راهنمای کامل برای رفتن به ورزشگاه های قطر

راهنمای کامل برای رفتن به ورزشگاه های قطر


منبع: بیتوته

14

1401/9/4

16:43


ورزشگاه های قطر به جز ورزشگاه خلیفه در عرض 3 سال به منظور میزبانی جام جهانی فوتبال 2022 ساخته شده اند، در مجموع قرار است بازیهای جام جهانی 2022 قطر در 8 ورزشگاه این کشور برگزار گردد. در این مطلب از بیتوته شما را با این ورزشگاه ها آشنا می کنیم.

راهنمای کامل برای رفتن به ورزشگاه های قطر



طریقه ساخت ورزشگاه های قطر, ورزشگاه البیت قطر, استادیوم‌های جام‌جهانی قطر

ورزشگاههای قطر برای جام جهانی

 

آشنایی با ۸ ورزشگاه قطر برای جام جهانی

ورزشگاه های قطر به جز ورزشگاه خلیفه در عرض 3 سال به منظور میزبانی جام جهانی فوتبال 2022 ساخته شده اند، در مجموع قرار است بازیهای جام جهانی 2022 قطر در 8 ورزشگاه این کشور برگزار گردد. در این مطلب از بیتوته شما را با این ورزشگاه ها آشنا می کنیم.

قطر شبه جزیره ای کوچک با مساحت 11581 کیلومتر مربع  در حاشیه جنوب غربی خلیج فارس است که با عربستان مرز مشترک زمینی دارد ، سایر مرزهای قطر با آبهای نیلگون خلیج فارس احاطه شده است و با ایران ، کویت ، عراق ، عربستان ، بحرین و امارات مرز آبی دارد. 

 

پایتخت کشور قطر ، شهر دوحه با مساحت 132 کیلومتر مربع است. 

قطر میزبان مسابقات فوتبال جام جهانی 2022 است که در تاریخ 20 نوامبر یا 29 آبان آغاز شده و در تاریخ 18 دسامبر یا 27 آذر به پایان خواهد رسید. 

قطر بعد از جام جهانی 2002 کره جنوبی و ژاپن به عنوان دومین کشور آسیایی و اولین کشور خاورمیانه ، میزبان بیست و دومین دوره رقابت های جام جهانی فوتبال در 8 ورزشگاه واقع در 5 شهر مختلف خواهد بود.

 

کشور قطر با ساخت استادیوم های بزرگ و افزایش تعداد پرواز توانسته میزبان جام جهان 2022 شود  ، در هر کدام از استادیوم های قطر تجهیزات پیشرفته ای برای خنک نگه داشتن دمای داخل استادیوم ها و بهینه سازی شرایط برای ورزشکاران در نظر گرفته شده است. استادیوم های قطر همه نوساز و بسیار مدرن هستند و با استاندارهای بین المللی ساخته شده اند هر کدام طراحی های زیبا و منحصر به فردی دارد. 

 

تمام ورزشگاه های قطر به جز ورزشگاه بین المللی خلیفه در طول سه سال و با هزینه ای بالغ بر 10 میلیارد دلار به منظور به دست آوردن استانداردهای لازم برای میزبانی جام جهانی ساخته شده اند به گونه ای طراحی گردیده اند که با پایان مسابقات جام جهانی ظرفیتشان کاهش پیدا کرده و صندلی های اضافه از استادیوم ها خارج شده و به سایر کشورها اهدا شود.

در ادامه مقاله استادیوم ها و ورزشگاه های قطر که میزبانی جام جهانی 2022 را بر عهده دارند ، به شما معرفی میکنیم. 

 

معرفی ورزشگاه‌های جام جهانی, قدیمی ترین ورزشگاه قطر, ورزشگاه احمد بن علی قطر

عکس ورزشگاههای قطر

 

رقابت های تیم ملی فوتبال ایران در کدام ورزشگاه قطر برگزار می شود

تیم ملی فوتبال ایران در دور مقدماتی رقابت های جام جهانی فوتبال قرار است سه بازی در سه ورزشگاه قطر انجام دهد :

- ورزشگاه احمد : مسابقه ایران – ولز

- ورزشگاه بین المللی خلیفه :  مسابقه ایران – انگلیس 

- ورزشگاه الثمامه : ایران – آمریکا 

 

ورزشگاه احمد بن علی قطر, ورزشگاه های قطر برای جام جهانی, ورزشگاه های قطر

ورزشگاه البیت قطر

 

ورزشگاه البیت قطر Al Bayt

ورزشگاه البیت Al Bayt با گنجایش 60 هزار نفر در شهر خور شاخته شده است. طراحی استادیوم البیت به شکلی خاص و جذاب است به صورتی که انگار درون یک چادر خیلی بزرگ قرار گرفته اید.  

طراحی منحصر به فرد این استادیوم از چادرهای قدیمی به نام بیت الشعر الهام گرفته است که قطر و حاشیه خلیج فارس در گذشته در این چادرها زندگی می کرده اند. 

 

نام این استادیوم برگفته از طراحی منحصر به فرد آن است که از یک سو به تاریخ گذشته مردمان کشور احترام گذاشته و از سویی دیگر با طراحی مدرن و متناسب با محیط زیست ساخته شده است. 

استادیوم البیت قطر قرار است میزبان بازیهای افتتاحیه جام جهانی و نیمه نهایی جام جهانی باشد. در مجموع 9 بازی در این استادیوم برگزار خواهد شد. 

 

مسیر دسترسی به استادیوم البیت :

این استادیوم نزدیک ساحل خلیج فارس و 40 کیلومتری شمال دوحه قرار گرفته است. از مرکز شهر الخور تا این استادیوم حدود 4 کیلومتر فاصله است . خط متروی دوحه در شهر الخور ایستگاه ندارد ولی میتوانید از اتوبوس های نزدیک ایستگاه متروی QNB برای رفتن به این استادیوم استفاده نمایید. 

 

ورزشگاه احمد بن علی قطر, ورزشگاه های قطر برای جام جهانی, ورزشگاه های قطر

ورزشگاه احمد بن علی قطر

 

ورزشگاه احمد بن علی Ahmad Bin Ali

ورزشگاه احمد بن علی Ahmad Bin Ali با ظرفیت 40 هزار نفر در شهر الریان ساخته شده است. نمای خارجی این ورزشگاه طرحی موج دار دارد که نشان دهنده فرهنگ مردم قطر است. براساس طراحی سطح خارجی ورزشگاه از طرح های سنتی قطر و طرحی تور شکل استفاده شده است. 

 

 این استادیوم به شکلی طراحی شده است که بعد از پایان مسابقات جام جهانی 2022 ، ظرفیت آن به 20 هزار نفر کاهش پیدا کند و صندلی های استادیوم به دیگر کشورها اهدا می شود تا در پروژه های مرتبط با توسعه فوتبال در آنها مورد استفاده قرار بگیرد. 

این استادیوم میزبان 7 بازی جام جهانی خواهد بود ، بازی ایران – ولز هم قرار است در این ورزشگاه انجام شود. 

مرکز خرید بزرگ قطر ، رستوران ، هتل و غذاخوری های متعددی نزدیک به این استادیوم قرار دارند که برای استراحت بین بازی ها میتوانید از این مراکز استفاده کنید. 

 

مسیر دسترسی به استادیوم احمد بن علی :

استادیوم احمد بن عی در حاشیه شهر الریان در شرق دوحه قرار گرفته است. فاصله این استادیوم تا مرکز شهر دوحه 20 کیلومتر است و بنابراین به راحتی میتوانید رد شهر دوحه اقامت داشته باشید و با مترو به ورزشگاه احمد بن علی بروید. 

نزدیک ترین ایستگاه مترو به ورزشگاه احمد بن علی ، ایستگاه الریفا ، و آخرین ایستگاه خطر سبز متروی دوحه است. 

بعد از پیاده شدن از مترو در ایستگاه الیفا با کمی پیاده روی به ورزشگاه احمد بن علی خواهید رسید. 

 

ورزشگاه های قطر, عکس ورزشگاه های قطر, ورزشگاه های قطر برای جام جهانی

ورزشگاه الجنوب قطر

 

ورزشگاه الجنوب Al Janoub

ورزشگاه الجنوب Al Janoub با ظرفیت 40 هزار نفری یکی از ورزشگاه های بسیار جذاب با طراحی مدرن است که در شهر الوکره با فاصله 18 کیلومتری از دوحه ساخته شده است.  بعد از اتمام مسابقان جام جهانی ظرفیت این ورزشگاه به 20 هزار نفر کاهش پیدا خواهد کرد. 

 

قرار است بازی های گروهی جام جهانی در این استادیوم برگزار شود. این ورزشگاه میزبان 7  بازی از رقابت های جام جهانی خواهد بود. 

طراحی این ورزشگاه بر عهده زاها حدید ، طراح عراقی انگلیسی است و برای طراحی ورزشگاه از صدف دریایی و قایق بادی سنتی الهام گرفته است. 

 استادیوم الجنوب بخشی از مجموعه ورزشی بزرگتر ست که در آن پیشت دوچرخه سواری ، مسیر اسب سواری ، رستوران ، فروشگاه و کلوپ های ورزشی مختلف قرار گرفته اند. 

 

مسیر دسترسی به استادیوم الجنوب :

برای دسترسی به استادیوم الجنوب که در جنوب شهر دوحه و در ساحل خلیج فارس قرار گرفته است میتوانید با خطر مترو قرمز از دوحه به الوکره بروید و فاصله 5 کیلومتری از ایستگاه مترو تا استادیوم الجنوب را با وسایل نقلیه درون شهری بپیمایید.

 

اگر در شهر الوکره اقامت داشته باشید میتوانید با تاکسی از مرکز شهر تا استادیوم بروید.

ورشگاه الجنوب خارج از شهر الوکره ساخته شده است و اطراف آن پارکینگ و مناطق مسکونی وجود دارند ولی اطراف ورزشگاه امکانات خاصی برای خرید مواد غذایی یا گذراندن اوقات فراغت وجود ندارد. 

 

استادیوم‌های جام‌جهانی قطر, معرفی ورزشگاه‌های جام جهانی, قدیمی ترین ورزشگاه قطر

ورزشگاه بین المللی خلیفه قطر

 

ورزشگاه بین المللی خلیفه Khalifa International Stadium

ورزشگاه بین المللی خلیفه Khalifa International Stadium با طراحی بسیار خاص یکی از ورزشگاههای بسیار جذابی است که برای میزبانی جام جهانی 2022 قطر  در شهر دوحه در نظر گرفته شده است که ظرفیتی 40 هزار نفری دارد.

 

این ورزشگاه میزبان 8 بازی جام جهانی از جمله دیدار انگلیس – ایران خواهد بود. 

استادیوم بین المللی خلیفه در سال 1976  با ظرفیت 20 هزار نفر ساخته شده و در سال 2005 تغییراتی برای آماده سازی و میزبانی مسابقات آسیایی 2006 در آن انجام گرفت و ظرفیت آن به 40 هزار نفر رسید و در نهایت در سال 2014 مراحل جدید نوسازی و آماده کردن استادیوم برای جام جهانی شروع شد. 

 

این استادیوم جزئی از شهر ورزشی دوحه است که در کنار مرکز آبی حمد ، آکادمی اسپایر ، بیمارستان پزشکی ورزشی اسپیتان و غیره  به نام منطقه اسپایر شناخته می شود. 

نزدیک استادیوم بین المللی خلیفه یک مسیر پیاده روی وجود دارد که موزه ورزشی و المپیک 1 – 2 – 3 قطر در آن قرار گرفته اند و برای آشنایی با تاریخچه این مجموعه ورزشی و برنامه های آینده آن میتوانید از این موزه بازدید نمایید. 

 

امکانات رفاهی نزدیک به ورزشگاه بین المللی خلیفه بسیار زیاد است از جمله : مرکز خرید ولاجیو مال ، هتل های مختلف ، رستوران های بین المللی با منوهای جذاب . 

مسیر دسترسی به استادیوم بین المللی خلیفه :

استادیوم بین المللی خلیفه در فاصله 10 کیلومتر غربی از مرکز شهر دوحه ساخته شده است. با استفاده از خط طلایی مترو و پیاده شدن در ایستگاه اسپورتز سیتی  میتوانید به این ورزشگاه برسید. 

 

ورزشگاه های قطر برای جام جهانی, ورزشگاه های قطر, عکس ورزشگاه های قطر, ورزشگاه های قطر برای جام جهانی

ورزشگاه بنیاد قطر

 

ورزشگاه بنیاد قطر Qatar Foundation Stadium

ورزشگاه بنیاد قطر  Qatar Foundation Stadium  یا ورزشگاه اجوکیشن سیتی با ظرفیت 40 هزار نفری  در شهرک آموزشی الریان برای میزبانی  از بازیهای جام جهانی 2022 ساخته شده  است و یکی از جدیدترین سازه های این شهر آموزشی است که در کنار امکانات مختلفی از جمله 8 دانشگاه بین المللی ، پردیس های مختلف و مرکز گفتگو قرار گرفته است. 

 

بعد از اتمام جام جهانی 2022 ظرفیت این استادیوم به 25 هزار نفر کاهش پیدا خواهد کرد. 

این استادیوم میزبان 8 بازی جام جهانی خواهد بود. 

طراحی و ساخت این استادیوم مطابق با چشم انداز ملی 2030 قطر بوده است و در دهه های آینده به عنوان الگویی در زمینه خلاقیت ، نوآوری و توسعه پایدار شناخته خواهد شد. برای طراحی این استادیوم از الماسی درخشان الهام گرفته شده که در روز و شب بر اساس تابش نور ، رنگ سطح بیرونی آن تغییر میکند. 

 

داخل این شهرک یک تراموا وجود دارد و دانشجویان و ورزشکاران را داخل مجموعه جا به جا میکند. 

در این شهرک چندین رستوران نوجود دارد که میتوانید در اوقاع فراغت به آنجا مراجعه نمایید. 

 

 مسیر دسترسی به استادیوم بنیاد قطر :

این شهرک آموزشی در 14 کیلمتری شمال غرب دوحه قرار دارد و برای دسترسی به ورزشگاه میتوانید از متروی سبز دوحه استفاده کنید و در ایستگاه شهرک آموزش پیاده شوید. 

 

طریقه ساخت ورزشگاه های قطر, ورزشگاه البیت قطر, استادیوم‌های جام‌جهانی قطر

ورزشگاه لوسیل قطر

 

ورزشگاه لوسیل

ورزشگاه لوسیل Lusail Stadium به منظور میزبانی از جام جهانی 2022 قطر طراحی و ساخته شده است که ظرفیت پذیرش 80 هزار نفر را دارد.  این ورزشگاه در بخش الریان شهر لوسیل ساخته  شده است. 

طراحی ورزشگاه بر اساس کاسه های دست ساز سنتی عربی انجام شده است. 

قرار است  10 بازی از جمله فینال رقابت ها و مراسم اختتیامیه جام جهانی 2022 در این ورزشگاه برگزار شود . 

برای اوقات فراغت میتوانید به  هتل ها ، کافه ها ، رستوران ها و پارک های مختلف سطح شهر بروید و کمی خوش بگذرانید.

 

مسیر دسترسی به استادیوم لوسیل :

ورزشگاه لوسیل در فاصله 15 کیلومتری در شمال دوحه قرار گرفته. 

شهر لوسیل با متروی خطر قرمز به مرکز دوحه و فرودگاه بین المللی حمد متصل شده است.  ایستگاه QNB لوسیل که آخرین ایستگاه این خط محسوب می شود در کنار استادیوم قرار گرفته است. 

سیستم حمل و نقلی تراموا استادیوم را به بخش های مختلف شهر لوسیل متصل میکند. 

 

معرفی ورزشگاه‌های جام جهانی, قدیمی ترین ورزشگاه قطر, ورزشگاه احمد بن علی قطر

ورزشگاه راس ابوعبد قطر

 

ورزشگاه راس ابو عبد Ras Abu Aboud Stadium

ورزشگاه راس ابو عبد Ras Abu Aboud Stadium  یا ورزشگاه 974 با ظرفیت 40 هزار نفری با  974 کانتینر حمل و نقل ساخته شده است و بعد از اتمام بازیهای جام جهانی 2022 قرار است قطعات آن از هم باز شده و در جاهای دیگر از آن ها استفاده شود. 

 

این استادیوم در فاصله چند دقیقه ای از فرودگاه بین المللی حمد شهر دوحه و نزدیک به ساحل خلیج فارس ساخته شده است و منظره ای بی نظیر از آسمان خراش ها را میتوانید در محوطه آن تماشا کنید. 

اطراف استادیوم هنوز در حال ساخت است و  کامل نشده است ، در نزدی این ورزشگاه رستوران های مختلفی قرار دارند.  مرکز اسپا و دهکده شرق با فاصله 1 کیلومتری از استادیوم فضای مناسبی برای سپری کردن اوقات فراغت هستند. 

 

مسیر دسترسی به استادیوم راس ابو عبد :

ورزشگاه راس ابو عبد نزدیک ترین ورزشگاه جام جهانی 2022 قطر به مرکز شهر دوحه است ، فاصله مرکز شهر دوحه تا استادیوم راس ابوعبد  به اندازه 30 – 40 دقیقه پیاده روی است ولی بهتر است برای رسیدن به استادیوم از تاکسی و مترو استفاده کنید. 

برای رسیدن به استادیوم راس ابو عبد یا استادویم 974 باید سوار خط طرایی مترو دوحه شوید و در ایستگاه راس ابو عبد  که آخرین ایستگاه خطر مترو است ، پیاده شوید ، این استگاه حدود 1 کیلومتر با ورزشگاه فاصله دارد که میتوانید با 15 دقیقه پیاده روی این مسیر را طی کنید.

 

معرفی ورزشگاه‌های جام جهانی, قدیمی ترین ورزشگاه قطر, ورزشگاه احمد بن علی قطر

ورزشگاه الثمامه قطر

 

ورزشگاه الثمامه Al Thumama Stadium

ورزشگاه الثمامه Al Thumama Stadium با ظرفیت 40 هزار نفری به گونه ای طراحی شده که گردشگران را با فرهنگ و سنت دیرینه مردم عرب منطقه بیشتر آشنا کند. شکل این استادیوم مانند کلاه بافته شده محلی به نام قحیفه طراحی شده است. 

 

استادیوم الثمامه در جنوب شهر دوحه قرار گرفته و با فرودگاه بین المللی حمد چنددقیقه فاصله دارد. 

بعد از پایان بازی های جام جهانی قرار است ظرفیت استادویم به 20 هزار نفر کاهش پیدا کند. 

 

ساخت ورزشگاه الثمامه از سال 2017 شروع شد و 4 سال به طور انجامید و در سال 2021 افتتاح شد. 

در نزدیکی استادیوم الثمامه امکانات رفهای زیادی وجود ندارد و شاید نتوانید غذاخوری را رستورانی برای اوقات فراغت پیدا کنید. 

 

مسیر دسترسی به استادیوم الثمامه :

این استادیوم در جنوب شهر دوحه ساخته شده و 7 کیلومتر از مرکز شهر فاصله دارد. از آنجا که ایستگاه مترو نزدیک به این ورزشگاه وجود ندارد میتوانید با تاکسی و اتوبوس خودتان رابه ورزشگاه برسانید. 

آخرین ایستگاه اتوبوس شماره 7 نزدیک به ورزشگاه الثمامه قرار گرفته است. 

 

گردآوری : بخش گردشگی بیتوته

 

نظرات


تصویری


ویدئو