راهنمای سفر به قطر: نکاتی که هنگام سفر به قطر باید بدانید

راهنمای سفر به قطر: نکاتی که هنگام سفر به قطر باید بدانید


منبع: بیتوته

12

1401/9/4

16:43


قطر کشوری کوچک در حاشیه جنوب غربی خلیج فارس است که به دلیل وجود منابع نفتی و گازی بسیار و مدیریت اقتصادی مناسب حکمرانان توانسته تبدیل به یکی از ثروتمند ترین کشورهای دنیا شود.

راهنمای سفر به قطر: نکاتی که هنگام سفر به قطر باید بدانید



نحوه پوشش در قطر, سوغاتی های قطر, غذاهای محلی قطر

راهنمای سفر به قطر

 

هرآنچه لازم است هنگام سفر به قطر بدانید 

قطر کشوری کوچک در حاشیه جنوب غربی خلیج فارس است که به دلیل وجود منابع نفتی و گازی بسیار و مدیریت اقتصادی مناسب حکمرانان توانسته تبدیل به یکی از ثروتمند ترین کشورهای دنیا شود.

قطر یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس است که با وجود داشتن منابع نفت و گاز فراوان توانسته به رشد و پیشرفت چشمگیری دست پیدا کند. ، با این وجود در سال های اخیر سیاست  های اقتصادی قطر به گونه ای تغییر کرده که کسب درآمد از راه گردشگری را جایگزین کسب درامد از فروش نفت کند و وابستگی اقتصادی کمتری به نفت داشته باشد. 

 

با یک مقایسه ساده بین پایتخت ، قطر ، شهر دوحه در سال 2008 تا امروز میتوانید به راحتی متوجه شوید که مسئولان این کشور در تلاشند تا بسترهای گردشگری را روز به روز بهبود بدهند با ایجاد تغییرات مناسب در بافت شهری ، یک شهر توریستی ایده آل و منطبق با معیارهای جهانی بسازند. 

 

جاذبه های دست ساز و طبیعی قطر و پیشرفت روزافزون این کشور باعث شده که گردشگران ایرانی علاقه خاصی برای سفر به قطر  داشته باشند به طوری که امروزه پرواز قطر یکی از پرتردد ترین پروازهای خارجی فرودگاه های ایران به حساب می آید. 

 

قطر کجاست؟

شبه جزیره قطر کشوری کوچک با مساحت تقریبی 11493 کیلومتر مربع است که در جنوب غرب آسیا و در کناره جنوب غربی خلیج فارس قرار گرفته است و با عربستان مرز زمینی دارد. اطراف قطر را آبهای نیلگون خلیج فارس در بر گرفته است و با کشورهای ایران ، کویت ، عراق ، عربستان ، بحرین و امارات مرز آبی دارد. 

 

غذاهای سنتی و محلی قطر, هزینه سفر به قطر برای جام جهانی, سفر به قطر با کشتی

سفر به قطر

 

آب و هوای قطر

طبیعت قطر بیابانی و آب و هوای آن گرم و شرجی است ، پایتخت قطر شهر دوحه است که در قسمت شرق کشور و در سواحل خلیج فارس واقع شده است و پر جمعیت ترین شهر قطر و یکی از مدرن ترین و لوکس ترین شهرهای حاشیه خلیج فارس به حساب می آید. 

متوسط دمای این کشور 38 درجه است و در برخی روزها گرما تا 50 درجه هم افزایش پیدا میکند. کمترین دمای ثبت شده در قطر در فصل زمستان 23 درجه سانتیگراد است. 

 

بهترین زمان سفر به قطر

قطر تنوع فصلی چندانی ندارد و اغلب روزها گرم و آفتابی است. 

فصل تابستان دمای هوا به شدت بالا می رود و شرجی بودن آزار دهنده ای دارد و فقط در فضاهای سربسته امکان تردد وجود خواهد داشت. 

بهترین فصل برای سفر به قطر زمستان است که گرمای کمتری را تجربه خواهید کرد. اوایل بهار و اواخر پاییز هم نسبتا گرمای هوا قابل تحمل است .

 

سفر به قطر با کشتی, تور سفر به قطر, راهنمای سفر به قطر

آب و هوای کشور قطر

 

سیستم حمل و نقل قطر

برای تردد و بازدید از جاذبه های گردشگری قطر یا رفتن به مراکز تجاری و خرید میتوانید از روشهای زیر استفاده کنید :

 

اجاره ماشین : امکان اجاره ماشین در شهرهای مختلف قطر وجود دارد. برای اجاره ماشین بدون راننده حتما باید گواهینامه بین المللی داشته باشید.

 

تاکسی شهری : تاکسی های شهری در قطر با کرایه ای نسبتا مناسب در دسترس هستند . رنگ تاکسی های قطر فیروزه ای است و از سیستم خنک کننده مناسب برخوردارند.

 

تاکسی اینترنتی : تاکسی اینترنتی یا اوبر درست مانند اسنپ برای سفرهای داخل شهری و خارج شهری قابل استفاده است. برای استفاده از اوبر باید اپلیکیشن آن را روی موبایلتان نصب کنید.

 

تاکسی لیموزین : اگر میخواهید از ماشین های لوکس استفاده کنید ، تاکسی لیموزین گزینه ای در دسترس است که از هتل محل اقامت قابل کرایه کردن است ، هزینه کرایه لیموزین بیشتر از تاکسی های معمولی است و بر اساس تعداد نفرات و مسیر محاسبه می شود.

 

اتوبوس : برای تردد داخل شهری یا بین شهری در قطر میتوانید از اتوبوس استفاده کنید. برای استفاده از اتوبوس ها باید کارت اعتباری هوشمند تهیه کنید و برای پرداخت کرایه اتوبوس ها از کارت استفاده نماید. استفاده از اتوبوس ها بسیار ارزان است و به دلیل جدید بودنشان امکانات رفاهی مطلوبی دارند. 

 

مترو : سریعترین وسیله نقلیه درون شهری و بین شهری در قطر ، مترو است که با قیمتی مقرون به صرفه شما را به مقصد می رساند . برای پرداخت کرایه مترو هم باید از کارت اعتباری استفاده کنید. متروی قطر به عنون سریعترین متروها شناخته می شود. 

 

سفر به قطر, آب و هوای قطر, زمان سفر به قطر

سیستم حمل و نقل قطر

 

چگونه به قطر سفر کنیم؟

برای سفر به قطر میتوانید مسافرت دریایی با کشتی از طریق خلیج فارس یا پرواز با هواپیما را انتخاب کنید. 

برای سفر دریایی به سمت قطر میتوانید سوار کشتی کروز در بندرگاه بوشهر شوید ، زمان سفر با کشتی کروز به سمت قطر 20 ساعت است ولی از آنجا که این کشتی امکاناتی لوکس در اختیار مسافران قرار میدهد ، سفری هیجان انگیز را تجربه خواهید کرد. 

به دلیل زمان کوتاه تر اغلب گردشگران سفر هوایی به قطر را انتخاب میکنند.

با وجودی که فقط مرکز قطر یعنی شهر دوحه فرودگاه دارد ولی اغلب روزها امکان خرید بلیط پرواز تهران – دوحه موجود است. 

زمان مسیر پرواز تهران – دوحه 2 ساعت است.

 

اقلام ممنوعه در فرودگاه قطر

- نوشیدنی های غیر اسلامی

- کتاب های مذهبی

- مواد مخدر

همراه داشتن این موارد میتواند منجر به جرایم مالی هنگفت یا بازداشت شود. 

 

ویزای توریستی قطر

گردشگران ایرانی میتوانند از مکان دریافت ویزای فرودگاهی به قطر استفاده کنید. برای دریافت ویزای توریستی قطر هنگام ورود به فرودگاه با نشان دادن بلیط رفت و برگشت و تاییدیه رسمی رزرو هتل و گذرنامه معتبر با حداقل 6 ماه اعتبار میتوانید در زمانی کوتاه ویزای توریستی را از فرودگاه قطر دریافت کنید.

ویزای توریستی فرودگاهی قطر 1 ماهه است و امکان تمدید 1 ماه دیگر برای گردشگران وجود دارد. اقامت طولانی تر در قطر فقط از طریق داشتن دعوتنامه امکان پذیر است. 

 

تور سفر به قطر, راهنمای سفر به قطر, سفر به قطر

قوانین کشور قطر

 

هزینه سفر به قطر

هزینه بلیط هواپیما : به صورت میانگین هزنیه پروازهای تهران – دوحه حدود 330 – 435 دلار است. 

 

هزینه هتل : برای اقامت در هتل های طوحه به صورت میانگین هر شب باید حدود 440 ریال قطر پرداخت کنید.  هتل های 1 – 3 ستاره هزینه ای کمتر بین 150 – 200 ریال قطر دریافت میکنند.  هزینه اقامت در هتل های 4 و 5 ستاره لوکس چیزی حدود 260 – 620 ریال قطر برای هر شب اقامت است. 

 

هزینه غذا در رستوران : به طور معمول هزینه یک وعده غذا در یک رستوران متوسط 25 ریال قطر است. هزینه فست فودهایی نظیر همبرگر و چیز برگر حدود 6 – 8 ریال قطر است. قیمت نوشیدنی ها از جمله قهوه اسپرسو و کاپوچینو حدود 12 – 17 ریال قطر است. 

 

هزینه مواد خوراکی :  یک قرص نان 500 گرمی 5 ریال ، یک پاکت شیر 1 لیتری 86 ریال ، یک کیلو پنیر معمولی 28 ریال ، 12 عدد تخم مرغ 10 ریال ، یک کیلو گوشت قرمز 26 ریال ، یک کیلو سوسیس  53 ریال ، خرید میوه از جمله سیب ، گلابی ، پرتقال و موز 6 – 8 ریال . 

 

 سفر به قطر, آب و هوای قطر, زمان سفر به قطر

هزینه سفر به قطر

 

زبان کشور قطر

زبان رسمی مردم قطر عربی است ولی از آنجا که این کشور تبدیل به یک مقصد گردشگری بین المللی شده  است میتوانید به راحتی در هتل ها ، رستوران ها ، مراکز تفریحی گردشگری و غیره  با زبان انگلیسی با مردم این کشور ارتباط بگیرید.

 

اختلاف ساعت قطر با ایران

اختلاف ساعت شهر دوحه قطر با تهران فقط 30 دقیقه است و زمان در ایران حدود نیم ساعت عقب تر از زمان محلی در قطر است.

 

واحد پول قطر

واحد پول قطر ریال قطر است که با نماد QAR نشان داده می شود. 

 

امنیت قطر

قطر جزو امن ترین کشورهای جهان محسوب می شود و میزان جرم و جنایت در آن به طور قابل توجهی پایین است. 

 

سوغات قطر

قطر به عنوان پایتخت مروارید جهان شناخته می شود و سوغات اصلی آن مروارید و جواهرات قیمتی است ، دیگر سوغاتی های قطر که میتوانید تهیه کنید ادویه های محلی ، سرویس قهوه خوری عربی ، پوشینه های سنتی و مصنوعات چوبی است. 

 

سوغاتی های قطر, غذاهای محلی قطر, غذاهای سنتی و محلی قطر

سوغاتی های قطر

 

نحوه پوشش در قطر

از آنجا که دین رسمی قطر اسلام است که 90 درصد مسلمان سنی و مابقی مسلمان شیعه هستند برای نوع پوشش محدودیت های خاصی مد نظر قرار گرفته است. 

فرهنگ مردم قطر تا حدودی شبیه فرهنگ مردمان جنوب ایران است. 

استاندارد پوشش در قطر بسته به محیط خصوصی و عمومی ، این که در استراحتگاه ساحلی هستید یا در هتل متفاوت است. 

در قطر اجباری برای پوشاندن موی سر زنان وجود ندارد با این حال پوشیدن پیراهن کوتاه و لباس یقه باز در اماکن عمومی توصیه نمی شود. 

 

نکاتی که زنان توریست باید از نظر پوشش در قطر رعایت کنند عبارتند از :

- پوشیدن دامن یا شلوار تفاوتی ندارد ولی در مکان های عمومی باید زانوها و شانه پوشیده باشد. 

- میتوانید از جوراب شلواری زیر دامن کوتاه استفاده کنید. 

- پوشیدن تی شرت یا بلوزی که یقه باز نباشد مجاز است ولی به هیچ عنوان پوشیدن تاپ شلوارک مجاز نیست. 

- پوشیدن لباس های تنگ و چسبان مجاز نیست. 

- به دلیل هوای گرم قطر بهتر است لباسهای نخی و سبک استفاده کنید. 

- مردان میتوانند شلوارک هایی که زانو را بپوشاند استفاده کنند. 

- به دلیل گرمای هوا پوشیدن صندل در قطر بسیار رایج است. 

- مردان از پوشیدن تاپ بدون آستین و تی شرت با طرح توهین آمیز اجتناب کند. 

- برهنه کردن بالا تنه برای مردان فقط در کلاب های ساحلی و استخر مجاز است. 

- از پوشیدن لباس با آرم کشورهای همسایه اجتناب کنید. 

 

ترکیب جمعیت قطر

قطر کشوری مهاجر پذیر بوده است و بنابراین ترکیب جمعیتی متنوعی دارد به طور تقریبی میتوانید گفت که 40 درصد جمعیت قطر عرب ، 18 درصد هندی ، 18 درصد پاکستانی و 10 درصد ایرانی است و فقط یک سوم جمعیت این کشور را قطری های اصیل تشکیل میدهند. 

 

غذاهای سنتی و محلی قطر, هزینه سفر به قطر برای جام جهانی, سفر به قطر با کشتی

قوانین و مقررات برای سفر به قطر

 

تماس تلفنی و شماره تلفن های ضروری در قطر

یکی از اپراتورهای قطر به نان قطر تل Q-Tel با اپراتور همراه اول در ایران قرارداد دارد. بنابراین میتوانید با فعال سازی سرویس رومینگ از سیم کارت اعتباری همراه اول در سفر به قطر استفاده کنید. 

در صورتی که تمایل به فعالسازی رومینگ ندارید و نمیخواهید با ایران تماس رومینگ بگیرید میتوانید در فرودگاه حمد قطر به شعب فروش سیمکارت مراجعه نمایید و سیمکارت یکی از اپراتورهای قطری از جمله ودافون ( Vodafone ) و اردو ( Ooredoo )  هالا (Hala) و غیره را خریداری نموده و فعال کنید. 

آمبولانس ، آتش نشانی و پلیس : 999

کد تلفن کشور قطر : 974+ یا 00974

شماره تلفن سفارت ایران در قطر 0097444831550

شماره تلفن سفارت قطر در ایران : 02122051255

نشانی سفارت ایران در قطر : دفنه ، الحی الدبلوماسی

نشانی سفارت قطر در ایران : تهران ، بزرگراه آفریقا ، خیابان گل آذین ، شماره 4 

 

تور سفر به قطر, راهنمای سفر به قطر, سفر به قطر

ادویه های سنتی قطر

 

نکاتی که باید درباره قطر بدانید

قوانین سخت گیرانه بهداشتی : هنگام تردد در فضاهای شهری از انداختن زباله ، پرتاب کردن آب دهان و اعمال مشابه خودداری کنید ، جریمه های نقدی تا حدود 25 هزار ریال قطر برای عدم رعایت اصول بهداشتی در قطر در نظر گرفته شده است. 

 

قطر ثروتمند ترین کشور جهان : آمار تولید ناخالص داخلی قطر از لوگزابورگ ( ثروتمند ترین کشور اروپا ) بیشتر است و دارای سومین رتبه ذخایر نفتی و گازی در جهان است. 

یکی از بهترین شرکت هواپیمایی جهان در قطر : شرکت هواپیمایی قطر ایرویز در سالهای 2011 – 2012 – 2015 و 2022 به عنوان بهترین ایرلاین جهان انتخاب شده است.

 

امن ترین کشور جهان : کشور قطر علاوه بر پایین بودن نرخ جرام فیزیکی از نظر بلایای طبیعی هم آمار پایینی دارد.

 

کشور بدون کوه : در کشور قطر هیچ تپه طبیعی وجود ندارد ، ارتفاع متوسط این کشور فقط 28 متر است. 

 

یکی از کشورهای چاق جهان : مردم قطر با توجه به درآمد بالا و غذاهای خوشمزه ای که دارند در جمع 20 کشور چاق جهان قرار گرفته اند و در این آمار از آمریکا جلو زده اند. 

 

تعداد مردان بیشتر : در قطر تعداد مردان دو برابر زنان است. 

 

کشور بدون روستا : 99 درصد جمعیت قطر در شهرها زندگی میکنند. 

 

کشور بدون جنگل : در این کشور هیچ جنگلی وجود ندارد. 

 

سوغاتی های قطر, غذاهای محلی قطر, غذاهای سنتی و محلی قطر

غذاهای سنتی و محلی قطر

 

غذاهای محلی قطر که باید امتحان کنید

اگر یکی از جاذبه های گردشگری برای شما امتحان کردن غذاها و مزه های جدید است حتما باید یک سری از غذاهای محلی کشور قطر را امتحان کنید. از جمله :

 

مجبوس ( Machboos ) : این غذای سنتی اغلب در مهمانی های رسمی سرو می شود. برای تهیه مجبوس گوشت بره یا گوساله را با کمی سبزیجات سرخ میکنند و ادویهعربی می زنند و همراه برج آبکش دم می گذارند. 

 

مدروبا ( Madhruna ) : مدروبا شباهت زیادی به فرنی دارد و غذای اصلی سفره های افطار ماه رمضان در قطر است. برای تهیه آن از برنج ، شیر و کره و هل استفاده می شود. این غذای سبک در کنار خوراک لوبیا و گوشت پخته سرو می شود.

 

لقمات ( Luqaimat ) : این شیرینی سنتی بیشتر برای ماه رمضان تهیه می شود و شبیه بامیه است. خمیر لقمات به شکل توپ های کوچک و گرد از ترکیب کره ، شیر ، آرد ، شکر ، زعفرن و هل تهیه می شود که در روغن بالا سرخ می شوند و در شربت می اندازند.

 

قوزی ( Ghuzi ) : این غذا بره کباب شده به همراه برنج ، سبزیجات و  ادویه های معطر عربی است که در مراسمان و مناسب ها سرو می شود. 

 

ثرید ( Thareed ) : این غذای قطری شبیه آبگوشت کم آب است که سبزیجات مختلف از جمله هویج ، لوبیا ، سیب زمینی و گوشت مرغ یا بره دارد که روی نان قرار میگیرد. 

 

کدوی شکم پر ( Kousa Mahshi ) : کدوی شکم پر مانند بادمجان شکم پر ، دلمه محبوب قطری است که در ترکیب آن از گوشت ، سبزیجات ، ادویه و زعفران استفاده می شود. 

 

بلالیت ( Balaleet ) : این صبحانه شیرین با ورمیشل  تهیه می شود ، بلالیتاز هند وارد قطر شده ، برای تهیه بلالیت ورمیشل را می جوشانند و سپس به  همراه شکر و زعفران تفت می دهند و به همراه نیمرو سرو میکنند. 

 

مرگوگ ( Margoog ) : مرگوک یک غذای آبدار است که شامل کدو سبز ، هویج ، هویج ، بادمجان ، گوجه ، سیب زمینی ، گوشت و تکه های خمیر است که با هم میپزند. 

 

هریس ( Harees ) : هریش شبیه حلیم است و با گندم گوشت و مواد دیگر تهیه می شود.  

 

سالونا ( Saloona ) : سالونا شباهت زیادی به تاس کباب دارد و ترکیبی از گوشت پر ادویه و سوپ گیاهی شامل گوجه فرگی ، هویج، بادمجان و سیب زمینی است. 

 

گردآوری : بخش گردشگری بیتوته

 

نظرات


تصویری


ویدئو