سلولیت چشمی در کودکان چیست؟ علل، علائم و درمان آن کدام است؟

سلولیت چشمی در کودکان چیست؟ علل، علائم و درمان آن کدام است؟


منبع: بیتوته

16

1401/9/4

16:42


وقتی که باکتری ها به بافت های چشم انتقال پیدا می کنند سلولیت چشمی به وجود می آید. که یك بیماری چشمی و در عین حال عفونی است. منشاء عفونت، پوست یا سینوس‌هاى پارانازال مى‌باشد. میکروب‌هاى مسئول، اغلب همان میکروب‌هاى رایج در سینوزیت مى‌باشند. سلولیت چشمی به علت نزدیكی به مغز اگر درست و به موقع درمان نشود می تواند اثرات جدی و جبران ناپذیری ایجاد كند.

سلولیت چشمی در کودکان چیست؟ علل، علائم و درمان آن کدام است؟



سلولیت چشمی در کودکان چیست,سلولیت چشمی در کودکان ,علل سلولیت چشمی در کودکان

سلولیت چشمی در کودکان

 

 سلولیت چشمی در کودکان چیست؟

وقتی که باکتری ها به بافت های چشم انتقال پیدا می کنند سلولیت چشمی به وجود می آید. که یك بیماری چشمی و در عین حال عفونی است. منشاء عفونت، پوست یا سینوس‌هاى پارانازال مى‌باشد. میکروب‌هاى مسئول، اغلب همان میکروب‌هاى رایج در سینوزیت مى‌باشند. سلولیت چشمی به علت نزدیكی به مغز اگر درست و به موقع درمان نشود می تواند اثرات جدی و جبران ناپذیری ایجاد كند.

سلولیت چشمی چیست؟

از التهاب بافت حفره چشمی به علت عفونت های ویروسی، قارچی یا باكتریایی كه اغلب از ساختمانها و بافت های عفونی نزدیک مخصوصا سینوس های عفونی به چشم انتقال پیدا می کند.

 

سلولیت چشمی در کودکان چیست,سلولیت چشمی در کودکان ,درمان سلولیت چشمی در کودکان

علل سلولیت چشمی در کودکان

 

دلیل سلولیت چشمی در کودکان

سلولیت چشمی از سرایت عفونت از دستگاه تنفسی فوقانی، یا گسترش مجاورتی از کانون‌های عفونی مجاور مانند گل مژه یا عفونت مجرای اشکی و یا سینوزیت و همین طور صدمات موضعی پوست، آبسه، گزش حشرات یا زرد زخم به وجود می آید.

 

علائم سلولیت چشمی در کودکان

علائم این بیماری در کودکان و بزرگسالان یکی است. با این حال، امکان دارد کودکان نشانه های شدیدتری را از خود بروز بدهند. علائم سلولیت اوربیتال عبارتند از:

 

- بیرون زدگی چشم، که می تواند شدید باشد، پروپتوز نیز نامیده می شود.

- درد داخل یا اطراف چشم

- حساسیت بینی

- تورم ناحیه چشم

- التهاب و قرمزی چشم

- ناتوانی در باز کردن چشم

- مشکل حرکت دادن چشم و احساس درد در هنگام تحرک چشم

- دوبینی

- از دست دادن بینایی یا اختلال بینایی

- ترشح از چشم یا بینی

- تب

- سردرد

 

سلولیت چشمی در کودکان چیست,سلولیت چشمی در کودکان ,انواع سلولیت چشمی در کودکان

درمان سلولیت چشمی در کودکان

 

درمان چشمی در کودکان چیست؟

-  آغاز آنتی بیوتیك درمانی

-  استفاده از كمپرس گرم

-  قطره ضد احتقان بینی در مواردی كه به علت سینوزیت باشد.

-در موارد نادر و شدید بیماری، درمان با آنتی بیوتیك جواب نمی دهد و درمان جراحی برای تخلیه آبسه و ترشحات عفونی سینوس استفاده می شود.

 

سلولیت چشمی به دلیل نزدیكی به مغز  در صورت عدم درمان به هنگام می تواند تاثیرات جدی و جبران ناپذیری به وجود آورد. پس اهمیت درمان در شروع به موقع آن است.

 

آیا می توان از پیدایش سلولیت چشمی در کودکان پیشگیری کرد؟

توجه در درمان به موقع و زود هنگام بیماریهای عفونی در عفونت های اطراف چشم نقش مهمی در پیشگیری دارد.

 

انواع سلولیت چشمی در کودکان 

– Preseptal (پیش دیواره‌ای) : که مربوط به بافت‌های نرم پلک چشم و قسمت بیرونی دور چشم و بخش قدامی دیواره اوربیت می‌باشد .

– Orbital : که مربوط به بافت‌های نرم داخل اوربیت ، در ناحیه خلفی دیواره اوربیت می‌باشد .

 

سلولیت چشمی در کودکان چیست,سلولیت چشمی در کودکان ,آیا می توان از پیدایش سلولیت چشمی در کودکان پیشگیری کرد

آیا می توان از پیدایش سلولیت چشمی در کودکان پیشگیری کرد

 

تاثیرات جدی سلولیت چشمی

سلولیت چشمی به علت نزدیکی به مغز در صورت درمان نکردن به موقع می تواند تاثیرات جدی و جبران ناپذیری به وجود آورد. پس درمان در اسرع وقت نکته مهم و غیر قابل اغماضی است که در نمونه معرفی شده خانواده بیمار به علت نداشتن آگاهی حتی با وجود هشدار کادر درمان این موضوع را نادیده گرفته و درمان را متوقف ساختند.

 

همچنین نمونه معرفی شده می تواند ضرورت بررسی وضعیت مالی بیماران و کمک و مساعدت به آنها در صورت نیاز را مطرح کند تا در مواردی که بیمارانی به علت ناتوانی مالی بدون درمان باقی می مانند عامل و سیستم پشتیبانی وارد صحنه شده و این ناتوانی را جبران کند.

 

تشخیص و درمان سلولیت پری‌اوربیتال

نخست پزشک چشمان کودکتان را معاینه میکند. چنانچه تشخیص او سلولیت پری‌اوربیتال بود، زیاد نترسید، چون این عارضه به آسانی با دارو و چند بار مراجعه به پزشک درمان می‌شود. همین طور کودکان زیر یک سال امکان دارد به یک ارزیابی ویژه برای بررسی عفونت و بستری کوتاهی در بیمارستان احتیاج داشته باشند.

 

احیانا پزشک برای کودکتان یک آنتی‌بیوتیک خوراکی تجویز خواهد کرد. پیشرفت درمان با دقت زیر نظر گرفته می‌شود تا مطمئن شود که داروها مفید هستند. به احتمال بسیار از شما خواسته می‌شود که یک وقت ویزیت دیگر؛ بعد بسته به شدت آن برای کودکتان در یک یا دو روز بگیرید. ولی دقت کنید که احتمال نیاز به بستری شدن هم وجود دارد. یک نوبت ملاقات برای یک یا دو هفته بعد که در آن زمان باید عفونت از بین رفته باشد هم برنامه‌ریزی خواهد شد. عفونت امکان دارد حتی در طول ۴۸ ساعت هم برطرف شود.

 

به یاد داشته باشید که حتی چنانچه علائم کودک به سمت کاهش می‌رفت، حتماً دورهٔ‌ کامل آنتی‌بیوتیک‌های تجویزشده را تمام کنید تا اطمینان پیدا کنید که عفونت بازنمی‌گردد. در این فاصله، پزشک امکان دارد که استامینوفن یا اگر کودک شش ماهه یا بزرگ‌تر است، ایبوپروفن را برای تسکین هر گونه درد یا پایین آوردن تب پیشنهاد کند.

 

گردآوری: بخش کودکان بیتوته

 

نظرات


تصویری


ویدئو