کوه نمرود کجاست؟

منبع: فوت و فن

83

1401/9/4

17:00


در بالای کوه نمرود (Mount Nemrut) یکی از برجسته‌ترین و نمادین‌ترین جاهای دیدنی ترکیه وجود دارد که بازدید از آن می‌تواند برای بسیاری از افراد و به خصوص علاقه‌مندان به تاریخ بسیار جالب‌توجه و جذاب باشد.

کوه نمرود کجاست؟

در بالای کوه نمرود (Mount Nemrut) یکی از برجسته‌ترین و نمادین‌ترین جاهای دیدنی ترکیه وجود دارد که بازدید از آن می‌تواند برای بسیاری از افراد و به خصوص علاقه‌مندان به تاریخ بسیار جالب‌توجه و جذاب باشد. در ادامه به معرفی این جاذبه در ترکیه می‌پردازیم. همراه با ما باشید.

این تپه گورستان پادشاه آنتیوخوس اول از پادشاهی کوماژن است که در بالای قله این کوه در ارتفاع ۲۱۵۰ متری قرار دارد و امروزه نیز به عنوان یکی از میراث‌های جهانی یونکسو به ثبت رسیده است و از آن به عنوان یکی از جذاب‌ترین و خوفناک‌ترین ویرانه‌های باستانی ترکیه یاد می‌کنند.

در بالای کوه نمرود و ۵۰ متر زیر زمین، مقبره‌های مختلفی به چشم می‌خورند و بنابر گفته‌ها مقبره خود آنتیوخوس نیز در همین جا مخفی شده اما با وجود کارهای باستان‌شناسی متعدد در این مکان، مقبره او هرگز پیدا نشده است. در هر صورت، این مکان امروزه به عنوان یکی از برترین جاذبه‌های گردشگری شرق ترکیه شناخته می‌شود.

تراس‌های مختلفی در اطراف محل خاکسپاری وجود دارد که از آن‌ها برای تشییع جنازه استفاده می‌شد و پیرامون آن‌ها نیز مملو از بقایای سرنگون شده مجسمه‌های سنگی غول پیکری است که زمانی، برای جشن گرفتن شکوه آنتیوخوس و جلال خدایان ساخته شدند.

ورودی کوه نمرود در حدود ۴۳ کیلومتری شمال شهر کاهتا (Kahta) و ۷۰ کیلومتری شمال غربی آدیامان (Adiyaman) است. بسیاری از بازدیدکنندگان نیز برای بازدید از کوه نمرود طلوع یا غروب خورشید را انتخاب می‌کنند تا شاهد مناظری زیبا و خیره‌کننده باشند اما این موقع از روز، بسیار شلوغ خواهد بود.

به دلیل بارش برف، جاده منتهی به کوه نمرود گاهی اوقات بسته می‌شود و از همین رو، برای دسترسی بهتر به این مکان، بهتر است زمان بین ماه مه تا اکتبر را انتخاب کنید. علاوه بر این،‌ از محل پارکینگ تا سایت باستان‌شناسی کوه نمرود حدود ۶۰۰ متر سربالایی را باید پشت سر بگذرانید.

تاریخچه کوه نمرود

در طی دوران رقابت میان امپراتوری‌ها، منطقه کوماژن خودش را درست در مرزهای بین امپراتوری سلوکی پیدا کرد و بعدا نیز این کشور همسایه امپراتوری ایران در غرب و همسایه امپراتوری روم در شرق شد. کوماژن در ابتدا بخشی از امپراتوری سلوکی بود اما فرماندار آن به نام میتریداتس اول به دنبال فروپاشی امپراتوری سلوکی، استقلال این سرزمین را اعلام و آن را به عنوان پادشاهی کوماژن معرفی کرد.

زمانی که میتریداتس اول در سال ۶۴ قبل از میلاد درگذشت، پسرش به نام آنتیوخوس اول تاج و تخت را در دست گرفت و همچنان استقلال این کشور را ادامه داد و با رومیان و اشکانیان قراردادهایی را به امضا رساند. همین نیز سبب شد تا آنتیوخوس نسبت به خودش و پادشاهی‌اش مغرور شود که در نهایت منجر به آن شد تا روم علیه او لشکرکشی کند. البته روم تا سال ۷۰ پس از میلاد نتوانست پادشاهی کوماژن را به قلمروی خودش اضافه کند.

دیدنی‌های کوه نمرود

کامل‌ترین مجسمه‌های کوه نمرود را می‌توان در تراس شرقی اینجا مشاهده کرد، البته سرهای غول پیکر بسیاری از این مجسمه‌ها که بین هشت تا ۱۰ متر ارتفاع داشتند، امروزه در کنار آن‌ها بر روی زمین قرار گرفته‌اند و مناظری جالب‌توجه و خارق‌العاده را شکل داده‌اند.

علاوه بر نمادهای عقاب و شیر به کار رفته در این مجسمه‌ها، خدایانی یونانی ایرانی همچون زئوس اوروماسدس، هراکلس، ورتراگنا، آرتگنس، آرس، آپولو، میترا، هلیوس، هرمس، کوماژن و تعدادی دیگر نیز در اینجا به نمایش گذاشته شده‌اند. تصویری از خود آنتیوخوس اول نیز در اینجا به چشم می‌خورد.

علاوه بر این مجسمه‌ها، نقش برجسته‌هایی نیز در تراس‌های خاکسپاری کوه نمرود به چشم می‌خورند که در آن‌ها، اجداد آنتیوخوس به تصویر کشیده شده‌اند. در بخش شمالی، این نقش برجسته‌ها اجداد پدری ایرانی آنتیوخوس و در بخش جنوبی، اجداد مادری سلوکی وی به نمایش گذاشته شده‌اند.

در آن سوی کوه نمرود نیز تراس غربی خاکسپاری وجود دارد که نسبت به تراس شرقی، مجسمه‌های کمتری از آن تا به امروز پابرجا باقی مانده‌اند اما بر خلاف بدنه مجسمه‌ها که تقریبا نابود شده‌اند، سرها به خوبی حفظ شده‌اند و آسیب زیادی ندیده‌اند. در اینجا نقش برجسته‌هایی نیز به چشم می‌خورند که به خوبی حفظ شده‌اند و ارتباط آنتیوخوس اول با خدایان همچون زئوس و آپولو به نمایش گذاشته‌اند.

اقامت در نزدیکی کوه نمرود

آدیامان، کاهتا و مالاتیا نزدیکترین شهرها به کوه نمرود هستند. شهر کاهتا نزدیکترین شهر محسوب می‌شود اما آدیامان که حدود ۷۰ کیلومتر از شهر نمرود فاصله دارد، از لحاظ امکانات و هتل بهتر است و شما می‌توانید اقامت بهتری در آنجا داشته باشید. در هر سه شهر نیز شرکت‌های خوبی برای اجاره ماشین وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید به کوه نمرود سفر کنید.

اگر مایل هستید تا به کوه نمرود نزدیکتر باشید، روستای کوچک کارادوت (Karadut) درست در پای کوه قرار دارد و در آنجا چندین مهمان‌خانه کوچک وجود دارد. شما با اقامت در اینجا می‌توانید با تورهای صبحگاهی یا عصرگاهی آن به بالای کوه نمرود بروید و از دیدنی‌های آن لذت ببرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو