مرمت سرای صندوق سازها در بازار اراک پایان یافت

منبع: همگردی

32

1401/9/4

16:55


میراث آریا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، مرمت سرای صندوق سازها در بازار اراک پایان یافت.

حسین محمودی با اشاره به مرمت نقاط حادثه خیز و خطر آفرین بازار تاریخی اراک، رقم اعتبار اختصاص یافته به عملیات مرمتی سرای صندوق سازها را حدود 900 میلیون تومان عنوان کرد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی اضافه کرد: این عملیات شامل مرمت بام و مرمت طاق آسیب دیده سرا و اجرای پوشش بام و طاق های آسیب دیده و بام سازی است. همچنین یک ستون و یک تویزه، تخریب و باز سازی شده و سه طاق جدید و 9 طاق از سمت بام پالانه، غوره نیز گل و کاهگل شده که تمامی مراحل با نظارت اداره کل اجرایی شد.

او با بیان اینکه مجموعه تاریخی بازار تاریخی اراک در طول زمان دچار آسیب هایی شده، افزود: سال گذشته موضوع احیا و مرمت این مجموعه در دستور کار قرار گرفت و بخشی از سرا های دارای اولویت مشمول مرمت شد و این رویه در سال جاری هم ادامه دارد.

محمودی تصریح کرد: بازار تاریخی اراک یکی از مهمترین جاذبه های فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و ارزشمند شهر اراک بشمار می رود که پس از گذشت 200 سال از عمر آن همچنان مرکز فرهنگی و اقتصادی اراک محسوب می شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی با تاکید بر اینکه این مجموعه تاریخی دارای 20 سرا و تیمچه بوده که هر یک از سرا ها و تیمچه ها دارای فرم و پلانی متفاوت و خاص است، تصریح کرد: مجموعه تاریخی بازار اراک در دوره فتحعلی شاه قاجار در مرکز بافت شهری سلطان آباد احداث شده و یکی از زیباترین بازار های ایران محسوب می شود.

مرمت سرای صندوق سازها در بازار اراک پایان یافت

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو