علائم هشدار دهنده سرطان لوزالمعده

منبع: برترین ها

6

1401/8/29

21:24


در شرایطی که سرطان لوزالمعده بسیار کشنده بوده و هیچ آزمایش تشخیصی زودهنگامی برای آن وجود ندارد و روش‌های درمان این بیماری بسیار محدود است، علائم می‌تواند پیش‌تر نشان از بروز این بیماری بدهد. شناخت این علائم دارای اهمیت خاصی است.

سیناپرس نوشت: در شرایطی که سرطان لوزالمعده بسیار کشنده بوده و هیچ آزمایش تشخیصی زودهنگامی برای آن وجود ندارد و روش‌های درمان این بیماری بسیار محدود است، علائم می‌تواند پیش‌تر نشان از بروز این بیماری بدهد. شناخت این علائم دارای اهمیت خاصی است.

مطالعات پژوهشگران نشان می دهد بیشتر مردم جهان، نشانه های سرطان لوزالمعده یا همان پانکراس را نمی شناسند.

علائم هشدار دهنده سرطان لوزالمعده

در یک نظرسنجی جدید، شبکه اقدام سرطان پانکراس (PanCAN) دریافت که بیشتر بزرگسالان از علائمی که می تواند به آن ها کمک کند بیماری را زودتر تشخیص دهند، بی اطلاع هستند، بنابراین این سازمان راهنمایی برای کمک به افراد برای آگاهی بیشتر از علائم ارائه می دهد.

شایع ترین علائم سرطان لوزالمعده درد شکم یا کمر، کاهش وزن، کاهش اشتها و مشکلات گوارشی است. سایر علائم رایج شامل زردی پوست و چشم است که به نام یرقان شناخته می شود. مدفوع چرب یا آبکی؛ و دیابت نیز از دیگر نشانه های این بیماری هستند.

جولی فلشمن رئیس و مدیر عامل PanCAN در این رابطه گفت: علائم سرطان لوزالمعده مبهم هستند و می توانند با بسیاری دیگر از مشکلات شکمی یا گوارشی اشتباه گرفته شوند. درک این علائم همراه با عوامل خطر خاص و سابقه خانوادگی شما می تواند بسیار مهم باشد. ما می دانیم که صحبت کردن با پزشک در مورد سرطان لوزالمعده می تواند دشوار باشد، بنابراین می خواهیم همه را آگاه کنیم تا با این بیماری و علائم آن آشنا شوند. متاسفانه سرطان پانکراس تنها ۱۱ درصد بقای پنج ساله دارد. این بیماری مسبب مرگ بسیاری از افراد بوده و علیرغم تمام این موارد، ۸۳ درصد از بزرگسالان حاضر در نظرسنجی، علائم یا نشانه های سرطان پانکراس را نمی شناختند.

در این میان افراد مسن کمتر احتمال داشت که این اطلاعات را داشته باشند و این موضوع بسیار نگران کننده است زیرا ۹۰ درصد از بیمارانی که دچار این سرطان می شوند، ۵۵ ساله یا بیشتر هستند. از سوی دیگر تشخیص زودهنگام می ‌تواند گزینه ‌های درمانی بیمار، از جمله جراحی را بهبود بخشد. بنابراین توصیه می شود در صورت داشتن سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری و همچنین مشاهده علائم فوق، حتما به پزشک مراجعه کرده و آزمایش های لازم را انجام دهید.

نظرات


تصویری


ویدئو