واریز ۲۵ درصد باقیمانده‌ی همسان سازی حقوق بازنشستگان | آخرین خبر از همسان سازی حقوق بازنشستگان

9

1401/9/4

16:37


واریز ۲۵ درصد باقیمانده‌ی همسان سازی حقوق بازنشستگان | آخرین خبر از همسان سازی حقوق بازنشستگان

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

​ ​​همسان‌سازی حقوق بازنشستگان  یعنی حقوق فردی که در گروه شغلی خود، حقوق پایینی دارد به کسی که حقوق بالایی دارد، نزدیک شود. در تازه‌ترین اظهار نظر رییس کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرده که اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان با هدف ایجاد عدالت در پرداخت‌ها در برنامه هفتم توسعه محقق خواهد شد.در حالی که قرار بود همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از ابتدای سال در حقوق‌ها درنظر گرفته شود،اما تاکنون این طرح اجرایی نشده است. سه میلیون و 600 هزار بازنشسته در انتظار اجرای مصوبه قانونی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هستند.در ادامه آخرین اخبار از همسان سازی حقوق بازنشستگان را می خوانید.

همسان سازی حقوق بازنشستگان

سیدصولت مرتضوی در مورد مطالبات تامین اجتماعی از دولت که قرار است امسال ۹۰هزار میلیارد تومان وصول شود، اظهار کرد: همه این مطالبات را امسال دریافت می‌کنیم و تلاش بر این است که طبق قانون بودجه عمل کنیم.

مروتی (بازنشسته‌ی کارگری) با اشاره به این اظهارات می‌گوید: وارد نهمین ماه از سال شده‌ایم اما هنوز یک ریال از این نود هزار میلیارد تومان را دولت نپرداخته؛ چطور در این سه یا چهار باقیمانده، قرار است این مطالبات وصول شود و چگونه است که دولت برای تمام زیرمجموعه‌های خودش از صندوق لشگری گرفته تا کشوری‌ها بودجه و اعتبار دارد اما برای کارگران و سازمان تامین اجتماعی پول ندارد؟

به گفته وی، اگر دولت بدهی خود را بپردازد، امکان اجرای باقیمانده متناسب‌سازی در همین ماه‌های باقیمانده تا پایان سال هست.

او توضیح می‌دهد: بازنشستگان ۲۵ درصد متناسب‌سازی سال قبل را از سازمان طلبکارند؛ اگر دولت به سرعت ۹۰ هزار میلیارد تومان سازمان را بپردازد، اعتبار برای اجرای باقیمانده‌ی متناسب‌سازی فراهم می‌شود؛ سازمان می‌تواند آن را اجرایی کند و مابه‌التفاوت ماه‌های سپری شده از ابتدای سال را به بازنشستگان بپردازد.

مروتی تاکید می‌کند: دولت هیچ توضیحی در مورد پرداخت بدهی خود به سازمان نمی‌دهد؛ بیمه‌شدگان کارگری بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکارند اما هیچ برنامه‌ای برای پرداخت همان ۹۰ هزار میلیارد تومان هم ندارند!

همسان سازی حقوق بازنشستگان

دهقان‌کیا؛ رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران گفت: بدهی سازمان تامین اجتماعی به بیمارستان‌ها و داروخانه‌های دولتی که تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی هستند، حدود ۸ هزار میلیارد تومان است.

معوقات بازنشستگان طبق وعده مسئولان در ماه جاری در حال پرداخت اما متناسب‌سازی بازنشستگان هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است. البته آن‌طور که پیش‌بینی شده مبلغ یک میلیون و ۳۰۰ هزار پس از متناسب‌سازی، به حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری اضافه می‌شود. البته این رقم با احتساب حق عائله‌مندی ۵۰ و حق اولاد ۱۰۰ درصدی برای کارکنان و بازنشستگان محاسبه شده و به طور میانگین یکی از نمایندگان مجلس این رقم را اعلام کرده است. البته این رقم برای حداقلی‌بگیران و سایر سطوح متفاوت است. البته این لایحه نیم نگاهی به دیگر شاغلان نیز داشته است. مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور  به میزان ۳۰ درصد و ۱۵ درصد نیز برای حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در کشور افزایش یافت. در این میان این سوال پیش می‌آید که آیا دولت عدالت اجتماعی را در افزایش حقوق‌ها رعایت کرده است.

از سویی دیگر بدهی گزاف تامین اجتماعی به مراکز درمانی دولتی دردسر جدیدی را برای بازنشستگان ایجاد کرده است. بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها به بهانه بدهی تامین اجتماعی از ارائه خدمت به بازنشستگان و کارکنان سر باز زده‌اند. البته عده‌ای می‌گویند بدهی وزارت کار به تامین اجتماعی مسبب چنین امری شده است. برای بررسی بیشتر این موضوعات گسترش‌نیوز با علی دهقان‌کیا؛ رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران گفتگو کرده که در ادامه می‌خوانید.

علی دهقان‌کیا؛ رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران با اشاره به آغاز پرداخت معوقات از ماه جاری اظهار کرد:  در‌باره متناسب‌سازی حقوق‌ها رایزنی‌هایی در حال انجام است و امیدواریم که تا پایان سال جاری تکلیف آن مشخص شود. البته هنوز با مدیر عامل تامین اجتماعی مذاکرات مستقیمی در این رابطه نداشتیم و به دنبال فرصت هستیم تا بتوانیم با او جلسه‌ای بگذاریم. این موضوع جز مطالبات اصلی بازنشستگان و زیر مجموعه برنامه ششم تامین اجتماعی است. اگر متناسب‌سازی به سال بعد کشیده شود، برنامه هفتم مطرح خواهد شد. بنابراین انتظار کانون بازنشستگان این است که شخص مدیرعامل مستقیم به این قضیه ورود کند و وعده‌هایی مبنی بر پذیرش بدهی ۲۵ درصدی به بازنشستگان و سایر سطوح را عملی کنند. البته لازم مدیر عامل تامین اجتماعی در این باره یکبار مصاحبه کنند و جواب مردم را بدهند تا خیالشان راحت شود. در رابطه با معوقات نیز مشاهده کردیم که وعده مدیر عامل مبنی بر پرداخت از آبان‌ماه، عملی شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو