واریکوسل بزرگ شدن وریدهای داخل کیسه شل پوستی است که بیضه ها (اسکروتوم) را نگه می دارد. این وریدها خون کم اکسیژن را از بیضه ها منتقل می کنند. واریکوسل زمانی اتفاق می‌افتد که خون در سیاهرگ‌ها جمع می‌شود. این وضعیت با کاهش تولید و کیفیت اسپرم همراه است و در برخی موارد می تواند منجر به ناباروری شود.در کنار درمان های دارویی و جراحی برخی روش های خانگی و سنتی هم می تواند به درمان واریکوسل کمک کنند. در این مطلب سلام دنیا درباره درمان خانگی واریکوسل یا واریس بیضه ؛ درمان واریکوسل بدون جراحی با روش های خانگی و سنتی، با یخ ، خاکشیر، زالو، روغن سیاه دانه، عسل، زالو و درمان واریکوسل با حنا و لیزر صحبت خواهیم کرد.

درمان واریکوسل (واریس بیضه) بدون جراحی با روش های خانگی و سنتی

درمان واریکوسل با عسل

استفاده از ترکیب عسل و سیاه دانه به دلیل داشتن طبع گرم هر دو ماده برای درمان واریکوسل بسیار مفید است.مصرف این ترکیب طبیعی میل جنسی در آقایان را افزایش داده و به درمان واریکوسل نیز کمک می کند.برای استفاده از این درمان طبیعی باید 4 قاشق عسل را با یک قاشق سیاه دانه مخلوط کنید و میل نمایید.لازم به ذکر است که این روش طبیعی یک درمان بدون عارضه جانبی است.


حتما بخوانید: علت واریکوسل چیست و چگونه درمان میشود


درمان واریکوسل با یخ

استفاده از کمپرس یخ یا سرد یک روش خانگی موثر برای تسکین تورم و درد ناشی از واریکوسل است.برای این منظور 2 تا 3 بار در روز کمپرس یخ را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی کیسه بیضه یا ناحیه کشاله ران بگذارید.توجه داشته باشید که نباید یخ را مستقیم روی کیسه بیضه قرار دهید زیرا این کار منجر به تشدید درد می شود.

درمان واریکوسل با یخ

درمان واریکوسل با خاکشیر

خاکشیر علاوه بر درمان بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری یک روش خانگی فوق العاده برای واریکوسل  هم شناخته شده است. برای این منظور باید خاکشیر را بجوشانید و روزانه به مدت 2 الی 3 ماه ان را مصرف کنید. خاکشیر می تواند در رفع یبوست، کاهش فشار روی بیضه‌ها و درمان واریکوسل اثربخشی خوبی داشته باشد. برای تهیه جوشانده خاکشیر باید یک قاشق از خاکشیر را با یک لیوان آب بجوشانید و بعد میل کنید.

درمان واریکوسل خفیف

از هر 10 نفر آقا، 4 نفر دچار واریکوسل خفیف هستند.در  برخی موارد واریکوسل خفیف به درمان دارویی نیازی ندارد و فقط با زور زدن بیمار در حالت ایستاده سیاهرگ های بیضه کمی گشاد می شوند. اما اگر زوجی در صورت سالم بودن زن بعد از 12 ماه نزدیکی بچه دار نشوند، در این شرایط باید واریکوسل با دارو درمان شود.در صورتی که واریکوسل خیلی خفیف باشد، نیاز به جراحی کاهش پیدا می کند.

در مواردی که واریکوسل خفیف باشد پزشک با رگ های باریک مواجه می شود،بنابراین عمل واریکوسل عوارضی مانند کوچک شدن بیضه و یا آب آوردن بیضه را در پی خواهد داشت.به همین دلیل الویت درمان واریکوسل خفیف با دارو است و نوع درمان دارویی به شکل اسپرم، تعداد و نوع حرکت آنها بستگی دارد.معمولا برای درمان واریکوسل از داروهایی استفاده می شود که تستوسترون را افزایش می دهند. در کنار آن داروهای آنتی اکسیدان نیز ممکن است،تجویز و مصرف شوند.البته داروها باید تحت نظر پزشک تجویز شوند.

درمان واریکوسل با طب سنتی

حکمای طب سنتی برای درمان واریکوسل شرایط زیر را عنوان کرده اند. این درمان ها شامل پرهیزات غذایی، رژیم غذایی، تدابیر سبک زندگی و در مرحله آخر خونگیری است.

پرهیزات غذایی برای واریس بیضه

 غلیظ شدن خون در ناحیه عروق بیضه باعث برجستگی وریدها و در نتیجه اختلال گردش خون بیضه ها می شوند، پرهیز از مصرف برخی غذاهایی که غلظت خون را افزایش می دهند برای درمان واریکوسل ضروری است.این مواد غذایی شامل:

  • فست فودها
  • گوشت‌های منجمد
  • گوشت گاو و شتر
  • قارچ
  • غذاهای خیلی چرب مثل کله پاچه
  • عدسی
  • نوشابه
  • چای سیاه
  • مصرف زیاد بادمجان، گوشت قرمز و مغزیجات

رژیم غذایی برای واریکوسل

علاوه بر رعایت پرهیزات غذایی مصرف مواد غذایی که ضد غلظت خون هستند هم برای درمان واریکوسل اهمیت دارند.این مواد غذایی شامل:

  • سبزی خوردن مخصوصا نعنا
  • استفاده صحیح و به اعتدال از ادویه‌ها در غذا
  • شربت سکنجبین و آبلیمو
  • شربت عسل
  • برخی دمنوش‌ها مثل چای به لیمو

حتما بخوانید: خواص و مضرات دمنوش برگ به لیمو برای لاغری و سلامتی


  • سیر و پیاز پخته شده
  • کاهش حجم غذا
  •  مصرف آب کافی

درمان واریکوسل با طب سنتی

درمان واریکوسل با تغییر در سبک زندگی و خونگیری 

رعایت و مدیریت سبک زندگی از نظر طب سنتی یک روش مهم برای درمان واریکوسل عنوان شده است.این تدابیر شامل:

  • خواب شبانه که در نهایت قبل از ساعت 11 شروع شود.
  • سحرخیز بودن و پ قبل از طلوع آفتاب بیدار شدن.
  • شام را در سر شب و با حجم کم و حداقل 3 ساعت قبل از خواب میل کنید.
  • از مصرف الکل، دخانیات، قلیان و مواد مخدر که از مهمترین علل غلظت خون هستند خووداری کنید.
  • روزانه حداقل 30 دقیقه ورزش کنید.
  • بهداشت جنسی و برنامه جنسی منظم را رعایت کنید.
  •  با شکم پر از برقراری رابطه خودداری کنید.
  • کمتر بیاستید.
  • هیجانات روانی را مدیریت کنید.
  • استفاده از روغن های مختلف مانند روغن بابونه روی رگهای واریکوسلی برای رفع درد و هم کم شدن شدت عارضه موثر عمل می‌کند.
  • در صورت عدم معالجه با مراجعه به پزشک طب سنتی ممکن است روش‌های خونگیری نیز تجویز شود.

درمان گیاهی قطعی واریکوسل

علاوه بر درمان های دارویی و جراحی استفاده از برخی درمان های گیاهی نیز برای رفع این مشکل موثر هستند.علاوه بر ان رژیم غذایی سالم نیز نقش موثری در درمان واریکوسل دارد،برای مثال مواد غذایی مانند عسل، ادویه جات، غذاهای تقویت کننده، حبوبات، گردو یا بادام برای تقویت بیضه ها مفید هستند.در حقیقت مهم ترین اقدام برای درمان واریکوسل، کاهش میزان سودای خون است،برای این منظور می توانید از درمان های گیاهی زیر برای درمان قطعی واریکوسل استفاده کنید.

1. درمان گیاهی قطعی واریکوسل با خاکشیر

در مورد استفاده از این درمان گیاهی در قسمت بالاتر توضیح داده شده است.

2. درمان گیاهی قطعی واریکوسل با افتیمون

افتیمون یک دارو ضدسودا بسیار قوی است. افرادی که که واریکوسل های شدید یا مقاوم به رنج می برند می توانند با مصرف این دارو گیاهی این مشکل را درمان کنند. برای این منظور مقدار یک قاشق غذاخوری افتیمون را درون یک پارچه نخی برزید و بعد چهار گوشه پارچه را بگیرید و 30 بار درون یک لیوان شیر جوش آمده ببرید و در اخر با فشار دادن پارچه به لبه های لیوان عصاره افتیمون را وارد شیر کنید،بعد شیر را با کمی عسل شیرین و میل کنید.درصورتی که نمی توانید شیر مصرف کنید این گیاه دارویی را درون آب جوش فرو ببرید و عصاره ان را بگیرید.


حتما بخوانید: خواص و مضرات گیاه افتیمون برای سلامتی


3. درمان گیاهی قطعی واریکوسل با سایر داروهای گیاهی

اگر به دنبال مصرف داروی گیاهی دیگری هستید؛می توانید از داروهای ضد سودا استفاده کنید. راحت ترین شیوه استفاده از دم کرده گل گاوزبان، سنبل طیب(با دو عدد لیمو یا عناب) است.

4. درمان گیاهی قطعی واریکوسل با ماساژ دادن با روغن زیتون

برای درمان واریکوسل می توانید یک یا دو بار در روز به مدت  حداقل یکی دو ماه،روغن زیتون تصفیه نشده یا روغن کنجد یا مخلوطی از این دو روغن را روی کیسه بیضه ها و به خصوص قسمتهای بالای ان ماساژ دهید.

درمان گیاهی قطعی واریکوسل

درمان واریکوسل با زالو

در گذشته اعتقاد بر این بود که زالو با مکش خون وریدی می تواند به درمان واریکوسل کمک کند. به همین خاطر به نوبت در 3-4 جلسه با انداختن زالو روی بیضه، و مکیدن خون وریدی توسط زالو برای درمان واریکوسل در طب سنتی انجام می شود.

درمان واریکوسل با حنا

اگرچه نتایج تحقیقات انجام شده اثرات ضدسرطانی، ضدقارچی و ضدباکتریایی حنا را اثبات کرده اند،اما مطالعه ای برای تاثیر حنا بر درمان واریکوسل انجام نشده است.با این حال در طب سنتی استفاده از حنا برای پیشگیری از بروز واریکوسل موثر عنوان شده است.البته برای تایید این موضوع تحقیقات بیشتری لازم است.

درمان واریکوسل با روغن سیاه دانه

استفاده از روغن سیاه دانه به دلیل طبع گرم ان می تواند به درمان واریکوسل کمک کند،برای این منظور نواحی بیضه ها را هر شب با روغن سیاهدانه چرب کنید.

درمان واریکوسل با روغن سیاه دانه

درمان واریکوسل با روغن زیتون

همانطور که در قسمت بالا هم اشاره شد چرب کردن نواحی بیضه ها با روغن زیتون می تواند برای درمان واریکوسل موثر باشد. برای درمان واریکوسل می توانید یک یا دو بار در روز به مدت حداقل یکی دو ماه،روغن زیتون تصفیه نشده یا روغن کنجد یا مخلوطی از این دو روغن را روی کیسه بیضه ها و به خصوص قسمتهای بالای آن ماساژ دهید.

درمان واریکوسل با لیزر

 عمل لیزر واریکوسل وجود ندارد و بیشتر نوعی تبلیغات است. بستن رگ های خراب واریکوسل با کمک لیزر هنوز محقق نشده است. در حقیقت درمان واریکوسل با لیزر عملا انجام نمی شود.

سخن پایانی:

واریکوسل به شرایطی  گفته می شود که در ان رگهای بیضه گشاد می شوند،این وضعیت در برخی افراد باعث ناباروری در انها می شود.علاوه بر درمان های جراحی و دارویی روش های طبیعی هم برای درمان واریکوسل وجود دارند که در این مطلب شما را برخی از انها آشنا کردیم.