بررسی مرسدس بنز eqs خودروی لوکس مجهز به هایپر اسکرین

بررسی مرسدس بنز eqs خودروی لوکس مجهز به هایپر اسکرین


منبع: آرگا

28

1401/9/4

16:54


مرسدس بنز eqs به عنوان لوکس ترین خودروی برقی جهان شناخته می شود. eqs قصد دارد بالاترین سطح از یک خودروی اشرافی و در عین حال بدون آلایندگی را به نمایش بگذارد. با بررسی مرسدس بنز eqs همراه ما باشید.

مرسدس بنز eqs با برد مسافت ۷۷۰ کیلومتر رقبای بسیاری را در بازار پشت سر می گذارد. این خودرو لوکس و جذاب  نخستین خودروی بنز است که از هایپر اسکرین بهره می برد. در این مطلب به بررسی مرسدس بنز eqs می پردازیم تا با مشخصات و امکانات آن بیشتر آشنا شوید.

آشنایی و بررسی مرسدس بنز eqs

مرسدس بنز eqs مشخصات خارق العاده ای را با خود همراه کرده و به عنوان لوکس ترین خودروی برقی جهان شناخته می شود. اگرچه پرچمدار خودروهای برقی مرسدس بنز غیر معمول دیده می شود ولی همچنان مانند یک مرسدس اصیل عمل می کند. این سدان لوکس تمام الکتریکی می خواهد بالاترین سطح از یک خودروی اشرافی و لوکس را با عدم ایجاد آلایندگی به نمایش بگذارد.

ده سال قبل تسلا با رونمایی از مدل اس نشان داد که یک خودروی الکتریکی هم می تواند لوکس و جذاب به نظر برسد. و اکنون مرسدس بنز eqs این موضوع را تصدیق خواهد کرد. این شرکت با خودروی تمام برقی و لوکس eqs به این حوزه از بازار وارد شده تا سهمی هم در این بخش به خود اختصاص دهد.

مرسدس بنز eqs با برد مسافت ۷۷۰ کیلومتر اکثر رقبای فعلی بازار را پشت سر می گذارد و این تنها یکی از مواردی است که این خودرو را جذاب و متمایز کرده است. با نگاهی دقیق به این خودرو می بینید که از هر نظر بین رقبا سرآمد می باشد. مرسدس بنز eqs به عنوان پرچمدار خودروهای الکتریکی بنز معرفی شده از این رو شرکت بنز تلاش کرده نهایت تکنولوژی را در طراحی اش به کار بندد. در ادامه به بررسی بیشتر مرسدس بنز eqs می پردازیم.

طراحی جذاب و لوکس

در بررسی طراحی ظاهر مرسدس بنز eqs باید گفت این خودرو بسیار لوکس و جذاب به نظر می رسد و نسبت به سایر محصولات بنز بسیار متفاوت و متمایز است. eqs در حقیقت، اس کلاس بخش برقی بنز می باشد از این رو باید در این اندازه لوکس و زیبا باشد. طراحی این سدان به سبک خانواده خودروهای برقی بنز (eq) صورت گرفته و راندمان آیرودینامیکی نخستین اصل مدنظر در طراحی بدنه آن بوده است.

به این ترتیب ضریب درگ مرسدس بنز eqs  به عدد عالی ۰.۲۰ می رسد. در ضمن این خودرو نخستین سدان بنز است که به هایپر اسکرین(نمایشگر بزرگ) سیستم اطلاعات و سرگرمی مخصوص بنز مجهز است. همانطور که اشاره شد طراحی مرسدس بنز eqs با آنچه که در محصولات دیگر بنز شاهد بوده ایم، کاملا متفاوت است.

البته در سال های گذشته شرکت بنز با معرفی کانسپت ها و خوردوهای برقی سری eq نشان داد که امضای طراحی دیگری را در این خودروها استفاده می کند که این امضای خاص در مرسدس بنز eqs به وضوح مشهود است. از آنجا سدان مذکور بر اساس پلتفرم اختصاصی بنز در خودروهای الکتریکی طراحی شده به این ترتیب محدودیت های طراحی در بدنه خودروهای بنزینی را ندارد.

طراحان مرسدس بنز در این خودرو خط کاپوت را پایین تر در نظر گرفته و شیشه جلو را کشیده تر طراحی نموده اند. همچنین سقف منحنی را شاهد بوده و طراحی پنجره ها خیلی شبیه gle کوپه صورت گرفته است. به طور کلی طراحی بدنه در مرسدس بنز eqs بسیار مدرن دیده می شود و حتی اگر اعداد مرتبط به ضریب درگ منتشر نمی شد نیز از طراحی بدنه می توان حدس زد که این خودرو دارای بدنه ای با راندمان آیرودینامیکی بالا است.

به گفته مهندسین مرسدس بنز، دیگر زمان آن رسیده که خطوط شکسته را حذف کرده و خودروهای برقی بنز با طراحی صاف و منحنی ظاهر شوند. در جلو پنجره ای یک صفحه مشکی بزرگ تعبیه شده که نشان مرسدس بنز را در خود جای داده و نشان ستاره با ابعادی کوچکتر در زمینه این صفحه دیده می شود.

در ضمن سه ال ای دی به شیوه مرسدس بنز اس کلاس در کاسه چراغ ها شبیه به همان طراحی مشاهده می شود و یک نوار ال ای دی در پایین کاپوت دو چراغ جلو را به هم متصل می کند تا چهره مرسدس بنز eqs مدرن تر دیده شود. در نمای عقب نیز طراحی چراغ ها با الهام از چراغ های حبابی قدیمی به شکل مارپیچ صورت گرفته  و دو چراغ عقب نیز مشابه چراغ های جلو به هم پیوسته طراحی شده اند.

کابین با فضای زیاد و امکانات فراوان

در این بخش کابین مرسدس بنز eqs را مورد بررسی قرار می دهیم. قابل ذکر است استفاده از پلتفرم اختصاصی الکتریکی و طراحی ناب بدنه، در این سدان سبب شده شاهد فضای بسیار زیادی در کابین باشیم که راضی کننده می باشد. ولی این تنها نقطه قوت طراحی داخلی نبوده و اگر نخستین بار وارد کابین شوید تصور می کنید با یک کانسپت روبرو هستید نه یک خودروی تولیدی.

به این معنی که مرسدس بنز در طراحی داخلی سدان eqs نهایت فناوری ها را به کار برده است که قبلا در هیچ خودروی تولیدی مشاهده نشده است. وارد شدن به کابین یعنی ورود به دنیای آینده. هایپر اسکرین شامل سه نمایشگر بوده که به شکل اختیاری قابل سفارش می باشد و زیر یک قطعه بزرگ شیشه ای خمیده تعبیه شده است.

سه نمایشگر شامل یک پشت آمپر ۱۲.۳ اینچی، یک نمایشگر ۱۷.۷ اینچی اولد برای سیستم اطلاعات و سرگرمی و یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی برای مسافر می باشد. نمایشگر اصلی با نرم افزار جدید MBUX نقش اصلی را در کنترل تجهیزات ایفا می کند. ولی سومین نمایشگر دارای MBUX قدیمی است و تنظیمات تهویه و صندلی مسافر و پخش موسیقی را از طریق هدفون بی سیم انجام می دهد.

به این ترتیب هایپر اسکرین ۵۶ اینچی که به داخل انحنا دارد سه نمایشگر مجزا را در خود جای داده است. سیستم اطلاعات و سرگرمی در وسط، سیستم جلو آمپر دیجیتال در پشت فرمان و یک نمایشگر اختصاصی برای شاگرد. نکته جالب این جاست که نمایشگر مخصوص سرنشین جلو دارای دوربینی است که راننده را کنترل می کند و اگر راننده حواسش بیش از اندازه به این نمایشگر پرت شود، این سیستم به طور خودکار غیر فعال می گردد.

به این ترتیب اگر راننده حواسش کاملا به جاده باشد سرنشین جلو می تواند توسط نمایشگر خود امکاناتی ماند ماساژ، گرم کن و سرد کن صندلی، سیستم نورپردازی داخلی، سیستم تهویه و سیستم صوتی را تنظیم نماید. امکانات فراوان در مرسدس بنز eqs ممکن است گیج کننده باشد و احتمالا تصور شود که تمرکز برای رانندگی دشوار باشد ولی بنز در توسعه سیستم اطلاعات و سرگرمی نهایت سادگی را به کار برده و سامانه دستور صوتی به همراه هوش مصنوعی در بیشترین میزان تکنولوژی قرار دارند تا به راحتی بتوان از امکانات سدان بهره برد بدون این که تمرکز رانندگی مختل شود.

به طور مثال، اگر بعد از ترک محل کار خود هر روز با فرد خاصی تماس می گیرید، بعد از چند روز این سیستم به طور خودکار پیشنهاد تماس با وی را اعلام می کند. به عبارتی این خودرو روال و عادات شما را فرا گرفته و مطابق برنامه روزانه، مسیر یا تماس های تلفنی را پیشنهاد می دهد.

همچنین به لطف کنترهای مجزا لمسی تهویه و حتی امکان ارائه فرمان به صورت صوتی؛ کار با این سیستم سخت نخواهد بود. حتی بدون لحاظ کردن تعداد نمایشگرهای کابین، مرسدس بنز eqs همچنان خودروی لوکس فوق العاده ای خواهد بود. همانطور که بررسی ها نشان داد فضای داخلی بسیار جذاب و چشمگیر است.

پلاستیک ها از بهترین جنس به همراه چرم نرم، فلز، چوب و شیشه تراش خورده عالی و دلپذیر هستند. به جز دستگیره های داخلی درب ها که نازک بوده همه المان ها خیلی خوب و خوش ساخت تر از تسلا مدل اس با حس مواد ارزان قیمت کابین آن می باشد. فضای کافی برای حداکثر ۵ سرنشین در نظر گرفته شده است.

راحتی سرنشینان در حد مرسدس کلاس اس می باشد و فضای پا و سر خیلی خوبی وجود دارد. برای وسایل هم فضاهای متعددی پیش بینی شده و ظرفیت صندوق بار ۲۲ فوت مکعب گزارش شده است که البته به تسلا با صندوق عقب ۲۶.۳ فوتی و صندوق جلو ۵.۳ اینچی نخواهد رسید ولی کافی بوده و با تا شدن صندلی های عقب، فضای باز به ۶۳ فوت مکعب افزایش می یابد.

در بررسی ها مشخص شد مرسدس بنز eqs نسبت به پورشه تایکان نیز فضای بیشتری ارائه می دهد که مشابه احساس راحتی در منزل است. کنتراست رنگ روشن غالب در فضای داخلی با مشکی پیانویی و آلومینیوم برس خورده و نورپردازی ظریف موجب شده تا به دقت و سخت کوشی طراحان پی ببریم.

در این خودرو آخرین امکانات ایمنی مرسدس بنز همچون کروز کنترل تطبیقی، ترمز هوشمند، سیستم جلوگیری از تصادف؛ سامانه رانندگی بین خطوط وجود دارد که این سیستم ها مشابه اس کلاس با هم به طور پیشرفته کار می کنند. به طور مثال برای تغییر لاین ، اگر لاین پر باشد سیستم اجازه تغییر لاین را نخواهد داد. در ضمن شبیه اس کلاس اگر برخوردی از کنار باشد قبل از برخورد ارتفاع جانبی افزایش یافته تا کمترین آسیب ایجاد شود.

ضمنا در عقب کابین این سدان سیستم امکانات به صورت سفارشی با یک تبلت ۱۲.۳ اینچی هماهنگ شده تا سرنشینان عقب کنترل امکانات را به دست بگیرند. مرسدس بنز eqs شبیه کلاس اس به هدآپ با قابلیت افزوده تجهیز شده که علاوه بر نشان دادن اطلاعات سفر با المان های گرافیکی متغیرهایی را روی شیشه جلو نمایش می دهد.

از دیگر امکانات پیشرفته مرسدس بنز eqs سامانه بررسی و فیلتر هوای کابین می باشد که این سامانه مطابق دغدغه های فعلی درباره ویروس شکل گرفته است. سامانه مذکور با اسکن هوای درون کابین کیفیت هوای درون و بیرون را مقایسه نموده و با تصفیه هوا باکتری و ویروس های کابین را پاکسازی می کند.

مشخصات فنی مرسدس بنز eqs

در بررسی ها مشخص شد مرسدس بنز eqs با دو تریم ارائه می شود و هر دو تریم خودرو به پکیج باتری ۱۰۸.۷ کیلو وات ساعتی لیتیوم یونی مجهز هستند. نسخه پایه با اسم eqs 450 پلاس به شکل تک موتوره تولید شده که پیشرانه برقی در این نسخه روی محور عقب تعبیه است و قدرت ۳۲۹ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۵۵۰ نیوتن متر را تولید می کند.

مدل جذاب تر و قوی تر eqs 580 بوده که در این نسخه دو پیشرانه برقی وجود دارد که جداگانه روی محور عقب و جلو قرار دارند و بالطبع با دو موتور، سیستم تمام چرخ محرک را در این مدل شاهد هستیم. دو پیشرانه برقی در این مدل از مرسدس بنز eqs حداکثر قدرت ۵۱۶ اسب بخار و نهایت گشتاور ۸۲۸ نیوتن متر را تولید کرده که سبب شده خودرو در عرض ۴.۱ ثانیه از شتاب صفر به ۱۰۰ برسد.

در ادامه به مهمترین بحث درباره خودروهای الکتریکی می رسیم و آن میزان طی مسافت با هر بار شارژ کامل باتری خودرو است. مرسدس بنز مدعی است که با هر بار شارژ مرسدس بنز eqs بر اساس استانداردهای WLTP مسافت ۷۷۰ کیلومتر را می پیماید. این در حالی است که مهمترین خودرو این کلاس، یعنی تسلا مدل اس برد مسافتی ۶۱۰ کیلومتر را عرضه می کند.

یکی از علل برد مسافت بیشتر در مرسدس بنز eqs پکیج های جدید و بزرگتر باتری ها می باشد. ولی علت اصلی آیرودینامیک بودن بدنه است و همانطور که پیشتر اشاره شد ضریب درگ را به عدد ۰.۲۰ می رسد. باید بدانید که منظور از این عدد آن است که مرسدس بنز eqs آیرودینامیک ترین محصول تولید انبوه تا کنون است.

گزارش شده باتری مرسدس بنز eqs در مدت ۳۵ دقیقه و با استفاده از شارژرهای سریع و مستقیم ۱۱۰ کیلوواتی از ۱۰ تا ۸۰ درصد شارژ شده ولی با استفاده از شارژرهای معمولی حدود ۱۱ ساعت زمان برای شارژ کامل خودرو لازم است. از نظر سواری نیز مرسدس بنز eqs با کابین بزرگ و راحت، موتور بی صدای برقی و آیرودینامیک شاهکار یک رانندگی آرام و ساکت را به ارمغان می آورد.

چه در خیابان و چه در سایر مسیرها مرسدس بنز eqs کاملا ساکت و مستحکم بوده و صدای باد و چرخ ها به خوبی در آن حذف شده است. سیستم تعلیق بادی نیز در چهار گوشه سدان، سواری هاورکرافت مانندی را ایجاد می کند. سواری روی صندلی های با پوشش چرم همراه با ماساژورهای چند منظوره جلو سبب می شود هرگز احساس خستگی پیدا نکنید.

 در پایان از همراهی شما عزیزان با این مطلب کمال تشکر را داریم. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با دیگر خودروهای برقی از جمله جنسیس GV 60 و فورد موستانگ برقی روی لینک ها کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو