معرفی گوشی موبایل ویوو ایکس 90 پرو پلاس؛ اولین گوشی با اسنپدراگون 8 نسل 2

معرفی گوشی موبایل ویوو ایکس 90 پرو پلاس؛ اولین گوشی با اسنپدراگون 8 نسل 2


منبع: پلازا

54

1401/9/4

17:09


معرفی گوشی موبایل ویوو ایکس 90 پرو پلاس؛ اولین گوشی با اسنپدراگون 8 نسل 2

گوشی ویوو ایکس 90 پرو پلاس در کنار 2 مدل دیگر، به‌عنوان جدیدترین پرچم‌داران برند ویوو معرفی شد. در ادامه با بررسی مشخصات و ویژگی‌های موبایل vivo X90 Pro Plus همراه پلازا باشید.

اکثر برندهای مطرح دنیای فناوری، گوشی‌های پرچم‌دار خود را با فاصله زمانی یک ساله عرضه می‌کنند اما در میان آن‌ها ویوو یک استثنا است. آن‌ها تقریبا هر 6 یا 7 ماه یک بار، گوشی‌های پرچم‌دار خود را وارد بازار می‌کنند. این بار هم پس از گذشت 6 ماه از معرفی سری ایکس 80، شاهد معرفی و رونمایی از سری ایکس 90 بودیم. در این سری اما شاخص‌ترین گوشی، ویوو ایکس 90 پرو پلاس است.

فهرست مطالب

مشخصات گوشی ویوو ایکس ۹۰ پرو پلاس در یک نگاه

  • نمایشگر 6.78 اینچی LTPO4 امولد با رزولوشن 1440p، رفرش‌ریت 120 هرتز و پشتیبانی از دالبی ویژن و +HDR10
  • اندروید 13 با رابط کاربری Origin OS 3
  • اسنپدراگون 8 نسل 2
  • 12 گیگابایت رم
  • 512/256 گیگابایت حافظه داخلی UFS 4.0
  • دوربین‌های 48 + 50 + 64 + 50.3 مگاپیکسلی با زوم اپتیکال 3.5 و 2 برابر
  • دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی
  • باتری 4700 میلی‌آمپر با پشتیبانی از شارژ سریع 80 وات سیمی و 50 وات بی‌سیم
  • قیمت از 900 دلار

معرفی و بررسی گوشی ویوو ایکس 90 پرو پلاس

ویوو روز گذشته در جریان مراسمی در چین، از سری جدید پرچم‌داران خود رونمایی کرد. این سری با 3 گوشی مختلف عرضه شده که در میان آن‌ها، گوشی ویوو ایکس 90 پرو پلاس، بیشتر از همه خودنمایی می‌کند.

طراحی گوشی موبایل vivo X90 Pro Plus

طراحی گوشی نسبت به مدل سال قبل تغییر چندانی نداشته است. تنها تغییر قابل توجه در بخش پشتی است. ویوو X80 پرو یک بخش شیشه‌ای مستطیل شکل در قسمت بالای خود داشت و دوربین‌ها نیز در یک دایره بزرگ در سمت چپ این قسمت قرار داشتند.

سخت افزار گوشی ویوو ایکس 90 پرو پلاس

ویوو برای این مدل، بخش مستطیل شکل را حذف کرده و دوربین‌ها را به‌صورت جداگانه و در همان دایره قرار داده است. با این تفاوت که این بار این دایره کمی بزرگ‌تر شده است. همچنین فلاش دوربین نیز این بار به‌صورت عمودی در بالای سمت راست قرار گرفته است.

بخش پشتی گوشی به جز ماژول دوربین از چرم مصنوعی ساخته شده است. امسال گوشی در 2 رنگ قرمز و مشکی عرضه خواهد شد و مانند مدل قبلی خود از گواهی IP68 نیز بهره می‌برد.

دوربین گوشی ویوو ایکس 90 پرو پلاس

دوربین یکی از قسمت‌هایی بود که ویوو در جریان مراسم رونمایی این گوشی، تمرکز فراوانی روی آن داشت. آن‌ها آنقدر به عملکرد دوربین اصلی اطمینان دارند که از آن به‌عنوان پادشاه سنسورهای یک اینچی یاد کردند. البته که این گوشی اولین گوشی نیست که با سنسور سونی IMX989 عرضه می‌شود ولی ویوو این سنسور را از چند جهت مختلف بهبود داده و امید زیادی به آن دارد.

به‌لطف این سنسور 1 اینچی، دوربین اصلی ویوو ایکس 90 پرو پلاس، به‌اندازه 77 درصد از سنسور دوربین ویوو X80 پرو، بزرگ‌تر است. ویوو همچین می‌گوید از فرمول Zeiss T برای پوشش لایه‌های شیشه‌ای که روی لنز قرار گرفته استفاده کرده که می‌تواند پدید یا خیرگی (Glare) و همچنین شبح‌سازی در تصاویر را کمتر کند. به گفته آن‌ها این پوشش شیشه در کنار دیافراگم عریض f/1.75 سبب می‌شوند سنسور IMX989 که در گوشی ویوو ایکس 90 پرو پلاس مورد استفاده قرار گرفته، نسبت به سایر گوشی‌هایی که از همین سنسور استفاده می‌کنند، 24 درصد نور بیشتری جذب کند.

ویوو همچنین می‌گوید این لنز از عدد آبه (Abbe) بالایی هم برخوردار است. عدد آبه معیاری برای سنجش میزان پراکندگی نور استفاده می‌شود. هرچقدر عدد آن بالاتر باشد شفافیت و وضوح بالاتر است. این عدد برای ویوو ایکس 90 پرو پلاس به 81.6 می‌رسد در حالی که در بیشتر گوشی‌ها حدود 30 است.

از آنجایی که آن گوشی ویوو X80 پرو در محیط‌هایی که نور کافی وجود نداشت، عملکرد بسیار عالی از خود به‌نمایش می‌گذارد، انتظار می‌رود این گوشی به‌لطف سنسور بزرگ‌تر و جذب نور بیشتر، بتواند از مدل قبلی هم عملکرد بهتری داشته باشد. در گالری زیر می‌توانید تصاویر رسمی که ویوو از دوربین این گوشی منتشر کرده است را مشاهده کنید.

ویوو مدل پرو پلاس را با 2 دوربین تله‌فوتو هم همراهی کرده است. یکی از این دوربین‌ها با لنز پریسکوپی 90 میلی‌متری همراه شده و از رزولوشن 64 مگاپیکسل برخوردار است. این دوربین از زوم اپتیکال 3.5 برابر پشتیبانی می‌کند و زوم دیجیتال آن هم به 100 برابر می‌رسد.

دوربین تله‌فوتو دوم از لنز 50 میلی‌متری با فوکوس ثابت بهره می‌برد و با رزولوشن 50 مگاپیکسل همراه شده است. این دوربین نیز از زوم اپتیکال 2 برابر پشتیبانی می‌کند و مانند هر 2 دو دوربین قبلی که به آن‌ها پرداختیم، مجهز به لرزش‌گیر اپتیکال است.

ویوو توجه ویژه‌ای هم به دوربین فوق‌عریض داشته و آن را با هدف کاهش اعوجاج تصاویر، بهبود داده است. این دوربین دارای زاویه دید 114 درجه است و تصاویر را با رزولوشن 48 مگاپیکسل ثبت می‌کند. همچنین دوربین سلفی نیز یک دوربین 32 مگاپیکسلی است.

گوشی موبایل vivo X90 Pro Plus با استفاده از این دوربین‌ها می‌تواند ویدیوها را با حداکثر رزولوشن 8K و با نرخ 30 فریم برثانیه ضبط کند. همچنین از حالت 14 بیت RAW برای ضبط ویدیوها با کیفیت بالاتر، پشتیبانی می‌کند.

مشخصات گوشی موبایل vivo X90 Pro Plus

دوربین‌ها تنها نقطه قوت این گوشی نیستند. پرازنده ی گوشی ویوو ایکس ۹۰ پرو پلاس هم قرار است قدرتمندترین پردازنده گوشی‌های اندرویدی باشد. ویوو در این گوشی از پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 2 استفاده خواهد کرد. پردازنده‌ای که قرار است در سری گلکسی S23 و دیگر پرچم‌داران اندرویدی در سال 2023 نیز مورد استفاده قرار گیرد؛ با این حال ویوو X90 پرو پلاس، اولین گوشی دنیا خواهد بود که با این پردازنده وارد بازار می‌شود. ویوو همچنین برای خنک‌کردن این پردازنده، از یک محفظه بخار 8900 میلی‌متر مربعی استفاده کرده است.

گوشی موبایل vivo X90 Pro Plus

سخت افزار گوشی ویوو ایکس 90 پرو پلاس در سایر بخش‌ها نیز در حد و اندازه‌های گوشی‌های رده‌بالا است. ویوو این گوشی را تنها با رم 12 گیگابایت عرضه می‌کند و در کنار آن حافظه نیز در 2 مدل 256 یا 512 گیگابایتی وارد بازار خواهد شد. البته حافظه گوشی از استاندارد UFS 4.0 بهره می‌برد که جدیدترین و سریع‌ترین استاندارد حافظه فلش جهان است. این حافظه از حافظه UFS 3.1 حدود 46 درصد مصرف باتری کمتری دارد و سرعت آن نیز 2 برابر بیشتر است.

ویوو X90 پرو پلاس از این نظر هم اولین گوشی جهان است که با حافظه UFS 4.0 عرضه می‌شود. انتظار داریم سایر پرچمداران سال 2023 نیز با همین حافظه جدیدتر وارد بازار شوند.

از دیگر مشخصات این گوشی که می‌توانیم به آن اشاره کنیم، بهره‌مندی از تراشه پردازش تصویر جدید ویوو یعنی V2 است. این تراشه از نسل قبلی خود، مصرف باتری کمتری دارد و با رم ایستا (SRAM) 45 مگابایتی همراه شده است. این تراشه وظیفه کاهش نویز تصاویر، تنظیم HDR و MEMC و سایر موارد مربوط به پردازش تصاویر را برعهده دارد.

ویوو از یک باتری 4700 میلی‌آمپری برای این گوشی استفاده کرده است. این باتری به 2 سلول مجزا تقسیم شده تا با سرعت بیشتری شارژ شود. گرچه سرعت شارژ آن در مقایسه با دیگر گوشی‌های چینی خیلی بالا نیست. ویوو ایکس 90 پرو پلاس، مانند ویوو ایکس 80 پرو، از شارژ سیمی 80 وات و بی‌سیم 50 وات پشتیبانی می‌کند.

نمایشگر گوشی ویوو ایکس 90 پرو پلاس

گوشی موبایل vivo X90 Pro Plus با یک نمایشگر 6.78 اینچی با رزولوشن 1440 در 3200 پیکسل و نسبت تصویر 20:9 عرضه شده است. این نمایشگر از پنل E6 ساخته شده توسط سامسونگ بهره می‌برد و یک پنل 10 بیت امولد LTPO4 است. به‌لطف بهره‌مندی از فناوری LTPO 4.0، گوشی می‌تواند رفرش‌ریت نمایشگر را بسته به محتوا از حداقل 1 تا حداکثر 120 هرتز تنظیم کند.

گوشی ویوو ایکس 90 پرو پلاس

ویوو همچنین اعلام کرده که نمایشگر گوشی می‌تواند به حداکثر روشنایی 1800 نیت دست پیدا و همچنین از دالبی ویژن هم پشتیبانی می‌کند.

قیمت و تاریخ عرضه ی گوشی موبایل vivo X90 Pro Plus

ویوو این گوشی را از روز 6 دسامبر (15 آذر) و با اندروید 13 و رابط کاربری OriginOS 3 به‌صورت انحصاری در بازار چین عرضه خواهد کرد. آن‌ها هنوز هیچ تاریخی برای عرضه جهانی این گوشی اعلام نکرده‌اند و مشخص نیست قصد عرضه جهانی آن را دارند یا خیر؛ با این حال از آنجایی که ویوو X80 پرو وارد بازار اروپا شد، احتمالا این گوشی هم در سایر بازارها عرضه می‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو