سونی: استراتژی واقعی مایکروسافت یکه‌‌تازی در بازار شوترهای بزرگسال است

منبع: زومجی

5

1401/9/4

17:09


سونی: استراتژی واقعی مایکروسافت یکه‌‌تازی در بازار شوترهای بزرگسال است

شرکت Sony در پاسخ به سوالات سازمان رقابت و بازار بریتانیا برای گسترش تحقیقات خود در مورد خرید پیشنهادی اکتیویزن بلیزارد توسط مایکروسافت ادعا کرد استراتژی واقعی مایکروسافت در پشت خرید مورد بحث این است که پلتفرم پلی استیشن را شبیه نینتندو کند و در زمینه‌های بازی‌های تیراندازی بزرگسال بی‌رقیب شود.

بخش سرگرمی‌های تعاملی شرکت سونی در بیانیه‌ی ۲۲ صفحه‌ای خود ادعا کرد اگر این معامله انجام شود، کاربران اکوسیستم پلی‌ استیشن را ترک می‌کنند و مایکروسافت می‌تواند قیمت ایکس باکس را افزایش دهد و توسعه‌دهندگان مستقل در نتیجه‌ی این تصمیم آسیب خواهند دید. همان‌طور که در ماه‌های گذشته شاهد بودیم، بیشتر محتوای بیانیه‌ی سونی روی سری Call of Duty و آسیب‌هایی که انحصاری شدن این مجموعه می‌تواند به برند پلی استیشن وارد کند، تمرکز دارد.

سونی در بخشی از بیانیه خود به رد ادعای مایکروسافت در مورد اینکه پلتفرم‌های دیگر به مانند نینتندو بدون کالاف دیوتی توانسته‌اند رشد کنند، پرداخته است. سونی می‌گوید این ادعای مایکروسافت بسیاری از واقعیت‌ها را نادیده می‌گیرد. سونی استدلال می‌کند که استراتژی نینتندو متمایز از پلی استیشن و ایکس باکس است؛ چرا که این پلتفرم به فرانچایزهای تیراندازی مثبت ۱۸ سالی که مایکروسافت پس از خرید اکتیویژن بلیزارد آن‌ها را انحصاری خواهد کرد، اتکا ندارد. سونی در ادامه نتیجه گرفت که استراتژی واقعی مایکروسافت برای خرید اکتیویژن بلیزارد این است که پلی استیشن را مشابه نینتندو از بازار رقابت در آثار شوتر بزرگسال حذف کند.

شخصیت Ghost از بازی Call of Duty: Modern Warfare

در بیانیه سونی آمده است: «مایکروسافت ادعا می‌کند مدل متمایز نینتندو نشان می‌دهد که پلی استیشن برای رقابت موثر به سری Call of Duty نیاز ندارد. اما این [ادعا] استراتژی واقعی مایکروسافت را آشکار می‌کند. مایکروسافت می‌خواهد پلی‌ استیشن مانند نینتندو شود تا رقابت کمتری با ایکس باکس داشته باشد. همان‌طور که توضیحات نشان می‌دهند، ایکس باکس پس از این خرید تبدیل به فروشگاهی یکه‌تاز و بدون هیچ رقیبی برای همه‌ی فرانچایزهای پرفروش‌ تیراندازی کنسولی به مانند اورواچ، کالاف دیوتی، دوم، گیرز آو وار و هیلو خواهد شد».

بیانیه سونی در ادامه ادعا می‌کند که بازی‌های اکتیویژن به‌ویژه سری Call of Duty برای پلی استیشن بسیار حیاتی هستند: «این مجموعه کاملا در روح بازیکنان ریشه دوانده است. از زمانی‌که کالاف دیوتی برای اولین‌بار در سال ۲۰۰۳ عرضه شد، هر نسخه به‌طور مداوم در صدر جدول فروش قرار گرفته است». در ادامه سونی به درصد مخاطبان پلی استیشن که به تجربه‌ی سری کالاف دیوتی می‌پردازند اشاره کرد و گفت در صورت انحصاری شدن این بازی، پلی استیشن بازنده‌ی رقابت خواهد بود.

کاپیتان پرایس در Call of Duty: Modern Warfare

سونی در ادامه توضیح داد: «مایکروسافت با نادیده گرفتن این حقایق استدلال می‌کند که نینتندو بدون دسترسی به کالاف دیوتی موفق بوده است. این موضوع اشتباهی است. مجموعه گسترده‌ای از شواهد شناسایی شده‌اند که نشان داده‌اند نینتندو تجربه‌ی متفاوتی را نسبت به ایکس باکس و پلی استیشن ارائه می‌دهد؛ زیرا نینتندو روی انتشار بازی‌های خانواده‌پسند متمرکز شده است که بسیار متفاوت با شوترهای رده سنی بالای ۱۸ سال PEGI مانند Call of Duty هستند. همان‌طور که سازمان CMA متوجه شده است، اسناد ارائه شده توسط مایکروسافت نشان می‌دهند این شرکت به‌طور کلی پلی استیشن را [به‌عنوان رقیب،] بیشتر از نینتندو ارزیابی می‌کند و نینتندو اغلب در هر ارزیابی رقابتی داخلی مایکروسافت، غایب است».

درحالی‌که خرید اکتیویژن بلیزارد توسط سازمان‌های نظارتی عربستان سعودی و برزیل تایید شده است، سازمان رقابت و بازار بریتانیا اخیرا تحقیقات خود را به مرحله دوم گسترش داده است. اتحادیه اروپا و سازمان FTC آمریکا هم مسغول بررسی قرارداد هستند. CMA از عموم مردم برای به اشتراک گذاشتن نظرات خود در مورد این خرید قبل از تصمیم‌گیری نهایی تا اول مارس ۲۰۲۳ دعوت کرده است.

نظر شما درباره‌ی این خبر چیست؟ آن را با تیم زومجی در میان بگذارید.


نظرات


تصویری


ویدئو