید. پیر شدن در یک چشم به هم زدن اتفاق می‌افتد، پس طوری زندگی کنید که وقتی به گذشته نگاه می‌کنید از زندگی خود راضی باشید.

نکته کلیدی این است که هرگز برای شروع زندگی منتظر بازنشستگی و فارغ شدن از کار نباشید. زیرا ممکن است خیلی دیر شود. به هیچ کسی وعده فردا نداده اند، پس باید یاد بگیرید که در لحظه زندگی کنید. هر چه سن شما بالاتر می‌رود، زمان کمتری خواهید داشت، بنابراین فهرست انجام کارهای مورد علاقه خود را به تعویق نیندازید.

مطلب مرتبط: تغذیه ضد پیری: چگونه در پیری بدنی سالم و فوق العاده داشته باشیم!

3. ترس از پیری باعث کاهش چشم انداز شغلی شما می‌شود

با پیر شدن کنار گذاشته می‌شوید. وقتی سال‌ها در یک شرکت کار می‌کنید، دستمزد بیشتری نسبت به کسی که تازه شروع به کار کرده است می‌خواهید. در چنین مواقعی شرکت‌ها باید حواس خود را جمع کنند. بنابراین ممکن است به جای کار با شما و پرداخت حقوق بالاتر، افراد جوان تر را جذب کنند.

مسئله دیگر برای چنین تصمیمی، ذهن خلاق و ایده‌های جالب جوانان برای انجام کارها است. وقتی به روش خاصی از تجارت عادت کرده اید، آموزش ترفندهای جدید به فردی با سن بالا سخت است. پس ترس از پیر شدن یعنی ترس کنار گذاشته شدن. شما در چنین دوره ای فکر می‌کنید، ارزش چندانی ندارید و ممکن است خیلی زودتر از موعود بازنشسته شوید. یا به خاطر یک کارمند جوان با تخصص بالاتر اخراج شوید. مسلما هیچ کس چنین چیزی نمی‌خواهد.

لینک مرتبط: ۱۰ بهترین مواد غذایی برای جلوگیری از پیری سلولی!

4. ترس از پیر شدن یعنی از دست دادن جذابیت

یکی از چیزهایی که با افزایش سن قطعا تغییر می‌کند جذابیت شماست. لک و مک‌های زیادی روی پوست ظاهر می‌شود. همچنین پوست حالت کشیده و صاف خود را از دست می‌دهد و شل و افتاده می‌شود. نگاه کردن در آینه یادآور به سرعت پیر شدن شما است. اما به یاد داشته باشید، شما در هر سنی می‌توانید زیبا باشید. نه، شاید مانند دوران دبیرستان به نظر نرسید، اما وقتی سالم غذا می‌خورید و سبک زندگی فعالی دارید، روند پیری را کند می‌کنید. بله این نکته را می‌توانید از روی ظاهر پوست کسی که سیگار نمی‌کشد و کسی که سیگار می‌کشد به خوبی تشخیص دهید.

5. خداحافظی و مرگ عزیزان

این مورد یکی از مهم ترین دلایل ترس از پیری است. هرچه بیشتر روی این زمین زندگی کنید، افراد بیشتری را خواهید دید که در حال تنها گذاشتن شما هستند. پیر شدن به خودی خود یک چالش است، اما وقتی شروع به خداحافظی با افرادی می‌کنید که برای شما ارزش زیادی داشته اند، همه چیز تغییر می‌کند. از دست دادن یکی از نزدیکانتان تهدید خیلی واقعی از نشان دادن پیر شدن شما است.

مطلب مرتبط: نشانه هایی از پیری زودرس؛ آیا حس می کنید زودتر از سن تان پیر شده اید؟

خیلی از مردم بیشتر از فرزندان خود عمر می‌کنند و از دست دادن فرزند چیزی است که هیچ کس در هر سنی نباید آن را تجربه کند. افرادی که در خانه‌های سالمندان زندگی می‌کنند بیشتر از دوستان و اقوام خود عمر کرده اند. همین نکته هم پیری را ترسناک می‌کند. این ترسناک است که هم تنها و ضعیف باشید و هم کسی را جز کارکنان خانه سالمندان نباشد تا کمک تان کند. بالا رفتن سن باعث می‌شود که دائما چرخه زندگی را بهتر درک کنید و شرکت در مراسم تدفین عادی تر شود.

6. ظاهر شدن چین و چروک روی پوست

شما می‌توانید با سرم‌ها و تغذیه سالم با چین و چروک روی پوست خود مبارزه کنید. اما این خطوط در نهایت قدرتمندتر از آن چیزی است که بشود با درمان از بین برد. شایع ترین چین و چروک‌ها خطوط خنده هستند. چرا به خطوط اطراف صورت خود نگاه نمی‌کنید تا ببینید چقدر در زندگی خندیده اید. این که بگوییم چین و چروک نشانه پیری است زیاد هم درست نیست، زیرا تعدادی از مردم بدون هیچ چین و چروکی پیر می‌شوند.

مطلب مرتبط: فواید کشمش سیاه؛ ۸ مزیت شگفت انگیز کشمش سیاه برای پوست، مو و سلامت

7. دلایل ترس از پیری؛ دیگر زمانی برای تصمیم گیری‌های مهم وجود ندارد

وقتی جوان هستید، دنیا در دستان شماست. شما می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا و چه زمانی به دانشگاه بروید، یا می‌خواهید چه کسی در زندگی خود باشید، و آیا می‌خواهید خانواده ای تشکیل دهید. اما وقتی به سن بالاتری می‌رسید، انتخاب و تغییر بعضی از چیزها که از قبل تعیین شده، سخت خواهد بود.

به عنوان مثال، یک زن در پنجاه سالگی بیشتر به سن بازنشستگی می‌رسد تا شروع به کار. کاملا طبیعی است که او احساس کند برای ادامه تحصیل یا داشتن خانواده ای که در گذشته برایش وقت نداشت، خیلی دیر شده است. در حالی که باید بدانید برای تحقق رویاهایتان هیچ وقت دیر نیست.

برخی مردم از وقت نداشتن برای انجام کارهای مورد علاقه شان می‌ترسند. اغلب می‌بینید که مردم در دهه پنجاه یا شصت زندگی خود دچار بحران میانسالی می‌شوند زیرا پذیرش حقیقت پیری سخت است. مردان معمولا خودروهای اسپورت گران قیمت را می‌خرند تا بخشی از دوران جوانی خود را جبران کنند و زنان موهای خود را رنگ و کوتاه می‌کنند تا جوان تر به نظر برسند.

لینک مرتبط: فواید موز قرمز؛ ۹ مزیت فوق العاده موز قرمز برای پوست، مو و سلامت بدن

8. واژگان و ادراک و طرز فکر شما تغییر می‌کند

چیزی که متوجه می‌شوید، تغییر درک شما از خودتان است. پیر شدن یعنی کلماتی را که پیش از این برای توصیف خود استفاده می‌کردید، تغییر می‌کند. مهربان تر می‌شوید و با جوانان مدارا می‌کنید. هنگامی‌که به خود فکر می‌کنید، از عباراتی مانند پیر، عاقل، مسن، سالمند، بالغ، بچه دار یا با تجربه استفاده می‌کنید. شنیدن کلماتی مانند خانم یا آقای مسن می‌تواند ترس را به دل شما بیندازد. اما چرا این کلمات این قدر برای شما آزاردهنده است؟ شاید دلیل آن این است که جهان اطرافتان دیگر شما را جوان نمی‌دانند.

9. از این که در پیری تنها و بدخلق شوید می‌ترسید

پیری عوارض خودش را دارد. با پیر شدن شما از یک وضعیت خود خسته می‌شوید و تلاش می‌کنید بیشتر تنها باشید. هر چه بیشتر در این چنین حالتی بمانید، احتمال این که اطرافیانتان، حتی همسر خود را از دست بدهید، بیشتر می‌شود. وقتی به دردها و غصه‌های خود اضافه می‌کنید، هر روز احساس تنهایی بیشتری خواهید کرد، به اندازه ای که می‌تواند هر کسی را خسته، بدخلق و کلاقه کند.

مطلب مرتبط: فواید کدو تنبل سفید برای پوست، مو و سلامتی بدن

10. از دست دادن حافظه مرتبط با افزایش سن، وحشتناک است

شاید زمانی کوچک ترین و بی اهمیت ترین چیزها را به یاد داشتید، اما از دست دادن حافظه اغلب با افزایش سن مرتبط است. این طبیعی است که با بالا رفتن سن قدرت تمرکز و حافظه شما ضعیف و کاهش یابد. علاوه بر این، احتمال ابتلا به زوال عقل نیز وجود دارد. در چنین شرایطی شما حتی توانایی تشخیص چهره عزیزانتان را ندارید، و این ترسناک است.

کلام پایانی

با هم دلایل ترس از پیری را دیدیم. در حالی که برخی محدودیت‌ها و بیماری‌های جسمی ‌وجود دارد که باید در در دوران میانسالی و پیری مد نظر بگیرید، اما هنوز هم می‌توانید قلب و روحیه جوانی داشته باشید. زمان آن فرا رسیده است که دیدگاه جامعه نسبت به نسل مسن و کسانی که به سمت بازنشستگی می‌روند تغییر یابد. هرچه بیشتر برای بازنشستگی برنامه ریزی کنید، وضعیت روحی بهتری خواهید داشت. پس انداز کافی، برنامه ریزی برای مراقبت از خود و انجام کارهایی برای کاهش اضطراب در این دوران تاثیر فوق العاده ای دارد.

در نهایت، زمان آن است که سال‌های زندگی ای را که پشت سر گذاشته اید را در آغوش بگیرید و برای سال‌های آینده بهترین زندگی را داشته باشید. این که 25 ساله باشید یا 75 ساله مهم نیست، زیرا همچنان می‌توانید زندگی سرشار از هیجان و انگیزه داشته باشید. پس سن یک عدد است به آن زیاد توجه نکنید و از زندگی لذت ببرید!

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو