بروس لی

نزدیک به نیم قرن از مرگ «بروس لی» در تاریخ ۲۰ ژوئیه ۱۹۷۳ در هنگ کنگ می‌گذرد اما علت آن هنوز به صورت کامل روشن نشده است. مقامات در آن زمان اعلام کردند که ورم مغز باعث درگذشت بازیگر «اژدها وارد می‌شود» (Enter the Dragon) شده با این حال پژوهشی تازه نشان می‌دهد که «ناتوانی کلیه در دفع آب اضافه» سبب مرگ استاد هنرهای رزمی شده است.

به گزارش مووی مگ به نقل از 30نما، گروهی متخصصین کلیه در اسپانیا این پژوهش را انجام داده‌ و نتیجه آن را در «ژورنال کلینیکال کیدنی» (Clinical Kidney Journal) منتشر کرده‌اند. این محققین معتقدند که لی در زمان مرگش در ۳۲ سالگی دارای «چندین فاکتور ریسک برای هایپوترمی» یا کم‌سدیمی خون بوده است.

در بخش دیگری از پژوهش از «مصرف شدید مایعات» بازیگر، استعمال ماریجوانا (که تشنگی را افزایش می‌دهد) و عوامل مستندی که ممکن است در عملکرد کلیه او تداخل داشته باشد، مانند داروهای تجویزی، مصرف الکل و سابقه آسیب به اندام گفته شده است.

این مقاله نتیجه‌گیری می‌کند: «فرض را بر این می‌گذاریم که بروس لی به دلیل یک شکل خاص از اختلال عملکرد کلیه از دنیا رفته است: ناتوانی در دفع آب کافی برای حفظ هم‌ایستایی آب…. این اتفاق ممکن است به هیپوناترمی، ورم مغزی و مرگ در عرض چند ساعت منجر شود، اگر مصرف آب اضافی با دفع آب در ادرار مطابقت نداشته باشد. با توجه به اینکه هیپوناترمی متداول است و در ۴۰ درصد افراد بستری در بیمارستان دیده می‌شود و ممکن است به دلیل مصرف بیش از حد آب حتی در افراد جوان و سالم منجر به مرگ شود، نیاز به انتشار گسترده‌تر این مفهوم وجود دارد که مصرف بیش از حد آب می‌تواند منجر به مرگ شود.»

در سال‌های پس از مرگ لی، هواداران حتی گمانه‌زنی کردند که او ترور شده است.