شهرک عرب های مشهد ، محله ای زنده و قدیمی

شهرک عرب های مشهد ، محله ای زنده و قدیمی


منبع: تاپ تراول

16

1401/9/4

16:57


شهرک عرب های مشهد در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با شهرک عرب های مشهد…

شهرک عرب های مشهد

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با شهرک عرب های مشهد آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

گاهی اوقات برخی از محله ها و مناطق مشهد دو اسم دارند که مردم آن شهر این محله ها را با هر دو اسم میشناسند. یکی از این محله ها شهرک شهید بهشتی مشهد می باشد که به دلیل سکونت عرب زبان ها در آن به شهرک عرب ها شهرت دارد.

بیشتر ساکنان شهرک شهید بهشتی را جنوبی‌های مهاجر کشورمان از زمان جنگ تحمیلی تشکیل می‌دهند. اوایل جنگ با اشغال بخش‌هایی از خاک خوزستان، بخشی از ساکنان آن به شهر مقدس مشهد آمده و همجواری با ساحت حضرت رضا (ع) را در ادامه‌ی زندگی برای خود برگزیدند.

شهرک عرب های مشهد

شهرک عرب های مشهد تقریبا ۴۰ سال قبل برای مردم خوزستان که در حال جنگ بودند و به مشهد پناه آورده بودند ساخته شد. خیابان مفتح34 به میلان هفدهم سی‌متری معروف بوده و حالا نام شهیدسیدعلی نجف‌زاده بر تارک آن می‌درخشد. این محدوده تاکنون دستخوش تغییرات زیادی شده است.

مفتح34 از کوچه‌های شلوغ و پررفت‌وآمدی است که سرعت‌گیر ندارد و این موضوع حادثه‌ساز است. مسجد امیرالمؤمنین(ع) معروف به ابی‌الائمه(ع) را عرب‌ها در همان سال‌های ابتدایی انقلاب ساخته‌اند. این مجموعه در اجرای برنامه‌های فرهنگی، یکی از مساجد پیشتاز محله است.

شهرک عرب های مشهد

جنوبی‌های عرب زبان ایران در این محله بازاری پرشور برای خود برپا کرده‌اند که از ترشی و خرما گرفته تا انواع ماهی و قهوه و فلافل در آن فروش می‌رود. ماهی کباب و فلافل انباشته شده از ادویه عربی خوش‌مزه‌ترین غذاهایی هستند که در این بازار طرفداران بسیاری دارند.

شما زمانیکه پا به این شهرک می گذارید با بازار های خاصی رو به رو می شوید که مخصوص مردمان خون گرم جنوب می باشد.

بازار فلافل شهرک عرب ها

یکی از بازار هایی که در این شهرک شهرت زیادی دارد بازار فلافل فروشی می باشد اگر شما از ابتدا تا انتهای شهرک عرب های مشهد را طی کنید بیش از ۱۰ تا ۱۵ فلافل فروشی را می بینید که مشغول پخت فلافل های خاص جنوبی هستند.

همچنین در جلوی مغازه ها ظرف های ترشی چیده شده اند که بوی تندی دارند. اگر در این مسیر قدم بردارید حتما بوی فلافل داغ و ترشی های جلوی مغازه ها باعث می گردند که ناخودآگاه وارد یکی از مغازه ها شده و یک ساندویچ فلافل داغ میل کنید.

شهرک عرب های مشهد

ماهی فروشی

از فلافل فروشی های که بگذریم یکی دیگر از بازار هایی که در شهرک عرب ها شهرت خاصی دارد. بازار ماهی فروشی شهرک عرب های مشهد می باشد. که می توان گفت یکی از بهترین بازار های ماهی فروشان در مشهد متعلق به این شهرک می باشد.

شهرک عرب های مشهد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو