چند فرانسوی محبوبی که در ایران ممنوع شدند

منبع: برترین ها

9

1401/8/29

17:37


خبر کوتاه اما قابل حدس بود. «واردات خودروهای فرانسوی به ایران از سوی این وزارتخانه ممنوع و تحریم شده است.»

برترین‌ها: خبر کوتاه اما قابل حدس بود. «واردات خودروهای فرانسوی به ایران از سوی این وزارتخانه ممنوع و تحریم شده است.» این گفته‌های امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت اســت که هرکدام از خبرگزاری‌ها به عنوان مصاحبه اختصاصی کار کرده‌اند! به گفته او، وزارت صمت و دولت ایران خودروســازان فرانسوی را به خاطر رفتارشان تحریم کرده اســت و دیگر نمی‌گذارد تا آن‌ها بتوانند با ابزار تحریم، صنعت و بازار خودروی ایران را تحت فشــار بگذارند. به گفته قالیباف، به خاطر رفتار غیرحرفه‌ای که فرانسوی‌ها در سال‌های گذشته داشته‌اند، دیگر اجازه ثبت سفارش و واردات محصوالت رنو، پژو، سیتروئن و سایر خودروسازان فرانسوی را نمی‌دهیم.

چند فرانسوی محبوبی که در ایران ممنوع شدند

در این چند وقت هم هیچ مجوزی برای ورود خودروهای فرانسوی صادر نکرده‌ایم و تمرکزمان برای واردات، صرفًا روی خودروهای ژاپنی، کره‌ای، چینی و اروپایی غیرفرانسوی است. با اعلام این خبر از سوی سخنگوی وزارت صمت، بدیهی است که گمانه‌زنی‌های قبلی در مورد واردات محصوالت جدید رنو، پژو و سیتروئن منتفی است و اگر منتظر خودروهای اروپایی هستیم، باید در سبد محصولات خودروســازان آلمانی، اسپانیایی و ایتالیایی دنبال آن بگردیم.

از دیگر سو، پایگاه خبری اسب بخار سوالی را در این رابطه مطرح کرده اســت، با توجه به خبر اعلام شده این پرسش مطرح می‌شــود که «چرا برای تحریم خودروسازان فرانسوی، تولید خودروهایی با نشان پژو را در ایران متوقف نمیکنیم؟» زیرا همه فعــالان صنعت خودرو می‌دانند کــه امروز برای تولید خودروهایی با نشــان فرانسوی یا استفاده از پلتفرم مشــترک، خودروسازان ایرانی ملزم به پرداخت حق نشــان تجاری به فرانسوی‌ها هستند. آیا پرداخت حق نشــان پژو برای محصولات ۲۰۶ ،۲۰۷i و پارس به پایان رسیده است؟ آیا زمان آن نرسیده که برای پاســخ به بدعهدی فرانسوی‌ها در صنعت خودروی ایران، تولید محصولات قدیمی پژو را در ایران متوقف کنیم و خودروهای داخلی را جایگزین آن‌ها نماییم؟ در ادامه این مطلب از هفت صبح همراهما باشید

تعقیب روند همکاری فرانسوی ها با خودروسازان نشان می دهد پس از اجرایی شدن برجام، طی سفری که رئیس جمهور روحانی در بهمن ماه ۱۳۹۴ به فرانسه داشت، قراردادی بین شرکت خودروسازی پی اس‌ای فرانسه که تولید کننده خودرو‌های پژو و سیتروئن بود و کارخانه ایران خودرو برای سرمایه گذاری مشترک منعقد شد. بدین ترتیب شرکت خودروسازی پی اس‌ای فرانسه اولین شرکت خودروسازی اروپایی بود که بعد از رفع تحریم‌های هسته ای، برای بازگشت به ایران قرارداد امضا کرد.

چند فرانسوی محبوبی که در ایران ممنوع شدند

در شانزدهم بهمن ۱۳۹۴ نیز محمدرضا نعمت زاده وزیر صمت وقت، در مراسم افتتاح تولید انبوه موتور توربوشارژ ضمن اشاره به این موضوع که خسارت واردشده به ایران از سوی پژو و میزان رقم پرداخت غرامت به ایران در این توافق نامه دیده شده و جزو مفاد قرارداد است گفت: همه قرارداد‌های خارجی از جمله قرارداد پژو محرمانه هستند.

شاید همین محرمانه بودن قرارداد بود که کارلوس تاوارس، سکاندار پژو و سیتروئن در چهاردهم مهرماه ۱۳۹۵ در دیدار خود با محمدرضا نعمت زاده در ایران گفت که برای ایران سنگ تمام می‌گذارد! تاوارس همان فردی بود که بعد از امضای قرارداد جدید، وقتی پشت میز مقابل سؤالات خبرنگاران ایرانی قرار گرفت، گفت که نمی‌خواهد درباره گذشته حرف بزند و اکنون وقت آن رسیده که به آینده بنگرد. سرانجام نیز این شرکت به گفته سکاندارش، با اعمال تحریم‌های آمریکا برای ایران سنگ تمام گذاشت و جزو اولین شرکت‌هایی بود که ایران را ترک کرد.

به هرحال داستان ایران و فرانســه و این کلمه بدعهدی فرانسه که در صنعت خودرو بارها از آن یاد می‌شود، مســبوق به سابقه اســت و انگار ایران این بار پیشدستی کرده باشد. به هرحال خاطره پژو و سیتروئن هنوز در اذهان ایرانی‌ها باقی مانده اســت یا بهتر بگوییم پس از خروج آمریکا از برجام، شــرکت‌های فرانسوی بازار ایران را ترک کردند؛ پس از برجام شرکت‌های زیادی از فرانسه به ایران آمده بودند و شروع به سرمایه‌گذاری مستقیم در کشور کرده بودند. پژو و رنو، دو خودروساز شناخته شــده در این قالب بودند. حتی رنو برنامه افزایش ســرمایه‌گذاری تا یک میلیارد دلار را در همان دوره به ایران ارائه کرده بود.

چند فرانسوی محبوبی که در ایران ممنوع شدند

از جمله شرکت‌های خودروســازی که پس از این تصمیم دونالد ترامپ از ایران خارج شدند، می‌توان به پژو، سیتروئن و رنو از فرانسه، اسکانیا و ولوو از سوئد و هیوندای و کیا از کره اشاره کرد. از سوی دیگر، مرداد 1400 بود که عضو هیات رئیســه اتاق بازرگانی ایران و فرانسه به خبرآنلاین گفت که شرکت‌های فرانسوی تمایل به حضور دوباره در بازار ایران دارند، بنابراین مترصد هســتند که اگر فضا آماده شود، فعالیت‌های خود را آغاز کنند. نجفی‌منش در آن زمان دربــاره اینکه آیا می‌توان دوباره به فرانســوی‌ها اعتماد کرد، گفت: من دوباره می‌گویم یک زمانی اســت که این شــرکت‌ها با پای خودشان از ایران خارج شــده‌اند، اما یک زمانی قلدری مثل آمریکا پای روی خرخره آنها گذاشته است. ما باید شــرایط را در نظر بگیریم. نه تنها شــرکت‌های فرانســوی، بلکه شــرکت‌های دیگر دنیا نیز که با ما کار می‌کردند، همین اتفاق برایشان افتاد. اما حالا با گفته‌های سخنگوی وزارت صمت، مشخص شد که دیگر شاهد ورود خودروهای فرانسوی یا فرانسوی‌تبار نخواهیم بود.

نظرات


تصویری


ویدئو