سینوزیت {علت، انواع، علائم و درمان خانگی دردهای سینوسی}

منبع: مینویسم

43

1401/9/4

17:05


در این مقاله همه چیز در مورد سینوریت شامل برای درمان سینوزیت چی خوبه؟ چه بخوریم، چه دارویی مصرف کنیم، و به طور کلی علائم، انواع، علت سینوزیت آورده شده است.

سینوزیت {علت، انواع، علائم و درمان خانگی دردهای سینوسی}

به التهاب حفره های هوایی در مجاری بینی سینوزیت گفته می شود. سینوزیت در اثر عفونت (عفونت سینوسی) و حساسیت و تحریک شیمیایی سینوس ها ایجاد شود. عفونت سینوسی (سینوزیت عفونی) زمانی رخ می دهد که یک ویروس، باکتری یا قارچ در داخل سینوس رشد می کند. سینوزیت یکی از شایع ترین بیماری هایی است که می تواند افراد را در طول زندگی خود مبتلا کند. استفاده از اسپری های بینی بدون نسخه ممکن است سبب سینوزیت شود. سرماخوردگی با سینوزیت متفاوت است و فقط توسط ویروس ها ایجاد می شود و حدود هفت تا 10 روز طول می کشد در حالی که سینوزیت ممکن است علل مختلفی داشته باشد (عفونی و غیر عفونی) و معمولاً با علائم واضح تر و متغیر بیشتر طول می کشد. برای این که بدانید برای درمان سینوزیت چی خوبه؟ با مینویسم همراه باشید.

سینوزیت یا درد سینوسی چیست؟

سینوس‌ها، حفره‌های مملو از هوایی هستند که در گونه‌ها، پشت پیشانی و ابروها در دو طرف بینی و پشت بینی واقع شده‌اند. آن‌ها می‌توانند به راحتی مسدود شوند. سینوس‌های سالم با یک لایه نازک از مخاط پوشیده شده‌اند که گرد و غبار، میکروب‌ها و سایر ذرات هوا را به دام می‌اندازد. در حالت ایده ال، مژک‌های ریز مو مانند مخاط و هر آنچه به دام افتاده است را از سینوس‌ها، پشت گلو خارج کرده و از ورود آن‌ها به معده جلوگیری می‌کند.

چه چیزی موجب بروز مشکلات سینوسی می‌شود؟

درد و فشار سینوسی زمانی اتفاق می‌افتد که بافت بینی و سینوس‌ها ملتهب و متورم می‌شود. این امر موجب می‌شود تا تخلیه‌ی سینوس‌ها به طور مناسب انجام نشود. تغییر در دما، حساسیت فصلی، سیگار کشیدن و سرماخوردگی یا هر آنچه که موجب تورم سینوس‌هاش و می‌تواند موجب بروز مشکلاتی گردد.

شرایطی که می تواند باعث انسداد سینوس ها شود عبارتند از:

  • سرماخوردگی
  • عوامل حساسیت زا
  • پولیپ بینی
  • انحراف تیغه بینی

درمان های خانگی و طبیعی برای درمان و تسکین درد سینوسی (سینوزیت)

درمان خانگی برای کمک به تسکین درد و التهاب سینوس برای خلاص شدن سریع تر از عفونت سینوس وجود دارد. در ادامه درمان خانگی و درمان دارویی سینوزیت را به شما معرفی می کنیم.

در حدود 70 درصد موارد، سینوزیت حاد بدون تجویز داروهای دارویی برطرف می شود. داروهای مختلف خانگی و داروها می توانند علائم را تسکین دهند.

در ادامه چند روش ساده برای تسکین درد سیسنوسی برای شما آورده شده است.

هوای مرطوب تنفس کنید

در اتاق خواب یا اتاق‌هایی که زمان زیادی را در آن‌ها سپری می‌کنید یک دستگاه بخور قرار دهید. هوای خشک می‌تواند موجب تحریک سینوس‌ها شود، در نتیجه مرطوب نگه داشتن هوا احتقان بینی و سینوس‌ها را کاهش می‌دهد.

استنشاق بخار دو الی چهار بار در روز نیز موثر است. در حمام بنشینید، در را ببندید و دوش را باز کنید. مطمئن شوید که آب گرم است. بخار به وجود آمده را استنشاق کنید تا درد سینوسی کاهش یابد.

از دود سیگار دوری کنید

بخار و گاز حاصل از محصولات آرایشی و بهداشتی قوی مانند رنگ مو، اسپری مو، عطر و از همه مهم‌تر دود سیگار موجب تحریک سینوس‌ها می‌شود. اجازه ندهید دوستان یا اعضای خانواده در خانه‌ی شما سیگار بکشند. محصولات آرایشی و بهداشتی را خریداری کنید که بی بو هستند. این محصولات کمتر حاوی مواد شیمیایی که موجب تحریک سینوس‌ها شما می‌شوند، هستند.

بیشتر آب بنوشید

آب یا آبمیوه بیشتر بنوشید. این کار به رقیق شدن مخاط و تخلیه‌ی کامل سینوس‌ها کمک می‌کند. چای گرم نیز یکی دیگر از گزینه‌های مفید است. از مصرف زیاد الکل و کافئین خودداری کنید. الکل می‌تواند تورم سینوس‌ها را تشدید کند. نوشیدن 8 لیوان آب یا سایر نوشیدنی‌های سالم در روز را هدف خود قرار دهید.

شستشوی بینی را امتحان کنید

به این کار شستشوی بینی می‌گویند و به تمیز نگه داشتن سینوس‌ها کمک می‌کند. شما می‌توانید برای شستشوی بینی از یک محلول نمکی ملایم و استریل استفاده کنید و مخاط و آلرژن‌هایی که باعث احتقان می‌شوند را خارج نمایید. روی کاسه‌ی دستشویی خم شوید، محلول را در یک سوارخ بینی بریزید و اجازه دهید که این محلول از سوارخ دیگر بینی خارج شود. دهان خود را باز نگه دارید و از طریق بینی نفس نکشید.

محلول های بینی را می توان در خانه با مخلوط کردن 1 فنجان آب گرم آماده با یک قاشق چایخوری نمک و 2 قاشق چای خوری جوش شیرین و اسپری کردن آن به بینی با استفاده از سمپاش بینی یا با ریختن آن در بینی خود تهیه کرد.

برای شستشوی بینی می توانید از محلول نمک و جوش شیرین نیز استفاده کنید. این مخلوط نمک و جوش شیرین می تواند به ترشح سینوس ها، تسکین خشکی و شستشوی مواد حساسیت زا کمک کند.

از محرک‌های سینوس دوری کنید

آلرژی و حساسیت می‌تواند موجب بروز مشکلات سینوس مانند درد و فشار شود. بنابراین، از محرک‌های رایج مانند موی حیوانات خانگی،‌ گرد و غبار و آلودگی دوری کنید. از همه مهم‌تر، آلرژی خود را درمان کنید.

استراحت کافی داشته باشید

استراحت کافی برای کمک به بدن در مبارزه با عفونت و تسریع بهبودی. هنگام خواب، با چند بالش خود را بالا ببرید. بالا آمدن می تواند به شما کمک کند راحت تر نفس بکشید.

کمپرس گرم و دوش آب داغ

از قابلمه یا کاسه آب گرم (نه خیلی داغ!) بخار تنفس کنید یا دوش آب داغ بگیرید. همچنین می توانید یک حوله گرم و مرطوب را روی صورت خود قرار دهید و سپس یک حوله خنک انجام دهید. برای کاهش درد سینوس و بازکردن مجاری بینی.

مصرف موادغذایی برای تمیزی مخاط

ادویه برای تمیز شدن مجاری بینی از غذاهای تند استفاده کنید. فلفل تند، سس تند، ترب کوهی را به وعده غذایی خود اضافه کنید.

مصرف ویتامین سی برای کاهش سینوزیت

مصرف ویتامین C را افزایش دهید. این ممکن است به مبارزه سریعتر با عفونت سینوسی، کاهش التهاب سینوس ها و کاهش مدت زمان عفونت سینوسی یا علائم سرماخوردگی کمک کند.

عوامل محرک خود را بشناسید. بدانید چه چیزی می تواند باعث سرماخوردگی یا سینوس شود و آماده باشید. مصرف آنتی هیستامین را قبل از فصل آلرژی شروع کنید یا بلافاصله در شروع سرماخوردگی از بخور استفاده کنید.

افزودن روغن های ضروری به وان حمام

افزودن چند قطره روغن منتول یا اکالیپتوس به آب داغ یا حوله ممکن است کمک کند. هرگز یک روغن ضروری را قورت ندهید یا آن را مستقیماً روی پوست قرار ندهید.

درمان دارویی عفونت های سینوسی

آنتی بیوتیک ها برای سینوزیت ناشی از ویروس ضروری نیستند. درمان های متداول توصیه شده شامل داروهای ضد درد و تب است، به عنوان مثال: استامینوفن.

ضد احتقان ها و موکولیتیک ها داروهایی هستند که مخاط را حل کرده یا تجزیه می کنند، به عنوان مثال، گایافنزین.

درمان دارویی سینوزیت باکتریایی

عفونت باکتریایی سینوس ها زمانی مشکوک می شود که در صورت، ترشحات بینی شبیه چرک و سایر علائم بیش از یک هفته طول بکشد و به داروهای بینی بدون نسخه پاسخ ندهد.

عفونت حاد باکتریایی سینوس معمولاً با آنتی بیوتیک هایی با هدف درمان شایع ترین باکتری هایی که باعث ایجاد عفونت سینوس می شوند، درمان می شود. دریافت فرهنگ قابل اطمینان بدون آسپیراسیون سینوس ها غیر معمول است.

مصرف داروهای مسکن برای درمان سینوزیت

از داروهای ضد احتقان بدون نسخه، آنتی هیستامین ها (اگر آلرژی عامل آن است) و مسکن ها برای کاهش درد و فشار سینوس استفاده کنید. در صورت داشتن هرگونه مشکل سلامتی یا مصرف داروهای دیگر، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. هرگز به کودکان زیر 4 سال ضد احتقان یا هرگونه داروی سرماخوردگی بدون نسخه ندهید. استامینوفن یا ایبوپروفن می تواند درد و تب را کاهش دهد.

درمان سینوزیت با آنتی بیوتیک

پنج باکتری شایع که باعث عفونت سینوس می شوند عبارتند از:

  • استرپتوکوک پنومونیه
  • هموفیلوس آنفلوآنزا
  • Moraxella catarrhalis
  • استافیلوکوکوس اورئوس
  • استرپتوکوکوس پیوژنز

درمان آنتی بیوتیکی عفونت های سینوسی باید بتواند این پنج نوع باکتری را از بین ببرد.

آموکسی سیلین (آموکسیل) برای عفونت های سینوسی حاد بدون عارضه قابل قبول است. با این حال، بسیاری از پزشکان آموکسی سیلین کلاوولانات را به عنوان اولین آنتی بیوتیک برای درمان عفونت باکتریایی سینوس ها تجویز می کنند. آموکسی سیلین معمولاً در برابر اکثر گونه های باکتری موثر است.

حساسیت به پنی سیلین و درمان سینوزیت

در صورت حساسیت به پنی سیلین ، ممکن است از سایر آنتی بیوتیک ها به عنوان اولین انتخاب استفاده شود، به عنوان مثال:

  • سفالکل (سکلور)
  • لوراکاربف (لورابید)
  • کلاریترومایسین (بیاکسین)
  • آزیترومایسین
  • سولفامتوکسازول (گانتانول)
  • تری متوپریم
  • سیپروفلوکساسین (سیپرو)

اگر بعد از پنج روز از مصرف آنتی بیوتیک بهبود نیافتید، با پزشک خود تماس بگیرید زیرا ممکن است بخواهد آنتی بیوتیک شما را تغییر دهد.

به طور کلی، یک آنتی بیوتیک موثر باید حداقل 10-14 روز ادامه یابد. با این حال، درمان عفونت های سینوسی به مدت 14-21 روز غیر معمول نیست.

تصور می شود که برخی از آنتی بیوتیک ها فارغ از فعالیت ضد باکتریایی التهاب را کاهش می دهند.

اسپری بینی در درمان سینوزیت

مصرف داروهای ضد احتقان (شبه افدرین) و موکولیتیک ها (گوایفنزین) به صورت خوراکی می تواند در تخلیه عفونت سینوسی مفید باشد.

به احتمال زیاد استفاده از اسپری موضعی استروئید بینی به کاهش تورم در افراد آلرژیک بدون خشک شدن ناشی از استفاده از آنتی هیستامین ها کمک می کند، هرچند هر دفعه از هر دو استفاده می شود. استروئیدهای خوراکی ممکن است برای کاهش التهاب حاد و کمک به التهاب مزمن در موارد با یا بدون پولیپ یا در سینوزیت قارچی آلرژیک تجویز شوند.

در بسیاری از افراد، سینوزیت آلرژیک ابتدا ایجاد می شود و بعداً ، عفونت باکتریایی رخ می دهد. برای این افراد، درمان زود هنگام سینوزیت آلرژیک ممکن است از ایجاد سینوزیت باکتریایی ثانویه جلوگیری کند.

در موارد نادر یا در بلایای طبیعی، ممکن است عفونت های قارچی (زیگومایکوز یا موکورمیکوز) در افراد ناتوان ایجاد شود. میزان مرگ 50 تا 85 درصد برای بیماران مبتلا به این عفونت های سینوسی گزارش شده است. تشخیص زودهنگام و به دنبال آن درمان فوری جراحی، داروهای ضد قارچ و تثبیت هرگونه مشکل زمینه ای مانند دیابت است.

هنگام استفاده از اسپری بینی برای درمان عفونت سینوس، به خاطر داشته باشید که استفاده طولانی مدت می تواند علائم را بدتر کند.

گاهی اوقات یک اسپری بینی استروئیدی مانند فلوتیکازون، تریامسینولون یا مومتازون می تواند به علائم احتقان بینی بدون خطر عود علائم ناشی از استفاده طولانی مدت کمک کند. در حال حاضر اسپری بینی فلوتیکازون و تریامسینولون بدون نسخه در دسترس است

داروهای بدون نسخه برای درمان سینوزیت

سایر داروهای بدون نسخه که حاوی آنتی هیستامین ها و ضد احتقان ها هستند. اگر شما از آلرژی رنج می برید. داروهای محبوب از این دست عبارتند از:

  • سودافد
  • زیرتک
  • آلگرا
  • کلاریتین

ضد احتقان ها معمولاً برای افرادی که دارای فشار خون بالا ، مشکلات پروستات ، گلوکوم یا مشکلات خواب هستند توصیه نمی شود. قبل از مصرف هر یک از این داروها با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که بهترین انتخاب برای شرایط پزشکی خاص شما هستند.

انواع سینوزیت

  1. سینوزیت حاد معمولاً با علائم شبیه سرماخوردگی مانند آبریزش، گرفتگی بینی و درد صورت شروع می شود. به طور ناگهانی شروع شده و 2 تا 4 هفته طول می کشد.
  2. سینوزیت متوسط حاد 4 تا 12 هفته و علائم سینوزیت مزمن 12 هفته یا بیشتر طول می کشد.
  3. سینوزیت مکرر چندین بار در سال اتفاق می افتد.
  4. سینوزیت عفونی معمولاً در اثر عفونت ویروسی بدون عارضه ایجاد می شود. به ندرت، رشد باکتری باعث عفونت سینوس می شود و عفونت سینوسی قارچی بسیار نادر است.
  5. سینوزیت غیر عفونی ناشی از عوامل تحریک کننده و آلرژیک است.

سینوزیت مزمن در مقابل سینوزیت حاد

سینوزیت حاد فقط برای مدت کوتاهی ادامه می یابد، که توسط آکادمی گوش و حلق و بینی آمریکا کمتر از چهار هفته تعریف شده است. عفونت حاد معمولاً بخشی از سرماخوردگی یا سایر بیماری های تنفسی است.

عفونت های مزمن سینوسی بیش از دوازده هفته طول می کشد یا عود می کند. متخصصان موافقند که معیارهای اصلی سینوزیت شامل درد صورت، ترشحات عفونی بینی و احتقان است.

بسیاری از علائم عفونت سینوسی در دو شکل حاد و مزمن مشترک است. مراجعه به پزشک بهترین راه برای یادگیری عفونت، یافتن علت و درمان است.

سینوزیت مزمن بیشتر در افراد مبتلا به آلرژی، آسم، انحراف تیغه بینی و سایر شرایطی که می تواند بینی یا سینوس ها را مسدود کند، شایع است.

تفاوت در عفونت های سینوسی و آلرژی

عفونت های سینوسی و آلرژی می توانند علائم بسیار مشابهی را ایجاد کنند.

عفونت سینوسی، گاهی سینوزیت نامیده می شود، زمانی رخ می دهد که سینوس ها عفونی یا ملتهب می شوند. 4 جفت سینوس در جمجمه و صورت وجود دارد که هر کدام از آنها می توانند باعث سینوزیت شوند.

در عین حال، آلرژی نوعی واکنش سیستم ایمنی است.

در افراد مبتلا به آلرژی، سیستم ایمنی بدن به شدت با یک ماده بی ضرر مبارزه می کند و باعث درد و التهاب می شود.

وقتی فردی از ماده ای که به آن حساسیت دارد تنفس می کند و سینوس هایش ملتهب می شود، پزشک ممکن است از آن به عنوان تب یونجه یا رینیت آلرژیک یاد کند.

حساسیت به مواد استنشاقی، مانند گرد و غبار و شوره، می تواند باعث التهاب و علائم شبیه به سینوزیت شود.

در برخی موارد، آلرژی می تواند باعث عفونت سینوسی شود.

هنگامی که سینوس ها در واکنش به ماده حساسیت زا یا محرک متورم می شوند، باکتری ها و سایر عوامل بیماری زا می توانند در بینی محبوس شده و به طور بالقوه باعث عفونت شوند.

از طرف دیگر عفونت های سینوسی باعث ایجاد حساسیت نمی شوند. با این حال، اگر فردی آلرژی و سینوزیت داشته باشد، عفونت می تواند علائم آلرژی را بدتر کند.

سینوزیت و آلرژی می تواند باعث تورم در مجاری بینی و در نتیجه احتقان یا گرفتگی بینی شود. با این حال، برخی از تفاوت های ظریف می تواند به فرد کمک کند تا بفهمد که آیا دچار واکنش آلرژیک یا سینوزیت شده است.

آلرژی ممکن است بدون هشدار یا با تغییر فصل ظاهر شود. سینوزیت اغلب به دنبال سرماخوردگی یا عفونت ویروسی دیگر ایجاد می شود.

علائم آلرژی:

  • فقط در زمان های خاصی از سال می آیند و می روند یا ظاهر می شوند
  • فقط در شرایط خاص ظاهر می شوند ، مانند فروشگاه حیوانات خانگی
  • خارش و آبریزش چشم
  • ترشحات آبکی ، شفاف یا نازک از بینی
  • عطسه مکرر

درمان آلرژی:

درمان مناسب آلرژی بستگی به آلرژن و عوامل خاص فرد دارد و شامل موارد زیر است:

  • استروئیدهای بینی برای کاهش التهاب
  • آنتی هیستامین ها
  • ضد احتقان ها
  • داروهایی به نام تثبیت کننده ماست سل
  • داروهای استروئیدی خوراکی
  • ایمونوتراپی ، که شامل آشکار قرار دادن فرد در معرض مقادیر کمی آلرژن برای کاهش واکنش بدن است
  • اجتناب از آلرژن
  • در صورت داشتن واکنشهای آلرژیک شدید ، از یک تزریق کننده خودکار اپی نفرین استفاده کنید

استراتژی های خاصی می تواند شانس ایجاد آلرژی را کاهش داده یا از تشدید علائم آلرژی در طول زمان جلوگیری کند.

این استراتژی ها شامل موارد زیر است:

  • قرار گرفتن زود هنگام در معرض آلرژن های معمولی غذایی ، از جمله از طریق شیر مادر
  • تماس زود هنگام با حیوانات
  • اجتناب از قرار گرفتن در معرض کنه های گرد و غبار با نظافت و گردگیری منظم و استفاده از ملافه های ضد حساسیت
  • اجتناب از قرار گرفتن در معرض دود سیگار

برخی از استراتژی های شیوه زندگی و درمان های خانگی ممکن است به جلوگیری از سینوزیت کمک کنند ، به ویژه هنگامی که مزمن است.

این استراتژی ها شامل موارد زیر است:

  • شستن مرتب دستها و تمیز نگه داشتن بینی برای کاهش انتشار عفونت
  • استفاده از شستشوی بینی برای پاکسازی مجاری بینی
  • درمان هرگونه حساسیت برای کاهش التهاب
  • اجتناب از هرگونه مواد حساسیت زا

علائم سینوزیت:

  • مخاط غلیظ زرد یا سبز
  • علائمی که به نظر نمی رسد مربوط به مکان ها یا موقعیت های خاصی باشد
  • درد در لثه یا بالای دندان
  • بوی بد دهان
  • فشار شدید در صورت
  • کاهش توانایی بویایی یا چشایی
  • تب

علائم سینوزیت مزمن

علائم و نشانه های رایج سینوزیت مزمن عبارتند از:

  • التهاب بینی
  • ترشحات غلیظ و بی رنگ از بینی
  • تخلیه پشت گلو
  • انسداد یا گرفتگی بینی (احتقان) باعث ایجاد مشکل در تنفس از طریق بینی می شود
  • درد، حساسیت و تورم در اطراف چشم ها، گونه ها، بینی یا پیشانی
  • کاهش حس بویایی و چشایی
  • درد گوش
  • سردرد
  • درد در فک بالا و دندان ها
  • سرفه یا پاکسازی گلو
  • گلو درد
  • بوی بد دهان
  • خستگی

سینوزیت مزمن و سینوزیت حاد علائم مشابهی دارند. اما سینوزیت حاد یک عفونت موقتی سینوس ها است که اغلب با سرماخوردگی همراه است.

تب یک علامت معمولی سینوزیت مزمن یا حاد نیست، اما ممکن است. شما ممکن است یک بیماری زمینه ای داشته باشید که باعث عفونت های مزمن می شود، در این صورت ممکن است به درمان خاصی نیاز داشته باشید.

درد یکی از علائم شایع سینوزیت است. شما چندین سینوس مختلف در بالا و پایین چشم ها و همچنین پشت بینی خود دارید. هر یک از این موارد می تواند هنگام عفونت سینوسی آسیب برساند.

التهاب و تورم باعث می شود سینوس ها با فشار مبهم درد کنند. ممکن است در پیشانی، در دو طرف بینی، در فک بالا و دندان ها یا بین چشم ها احساس درد کنید. این ممکن است منجر به سردرد شود.

علل سینوزیت مزمن

سینوزیت می تواند حاد یا مزمن باشد. علل التهاب سینوس ها شامل ویروس ها، باکتری ها، قارچ ها، آلرژی ها و واکنش خود ایمنی است.

علل شایع سینوزیت مزمن عبارتند از:

پولیپ بینی: این رشد بافتی می تواند مجاری بینی یا سینوس ها را مسدود کند.

انحراف تیغه بینی: سپتوم کج، دیواره بین سوراخ های بینی ممکن است راه های سینوسی را محدود یا مسدود کرده و علائم سینوزیت را بدتر کند.

عوارض بیماری ها: مانند فیبروز کیستیک ، HIV و سایر بیماری های مرتبط با سیستم ایمنی می تواند منجر به انسداد بینی شود.

عفونت های دستگاه تنفسی: اغلب سرماخوردگی می تواند غشای سینوسی شما را ملتهب و ضخیم کرده و تخلیه مخاط را مسدود کند. این عفونت ها می توانند توسط ویروس ها یا باکتری ها ایجاد شوند.

حساسیت: مانند تب یونجه.

عوارض سینوزیت مزمن

عوارض جدی و مزمن سینوزیت نادر است، اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

مشکلات بینایی: اگر عفونت سینوسی به چشم سرایت کند، می تواند سبب کاهش بینایی یا کوری شود.

جلوگیری از ابتلا به سینوزیت مزمن

هیچ راهی برای جلوگیری از سینوزیت وجود ندارد. اما مواردی وجود دارد که ممکن است کمک کننده باشد.

از موادغذایی یا مواد آلرژن که به آن حساسیت دارید دوری کنید. با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا به داروهای تجویزی، تزریق حساسیت یا سایر انواع ایمونوتراپی نیاز دارید یا خیر.

برای کاهش خطر ابتلا به سینوزیت مزمن ، این مراحل را انجام دهید:

  • از تماس با افرادی که سرماخوردگی دارند یا مبتلا به عفونت های دیگر هستند خودداری کنید. دستان خود را مکرراً با آب و صابون بشویید، مخصوصاً قبل از غذا.
  • آلرژی خود را مدیریت کنید. برای کنترل علائم با پزشک خود همکاری کنید. در صورت امکان از قرار گرفتن در معرض مواردی که به آن ها حساسیت دارید خودداری کنید.
  • از دود سیگار و هوای آلوده خودداری کنید. دود تنباکو و آلودگی های هوا می توانند ریه ها و مجاری بینی شما را تحریک و ملتهب کنند.
  • از مرطوب کننده استفاده کنید. اگر هوای منزل شما خشک است، مانند هوای گرم، اجباری شدن رطوبت به هوا ممکن است از سینوزیت جلوگیری کند. با تمیز کردن منظم و کامل، مرطوب کننده را تمیز و عاری از کپک نگه دارید.

همچنین بخوانید: علت سر درد بالای چشم

افراد مستعد به سینوزیت

حدود میلیون ها نفر در دنیا حداقل سالی یک بار درگیر سینوزیت می شوند. در صورت داشتن موارد زیر احتمال بیشتری وجود دارد:

  • سرماخوردگی معمولی
  • مسدود شدن مجاری زهکشی
  • پولیپ بینی
  • نقص سیستم ایمنی یا داروهایی که سیستم ایمنی را سرکوب می کنند

برای کودکان، مواردی که می توانند باعث سینوزیت شوند عبارتند از:

  • آلرژی
  • بیماری های سایر کودکان در مهد کودک
  • پستانک
  • نوشیدن بطری در حالی که به پشت دراز کشیده اید
  • دود و آلودگی محیط

زمان مراجعه به پزشک برای درمان سینوزیت

نه سینوزیت و نه واکنش های آلرژیک نیاز به فوریت های پزشکی ندارند. اما اگر سینوزیت ناشی از عفونت باکتریایی باشد و فرد تحت درمان قرار نگیرد ، عفونت می تواند به سایر نواحی بدن گسترش یابد. به دنبال درمان فوری تب ، گیجی ، لرز یا سایر علائم جدی پس از سینوزیت بسیار مهم است.

هر کسی که آلرژی یا سینوزیت دارد باید در موارد زیر به پزشک مراجعه کند:

  • علائم در عرض 1 هفته از بین نمی روند
  • علائم بدتر می شوند
  • علائم با تجویز دارو بهبود نمی یابد یا بدتر نمی شود
  • درمان آلرژی از کار می افتد

آلرژی و سینوزیت می تواند خوابیدن و تمرکز را مشکل کند. می تواند بر کیفیت زندگی افراد تأثیر بگذارد.

هر دو بیماری قابل درمان هستند. یک پزشک ، متخصص آلرژی یا متخصص گوش و حلق و بینی ، می تواند به تشخیص این مشکل کمک کرده و یک دوره درمانی را توصیه کند.

فشار در پیشانی شما در حال افزایش است ، آب بینی در حال حرکت است و شما احساس خوبی ندارید. شما مشکوک هستید که ممکن است عفونت سینوسی یا سینوزیت داشته باشید. اکثر عفونت های سینوسی تنها با مراقبت از خود در خانه طی هفت تا 10 روز خود به خود برطرف می شوند.

  • در صورت که چندین بار دچار سینوزیت شده اید ، اما این بیماری به درمان پاسخ نمی دهد.
  • علائم سینوزیت بیش از 10 روز طول کشد.
  • علائم پس از مراجعه به پزشک بهبود نمی یابد

اگر علائم یا نشانه های زیر را دارید که می تواند نشان دهنده عفونت جدی باشد فوراً به پزشک مراجعه کنید:

  • تب
  • تورم یا قرمزی در چشم
  • سردرد شدید
  • تورم پیشانی
  • گیجی
  • دید دوگانه یا سایر تغییرات بینایی
  • گرفتگی گردن

اگر سینوزیت درمان نشود، چه اتفاقی برای شخص میافتد؟

تا زمانی که سینوزیت  شروع به برطرف شدن کند ، درد و ناراحتی خواهید داشت. سینوزیت درمان نشده منجر به مننژیت ، آبسه مغزی یا عفونت استخوان میشود.

تشخیص سینوزیت

عفونت سینوس بر اساس شرح حال و معاینه پزشک تشخیص داده می شود. از آنجا که ممکن است مطالعات ساده اشعه ایکس در مورد سینوس ها گمراه کننده باشد و روش هایی مانند CT و MRI که در تشخیص عفونت سینوسی بسیار حساس تر هستند. بیشتر عفونت های سینوسی در ابتدا بر اساس یافته های بالینی در معاینه تشخیص داده می شوند و درمان می شوند. این یافته های فیزیکی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • قرمزی و تورم مجاری بینی
  • تخلیه چرکی (چرکی) از مجاری بینی (این علامت به احتمال زیاد برای تشخیص بالینی عفونت سینوس است)
  • حساسیت به ضربه (ضربه زدن) روی گونه ها یا ناحیه پیشانی سینوس ها
  • تورم در مورد چشم ها و گونه ها.

سینوس با محلول نمک شسته میشود. این از نظر فنی دقیق ترین راه برای تشخیص سینوزیت عفونی است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو