مولتی ویتامین شامل چه ویتامین هایی است؟

منبع: مینویسم

11

1401/9/4

17:05


مولتی ویتامین شامل چه ویتامین هایی است؟ در این مقاله خواهیم گفت چه ویتامین هایی در مولتی ویتامین وجود دارد.

مولتی ویتامین شامل چه ویتامین هایی است؟

مولتی ویتامین ها نوعی مکمل هستند که حاوی طیف گسترده ای از ویتامین ها و مواد معدنی می باشند. در بیشتر موارد، مولتی ویتامین ها بی ضرر هستند. اما گاهی اوقات، مصرف دوز بالایی از برخی از مواد مغذی می تواند عوارض جانبی جدی با خود به همراه داشته باشد. برای بسیاری از ما، داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم تمام مواد مغذی مورد نیاز ما را فراهم خواهد نمود. در ادامه خواهیم گفت در مولتی ویتامین چه ویتامین هایی وجود دارد؟

آیا بدن ما به مصرف مولتی ویتامین نیاز دارید؟

اولین چیزی که باید به آن توجه کنید این است که همه به مصرف مکمل نیاز ندارند. برای بیشتر از ما، امکان دریافت تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن از یک رژیم غذایی سالم و متعادل وجود دارد. علاوه بر این، مکمل ها نمی توانند همیشه فوایدی که نیاز دارید را برای شما تامین کنند.

بنابراین، گام اول این است که بفهمید آیا به مصرف مکمل نیاز دارید یا نه. سن، رژیم غذایی و سابقه پزشکی همگی در نیاز به مصرف مکمل تاثیرگذار هستند. یک آزمایش خون از ویتامین ها می تواند روشی مفید برای دانستن نیاز بدن به ویتامین ها باشد. نتایج آزمایش به شما می گوید که آیا کمبود ویتامین دارید و به شما می گوید چه نوع مکملی باید استفاده کنید. پیشنهاد می کنیم مقاله علائم کمبود ویتامین را بخوانید.

ویتامین های موجود در مولتی ویتامین

مولتی ویتامین چه ویتامین هایی دارد؟

مولتی ویتامین ها نوعی مکمل هستند که حاوی طیف گسترده ای از ویتامین ها و مواد معدنی می باشند. مواد مغذی موجود در مولتی ویتامین ها بین برندها و محصولات مختلف متفاوت هستند.

ویتامین هایی که معمولا در مولتی ویتامین ها یافت می شوند، عبارتند از:

مواد معدنی که معمولا در مولتی ویتامین ها یافت می شوند، عبارتند از:

  • کلسیم
  • ید
  • آهن
  • منیزیم
  • منگنز
  • مولیبدن
  • سلنیوم
  • روی

علاوه بر ویتامین ها و مواد معدنی، مولتی ویتامین ها ممکن است حاوی گیاهان دارویی، آمینواسیدها و اسیدهای چرب نیز باشند.

آیا مولتی ویتامین ها برای بدن مفید هستند؟

برخلاف برخی از ادعاهای جسورانه، مولتی ویتامین ها ممکن است به اندازه ای که شرکت ها ادعا می کنند برای بدن مفید نباشند. اغلب باور بر این است که مصرف مولتی ویتامین خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی را کاهش می دهد. اما،‌ بررسی های گسترده این ادعا را ثابت نمی کنند. بنابراین در افراد سالم ممکن است اصلا فایده ای نداشته باشند.

همچنین، اگر مولتی ویتامین مصرف می کنید و هیچ دارویی مصرف نمی کنید،‌ باید مطمئن شوید که با هم تداخلی نداشته باشند. به همین دلیل است که بهتر است قبل از شروع مصرف مکمل با پزشک مشورت کنید.

آیا مصرف بیش از حد مولتی ویتامین ضرر دارد؟

در بیشتر موارد، مولتی ویتامین ها بی ضرر هستند. اما گاهی اوقات، مصرف دوز زیاد برخی از مواد مغذی می تواند عوارض جانبی خاصی را به همراه داشته باشد.

ویتامین های محلول در آب

اگر مقدار زیادی ویتامین های محلول در آب مانند ویتامین C یا B مصرف کنید، بدن شما مقدار اضافی آن را دفع خواهد کرد و بنابراین به ندرت مضر است. اما مگا دوز می تواند عوارضی را با خود به همراه داشته باشد. به عنوان مثال، مصرف بیش از حد مکمل ویتامین C منجر به اسهال و مصرف بیش از حد ویتامین B7 موجب آسیب کبدی خواهد شد.

همچنین بخوانید: کدام ویتامین ها را صبح بخوریم

ویتامین های محلول در چربی

در مورد ویتامین های محلول در چربی، مقدار اضافی این ویتامین ها در بدن انباشته شده و می تواند منجر به بروز عوارض جانبی مضر شود. به عنوان مثال، مصرف بیش از حد ویتامین A در طی سال ها تاثیر منفی بر روی استخوان ها خواهد داشت و خطر شکستگی با بالا رفتن سن را افزایش می دهد. یا مصرف بیش از حد آن در دوران بارداری به جنین آسیب وارد می کند.

مواد معدنی مانند آهن نیز اگر بیش از حد مصرف شوند، می توانند مضر باشند.

در نتیجه، بهتر است ابتدا بدانید که کمبود چه نوع ماده معدنی یا ویتامینی در بدن خود دارید و سپس تنها مکمل حاوی آن را مصرف کنید.

مزایا و معایب استفاده از مولتی ویتامین ها

یکی از فواید مولتی ویتامین ها این است که سطح انرژی، بهره وری و تمرکز شما را افزایش می دهند. به خصوص ویتامین B. مولتی ویتامین ها مکمل رژیم غذایی شما هستند و کمبود مواد مغذی را در بدن شما جبران می کنند. یکی دیگر از مزیت های استفاده از مولتی ویتامین ها مصرف ساده و آسان آن ها است، شما با مصرف یک قرص از چند ویتامین موجود در مولتی ویتامین بهره مند می شوید.

علیرغم فوایدی که مولتی ویتامین برای بدن دارد مصرف بیش از حد مولتی ویتامین می تواند مضر باشد به خصوص دریافت بیش از حد ویتامین های محلول در چربی مانند A، E، K و D.

علائم مصرف بیش از حد ویتامین می تواند شامل حالت تهوع، یبوست و ضربان قلب تند باشد و حتی ممکن است منجر به افسردگی شود.

به همین دلیل، مهم است که قبل از مصرف هر گونه مولتی ویتامین با پزشک یا متخصص سلامت خود مشورت کنید. نیازهای بدن شما می تواند با سایر افراد متفاوت باشد، حتی اگر آنها هم سن و جنس شما باشند. فقط به این دلیل که یک مولتی ویتامین برای آنها موثر است، به این معنی نیست که برای شما نیز به همان اندازه موثر خواهد بود.

آیا مصرف بیش از حد مولتی ویتامین مضر است؟

مولتی ویتامین ها معمولا بی ضرر هستند. اما مصرف دوز زیاد برخی از مواد مغذی می تواند عوارض جانبی خاصی را به همراه داشته باشد.

قرص مولتی ویتامین چاق کننده است؟

خیر، ارتباطی بین مصرفمولتی ویتامین و چاقی مشاهده نشده است.

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین

از انجایی که مولتی ویتامین ها می توانند حاوی هر دو گروه ویتامین های محلول در آب و محلول در چربی باشند بهتر است آن ها را همراه با غذا مصرف کنید تا از مشکلات معده پیشگیری شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو