وحشتناک ترین فیلم های تمام دوران + [نامزدین اسکار و 2022]

وحشتناک ترین فیلم های تمام دوران + [نامزدین اسکار و 2022]


منبع: فیگار

647

1401/8/29

22:32


بهترین فیلم های ترسناک از سال 2022 و 2021 گرفته تا وحشتناک ترین فیلم های تمام دوران در این نوشتار برای شما تهیه شده است.

وحشتناک ترین فیلم های تمام دوران + [نامزدین اسکار و 2022]

بهترین فیلم های ترسناک از سال 2022 و 2021 گرفته تا وحشتناک ترین فیلم های تمام دوران در این نوشتار برای شما تهیه شده است.

بهترین فیلم های ترسناک

حقیقتا ما سال 2020 را با گذر از فضاهایی بس غریب همچون کش و قوس‌هایی که در راستای بیماری کرونا گریبان‌گیر همه ما شد گذرانده‌ایم. در سال 2021 فیلم‌های ترسناکی اکران شدند که یا داستان و روایتی خاص و ناب را برای ما به تصویر کشدند یا از لحاظ فضاسازی بسیار شبیه دورانی است که پیرامون کووید – ۱۹ سپری کردیم.

تماشای ترسناک ترین فیلم های جهان از بین عناوین مختلف سینمایی، راهی عالی برای کشف ترس‌های ما است و البته اکثر این آثار راه مقابله با آن ترس را نیز به ما آموزش می‌دهند.

در ژانر وحشت عموما شاهد به‌کارگیری مضامین خیال‌پردازانه، ماورایی، فراطبیعی و عناصر دلهره‌آور هستیم. فیلم‌های ترسناک کابوس‌های مشترک انسانی را به‌عنوان موضوعات مرکزی خود قرار می‌دهند و موجوداتی چون اشباح، خون‌آشام‌ها، شیاطین، جن‌ها، زامبی‌ها، قاتلین سریالی و امثال آن‌ها شخصیت‌های شرور این آثار را تشکیل می‌دهند.

سالی که گذشت آنقدر از جوانب مختلف سالی پر از لحظات وحشتناک بود که هر کسی می‌توانست از وقایعی که اطرافش گذشته یک فیلم ترسناک جدی با استانداردهای روایی بس هیجان‌انگیز بسازد. با این تفاسیر ساختن فیلم ترسناک و اکران آن در سال 2021 و یا حتی 2022 سخت‌تر شده است.

چرا که با توجه به اتفاق‌هایی که بر اثر این اپیدمی برای مردم افتاده آب از سر انسان‌ها گذشته و نه تنها از هیچ‌چیز در دنیای واقعی واهمه‌ای ندارند، بلکه با اراده‌ای محکم‌تر و دلی پر از جرات به سمت آن‌ها برای شکست دادن ترس درونیشان می‌شتابند.

بیشتر بخوانید:

ترسناک ترین فیلم‌ها که برای اسکار نامزد شدند

بهترین فیلم های ترسناک 2023

بهترین فیلم های ترسناک

بهترین فیلمهای ترسناک

بهترین فیلم های ترسناک

بهترین فیلم های ترسناک

در حال حاضر و در دنیای اکنون به دلیل مسائلی که ذکر شد ژانر ترسناک و دلهره‌آور از پرمخاطب‌ترین ژانر‌های دنیای اکنون محسوب می‌شود. سال پیش نمایش بسیاری از فیلم‌های محبوب و پر بیننده همچون A Quiet Place 2 و قسمت سوم فرانچایز  Conjuring به علت ویروسی بنام کرونا که همه دنیا را درگیر خودش کرده با تاخیر مواجه شد و به همین دلیل سالی که در آن هستیم باید منتظر آثار بیشتر و مهم‌تری باشیم.

بعد از زندگی در دنیای جدید سال 2020، که خودش را همچون یک فیلم ترسناک به رخ ما کشید، ممکن است با خود بگوییم دیگر به انتهای خط رسیده‌ایم. فیلم ترسناک دیگر نمی‌تواند آن‌چیزی باشد که خیال ما را راحت کند. درواقع آن‌چیزی نیست که بتواند خیال ما را راحت کند که ترسناک‌تر از اتفاقی که برای ما در سالی که گذشت افتاده است را بشوید و ببرد آن دور دورها.

در واقع بسیاری از ما دیگر با دیدن فیلم هایی مانند نقد فیلم ارتش مردگان (Army of the Dead 2021) دیگر احساس ترس و وحشتی که قبل‌تر حس می‌کردیم نخواهیم داشت. البته که فیلم‌های ترسناک هم محتوا، فرم و نوع نگاه خود را به سمت مسائلی انسانی از جمله وحشت وجود و ایجاد فقر و رسیدن به پول را دست‌مایه کاری خود قرار داده‌اند.


اما اگر از آن دسته کسانی هستید که دلتان می‌خواهد بعضی مواقع به شکل کنترل‌شده ترس را تجربه کنید و از فضایی که در آن گرفتار شده‌اید دربیایید. جدیدترین فیلم های ترسناک ۲۰۲۲ و ۲۰۲۱ نیز فیلم‌هایی قابل توجهی خواهند بود. در ادامه این مطلب می‌خواهیم شما را با ترسناک ترین فیلم های 2021 و تمام دوران آشنا کنیم.

Separation

بهترین فیلم ترسناک

بهترین فیلم ترسناک
  • کارگردان: ویلیام برنت بل
  • نویسندگان: نیک آمادئوس، جاش براون
  • بازیگران: ممی گامر، پیتر فرند، وایولت مک گرا، مدلین برووِر
  • تدوین: تیم میرکوویچ
  • جلوه‌های بصری: دیوید گدی
  • فیلمبردار: کارل والتر لیندل لاوب

پایان فیلم Separation نیز زیاد چنگی به دل نمی‌زند. با اینکه شاهد پیچشی در ساختار روایت فیلم هستیم اما سر وقت این اتفاق نمیافتد. به نوعی نوش‌دارو بعد مرگ سهراب است.

نقطه قوت این فیلم بخش بصری آن است که می‌تواند بین فیلم‌های ترسناک حرفی برای گفتن داشته باشد. داستان به شکل کلی یکواخت است. چند سکانس ترسناک وجود دارد که بیشتر چندش‌آور است تا رعب‌آور.

وحشت عنصری است که در این فیلم به بهترین شکل خودش عمل نمی‌کند. به طرزی که شخصیت‌ها و غم و حراسشان برای ما کمترین اهمیت را پیدا می‌کند. این رفتارهای شبح گونه نیز تا چرخش داستان در پایان فیلم ماهیتش مشخص نمی‌شود. بگذارید این‌طور بگویم که نحوه پیاده‌سازی سکانس‌های وحشت نیز تقریباً احمقانه و کودکانه است.

فیلم جدایی فیلم ترسناک خوبی نیست. شاید از تماشای فیلم لذت ببرید اما می‌توان برای پر کردن اوقات فراغت به دیدن این فیلم خود را مشغول کنید. در مورد این فیلم نباید دنبال یک اثر حرفه‌ای و درجه یک باشید. یکی از بهترین فیلم های ترسناک 2021 که توجه کمتری به آن شد همین فیلم است.

نقد فیلم جدایی

بهترین فیلم ترسناک

بهترین فیلم ترسناک

قبل از هر چیز باید اذعان داشت که هسته اصلی فیلم خلاقانه بوده است. ایده روح یک مادر خشمگین و سرخورده که نتوانسته بچه‌اش را برای خودش نگه دارد و دستش از دنیا کوتاه شده. مادری که برای نشان دادن حس انتقام و کینه‌ورزی خود حتی حاضر است آرامش و سلامت دختر کوچکش را نیز به خطر بیندازد، چه رسد به همسر سابق و هر کسی که پا را از درب خانه جلوتر می‌گذارد.

نقد کامل فیلم جدایی

چنین به نظر می‌رسد که گویا کارگردان فیلم، از یک جایی به بعد علاقه‌اش را نسبت به داستان و کاراکترهای نگون‌بختش از دست داده است و با یک هیولای پیش پا افتاده سر و ته قضیه را هم آورده است.

The Djinn

بهترین فیلم های 2021 ترسناک

بهترین فیلم های 2021 ترسناک
  • کارگردانان: دیوید چاربونیر، جاستین پاول
  • نویسندگان: دیوید چاربونیر، جاستین پاول
  • بازیگران: ازرا دوی، راب براونستین، توی پو
  • موزیک: متیو جیمز (Matthew James)
  • کشور: آمریکا
  • زبان: انگلیسی
  • مدت زمان فیلم: 82 دقیقه

فیلم The Djinn در ژانر ترسناک روایت پسری لال به نام دیلان است که با داشتن گذشته‌ای خاص، خود را برای مرگ مادرش و همچنین لال بودنش سرزنش می‌کند، و حالا باید به خانه پدر خود نقل مکان کند.

یک خانه جدید می‌تواند ترسناک باشد، البته فقط به این دلیل که هیچ‌وقت آن خانه را نشناخته باشید. این ترسناک‌ترین نکته در رابطه با فیلم The Djinn است. یک فیلم ترسناک جدید در مورد جنی شیطانی به دنبال پسری نوجوان که از فرصت حرف زدن به دور است.

این جمله ممکن است پیچیده به نظر برسد، اما در فیلم الجن واقعاً طرح زیادی وجود ندارد و اتفاق بیشتری نمی‌افتد. نکته قابل توجه نام فیلم است، که از نظر بسیاری از منتقدان؛ انتخاب درستی نبوده. چرا که تعریف جن و داستان فیلم ارتباط ضعیفی را می‌توانند بین همدیگر پیدا کنند. و به همین دلیل انتظار مخاطب با توجه به اسم فیلم نسبت به ساختار روایت آن متفاوت است.

نقد فیلم الجن

بهترین فیلم های 2021 ترسناک

بهترین فیلم های 2021 ترسناک

نکته قابل توجه نام فیلم است، که از نظر بسیاری از منتقدان؛ انتخاب نادرستی است. چرا که تعریف جن و داستان فیلم ارتباط ضعیفی دارند. و به همین دلیل انتظار مخاطب با توجه به اسم فیلم نسبت به خط داستانی آن متفاوت است.

می‌توانستند از نام‌هایی مثل کتاب سایه ها، برآورده کننده ی آرزو و امثالهم که انتخاب های مناسب تری هستند برای عنوان فیلم انتخاب کنند.

نقد کامل فیلم الجن

In the Earth 

ترسناک ترین فیلم 2021

ترسناک ترین فیلم 2021
  • کارگردان: بن ویتلی
  • تهیه کننده: اندی استارک
  • نویسنده: بن ویتلی
  • بازیگران: جوئل فرای، الورا تورچیا، هایلی اسکورز و ریس شرسمیت
  • موسیقی: کلینت منسل
  • فیلمبردار: نیک گلیسپی
  • تدوین: بن ویتلی ؛ بهترین فیلم 2021 ترسناک
  • شرکت تولید کننده: راک فیلمز و نئون
  • کشور: امریکا
  • زبان: انگلیسی

فیلم در زمین در حال و هوای بیماری همه گیر COVID-19 نوشته و به تصویر کشیده شده است، اما در مورد خود ویروس بیماری کووید نیست. وینتلی کارگردان ترسناک ترین فیلم 2021 با الهام از شرایط حال حاضر در جهان، ناشی از شیوع ویروس، عامل بیماری‌زای سینمایی خود را تقریبا به شکل یک معما به تصویر می‌کشد. که واکنش‌های شخصیت‌های اصلی، ما را به سمت هدف وی و روایت فیلم می‌کشاند.

متأسفانه، ساختار روایت بیشتر فضایی گیج کننده را به همراه دارد تا جذاب. نه تنها پیگیری و درک آنچه اتفاق می‌افتد در طول فیلم پیچیده و پیچیده تر می‌شود، بلکه انتهای فیلم و داستان نیز چندان راضی کننده به تصویر کشیده نمی‌شود.


ضمن آشنایی با بهترین فیلم های ترسناک می‌توانید به مطلب ذیل نیز رجوع نمایید:


اما یکی از نکات بسیار خوبی را که می‌شود در این فیلم به آن اشاره کرد و بسیار هم مثبت عمل می‌کند این بود که ویتلی از مانور دادن روی مشخصات ویروسی که در فیلم وجود دارد، امتناع می‌ورزد و نیازی هم به این کار ندارد. وی یکی از کارهایی مهم و اساسی که در فیلم در زمین می‌کند این است که بجای گفتن، نشان می‌دهد.

ولی فیلم، در عین حال که حس شوخ طبعی پیچیده‌ای را به بیننده منتقل می‌کند؛ آنها سعی می‌کنند وحشت جهان و تأثیر انزوای اجباری را در حالی که فیلم به قسمتهای سورئال و روانشناختی خود نزدیک می‌شود، منعکس کنند.

بررسی خلاصه فیلم در زمین

ترسناک ترین فیلم 2021

ترسناک ترین فیلم 2021

نقاط قوت:

  • فیلمبرداری
  • موسیقی

نقاط ضعف:

  • روایت
  • پرداخت شخصیت

Things Heard & Seen 

ترسناک ترین فیلم های 2021

ترسناک ترین فیلم های 2021
  • کارگردان: شاری اسپرینگر برمن و رابرت پولچینی
  • تهیه‌کننده: استفانی آزپیازو، آنتونی برگمن، جولی کوهن و پیتر کرون
  • نویسنده: شاری اسپرینگر برمن و رابرت پولچینی بر پایه رمانی از: الیزابت براندیج
  • فیلم‌بردار: لری اسمیت
  • تدوین‌گر: لوئیز فورد
  • شرکت تولید: لایکلی استوری
  • توزیع‌کننده: نتفلیکس
  • کشور: ایالات متحده آمریکا
  • زبان: انگلیسی

Things Heard and Seen تا حدی یک فیلم ترسناک گوتیک (موضوعات به کار رفته در این سبک بر اساس وحشت، عاشقانه و ملودرام دسته‌بندی می‌شوند) است و بخشی دیگر پرتره‌ای از ازدواج می‌باشد که در طول فیلم از هم می‌پاشد.


ضمن آشنایی با بهترین فیلم های ترسناک می‌توانید به مطلب ذیل نیز رجوع نمایید:


جنبه ماورا طبیعی شنیده‌ها و دیده‌ها هرگز به اندازه یک آشفتگی زناشویی نمی‌تواند گیرا باشد. شخصیت جورج (جیمز نورتون) در این فیلم ممکن است کاریزماتیک باشد اما او همچنین یک خود شیفته و دروغگوی بیمارگونه است. درواقع نورتون تماشای وخیم ذهن بهم ریخته و تنش‌های بیرونی خود را کاملاً لذت بخش ارائه می‌کند.

متأسفانه، وقتی نیروهای فوق‌طبیعی وارد فیلمنامه و ساختار روایت فیلم می‌شوند، اغلب هیچ سرنخی را جهت چگونگی ارتباط هر آنچیزی که در تصویر حضور دارد با درد عاطفی بین زن و شوهر در دنیای واقعی ما پیدا نمی‌کنیم. و گاهی اوقات همه چیز در فیلم به شدت بهم ریخته و شلوغ حس می‌شود.

نقد فیلم شنیده‌ها و دیده‌ها

ترسناک ترین فیلم های 2021

ترسناک ترین فیلم های 2021

جنبه ماورا طبیعی (بهترین فیلم های ماوراءالطبیعه 2022) فیلم شنیده ها و دیده ها هرگز به اندازه یک آشفتگی زناشویی گیرا نیست. جورج ممکن است کاریزماتیک باشد اما او همچنین یک خود شیفته و دروغگوی بیمارگونه می‌باشد. درواقع نورتون تماشای وخیم ذهن بهم ریخته و تنش‌های بیرونی خود را کاملاً لذت بخش ارائه می‌کند.

فیلمنامه شری اسپرینگر برمن و رابرت پولچینی، سعی می‌کند به تعلیق روانشناختی (معرفی و تحلیل بهترین فیلم‌‌های ترسناک روانشناختی تاریخ) وارد شود، به عنوان راهی برای شکل دادن به یک وحشت. اما این فضاسازی چیزی بیشتر از یک وصله در یک حفره عمیق نیست و ناامیدی را که در مدت زمان طولانی 121 دقیقه دریافت می‌کنیم جبران نمی‌کند.

The Scary House 

جدیدترین فیلم های ترسناک

جدیدترین فیلم های ترسناک
  • کارگردان: دنیل پروچاسکا (Daniel Prochaska)
  • نویسنده: مارتینا وایلدنر
  • فیلنامه نویسان: مارسل کاونتل، تیمو لومبک
  • ستارگان: لئون اورلاندیانی، ماری ویچسلر، ژولیا کوچیتز
  • نام دیگر: Das schaurige Haus
  • مدت زمان: 100 دقیقه
  • کشور: اتریش
  • زبان: آلمانی

نوجوانان، دوستان جدید، روستایی کوچک، معماگونه، همه این‌ها موارد مناسب و مفاهیم خوبی هستند که در فیلم خانه ترسناک که در سال 2020 تولید شده به آن‌ها پرداخته شده است.

کمبود خلاقیت و تفکری که باعث ابداع محتوایی نو بشود در فیلنامه فیلم The Scary House و اقتباس از کتاب کودکانه مارتینا وایلدنر دلیل بر این نیست که فیلم سرگرم کننده نباشد و ارزش دیدن را نداشته باشد. حتی نوستالژی‌های ترسناک را نیز یادآوری می‌کند.

شرایط اتریش یک امتیاز بزرگ برای این فیلم است؛ مناظر طبیعی خارق‌العاده، معماری کلاسیک و لباس‌های سنتی. این موارد عناصری هستند که به خانه عجیب و غریب کمک می‌کند تا از جنبه‌ی بصری خود را از فیلم های مشابه متمایز کند. این فیلم از بهترین فیلم های 2021 ترسناک است که نقد آن را در ادامه مشاهده می‌فرمایید.

نقد فیلم خانه ترسناک

جدیدترین فیلم های ترسناک

جدیدترین فیلم های ترسناک

از نظر بازیگری، همه چیز کاملا کلیشه اتفاق افتاده است اما بین بازیگران ارتباط تقربا مناسبی را می‌شود دید که باعث لذت بردن از فیلم می‌شدند. کاراکترها از شخصیت‌پردازی به شدت ضعیفی برخوردار هستند و کاملا آبکی ایفای نقش کرده بودند.

شاید بهتر بود دقت بیشتری در این مسئله اعمال می‌شد. کاراکترهایی وارد داستان شدند که نهایتا هیچ تاثیری در خط داستانی نداشتند؛ فضا را نه ترسناک‌تر کردند و نه خنده‌دارتر، کاملا حضوری بی‌فایده.

کمبود خلاقیت در فیلنامه فیلم خانه ترسناک و اقتباس کودکانه است. اما دلیل بر این نیست که فیلم سرگرم کننده نباشد و ارزش دیدن نداشته باشد. اما اگر به دنبال تماشای فیلمی ترسناک هستید، این فیلم گزینه مناسبی نخواهد بود.

Spiral

بهترین فیلم های ترسناک

بهترین فیلم های ترسناک
  • کارگردان: درن لین بوسمن
  • نویسندگان: جاش استولبرگ، پیت گلدفینگر
  • تهیه کنندگان: مارک برگ، جیسون کنستانتین، کتورا کستین
  • بازیگران: کریس راک، مکس مینگلا، ساموئل ال جکسون، ماریسول نیکولز، زویی پالمر، جنل ویلیامز

در فیلم مارپیچ قاتل هر کسی را مورد توجه قرار نمی‌دهد بلکه ماموران پلیس فاسدی که دروغ را سرلوحه زندگی خود قرار داده‌اند، طعمه اصلی این جانی خطرناک به شمار می‌روند. قاتل فیلم مارپیچ Spiral به طور نمادینی زبان این پلیس‌ها را از بیخ بیرون می‌کشد. که از این بابت، فیلم مارپیچ 2021 آخرین فیلم از سری اره بسیار هوشمندانه عمل کرده است.

ساختار روایت فیلم مارپیچ می‌توانست با اعمال تغییرات کوچکی، خود را از زیر سایه نام اره بیرون بیاورد و به عنوان فیلمی جدید بدون چسبیدن به موفقیت‌های قبلی این سری فیلم، هویتی مستقل داشته باشد. از بهترین فیلم های ترسناک 2021 است که در این لیست وجود دارد و می‌تواند طرفداران سری اره را ارضا کند؛ اما با پایانی ضعیف‌تر.

نقد فیلم مارپیچ

بهترین فیلم های ترسناک

بهترین فیلم های ترسناک

در نقد فیلم Spiral (مارپیچ 2021) باید گفت که این فیلم به زیبایی تمام، یکی از ترسناک‌ترین ویلن‌های ژانر وحشت در دو دهه اخیر را با یکی از ترسناک‌ترین مشکلات اجتماعی حال حاضر پیوند زده است.

نقد کامل فیلم Spiral 2021

این فیلم بدون اشاره مستقیم به سیاه پوستان، در زیر پوست خود و در لایه‌های زیرین به این پدیده اشاره دارد و به طور ضمنی به این مسئله می‌پردازد.

Army of the Dead 

بهترین فیلم های ترسناک

بهترین فیلم های ترسناک
  • کارگردان: زک اسنایدر
  • تهیه‌کننده: دبورا اسنایدر، زک اسنایدر و وسلی کالر
  • فیلمنامه‌نویس: سای هاتن، زک اسنایدر و جوی هارولد
  • داستان: زک اسنایدر
  • بازیگران: دیوید باتیستا، الا پورنل، آنا د لا رگه‌را، ماتیاس شوایگهوفر، نورا آرنزدر، هیرویوکی سانادا

فیلم army of the dead یک فیلم عالی و بدون اشتباه و کامل نیست، برخی از جوانب این فیلم خیلی عمیق نیستند و در طول زمان 2.5 ساعت، می‌توان گفت 30 دقیقه آن را می‌توان کاست. با این وجود، به طور کلی، هنوز هم سیل عظیمی از انرژی مخاطبان جهت سرازیر شدن به دیدن این فیلم را می‌توان حس کرد و پادزهر تازه کننده‌ای برای فیلم‌های ابرقهرمانی جدی و پر سر و صدا می‌باشد.

اسنایدر برای اولین بار ایده اصلی این طرح را دقیقا پس از اتمام اولین فیلم خود در سال 2004، بنام Dawn of the Dead، ایجاد کرد و اولین پیش‌نویس فیلمنامه را یک دهه پیش به نگارش درآورد. این فیلم چیزی بیش از خط شروع یک کلانشهر آمریکایی تحت محاصره زامبی‌ها، هیچ ارتباط مستقیم روایی دیگری را در حود به وجود نمی‌آورد، حداقلش این است که من پیدا نمی‌کنم. هرچند مخاطبان نوستالژیک فیلم‌های زامبی محور با این مسئله مشکل خاصی ندارند هیچ بلکه بسیار برخورد مناسبی را دارند.

در این فیلم ترسناک و هیجان‌انگیز بسیار طولانی و بسیار خشن از Zack Snyder با زامبی‌هایی روبرو می‌شویم که قدرت ویژه‌ای دارند. پیش فرض این است که، باید توسط زامبی‌های اسنایدر آسیب ببینیم. یکی از پر طرفدارترین و بهترین فیلم های ترسناک 2021 که بسیار مورد توجه قرار گرفت همین فیلم است که باید دید.

نقد فیلم ارتش مردگان

بهترین فیلم های ترسناک

بهترین فیلم های ترسناک

این فیلم بنظر ارزش کمتری از فیلم “World War Z” است، کمتر از فیلم خوب “Ocean” از هوش و نبوغ استفاده می‌کند، و شاید الهام بخش این فیلم army of the dead شاید فیلم “محافظان کهکشان” ساخته جیمز وان باشد. با این وجود یک کشمکشی دلپذیر در آخرین فیلم زک اسنایدر وجود دارد که نمی‌شود انکار شد و شما را گرفتار آن خواهد کرد.


ضمن آشنایی با بهترین فیلم های ترسناک می‌توانید به مطلب ذیل نیز رجوع نمایید:


اسنایدر فیلم را با مسائل رنگارنگ مزین می‌کند: زامبی‌های خاص و غریب؛ تله‌های عجیب که برای رسیدن به گاوصندوق باید از آن‌ها عبور کرد. او همچنین زامبی‌ها را به دو نوع تقسیم می‌کند: پشمالوها و آلفا، که همگی توسط زئوس (ریچارد سانترون) هدایت می‌شوند.

Censor

بهترین فیلم های ترسناک

بهترین فیلم های ترسناک
  • کارگردان: پرانو بِیلی-باند
  • بازیگران: نیام الگار، مایکل اسمایلی، نیکولاس برنز، وینسنت فرانکلین
  • تهیه کنندگان: مری برک، نایومی رایت
  • نویسندگان: پرانو بِیلی-باند،، آنتونی فلچر

این فیلم از آن دسته فیلم‌هایی است که به دلیل موقعیت خاص شخصیت اصلی به عنوان کسی که در کار خود با فیلم‌ها سر و کله می‌زند، به شکل خاصی توانسته مرز بین فیلم و واقعیت درون فیلم را از بین ببرد. به این ترتیب با یک جریان شناور روبرو هستیم که ترکیبی است از جهانی که شخصیت اصلی ما در آن زندگی می‌کند و دنیای درون فیلم‌هایی که از زیر تیغ سانسور عبور می‌دهد.

متاسفانه این فیلم در انتها اتفاقی که می‌افتد را به وضوح شرح نمی‌دهد. کل ماجرا از پس هاله‌ای از ابهام دیده و شنیده می‌شود که توی ذوف بیننده خواهد زد. حتما این فیلم می‌تواند جزو بهترین فیلم های ترسناک باشد که شما با دیدنش لذت خواهید برد.

نقد فیلم سانسور

بهترین فیلم های ترسناک

بهترین فیلم های ترسناک

این فیلم از آن دست فیلم‌هاست که به دلیل موقعیت ویژه بازیگر اصلی به عنوان کسی که در شغل خود با فیلم‌ها سر و کار دارد، به نرمی و زیرکی توانسته مرز بین فیلم و واقعیت درون فیلم را از بین ببرد. به این ترتیب با یک جریان سیال روبروییم که ترکیبی است از جهانی که انید در آن زندگی می‌کند و دنیای درون فیلم‌هایی که از زیر تیغ سانسور عبور می‌دهد.

همین تمیز ندادن واقعیت از فیلم ترسناک‌ترین اتفاقی است که برای هر کسی می‌تواند اتفاق بیفتد به ویژه یک سانسور که دشمنش همین دست فیلم‌ها هستند و عمری را به معدوم کردن این صحنه‌ها گذرانده‌اند. در واقع انید به پشت صحنه یک فیلم سر زده است که تمام این اتفاقات شروع می‌شوند.

نقد کامل فیلم سانسور

The Conjuring: The Devil Made Me Do It

بهترین فیلم های ترسناک

بهترین فیلم های ترسناک
  • کارگردان: مایکل چاوز
  • نویسندگان: جیمز وان، دیوید لسلی،
  • تهیه کنندگان: ریچارد برنر، ماکل کلیر، جادسون اسکات
    بازیگران: ورا فارمیگا، پاتریک ویلسون

در این فیلم ما با یک پرونده قتل مواجه می‌شویم که شواهد خبر از دخالت نیروهای اهریمنی ما را مطلع می‌کند و به نظر می‌رسد انگیزه روشنی برای این عمل شنیع وجود ندارد. در دنیای واقعی درگیر شدن پلیس با پرونده‌های ماورا الطبیعه زیاد معمول نیست که دراین فیلم می‌توان این درگیری را که به خوبی به تصویر کشیده شده است شاهد باشید.


ضمن آشنایی با بهترین فیلم های ترسناک می‌توانید به مطلب ذیل نیز رجوع نمایید:


این فیلم ثابت می‌کند چاوز فیلم‌سازی قابل است که در ژانر ترسناک به خوبی می‌تواند خودی نشان دهد و مدام در حال پیشرفت است. او به نسبت فیلم قبلی خود یعنی طلسم لا لورونا The Curse Of La Llorona به پیشرفت قابل توجهی دست یافته و از خود فیلمی را به جا گذاشته که به نظر من بهتر از کاری بود که  جیمز وان کرد. در نقد فیلم احضار 3 می توان ادعا کرد شاید یکی از خوش‌ساخت ترین و منسجم‌ترین فیلم‌های ترسناک سال جاری و ده سال گذشته است.

نقد فیلم احضار 3

بهترین فیلم های ترسناک

بهترین فیلم های ترسناک

داستان، شخصیت‌ها، نیروهای اهریمنی، قربانی‌ها و از همه مهمتر این دو کارآگاه پرونده‌های ماوراءالطبیعه همه و همه در این فیلم سوم به اوج پختگی خود رسیده و می‌درخشند. فیلم‌برداری، جلوه‌های بصری و جلوه‌های ویژه فیلم بی نظیر است.

نقد کامل فیلم احضار 3

اینجاست که تفاوت یک فیلم ترسناک موفق با یک فیلم ترسناک متوسط و ضعیف‌تر مانند نامقدس (The Unholy) مشخص می‌شود. تیم بازیگران احضار سه نیز به شدت حرفه‌ای هستند و با بازی‌هایی روبرو هستیم که مو بر تنتان سیخ می‌کنند و خواب آسوده را از چشمانتان می‌ربایند.

A Quiet Place Part II

بهترین فیلم های ترسناک

بهترین فیلم های ترسناک
  • کارگردان: جان کرازینسکی
  • تهیه کنندگان: مایکل بای، اندرو فرم، برد فولر، جان کرازینسکی
  • نویسنده: جان کرازینسکی
  • بازیگران: امیلی بلانت، کلین مورفی، میلیسنت سیموندز، نوآ جوپ، جایمن هانسو، وین دووال، جان کرازینسکی

فیلمی به ظاهر پیچیده، ترکیب سه داستان. داستان اول ماجرای ریگان و امت در جنگ، داستان دوم تلاش مادر برای برگشت به روستا و تهیه دارو برای مارکوس و داستان آخر؛ ماندن مارکوس در پایگاه و نگهداری از نوزاد.

آنان پا به دنیایی می‌گذارند که بسیار کم از آن می‌دانند و خیلی زود متوجه می‌شوند که موجوداتی که با صوت شکار خود را رصد می‌کنند، تنها تهدیدی نیستند که آن‌ها را مورد توجه قرار داده‌اند.

نقد فیلم A Quiet Place Part II (یک مکان ساکت 2020) ؛ سکوت مطلق کافی نیست!

فیلم دارای فضایی بسیار لطیف در عین ترسناک بودن آن می‌باشد، در واقع وجود این پارادوکس در ساختار روایت این فیلم، به دلیل تمرکز زیاد بر روی خانواده و تلاش آنها فضایی متفاوت و گیرا را به تصویر می‌کشد. در انتها باید تاکید کنم که سایت فیگار تماشای این فیلم را حتما پیشنهاد می‌کند. یکی از بهترین فیلم های ترسناک 2021 که بسیار هم سر و صدا کرد همین فیلم است که باید ببینید.

در انتها همانطور که متوجه شدید، یکی از ویژگی‌های مقاله بهترین فیلم‌های ترسناک 2021 که خواندید این است که به هیچ‌وجه سعی در تعریف مطلق از فیلم‌های انتخابی خود را نداشتیم. چیزی که باید در رابطه با نگاه ما در رابطه با این فیلم‌ها بدانید را گفتیم و گاهی از فیلم متنفر هم بودیم. اما چون فیلم دیگری برای معرفی تا به اینجا نداشته‌ایم مجبور به معرفی آن‌ها شدیم.

نقد فیلم یک مکان ساکت

بهترین فیلم های ترسناک

بهترین فیلم های ترسناک

بدترین سناریوی کابوس والدین چه می‌تواند باشد؟ نظرتان در مورد وحشت آخرالزمانی (بهترین فیلم های آخرالزمانی 2022) و هیولاهایی که تلاش می‌کنند حضور شما را به خطر بیاندازند در حالی که فرزندان جوان بی پناه دارید چیست؟ باید به هر قیمتی که شده امنیت خود را حفظ کنید؟


ضمن آشنایی با بهترین فیلم های ترسناک می‌توانید به مطلب ذیل نیز رجوع نمایید:


فیلم دارای فضایی بسیار گرم در عین ترسناک بودن آن، به دلیل تمرکز زیاد بر روی خانواده و تلاش آنها می‌باشد. اما با این همه سایت فیگار تماشای این فیلم را برای کسانی که ناراحتی‌های قلبی دارند پیشنهاد نمی‌کند.

Scream (1996)

برترین فیلم های ترسناک

بهترین فیلم های ترسناک

Scream فیلمی رازآلود و ترسناک در سبک اسلشر است که به تازگی نسخه جدید آن در 2022 منتشر شده است. نسخه 1996 این فیلم را می‌توان از بهترین فیلم های اسلشر تاریخ دانست.

داستان جیغ درباره قاتلی است که با تلفن خانه دختر جوانی به نام “سیدنی” تماس می‌گیرد. “سیدنی” درست در روز سالگرد قتل مادرش، پیامی مرموز و تهدیدآمیز را از این قاتل دریافت می‌کند. این قاتل با اشاره و استناد به فیلم‌های ترسناک، “سیدنی” و دوستانش را وارد بازی عجیب و مرگباری می‌کند.

تحلیل فیلم جیغ

تحلیل فیلم Scream

تحلیل فیلم Scream

جیغ در سال 1996 در دورانی منتشر شد که فیلم‌های ترسناک مخصوصا در سبک اسلشر به مقدار زیادی در حال انتشار و ساخته شدن بودند. در دوره تکراری شدن فیلم‌های با این سبک فیلم جیغ منتشر شد و با وجود تکرار تعدادی از کلیشه‌ها، خون جدیدی در رگ فیلم‌های ترسناک تزرق کرد. این فیلم با تمام توان ژانر کم جون و کم زور شده ترسناک را رو به جلو هل داد.

جیغ یک اثر اسلشر است که تمامی فاکتورهای مهم آن را دارد. یک قاتل دیوانه با قواعد و فاکتورهای فیلم‌های اسلشر آشنا است و بر همین اساس سعی دارد تا یک بازی مرگبار را برای “سیدنی” و دوستانش برگزار کند. از طرف دیگر “سیدنی” هیچ علاقه‌ای به فیلم‌های اسلشر نداشته و همیشه به آن‌ها بی‌توجه بوده است.

این تناقض جذاب بین قاتل و گزینه قتل باعث دیدنی شدن فیلم می‌شود. جیغ بر خلاف فیلم‌های ترسناک دیگر درگیر کلیشه‌های یک گروه جوان سر به هوا که برای فضولی به مکانی رفته‌اند یا دنبال خوشگذرانی هستند و یا امثال این اتفاقات نیست.

کلیشه‌هایی که وجودشان بی‌دلیل است و معمولا نه کمکی به شخصیت پردازی می‌کنند و نه به عمیق شدن روابط و انسان‌ها. به جای اتلاف وقت در چنین موضوعاتی، جیغ از همان ابتدا سرضرب و ترسناک آغاز می‌شود. جیغ اثری اسلشر و خوش‌ساخت با کارگردانی بسیار خوب است که تماشای آن به علاقه‌مندان این سبک توصیه می‌شود.

The Ring (2002)

بهترین فیلم های ترسناک

بهترین فیلم های ترسناک

فیلم Ring یا حلقه از پر سر و صداترین و پرطرفدارترین فیلم‌های ترسناک ساخته شده در زمان خود بود. این فیلم به دلیل ایده و داستان خوب خود در دسته برترین فیلم های ترسناک تاریخ سینما قرار می‌گیرد. داستان فیلم حلقه از یک نوار ویدیویی مرموز شروع می‌شود. نوار ویدیویی‌ای که طبق شایعات هرکس آن را تماشا کند بعد از هفت روز می‌میرد.

حال “ریچل” که یک روزنامه‌نگار است در مورد این نوار ویدیویی مرموز تحقیق می‌کند. نواری که احتمال می‌دهد باعث کشته شدن چهار جوان از جمله خواهرزاده خودش شده باشد. اما درگیر شدن “ریچل” با این پرونده و آن نوار ویدیویی و تلاش برای کشف راز هفت روزه آن او را در مخمصه بدی می‌اندازد.

تحلیل فیلم حلقه

تحلیل فیلم The Ring

تحلیل فیلم The Ring

مهم‌ترین و بارزترین ویژگی فیلم حلقه داشتن قصه است. حلقه نخواسته تا فقط صرفا یک فیلم ترسناک باشد. فیلمی کلیشه‌ای در مورد روحی که عده‌ای را در مکانی عجیب بترساند و با چند جامپ اسکیر کار خود را تمام کند.

حلقه قصه و داستان دارد. در این فیلم همه چیز رابطه علت و معلولی دارند. هیچ چیز بی‌دلیل و بدون منطق نیست. حتی تعداد روزهایی که طول می‌کشد تا افراد قربانی، کشته شوند هم دلیل دارد و به قصه فیلم برمی‌گردد.

قصه‌ای که به خوبی با فاکتورهای درست این ژانر تبدیل به یک فیلمنامه شده است. روزنامه‌نگاری که علاوه بر شغلش، دلیلی شخصی برای حل این پرونده پیدا می‌کند و این موضوع روی زندگی شخصی‌اش اثر می‌گذارد.

کارگردانی آشنا به ژانر و بازی‌های خوب از دیگر ویژگی‌های فیلم حلقه هستند.

حلقه یک نسخه ژاپنی هم دارد که محصول 1998 است و نسخه آمریکایی از روی آن ساخته شده است. نسخه ژاپنی هم کیفیت بسیار خوبی دارد اما نسخه آمریکایی در سطح جهان معروف و شناخته شده است.

Rec (2007)

بهترین فیلم های ترسناک

بهترین فیلم های ترسناک

فیلم Rce که در واقع مخفف کلمه Record به معنای ضبط کردن می‌باشد، از با کیفیت‌ترین و ترسناک ترین فیلم ها و البته محصول کشور اسپانیا است. “آنجلا” یک گزارشگر تلویزیونی است که در حال ضبط برنامه و گزارشی از یک ایستگاه آتش‌نشانی و نحوه کار و فعالیت آن‌ها است. حال در حین همین گزارش یک ماموریت به آتش‌نشان‌ها داده می‌شود. ماموریتی درباره یک گزارش از یک ساختمان که یکی از ساکنین آن به مشکل خورده است.

“آنجلا” تصمیم می‌گیرد به همراه فیلمبردار خود با آتش‌نشان‌ها به آن ساختمان برود. طولی نمی‌کشد که او خود را حبس شده در ساختمانی می‌بیند که حوادث عجیب و وحشتناکی در آن جریان دارند.

تحلیل فیلم رک

تحلیل فیلم Rec

تحلیل فیلم Rec

از فیلم رک در سال 2007 به عنوان یک پدیده یاد می‌شد. فیلمی که با داستان و سبکی نسبتا تازه پا به میدان گذاشته بود. سبک فیلمبرداری فیلم رک سبک found footage است. این تکنیک در فیلم‌های ترسناک زیادی استفاده شده است.

این تکنیک اینگونه عمل می‌کند که تصاویر موجود در فیلم همگی از یک دوربین همراه که توسط یکی از شخصیت‌های فیلم تصویربرداری شده، استفاده می‌شود. در رک تصاویری که گرفته شده همگی از دوربین فیلمبردار همراه “آنجلا” است که با او به ساختمان رفته است.

ممکن است این سبک و تکنیک فیلمبرداری مورد علاقه عده‌ای نباشد. اما فیلم رک به خوبی از این سبک استفاده کرده است. فرم فیلم رک اینگونه اقتضا می‌کند و این سبک فیلمبرداری پر تنش از قواعد این فیلم و سبک انتخابی سازنده است.

شاید اگر فیلم با تکنیک دیگری ساخته می‌شد تا این حد به موفقیت نمی‌رسید. پس اگر با دوربین روی دست و تکان‌های زیاد دوربین مشکل دارید یا این تکنیک حس سرگیجه و سردرد به شما منتقل می‌کند این فیلم مناسب شما نیست. اما اگر با این موضوع مشکلی ندارید تماشای فیلم رک می‌تواند تبدیل به تجربه‌ای لذت بخش شود.

The Lighthouse

بهترین فیلم های ترسناک گوتیک مدرن

بهترین فیلم های ترسناک گوتیک مدرن
  • کارگردان : رابرت اگرز
  • بازیگران : ویلیام دفو، رابرت پتینسون، والریا کارمن
  • سال انتشار : 2019
  • امتیاز : 7.4
  • خلاصه داستان : داستان این فیلم که در اواخر قرن هجدهم میلادی در جریان است، درباره‌ی دو نگهبان فانوس دریایی می‌باشد که در یک جزیزه‌ی دورافتاده و همینطور اسرارآمیز در نیوانگلند زندگی می‌کنند.

دومین فیلم رابرت اگرز نیز، نشان داد که او این‌کاره می‌باشد میخ خودش را محکم کوبیده است. فیلم فانوس دریای، از فیلم اولش دلهره‌آورتر و ناراحت‌کننده‌تر می‌باشد و داستانی نگران‌کننده درباره‌ی دو مرد را روایت می‌کند که با همدیگر، در یک فانوس دریایی قدیمی، با گذشته‌ای تاریک به دام افتاده‌اند. این داستان، به تنهایی می‌تواند برای ساختن فضای تاریک خود بسیار ترسناک باشد و  نشان دهد که از سبک‌های گوتیک کلاسیک استفاده می‌کند. فیلمبرداری فیلم، و مهارت فنی این کارگردان، پیچ‌و‌تاب مدرنی به آن بخشیده است.

رابرت پتینسون و ویلیم دفو، یکی از ماندگارترین آثار خودشان را در این فیلم بازی کردند و یک اجرای قابل قبول را ارائه دادند که به آسیب‌های روانی آن‌ها می‌پردازد. فانوس دریایی، فیلمی بود که توانست رابرت اگرز را در این سبک ثابت کند و نشان دهد که ترسناک ترین فیلم های گوتیک مدرن ، می‌توانند الهام‌برداری از فیلمسازی اروپایی شوند.

The Texas Chain Saw Massacre (1974)

بهترین فیلم های ترسناک

بهترین فیلم های ترسناک

دومین فیلم اسلشر این لیست فیلم The Texas Chain Saw Massacre است. داستان این فیلم درباره گروهی از جوانان می‌باشد که مسیر خود را در سفری به تگزاس گم کرده‌اند.

آن‌ها در یکی از جاده‌های فرعی با جوانی روبرو می‌شوند و آن جوان با رفتار عجیب و غریب را سوار می‌کنند. پس از مدتی اعضای گروه به دام خانواده‌ای آدمخوار اهل تگزاس که خانه‌ای در منطقه دورافتاده دارند می‌افتند.

تحلیل فیلم کشتار با اره برقی در تگزاس

تحلیل فیلم The Texas Chain Saw Massacre

تحلیل فیلم The Texas Chain Saw Massacre

کشتار با اره‌برقی در تگزاس فیلمی اسلشر و پر هیجان است. فیلمی که شاید داستان و موضوعی تقریبا کلیشه‌ای داشته باشد اما فیلم خوش‌ساختی است. مهم‌ترین ویژگی‌ای که یک فیلم در این سبک باید داشته باشد توانایی ساخت تعلیق است. فیلم The Texas Chain Saw Massacre فیلمی است که در کارگردانی و نوع و حرکات دوربین خود تعلیق‌های خوبی می‌سازد.

هنگامی که این فیلم را تماشا می‌کنید احتمالا باورتان نخواهد شد که مشغول تماشای فیلمی محصول سال 1974 هستید. فیلم بسیار خوش‌ساخت است و با وجود گذشت سالیان زیاد و ورود انواع تکنولوژی به صنعت فیلمسازی، همچنان می‌تواند بیننده را میخکوب کند. کشتار با اره‌برقی در تگزاس از نظر تکنیکی و ساخت از دوره خودش جلوتر بوده است.

The Conjuring (2013)

بهترین فیلم های ترسناک

بهترین فیلم های ترسناک

فیلم The Conjuring یا احضار در دوران رکود فیلم‌های ترسناک در قرن 21، انقلابی برپا کرد. این فیلم را می‌توان در صدر بهترین فیلم های ترسناک قرار داد. The Conjuring داستانی یک خطی و ساده دارد که به خوبی به آن پرداخته شده است.

داستان فیلم احضار قصه یک خانه روستایی طلسم شده است. حال دو متخصص مسائل ماورالطبیعه به نام‌های “اد” و “لورین” می‌خواهند عامل این طلسم و تسخیر خانه را پیدا کنند و ساکنان آن را نجات دهند.

Nosferatu

بهترین فیلم های ترسناک

بهترین فیلم های ترسناک
  • کارگردان: اف. دبلیو. مورنائو
  • ستارگان: ماکس شرک، گوستاف فون وانگنهایم و الکساندر گراناخ

از این اثر کلاسیک‌تر چیزی پیدا نمی‌شود؛ Nosferatu بهترین فیلم ترسناک از سال 1922 است که اساساً استانداردهای فیلم‌های خون آشام گونه را برای قرن آینده تعیین کرد. به طور کلی این اقتباس غیررسمی از دراکولا هنوز به عنوان یکی از اولین و وحشتناک‌ترین نمونه‌های سینمای خون آشامی باقی مانده است.

12 قانون از فیلم‌های خون آشامی

بخش عمده‌ای از اعتبار این فیلم به ماکس شرک با ظاهری به یاد ماندنی و ترسناک برمی‌گردد، که نقش این مخلوق را بازی کرد. اما کارگردان فریدریش ویلهلم مورنائو برای ساختن فیلمی وحشتناک که هنوز هم پس از بیش از نه دهه بسیار ترسناک است، شایسته ستایش است.

نقد فیلم نوسفراتو (1922 Nosferatu) ؛ دراکولا و رمان برام استوکر

تحلیل فیلم احضار

بهترین فیلم های ترسناک

بهترین فیلم های ترسناک

همانطور که گفته شد فیلم احضار داستان یک خطی و ساده‌ای دارد. فیلم در ابتدا اندکی کلیشه‌ای به نظر می‌رسد اما به زودی متوجه می‌شوید که با اثری کلیشه‌ای طرف نیستید. فیلم احضار عملکرد بسیار خوبی در ریتم دارد. بعد از معرفی خانواده قصه و خانه بزرگ و مرموز آن‌ها فیلم مدام در حالت تعلیق قرار دارد.

در اکثر دقایق فیلم، تعلیق نگرانی و ترس حاکم است و هر چند دقیقه یک بار با یک اتفاق ترسناک روبرو می‌شویم. این موضوع باعث می‌شود که حوصله مخاطب سر نرود و فیلم با ریتمی خوب تا پایان مخاطب را سرپا نگه می‌دارد.

فیلم در زمینه موسیقی متن و استفاده از افکت‌های صوتی بسیار موفق است. کارگردان کاملا به تاثیر المان‌های صوتی در ایجاد فضا و حس ترسناک واقف است و از این موضوع به سادگی نمی‌گذرد.

در کنار کارگردانی و بحث المان‌های صوتی، بازی بازیگران هم در انتقال حس بسیار موفق و موثر است. فیلمی که یک داستان یک خطی دارد اما می‌تواند مخاطب را به مدت دو ساعت در مقابل تصویر میخکوب کند و در ایجاد ترس در او موفق عمل کند. البته که موضوعاتی مثل واقعی بودن داستان فیلم هم کمک کننده هستند، اما فقط واقعی بودن داستان نمی‌تواند یک اثر با کیفیت و پر از تعلیق و ترس را خلق کند.

The Exorcist (1973)

بهترین فیلم های ترسناک

بهترین فیلم های ترسناک

جن‌گیر قطعا از شناخته‌شده‌ترین اسم‌ها میان آثار ترسناک است. حتی کسانی که این فیلم را ندیده‌اند قطعا اسم آن به گوششان خورده است. عده زیادی فیلم The Exorcist را بهترین فیلم ترسناک ساخته شده می‌دانند. فیلم جن‌گیر هم مثل فیلم The Conjuring داستانی یک خطی دارد.

“ریگان” فرزند یک بازیگر معروف سینما است. او مدتی است که دچار حالت‌های غیرعادی و غیرطبیعی شده است. در حالی که پزشکان هیچ کمکی نمی‌توانند به او بکنند، به نظر می‌رسد راه حل رفتن نزد کشیش و اجرای مراسم جن‌گیری است.

تحلیل فیلم جن‌گیر

بهترین فیلم های ترسناک

بهترین فیلم های ترسناک

فیلم جن‌گیر محصول سال 1973 است. ممکن است اگر شما الان در سال 2022 آن را تماشا کنید حس دقیق مخاطبین این فیلم در آن سال را درک نکنید. اکنون در سال 2022 مخاطبین فیلم‌های ترسناک زیادی را تماشا کرده‌اند و با انواع ترفندها و پیچیده‌ترین راه‌های ترساندن آشنا هستند.

اما در سال 1973 مردم اطلاعات چندانی نسبت به این موضوعات نداشتند و به همین دلیل این فیلم عده زیادی را از ترس تا مرز مرگ برد. این فیلم برای عده زیادی پل آشنایی آن‌ها با ژانر وحشت در سبک جن‌گیری بود. این فیلم در سال 1973 این سبک را هم معرفی کرد و هم آن را به بالاترین کیفیت خود در آن زمان رساند. بر خلاف اکثر فیلم‌های ترسناک که روحی خبیث در جستجو و شکار افراد مختلف است، در جن‌گیر داستان متفاوت است.

در جن‌گیر عامل تهدیدکننده به طور مداوم در یک اتاق قرار دارد و پای خود را فراتر از آن مرز نمی‌گذارد. این انتخاب افراد مختلف است که با وارد شدن به اتاق با آن روبرو شوند. بنابراین تعقیب و گریز همیشگی موجود در فیلم‌های ترسناک در این فیلم وجود ندارد و عاملی برای فرار کردن وجود ندارد. یک دختر کودک تسخیر شده و در اتاق خود در حال زجر کشیدن است.

این موضوع نوعی ساختارشکنی هم به حساب می‌آید. این فیلم تعداد زیادی از المان‌های فیلم‌های ترسناک را تغییر داده است. این فیلم شاید در سال 2022 شما را نترساند اما قطعا از آثار بسیار مهم در تاریخ سینمای وحشت به شمار می‌آید که در زمان خود تاثیر فراوانی بر روی مخاطبین گذاشت.

The Others (2001)

بهترین فیلم های ترسناک

بهترین فیلم های ترسناک

فیلم The Others با بازی “نیکول کیدمن” را می‌توان متفاوت‌ترین فیلم این لیست نامید. فیلم The Others داستان یک خانواده شامل یک مادر به نام “گریس” و دو فرزند او است که در عمارتی بزرگ در دوران جنگ زندگی می‌کنند.

دو فرزند “گریس” به نور خورشید حساسیت دارند و به همین دلیل در تاریکی زندگی می‌کنند. با جریاناتی که رفته‌رفته در خانه اتفاق می‌افتند، “گریس” کم‌کم باور می‌کند که خانواده‌اش نفرین شده‌اند.

تحلیل فیلم دیگران

تحلیل فیلم The Others

تحلیل فیلم The Others

فیلم دیگران از آن دست فیلم‌هایی است که ترس و استرس در تمام مدت و در طول فیلم جریان دارد. فیلم لحظه ترسناک عجیب و غریبی ندارد و شما را از ترس از جای خود بلند نمی‌کند. اما یک ریتم صعودی بسیار جذاب دارد که لحظه به لحظه میزان هیجان را افزایش می‌دهد و در آخرین دقیقه ضربه خود را به مخاطب وارد می‌کند.

این فیلم قطعا از نظر میزان ترس لحظه‌ای، به دیگر آثار این لیست نمی‌رسد اما از نظر ساخت بسیار حساب‌شده و دقیق است. بازی “نیکول کیدمن” بسیار خوب و به اندازه است. کارگردانی، نوع دوربین و نورپردازی‌ها همگی در خدمت فیلم و ژانر آن و همچنین هدف فیلم هستند.

دیگران، با یک پایان شوکه کننده شما را مبهوت می‌کند و تا دقایقی دهان شما را باز می‌گذارد. “The Others” قطعا متفاوت‌ترین فیلم ترسناکی است که می‌توانید تماشا کنید.

Alien (1979)

بهترین فیلم های ترسناک

بهترین فیلم های ترسناک

Alien فیلمی ترسناک و علمی‌تخیلی با ایده‌ای جذاب است که آن را در بین بهترین فیلم های ترسناک سینما قرار می‌دهد. داستان فیلم Alien در یک سفینه فضایی می‌گذرد. خدمه یک سفینه فضایی پیامی عجیب و نگران کننده را از یک سیاره شناخته نشده دریافت می‌کنند.

آن‌ها برای جستجو به آن سیاره می‌روند و پس از جستجو برای بازمانده، هنگامی که به سفینه خود بازمی‌گردند متوجه حضور یک موجود ناشناخته می‌شوند. پس از آن که خدمه موجود فضایی ناشناخته را به وارد سفینه می‌کنند اتفاقات عجیبی در سفینه جریان می‌یابند.

Psycho

بهترین فیلم های ترسناک

بهترین فیلم های ترسناک
  • کارگردان: آلفرد هیچکاک
  • ستارگان: آنتونی پرکینز، جنت لی و ورا مایلز

وقتی به آثار ترسناک کلاسیک فکر می‌کنید، اولین تصویری که به ذهنتان می رسد چیست؟ اگر این چاقوی برآمده صحنه دوش معروف Psycho است، شما تنها نیستید. با گذشت بیش از 50 سال، این فیلم ترسناک جذاب کلاسیک هیچکاک هنوز کاملاً دلهره‌آور محسوب می‌شود. کسب عنوان «استاد تعلیق» کار آسانی نیست و کسی جز آلفرد هیچکاک سزاوارتر از آن نیست.

او این نام را با فیلم‌های زیادی که در طول سال‌ها ساخته بود توجیه کرده است، اما «روانی» شاهکار سینمایی تمام دوران حرفه‌ای او بود. شخصیت نورمن بیتس قرار است با تمام کسانی که فیلم را تماشا کرده‌اند بماند. ماریون کرین پس از دزدیدن هزاران دلار از رئیسش به بدترین متل ممکن در جاده می‌رود. هیچکاک با استفاده از این چیدمان نوآر، حیله‌گرانه انتظارات را زیر و رو می‌کند و با دقت یک تریلر پیچیده روانکاوانه را می‌بافد که ترس، میل و روان انسان را تجزیه می‌کند.

نقد فیلم روانی (Psycho 1960) ؛ روایت و عناصر شکلی در آثار هیچکاک

تحلیل فیلم بیگانه

تحلیل فیلم Alien

تحلیل فیلم Alien

بیگانه ایده جذابی داشت. ایده تجربه هیجان و استرس در یک مکان غیر عادی مثل فضا و سفینه فضایی. اما فیلم بیگانه فقط در حد یک ایده جذاب باقی نمانده و این ایده به خوبی پرداخته و ساخته شده است. داستان بیگانه ممکن است در ابتدا یک داستان کلیشه‌ای به نظر برسد. اما “ریدلی اسکات” کاملا از پس این موضوع برآمده و فیلمش دنباله‌رو کلیشه‌ها نیست.

از نکات مهم و خوب فیلم بیگانه، معرفی خوب و درست هیولای خود است. “ریدلی اسکات” زمان و شیوه بسیار مناسبی را برای معرفی هیولای خود در نظر گرفته است. این موجود عجیب و غریب و خطرناک، در نهایت ابهت معرفی می‌شود. “ریدلی اسکات” در ابتدا سعی می‌کند مخاطب را با خدمه و فضای سفینه آشنا کند.

هنگامی که مخاطب مشغول لذت بردن از آرامش موجود در فضای بی‌انتها است، ناگهان این آرامش به هیجان و آدرناین تبدیل می‌شود که تا پایان فیلم ادامه دارد. Alien فیلمی پرهیجان و پرتعلیق است که پس از معرفی و به تصویر کشیدن انزوای انسان در فضا و آرامش و سکوت مطلق، ناگهان به فیلمی پر از استرس تبدیل می‌شود فیلمی که تا لحظه آخر شما را هیجان‌زده نگه می‌دارد.

The Shining (1980)

بهترین فیلم های ترسناک

بهترین فیلم های ترسناک

عده زیادی اعتقاد دارند که فیلم The Shining ترسناک ترین فیلم ساخته شده در این ژانر است. البته ترسی که The Shining در بیننده ایجاد می‌کند ترسی است که روی ذهن او اثر می‌گذارد. فیلم درخشش داستان مردی است که شغلی را به عنوان نگهبان یک هتل قبول می‌کند. این هتل یک هتل معمولی نیست و تفاوت‌هایی با سایر هتل‌ها دارد.

مکانی که این هتل در آن قرار دارد نقطه‌ای دورافتاده و سرد است. هتل در فصل سرما قابل استفاده نیست و این وظیفه نگهبان است که تمام فصل سرما را در این هتل باشد. شایعاتی درباره نگهبان قبلی هتل و اتفاقات عجیبی که برای او و خانواده‌اش افتاد وجود دارد. با این حال “جک” با بازی “جک نیکلسون” تصمیم می‌گیرد این شغل را قبول کند. درست بعد از ورود “جک” و خانواده‌اش به هتل داستانی مرموز و  عجیب آغاز می‌شود.

تحلیل فیلم درخشش

تحلیل فیلم Shining

تحلیل فیلم Shining

فیلم The Shining یک فیلم ترسناک روانشناختی و از بهترین و درخشان‌ترین آثار استنلی کوبریک است. عده ای معتقدند که کوبریک در این فیلم در بهترین فرم و پخته‌ترین حالت خود بوده و بهترین فیلم خود را خلق کرده است. The Shining از آن دست فیلم‌هایی است که اتمسفر و فضاسازی بسیار قوی و خوبی دارد و از دلایل وجود ترس در این فیلم فضاسازی آن است.

لوکیشن یک هتل بسیار بزرگ و خالی از آدم به خودی خود ترسناک است. حال اینکه کوبریک با مهارت خود این ترس را افزایش می‌دهد. The Shining استنلی کوبریک از آن دسته فیلم‌هایی است که بعد از گذشت این همه سال هنوز به طور کامل رمزگشایی نشده و صحنه‌های مختلفی از فیلم مخصوصا پایانش همچنان مورد بحث علاقه‌مندان است.

درخشش در زمان خود بسیار موفق بود و همچنان عده زیادی آن را به عنوان ترسناک‌ ترین فیلم‌ ساخته شده و از برترین فیلم های ترسناک تاریخ قرار می‌دهند. از نکات مهم دیگر فیلم The Shining بازی استادانه و بی‌نظیر “جک نیکلسون” است. بازی “نیکلسون” در این فیلم به معنای واقعی کلمه درخشان است. این نقش با بازی “نیکلسون” ماندگار شده است و حتی نمی‌توان این فیلم را بدون حضور او تصور کرد.

The Wailing (2016)

بهترین فیلم های ترسناک

بهترین فیلم های ترسناک

The Wailing از آثار با کیفیت و خوب ترسناک قرن 21 و محصول کره است. داستان فیلم The Wailing در روستایی کوچک می‌گذرد. یک غریبه وارد روستای کوچکی می‌شود و پس از مدت کوتاهی، یک بیماری عجیب و مرموز در تمام منطقه شیوع پیدا می‌کند. حال پلیسی درگیر این ماجرا که مجبور است برای نجات جان فرزند خود این معمای پیچیده را حل کند.

تحلیل فیلم شیون

تحلیل فیلم The Wailing

تحلیل فیلم The Wailing

فیلم The Wailing یکی از قوی‌ترین و باکیفیت‌ترین فیلم‌های ترسناک ساخته شده تا به امروز است. شیون یک فیلم ترسناک معمولی و تیپیکال نیست. این فیلم فراتر از یک اثر ترسناک است. یک فیلم عمیق و به‌یادماندنی از سینمای کره.

The Wailing یک اثر کارآگاهی و ترسناک است، با مولفه‌های دقیق و درست از دو ژانر که با یکدیگر ترکیب شده‌اند. شیون با وجود مدت زمان دو ساعت و نیمه خود هرگز خسته کننده نمی‌شود. ریتم درست و سعی در قصه‌گویی، همراه با پیچش و پیچ و تاب‌های داستانی دلیل این موضوع هستند. در قصه و فیلمنامه فیلم، کش دادن وجود ندارد. تمام لحظات فیلم لازم و دارای نکاتی هستند که به تکامل قصه کمک می‌کنند.

شاید اگر قصد دارید از تماشای یک فیلم ترسناک، صرفا هیجان را تجربه کنید شیون خیلی گزینه مناسبی نباشد. گرچه که فیلم لحظات پرهیجان زیادی دارد اما تلاش زیادی در قصه گفتن و جا انداختن قصه خود و عمق دادن به شخصیت‌ها و اتفاقات دارد که در این امر بسیار موفق است.

شیون یک ترسناک کلیشه‌ای بی سروته نیست. شیون یک کارآگاهی حساب شده با تم جن‌گیری است که تماشای واقعا لذت‌بخش است و از دست دادن آن مساوی است با از دست دادن یکی از بهترین فیلم های ترسناک سینما.

The Toolbox Murders

بهترین فیلم های ترسناک که در آپارتمان رخ می دهند

بهترین فیلم های ترسناک که در آپارتمان رخ می دهند
  • کارگردان : دنیس دانلی
  • بازیگران : کمرون میشل، پاملین فِردین، وسلی یور
  • سال انتشار : 1978
  • امتیاز : 5.2
  • خلاصه داستان : داستان فیلم در مورد یک مکانیک می‌باشد که ماسک اسکی زده است و می‌خواهد با جعبه‌ ابزاری که دارد مستأجرین یک آپارتمان را به بدترین نحوه ممکن سلاخی کند.

فیلم قاتل جعبه ابزار، شاید بهترین اثر ساخته شده در ژانر وحشت به شمار نیاید، اما فیلمی سرگرم‌کننده است که برای مخاطب جذابیت خاص و زیادی دارد. شکنجه‌های زیادی در فیلم رخ می‌دهد که باعث می‌شود هر کسی نتواند این فیلم را تماشا کند و سکانس‌های مشمئزکننده‌ای که در برخی از نقاط فیلم رمزگذاری شده، هر بیننده‌ای را می‌ترساند.

از آنجایی که بسیاری از فیلم‌های ترسناک درباره‌ی مجتمع‌های آپارتمانی قدیمی و در حال فروپاشی، بر ظاهر غمگین مکان، همراه با اتفاقات فراطبیعی که در آنجا اتفاق می‌افتد، تمرکز می‌کنند، قاتل جعبه ابزار دارای خط داستانی متفاوتی است. تصور کنید که در یک مکان به عنوان یک قاتل زندگی کنید و حتی بدتر از آن فکر کنید که هیچ سرنخی از اینکه آن‌ها ساکن ساختمان هستند ندارید.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین فیلم های ترسناک 2021 سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

سوالات متداول در رابطه با بهترین فیلم های ترسناک

وحشتاک‌ترین فیلم تاریخ سینما کدام است؟

The Exorcist (1973)

کدام کشور ید طولایی در ساخت فیلم‌های ترسناک دارد؟

اسپانیا، آلمان، ژاپن، تایلند، ایتالیا و فرانسه

بهترین فیلم های ترسناک

سینما فیلم‌های ترسناکی خیال‌پردازانه فیلم‌های ترسناک لحظات وحشتناک فیلم ترسناک جدی فیلم ترسناک ترسناک‌ترین فیلم‌ها که برای اسکار نامزد شدند بهترین فیلم های ترسناک 2023 بهترین فیلم های ترسناک 2022 separation نقد فیلم جدایی The Djinn نقد فیلم الجن In the Earth نقد فیلم در زمین Things Heard Seen نقد فیلم شنیده‌ها و دیده‌ها The Scary House نقد فیلم خانه ترسناک Spiral نقد فیلم مارپیچ Army Of The Dead نقد فیلم ارتش مردگان Censor نقد فیلم سانسور The Conjuring نقد فیلم احضار 3 A Quiet Place Part II نقد فیلم یک مکان ساکت 2 Scream 1996 تحلیل فیلم جیغ The Ring 2002 تحلیل فیلم حلقه Rec 2007 تحلیل فیلم رک The Lighthouse The Texas Chain Saw Massacre 1974 تحلیل فیلم کشتار با اره‌برقی در تگزاس The Conjuring 2013 تحلیل فیلم احضار 1922 Nosferatu The Exorcist 1973 تحلیل فیلم جن‌گیر The Others 2001 تحلیل فیلم دیگران Alien 1979 تحلیل فیلم بیگانه 1960 Psycho The Shining 1980 تحلیل فیلم درخشش The Wailing 2016 تحلیل فیلم شیون The Toolbox Murders 1978 A Quiet Place 2 قسمت سوم فرانچایز  Conjuring نقد فیلم ارتش مردگان Army of the Dead 2021 بهترین سریال‌های ترسناک 2022 نقد کامل فیلم جدایی فیلم The Djinn نقد کامل فیلم الجن In the Earth بهترین فیلم ها و سریال های گرگینه ای Things Heard Seen حقایق پنهان فیلم های ترسناک بر اساس IMDB بهترین فیلم های ماوراءالطبیعه 2022 The Scary House نقد کامل فیلم Spiral 2021 Army Of The Dead بهترین فیلم های کره ای زامبی محور نقد کامل فیلم سانسور The Conjuring The Devil Made Me Do It بهترین فیلم های زامبی 2021 نقد کامل فیلم احضار 3 ترسناک بهترین فیلم های آخرالزمانی 2022 بهترین فیلم های ایتالیایی زامبی محور فیلم‌های خون آشام گونه 12 قانون از فیلم‌های خون آشامی غمگین بهترین فیلم های نتفلیکس 2023  بهترین انیمه های سریالی 2023 بهترین سریال های 2023 بهترین فیلم های اکشن و رزمی 2023 بهترین سریال های ترسناک 2023 نقد فیلم نقد سریال اخبار سینما فیلم‌های ترسناک

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو