مصاحبه ویتالیک بوترین با بلومبرگ؛ درس‌هایی که از سقوط FTX می‌توان گرفت

12

1401/9/4

17:09


سقوط FTX، دومین بحران بزرگی است که بازار ارزهای دیجیتال پس از سقوط شبکه ترا در سال ۲۰۲۲ تجربه می‌کند. بحرانی که به نظر می‌رسد برای سال‌ها گریبان این صنعت را خواهد گرفت. در حالی که بسیاری از سرمایه‌گذاران نسبت به آینده ارزهای دیجیتال دچار تردید شده‌اند، ویتالیک بوترین عقیده دارد که این بحران موجب بهبود شرایط خواهد شد.

ویتالیک بوترین، یکی از بنیان‌گذاران اتریوم، اخیراً در مصاحبه با بلومبرگ عنوان کرده است که سقوط صرافی FTX برای کل فعالان فضای ارزهای دیجیتال، درس‌‌هایی برای آموختن دارد.

بوترین، ضمن پذیرش تأثیر عظیم فروپاشی امپراتوری ارز دیجیتال سم بنکمن فرید بر بازار، بر پایداری فناوری زیربنایی ارزهای دیجیتال یعنی بلاک چین تأکید کرد.

در روزهای پس از اعلام ورشکستگی این مجموعه، نهادهای مختلفی از پلتفرم بلاک‌فای (BlockFi) گرفته تا جنسیس (Genesis) و صرافی جمینای (Gemini) تحت‌تأثیر فروپاشی صرافی FTX قرار گرفتند.

با وجود آشفتگی‌های ایجاد‌شده، بوترین گفته است که لایه‌های بنیادین بلاک چین و پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز همچنان بدون ‌نقص کار می‌کنند.

او به بلومبرگ گفته است:

آنچه برای FTX رخ داد، یک تراژدی بزرگ بود. با این حال، بسیاری از کاربران جامعه اتریوم نیز این وضعیت را تأییدی بر چیزهایی می‌دانند که همیشه به آن اعتقاد داشتند: هر چیز متمرکزی به‌طور پیش‌فرض مشکوک است.

او افزود:

همچنین، این باورها شامل اعتمادداشتن به برنامه‌‌های متن‌باز و شفاف، بیشتر از اعتماد به هر انسانی است.

در روزهای اخیر، بوترین مانند بسیاری دیگر از فعالان ارزهای دیجیتال در توییتر، به این موضوع پرداخته است که چگونه صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال می‌توانند اعتماد را در کسب‌وکارشان تقویت کنند. سقوط شرکت‌های بنکمن فرید باعث شد خودِ صنعت به‌طور گسترده میزان شفافیت و ریسک خود را بررسی کند.

بوترین درباره فروپاشی ترا یو‌اس‌دی (UST)، استیبل کوین الگوریتمی دو کوان و توکن لونا نیز گفت:

از یک طرف، تجربه چنین سقوط‌هایی برای اکوسیستم ضروری است… با این حال، آرزو داشتم که این اتفاق زمانی رخ می‌داد که [ارزش بازار] ترا یا لونا ‍۱۰ برابر کوچک‌تر بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو