تحقیق در مورد برق ساختمان و تعریف آن

منبع: دانش‌چی

6

1401/9/4

16:57


درباره برق ساختمان بیشتر بدانیم

تحقیق برق ساختمان


اگر به هر گوشه‌ای از ساختمان یا خانه خود نگاهی بیندازید آثاری از برق، سیم‌کشی، پریز، لامپ و دیگر موارد را مشاهده خواهید کرد. در واقع امروزه زندگی بدون برق برای انسان‌ها بسیار دشوار و غیرممکن است.

زمانی که وارد یک ساختمان می‌شوید با اولین چیزی که سرو کار خواهید داشت برق است و اگر شما می‌توانید لامپی را روشن یا خاموش کنید محصول نهایی پروژه برق‌کشی آن ساختمان است. برق تو سط سیم‌کشی‌های انجام شده تامین می‌گردد که اگر در راه‌اندازی برق، استاندارهای لازم رعایت نشود ممکن است خطرات زیادی را به همراه داشته باشد که با توجه به اهمیت و حساسیت و به منظور جلوگیری از خطرات برق‌گرفتگی و آتش سوزی، اجرای سیستم برق و برقکشی باید توسط افراد مجرب و پیمانکاران برق ساختمان با تجربه انجام شود.

تعریف برق ساختمان

اگر در ساختمان‌های کوچک و بزرگ سیم‌کشی برق انجام نشود عملا آن ساختمان کاربردی ندارد بنابراین تاسیسات برقی، بخش جدایی‌ ناپذیر از هر پروژه هستند. برق‌رسانی به ساختمان شامل دو بخش است. بخش برق رسانی شهری، که برق از نیروگاه‌ها توسط دکل‌های برقی به مناطق شهری می‌رسد و با انشعابات فرعی به هر ساختمان اختصاص می‌یابد. بخش بعدی تقسیم انشعاب اصلی به فرعی و رساندن برق به قسمت‌های مختلف یک ساختمان است. این برق شامل انواع مختلفی از سیم‌‌کشی مانند سیستم روشنایی، توزیع برق، پریز، آسانسور، سیستم گرمایشی و سرمایشی و … است.

روش سیم کشی ساختمان

در برقکاری ساختمان از دو روش یعنی سیم کشی توکار و روکار استفاده می‌شود.

سیم کشی توکار

در اکثر ساختمان‌ها از این روش برای سیم‌کشی استفاده می‌شود که دارای ۳ نوع مختلف است.

– سیم کشی با کلید و پریز

– سیم کشی توکار با جعبه فیوز

– سیم کشی با جعبه تقسیم

سیم کشی روکار

در این روش سیم‌ها بیرون بوده و قابل مشاهده هستند و پس از تمام شدن کارهای ساختمان انجام می‌شود. سیم کشی بصورت روکار آسان‌تر بوده اما ظاهر زیبایی به ساختمان نمی‌دهد. همچنین برای جمع‌آوری سیم‌ها بهتر است از داکت استفاده شود.

انواع سیم مورد نیاز در برقکاری ساختمان

جهت تامین برق یک آپارتمان باید نوع سیم‌ها که از نظر تعداد رشته، شماره، کارکرد با یکدیگر تفاوت دارند را مشخص نمود. سیم‌های مورد استفاده در سیم‌کشی ساختمان عبارتند از:

سیم تک رشته: این نوع از سیم در سیم‌کشی توکار استفاده می‌شود.

سیم دو رشته: در سیم‌کشی روکار کاربرد دارد.

سیم مفتولی: رشته سیم هادی است و در برق فشار قوی و تابلو برق کاربرد دارد. این سیم از فرم گیری خوبی برخوردار است.

سیم افشان: شامل چند رشته سیم به هم پیچیده همراه با عایق پی وی سی است و تا ۷۵۰ ولت را تحمل می‌کنند.

سیم نیمه افشان: این سیم بین سیم مفتولی و افشان است. اما نسبت به مفتولی، پیچیدگی کمتری داشته ولی میزان انعطاف آن بیشتر است.

برق ساختمان

رشته برق ساختمان

برای رشته برق ساختمانی باید در شاخه کاردانش تحصیل کنید که در گروه برق و رایانه از زمینه صنعت قرار دارد. این رشته بر پایه اصول ریاضیات و مفاهیم فیزیک استوار است. اگر به کار با وسایل برقی علاقه دارید و دارای ذهنی خلاق و تحلیل‌گر هستید این رشته برای شما مناسب است. اما اگرتنها نمرات خوبی در ریاضی و فیزیک دارید و به کارهای عملی علاقه نشان نمی‌دهید انتخاب آن به شما پیشنهاد نمیشود. همچنین برای انجام فعالیت‌های پیمانکاری برق ساختمان بهتر است که افراد در این رشته  دارای مدرک باشند. زیرا علاوه بر افزایش میزان دستمزد از اصول کلی این رشته آگاهی می‌یابند.

هنرجویان در رشته برق گرایش ساختمان به صورت کامل در این زمینه و سیستم روشنایی آموزش می‌بینند همچنین با موارد تکمیلی همچون دوربین‌های مدار بسته، برق اضطراری، آیفون و … آشنا می‌شوند.

وظایف برقکار ساختمان

در شغل برقکاری ساختمان، فرد پس از گذراندن دوره‌های آموزشی عملی و تئوری، وظایفی مانند برق‌کشی، نصب دوربین مدار بسته،  سیستم امنیتی، راه‌اندازی و نصب تجهیزات حفاظتی را برعهده می‌گیرد. دیگر وظایف برقکار ساختمان عبارتند از:

– روشنایی ساختمان

– نصب و راه‌اندازی دستگاه‌های برقی

– نگهداری از سیستم‌های الکتریکی و بررسی آن‌ها از نظر ایمنی

– انجام سیم‌کشی دستگاه‌های اعلام آتش‌سوزی و سیستم برقی دزدگیر

درآمد برقکار ساختمان

میزان درآمد یک برقکار ساختمان به عوامل مختلفی مانند میزان تجربه، سطح تخصص، مهارت ارتباطی و مهارت او در عیب‌یابی تجهیزات الکترونیکی بستگی دارد. اما به طور میانگین درآمد برقکار ساختمان بین ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان در ماه است.

کتاب های رشته برق

در این رشته کتاب‌های زیادی به چاپ رسیده‌اند که تعدادی از آن‌ها عبارتند از:

– طراحی و سیم کشی برق ساختمان‌های مسکونی

– کتاب آموزش برق ساختمان و سیستم های اعلان حریق

– کتاب اصول مهندسی و طراحی برق ساختمان

– کتاب مرجع برق ساختمان درجه ۱

تفاوت پیمانکاری برق ساختمان با برقکار

پیمانکاری برق ساختمان توسط یک فرد انجام نمی‌شود و شامل یک تیم از افراد، با تخصص‌های متنوع است که در انجام پروژه‌های بزرگ فعالیت دارند. بنابراین پیمانکاری برق ساختمان صفر تا صد یک پروژه ساختمانی را توسط تیم اجرایی خود برعهده می‌گیرد. اما برقکار فردی است که به صورت انفرادی یا با کمک یک شاگرد خدمات خود را در زمینه برقکاری ارائه می‌دهد. همچنین بیشتر برقکاران امور برقی را به صورت تجربی فرا گرفته‌اند و در پروژهای کوچک و متوسط فعالیت دارند.

نظرات


تصویری


ویدئو