نشانه ابتلا به سندروم رمزی هانت و درمان این بیماری

نشانه ابتلا به سندروم رمزی هانت و درمان این بیماری


منبع: آرگا

28

1401/9/4

16:54


سندروم رمزی هانت نوعی بیماری عصبی می باشد که در اثر ویروس واریسلا زوستر به وجود می آید. با ما همراه باشید تا همه چیز را در مورد این سندروم بدانید.

سندروم رمزی هانت نوعی بیماری عصبی ناشی از ویروس واریسلا زوستر می باشد. همان ویروسی که باعث بیماری آبله مرغان در خردسالان و زونا در بزرگسالان می شود. ما در این مطلب همه چیز را در مورد بیماری سندرم رمزی هانت بیان می کنیم.

آشنایی با سندروم رمزی هانت

سندروم رمزی هانت چیست؟

در افراد مبتلا به این سندروم، اعتقاد بر این است که ویروس، عصب صورت نزدیک گوش داخلی را آلوده می کند و همین مسئله منجر به تحریک و تورم عصب می شود. این بیماری عمدتا بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد، ولی در موارد نادری در کودکان نیز مشاهده شده است. این ویروس می تواند برای تمام عمر و حتی مدت ها پس از درمان آبله مرغان در بدن انسان باقی بماند و ناگهان دوباره بیدار شود و اعصاب صورت را تحریک و ملتهب کند.

دکتر آنا والد متخصص بیماری های عفونی در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در این رابطه به نیویورک تایمز می گوید:«مسیر اعصابی که از صورت شما عبور می کنند، یک راه بسیار باریک در بین کانال های استخوانی می باشد و زمانی هم که به التهاب دچار می شوند، متورم می شود و این عصب ها توانایی انجام وظایف خود را از دست می دهند.»

آشنایی با سندرم رامسی هانت

نشانه و علائم

این بیماری مردان و زنان را به یک اندازه درگیر می کند و می تواند به فلج در یک طرف صورت و پدید آمدن راش های دردناک و تاول دار منجر شود. این بیماری در افراد مسن تر رایج می باشد و بعضی از بیماران تغییراتی را در شنوایی خود تجربه می کنند، امکان دارد صداهایی را در یک گوش بلندتر از گوش دیگر درک کنند یا به وزوز گوش یا حتی ناشنوایی در گوش دچار بشوند. درد گوش و صورت به صورت معمول قسمتی از سندروم رمزی هانت می باشد و بعضی از بماران امکان دارد از سرگیجه رنج ببرند.

به طور کلی نشانه ها و علائم این بیماری شامل درد شدید گوش، به خصوص لاله، مجرا و پرده گوش است. همچنین این احساس در زبان، سقف دهان در قسمتی که عصب آسیب دیده آن سمت قرار دارد دیده می شود. کاهش شنوایی در یک طرف، ضعف در یک طرف صورت و سرگیجه که موجب مشکل بستن یک چشم می شود و همچنین مشکل در غذا خوردن که موجب افتادن غذا از گوشه ضعیف دهان می شود از دیگر عوارض و علائم این بیماری می باشد.

از هر ۱۰ نفر تنها ۵ تا ۱۰ نفر هر سال به سندروم رمزی هانت دچار می شوند. دکتر ولید جاوید، مدیر پیشگیری و کنترل عفونت در بیمارستان مانت ساینای نیویورک در این رابطه به نیویورک تایمز می گوید: «این بیماری که ممکن است هر کسی به آن مبتلا شود اما مریضی نیست که مردم از آن بترسند.»

این سندرم به صورت رسمی به عنوان هرپس زوستر اوتیکوس شناخته می شود. با این وجود نام شایع تر آن از متخصص مغز و اعصاب جیمز رمزی هانت گرفته شده است که برای اولین بار این بیماری را توصیف کرد. به بیان محققان امکان دارد زمان زیادی طول بکشد تا افراد مبتلا به این سندرم تشخیص دقیق را دریافت کنند. دکتر ولید در رابطه با این موضوع می گوید:«پزشکان عموما با شناسایی تاول های کوچکی که در گوش بیمار ظهور پیدا می کنند سندرم رمزی هانت را تشخیص می دهند. با این وجود این بیماری کمی پیچیده می باشد و می تواند نشانه هایی شبیه با فلج بل داشته باشد و در مواردی هم به فلجی صورت منجر شود.»

درمان

دکتر مایکل آیسون، استاد بیماری های عفونی در دانشکده پزشکی نورث وسترن فاینبرگ، در این رابطه به نیویورک تایمز مکی گوید: «بیشتر افرادی که به رمزی هانت دچار هستند می توانند درمان شوند، اگر چه مدت زمان بیماری می تواند برای هر فردی با فرد دیگر فرق داشته باشد. او در ادامه در خصوص طول درمان می گوید: بعضی از افراد هفته ها طول می کشد و برای برخی دیگر امکان دارد ماه ها طول بکشد ولی در موارد نادر فلج صورت یا کاهش شنوایی می تواند دائمی باشد.

درمان سندرم رامسی هانت

اطبا اعتقاد دارند که دارو های ضد التهابی قوی مثل پردنیزون و همچنین داروهای ضد ویروسی مانند آسیکلوویر یا والاسیکلوویر در روند معالجه موثر باشند. البته گاهی هم استروئید ها برای کم شدن درد مورد استفاده قرار می گیرد ولی برخی مواقع اگر درد حتی با استروئید ها نیز ادامه پیدا کند، مسکن های قوی نیاز می باشد. در وضعیتی که صورت ضعیف است برای پیشگیری از صدمه به قرنیه و در صورت بسته نشدن کامل چشم، از یک چسب چشم استفاده می شود. بعضی از افراد ممکن است از روان کننده مخصوص چشم در شب و از اشک مصنوعی در روز برای پیشگیری از خشک شدن چشم نیز استفاده کنند.

حال که این مطلب به پایان رسید به جهت آشنا شدن با مطالب بیشتر در زمینه بیماری ها بر لینک هایی چون سندروم دکوروان و سندروم مووات ویلسون کلیک فرمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو