تورم پلک بالا و پایین؛ ۱۲ دلیل ورم کردن ناگهانی پلک + درمان

تورم پلک بالا و پایین؛ ۱۲ دلیل ورم کردن ناگهانی پلک + درمان


منبع: ردمگ

18

1401/9/4

16:36


تورم چشم تنها یک مشکل زیبایی نیست. این مشکل حتی می‌تواند ترسناک باشد، به‌خصوص اگر تورم به‌اندازه‌ای شدید باشد که

تورم پلک بالا و پایین؛ ۱۲ دلیل ورم کردن ناگهانی پلک + درمان

تورم چشم تنها یک مشکل زیبایی نیست. این مشکل حتی می‌تواند ترسناک باشد، به‌خصوص اگر تورم به‌اندازه‌ای شدید باشد که در بینایی فرد اختلال ایجاد کند.


علت تورم پلک

بسیاری از دلایل تورم چشم بی‌خطر است، اما ظاهراً مشکلات کم‌اهمیت‌تر می‌توانند کاملاً جدی باشند. بنابراین اگر فردی که تورم چشم داشته باشد، بهترین کار این است درمان مناسب را از یک اپتومتریست یا متخصص چشم درخواست کنید.

اگر کسی قبلاً تورم چشم را تجربه کرده باشد، مجاز هستند که در منزل با روش‌های مرسوم را درمان کنند.


گل مژه

گل مژه و تورم چشم

گل‌مژه یک عفونت غده در پلک است. رایج‌ترین نوع گل‌مژه غده اشکی را آلوده می‌کند که در رأس مژه قرار دارد. گل‌مژه گاهی درون پلک تشکیل می‌شود که به خاطر غده چربی است.

گل‌مژه اغلب با یک جوش قرمز، خارش و متورم شروع می‌شود. پس از گذشت چند ساعت یا چند روز، شروع به تغییر شکل می‌دهد. بعضی از آن‌ها سرسفید رنگی دارند.

در بیشتر موارد عفونت تنها یک غده اشکی یا چربی تنها را آلوده می‌کند و نیاز به درمان خاصی ندارد. گرم نگه‌داشتن محل آن به درد کمک کند.

افراد باید از محصولات چشمی همچون، لوازم‌آرایشی و کرم‌های چشم تا زمانی که گل‌مژه ناپدید شود خودداری کنند. همچنین نباید تلاش کنند تا گل‌مژه را بترکانند، زیرا این کار باعث انتقال عفونت شده و به چشم آسیب می‌زند.

آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند در این موارد کمک کند:

  • چند گل‌مژه هم‌زمان به وجود آیند
  • گل‌مژه خیلی دردناک باشد
  • علائم بدتر شوند
  • منجر به تب شود
  • بینایی کاملاً از بین برود

اگر فردی هرکدام از این علائم را با یک گل‌مژه از خود نشان دهد،‌باید با پزشک متخصص چشم تماس بگیرد.


گل‌مژه مزمن

گل‌مژه مزمن شبیه گل‌مژه است، اما یک عفونت نیست. در عوض زمانی اتفاق می‌افتد که یک غده چربی در پلک گرفته شود. افرادی که یک گل‌مژه مزمن داشته‌اند در معرض ابتلای بیشتر هستند و جوش‌ها اغلب بزرگ‌تر می‌شوند. به‌هرحال این نوع از گل‌مژه به‌ندرت دردناک است. اغلب خودبه‌خود از بین می‌روند.

گرم کردن ناحیه می‌تواند به از بین رفتن سریع‌تر گل‌مژه مزمن کمک کند.

وقتی‌که گل‌مژه مزمن خیلی بزرگ می‌شود، می‌تواند به بینایی آسیب بزند و دردناک هم باشد. همچنین گفتن این‌که این نوع از گل‌مژه با گل‌مژه فرق دارد کار دشوار است. اگر تورم پس از چند روز از بین نرفت یا اگر دیگر علائم همچون، تب هم ظاهر شدند فرد باید با پزشک متخصص  چشم تماس بگیرد.


آلرژی

اگر یک‌چشم خارش، قرمز همراه با تورم چشم باشد، علت می‌تواند نوعی از حساسیت چشمی باشد. گردوغبار، گرده گیاهان و دیگر آلرژی‌های معمول می‌توانند باعث آزار چشم شوند و منجر به واکنش آلرژیک چشمی شوند.

آلرژی‌های چشم به‌ندرت خطرناک هستند، اما می‌توانند آزاردهنده باشند.

خودداری از آلرژی‌های شناخته‌شده بهترین نوع درمان هست، اما برخی افتد با مصرف آنتی‌هیستامین‌ها درد را کاهش می‌دهند، مثل سرچسب. برخی قطره‌های چشمی هم می‌توانند از خارش و خشکی چشم جلوگیری کند. اما اگر علائم باقی بمانند فرد باید با پزشک متخصص تماس بگیرد. پزشک ممکن است آزمایش آلرژی تجویز کند یا درمان خاصی را پیشنهاد دهد.


خستگی

خستگی و کوفتگی می‌تواند باعث تورم چشم‌ها شود. نگه‌داشتن آب در طول شب هم می‌تواند به چشم‌ها آسیب بزند. این مورد می‌تواند باعث متورم شدن چشم‌ها در صبح شود. به‌خصوص اگر فرد خوب نخوابیده باشد.

قرار دادن یک قله سرد درحالی‌که سر را بر روی بالشت بالا نگه‌داشته‌اید ممکن است کمک‌کننده باشد. نوشیدن یک لیوان آب ممکن است به کاهش تجمع مایع و تورم کمک کند.


گریه کردن

گریه و تورم چشم

گریه کردن می‌تواند باعث پارگی عروق خونی کوچک چشم و پلک شود، به‌خصوص اگر گریه کردن خیلی شدید و طولانی‌مدت باشد. پلک‌های متورم که بعد از گریه کردن در فردی ظاهر  می‌شود می‌تواند به دلیل نتیجه تجمع مایع باشد که آن‌هم نتیجه افزایش فشارخون در نقطه‌ای در اطراف چشم باشد.

استراحت ، خنک نگه‌داشتن، بالا گرفتن سر و نوشیدن آب می‌تواند کمک‌کننده باشد.


آرایش و محصولات نگه‌دارنده پوست

تورم و پاک کردن چشم

وقتی‌که آرایش و محصولات نگه‌دارنده پوست وارد چشم شوند، می‌توانند به چشم‌ها و بافت‌های اطراف آن آسیب بزنند، تورم ایجاد کنند و باعث قرمزی و درد شوند.

واکنش‌های آلرژیک به این مواد هم می‌تواند منجر به تورم پلک شود.

اگر افراد سوزش و تورم چشم را تجربه کرده‌اند باید از قطره‌های اشکی استفاده کنند که در داروخانه‌ها موجود هست. این کار برای تسکین ناراحتی بسیار خوب است.

اگر سوزش ادامه داشت یا بدتر شد فرد باید با پزشک متخصص چشم تماس بگیرد.

از قطره‌های سفیدکننده چشم یا هر نوع محصولات دیگر برای کاهش درد خودداری کنید. این محصولات می‌توانند سبب واکنش‌های شیمیایی شدیدی با لوازم‌آرایشی و محصولات نگه‌دارنده پوست شوند.


آماس چشمی

آماس چشمی نوعی عفونت است که در عمق بافت پلک به وجود می‌آید. این نوع می‌تواند خیلی سریع منتقل شود و معمولاً خیلی دردناک است. حتی یک برش خیلی کوچک می‌تواند برای ورود باکتری‌ها کافی باشد و باعث ایجاد آماس چشمی شود.

اگر پلک درد شدیدی داشته باشد، قرمز شود، رگه شود یا متورم باشد فردی باید به دنبال اقدامات اولیه ضروری باشد.

آماس یک نوع بسیار جدی تورم است که نیاز به درمان آنتی‌بیوتیکی دارد. بر اساس میزان شدت عفونت ممکن است که نیاز به دریافت آنتی‌بیوتیک باشد.


بیماری Graves

بیماری Graves یک اختلال اندوکرین است که باعث پرکاری غده تیروئید می‌شود. این وضعیت می‌تواند باعث شود که تیروئید اشتباهاً سلول‌ها را برای مبارزه با عفونتی در چشم که وجود ندارد بفرستد. آنتی‌بادی‌های که آزاد می‌کند باعث تورم و التهاب در چشم می‌شود.

گروهی از درمان‌ها برای بیماری Graves در دسترس است، مثل جراحی تیروئید و داروهای مختلف.


هرپس چشمی

هرپس چشمی نوعی عفونت هرپس است که درون یا اطراف چشم‌ها به وجود می‌آید. بااینکه هرپس چشمی می‌تواند در هر فردی به وجود آید، اغلب در کودکان دیده می‌شود. هرپس چشمی می‌تواند شبیه چشم صورتی باشد اما همیشه زخم‌های شدید ایجاد نمی‌کند.

برای تشخیص هرپس، یک پزشک نیاز خواهد داشت تا از چشم عکس‌برداری کند تا از وجود ویروس اطمینان پیدا کند. بااینکه ویروس در بدن باقی می‌ماند و درمانی وجود ندارد، داروهای ضدویروسی می‌تواند علائم را کنترل کند.


بلفریت

برخی افراد باکتری‌های بیشتری درون و اطراف چشم و پلک‌هایشان دارند. این باکتری‌ها می‌تواند باعث ایجاد حالتی شوند که بافرت نام دارد.

افراد مبتلابه بلفریت معمولاً پلک‌های چرب‌تر دارند و اجسام شوره مانندی در اطراف پلک‌هایشان دارند. بعضی افراد با بلفریت پلک‌های متورم و دردناکی دارند.

بلفریت وضعیت مزمنی است که درمانی ندارد. در عوض علائمی دارد که ظاهرشده و از بین می‌روند. گرم نگه‌داشتن، پاک کردن هرگونه لوازم‌آرایشی به‌طور کامل و تمیز کردن پلک‌ها کمک‌کننده خواهد بود. یک متخصص چشم یا اپتومتریست ممکن است نوعی از آنتی‌بیوتیک را تجویز کنند.

بعضی وقت‌ها بلفریت به عفونت‌های شدیدتری ختم می‌شود. اگر یک عفونت بلفریت از نوع قبلی خود شدیدتر باشد یا اگر درد خیلی شدید باشد حتماً با پزشک متخصص تماس گرفته شود.


بسته شدن مجرای اشک

وقتی مجرای اشک بسته شود چشم نمی‌تواند به‌طور کامل قطرات اشک را خارج کند که باعث ایجاد درد و قرمزی در ناحیه پلک می‌شود. افراد مبتلابه گرفتگی مجرای اشک در هنگام بیداری دچار خشکی و سفتی پلک‌ها می‌شوند.

نوزادان و کودکان به‌شدت آسیب‌پذیرتر از دیگر افراد هستند. علائم به‌مرور باگذشت زمان در یک‌سالگی از بین می‌رود.

در بیشتر موارد بسته شدن مجرای اشکی بسیار آزاردهنده است اما خطرناک نیست. گرم نگه‌داشتن می‌تواند به کاهش تورم و باز شدن مجرا کمک کند. ماساژ دادن خیلی آرا می‌تواند به کاهش فشار کمک کند.

گرفتگی مجرای اشکی بعضی‌اوقات می‌تواند آلوده شود. اگر پلک خیلی درد داشت یا اگر فردی دچار تب شد، باید هر چه سریع‌تر اقدام کند. ممکن است عفونت نیاز به آنتی‌بیوتیک داشته باشد.

در صورت برطرف نشدن گرفتگی پزشک ممکن است از روش‌های جراحی استفاده کند.


ورم ملتحمه

ورم ملتحمه یا چشم صورتی، عفونت چشمی است در ناحیه ملتحمه چشم ایجاد می‌شود. این ناحیه کاملاً پاک و تمیز و دارای بافت نازکی هست که پلک و کره چشم را پوشانده است. افراد مبتلابه این عارضه معمولاً کره چشم صورتی یا قرمز دارند و ممکن است درد، خارش و تورم پلک هم داشته باشند.

تا رایج‌ترین نوع ورم ملتحمه، نوعی عفونت ویروسی است که پس از۷ تا ۱۰ روز از بین می‌رود. درحالی‌که عفونت باکتریایی هم منجر به این نوع از تورم شود. به‌ندرت آلرژی‌ها یا محرک‌هایی مثل عطرها می‌توانند برای چشم مشکل ایجاد کنند.

گرم نگه‌داشتن می‌تواند به تسکین درد کمک کند. همچنین افراد باید به این موارد هم توجه کنند:

  • چشم را تمیز و بدون مواد آرایشی نگه‌دارند
  • از مالیدن با لمس کردن چشم خودداری کنید
  • دست‌های خود را مرتب بشورید تا از انتقال عفونت‌ها جلوگیری کنید

اگر علائم بدتر شدند، درد شدیدتر شد یا رنگ صورتی چشم در مدت چند روز از بین نرفت پزشک می‌تواند برای بیمار آنتی‌بیوتیک تجویز کند.


این مطلب ترجمه تخصصی توسط مجله قرمز از مقاله Zawn Villines هست.

شما می‌توانید دیگر مقالات درزمینهٔ سلامت را در بخش سلامت مطالعه کنید.

منبع: medicalnewstoday

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو