خواص کدو حلوایی

پاییز که بیاید بسیاری از ایرانی‌ها به سراغ کدو حلوایی می‌روند. در کنار طعم خوب آن، خواص کدو حلوایی برای کبد، عفونت، پوست و … بر اهمیت مصرف آن افزوده است. در این مقاله به مجموعه این خواص می‌پردازیم.

خواص کدو حلوایی

کدو حلوایی نه تنها به دلیل تطبیق پذیری آن به عنوان یک ماده غذایی، بلکه به دلیل مزایای سلامتی آن، از جمله توانایی محافظت از پوست، ارتقای سلامت چشم، کاهش بیماری های مزمن، بهبود هضم، کاهش کلسترول، ساخت استخوان های قوی در سراسر جهان محبوب است. خواص کدو حلوایی برای سلامتی به دلیل ترکیبات غذایی آن از جمله فیبر، بتاکاروتن، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، چندین ویتامین B، منیزیم، کلسیم، آهن، پتاسیم و غیره است.

خواص کدو حلوایی برای کبد

خواص کدو حلوایی برای کبد

بتاکاروتن و سایر کاروتنوئیدهای موجود در کدو حلوایی سلامت بافت کبد را بهبود می‌بخشد و همچنین به سم زدایی کبد کمک می کند. همچنین سطح بالای فیبر رژیمی در کدو حلوایی می‌تواند به تعادل سطح کلسترول کمک کند و در بهبود وضعیت سلامت کبد موثر باشد.

خواص کدو حلوایی برای عفونت

خواص کدو حلوایی برای عفونت ناشی از محتوای آنتی اکسیدانی و ویتامین C بالای آن است که می‌تواند فواید ضد التهابی داشته باشد. در حقیقت کدو تنبل با آنتی اکسیدان‌های آلفا کاروتن، بتاکاروتن و بتا کریپتوکسانتین غنی شده است. این ترکیبات خواص ضد میکروبی و ضد انگلی داشته و بدن را در مقابل ابتلا به عفونت‌های فصلی ایمن می‌کند.

همچنین بخوانید: خواص روغن نارگیل برای سفیدی پوست

خواص کدو حلوایی برای کودکان

خواص کدو حلوایی برای کودکان

در میان اولین غذاها برای نوزادان، کدو حلوایی در صدر جدول قرار دارد. کدو حلوایی برای شکم حساس کودکان کاملا مناسب است. شکل پوره شده آن به راحتی قابل هضم است و تمام مواد مغذی حیاتی را برای بدن کوچک آنها تامین می کند. از خواص کدو حلوایی برای کودکان همچنین می‌توان کاهش علائم اولیه کم خونی را نام برد.

بر اساس شواهد کودکانی که یبوست داشتند با میزان قابل توجهی فیبر، ویتامین C، فولات و منیزیم موجود در کدوحلوایی خیلی زود درمان شدند.

برای تقویت استخوان‌ها و دندان‌های کودکان می‌توان به سادگی مقداری کدو حلوایی را به رژیم غذایی آنها اضافه کرد. از آنجاییکه کدو حلوایی سرشار از منیزیم است، به جذب کلسیم کمک می‌کند. این باعث می‌شود استخوان‌ها و دندان آنها همیشه قوی و سالم باشد. بهترین راه برای مصرف این است که مقداری کدو حلوایی آب پز شده را به یک کاسه سوپ مرغ سالم اضافه کنید.

از دیگر خواص کدو حلوایی برای کودکان تقویت چشم و بینایی است. این گیاه نارنجی دارای لوتئین و زیگزانتین است که اغلب در میوه‌ها و سبزیجات زرد رنگ یافت می‌شود. اینها همراه با بتاکاروتن و ویتامین A از چشمان کودکان در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کنند.

خواص کدو حلوایی برای سرفه

کدو حلوایی سرشار از کوکوربیتاسین است، ترکیبات بسیار ضد التهابی که خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی آن را به کدو می بخشد. علاوه بر این، کدو حلوایی سرشار از ویتامین C و ویتامین A است که با تقویت ایمنی بدن به رفع عفونت ریوی که علت سرفه است کمک می‌کند. کدو تنبل می‌تواند سرماخوردگی را از بین ببرد و سرفه را درمان کند. به جز میوه کدوحلوایی که در تهیه سوپ مفید است، دانه‌های آن هم با مهار تکثیر ویروس مدت زمان علائم سرماخوردگی را کاهش می‌دهند.

خواص کدو حلوایی برای کرونا

خواص کدو حلوایی برای کرونا به ترکیبات و عناصر موجود در آن است که بر مقاومت بدن می‌افزاید. از بتاکاروتن گرفته تا ویتامین E، کدو حلوایی حاوی آنتی اکسیدان‌های متعددی است که برای مبارزه با بیماری‌های مهم از جمله کرونا مفید است.

یکی از مشکلاتی که بیماران کرونایی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند ناراحتی ریوی است. کدو حلوایی منبع طبیعی بتاکاروتن است، می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات تنفسی در کرونا را کاهش دهد. همچنین آسیب وارد شده به دستگاه تنفسی شما را کاهش دهد و به تنفس خوب کمک کند.

یکی از خواص کدو حلوایی برای کرونا تنظیم دمای بدن است. افزایش دمای بدن و تب یکی از عوارض ابتلا به کروناست. در واقع یک راه عالی برای کاهش دمای بدن استفاده از مقداری آب کدو تنبل است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که مقداری آب کدو تنبل را با عسل مخلوط کرده و بنوشید. شما احساس خنکی در بدن خود خواهید داشت و آرامش زیادی خواهید یافت.

خواص کدو حلوایی برای ریه

خواص کدو حلوایی برای ریه ناشی از آنتی‌اکسیدان‌های خاص موجود در کدو حلوایی مانند آنتی‌اکسیدان‌های کاروتنوئیدی و ویتامینC  است.با وجود این ترکیبات خوردن کدو حلوایی می‌توانند خطر ابتلا به سرطان‌ ریه را کاهش دهد. علاوه بر این، کمبود ویتامین A با رشد ضعیف ریه مرتبط است و حتی ممکن است باعث ایجاد راه‌های هوایی بیش از حد حساس شود.

همچنین بخوانید: خواص جوانه گندم برای چاقی صورت

خواص کدو حلوایی برای سرماخوردگی

خواص کدو حلوایی برای سرماخوردگی

خواص کدو حلوایی برای سرماخوردگی به خاطر گرم بودن آن است. بنابراین برای ماه‌های هوای سرد یک خوراکی ایده آل است. طعم شیرین آن را مقوی می‌کند، بنابراین به عنوان یک غذای دارویی برای سرماخوردگی است.

کدو حلوایی همچنین سرشار از ویتامین C و بتاکاروتن است که سیستم ایمنی را بهبود بخشیده و به تقویت ایمنی کمک می‌کند. این ترکیبات قدرتمند به ما کمک می‌کنند تا با میکروارگانیسم‌های ایجاد کننده بیماری مبارزه کنیم و در برابر بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا محافظت شویم.

خواص کدو حلوایی برای پوست

خواص کدو حلوایی برای پوست به علت وجود بتاکاروتن است. افزایش مصرف بتاکاروتن شما را در برابر علائم پیری مرتبط با نور خورشید مانند چین و چروک و لک محافظت می‌کند. کدو حلوایی دارای ویتامین C است که برای پوست مفید است و خواص دیگری دارد که صورت شما را به طور کامل تغذیه می‌کند.

کدو حلوایی از علائم پیری جلوگیری می کند. کدو حلوایی از کدر یا خشکی پوست که باعث ایجاد چین و چروک می‌شود، پیشگیری می‌کند. استفاده میوه و دانه کدو حلوایی می‌تواند راه حلی سریع و آسان برای این مشکل باشد. این یکی از دلایل اصلی استفاده از کدو حلوایی در بسیاری از ماسک‌های صورت و زیبایی است. این ماسک برای انواع پوست مناسب و موثر است.

شما می‌توانید با مخلوط کردن مقداری کدو حلوایی آب پز با آب لیموترش، ماست و عسل، یک ماسک خوب درست کنید. نتایج شما را شگفت زده خواهد کرد.

همچنین بخوانید: خواص پنیرک برای قاعدگی

خواص کدو حلوایی برای جنین

خواص کدو حلوایی برای جنین

از مهمترین خواص کدو حلوایی برای جنین این است که از نقایص مادرزادی جلوگیری می‌کند. بسیاری از مردم نقش برخی ویتامین‌ها را برای رشد جنین را نادیده می‌گیرند. سطوح بالای اسید فولیک برای جلوگیری از برخی نقایص مادرزادی مانند مشکلات لوله عصبی و اسپینا بیفیدا ضروری است. کدو حلوایی دارای اسید فولیک و همچنین انواع ویتامین‌های کلیدی B است تا مطمئن شوید که کودک شما سالم به دنیا می آید!

خواص کدو حلوایی در لاغری

خواص کدو حلوایی در لاغری به علت محتوای فیبر بالای آن است. کدو حلوایی حاوی کالری کم و فیبرهای غذایی بالا است که برای حفظ وزن مناسب بسیار ضروری است. کسانی که می‌خواهند وزن کم کنند، در مورد کالری دریافتی در رژیم غذایی خود نگرانند. فیبر فراوان کدو حلوایی باعث می‌شود شکم شما احساس سیری کند، هرچند بدون افزایش وزن.

فیبر موجود کدو حلوایی شامل فیبر نامحلول و محلول است. به طور خاص، فیبر محلول با از دست دادن چربی مرتبط است و شواهد نشان داده که اشتها را کاهش می‌دهد.

همچنین مصرف کدو حلوایی برای هضم بهتر غذا مفید است و مشکل یبوست را کاهش داده و موجب حرکت بهتر روده می‌شود. بهبود گوارش کمک زیادی به لاغری و کاهش وزن شما می‌کند.

خواص کدو حلوایی در طب سنتی

خواص کدو در طب سنتی بر اساس طبع سرد و خشک آن تعیین شده است. قسمت‌های مختلف کدو حلوایی از جمله گوشت میوه آن، دانه و گل آن می‌تواند مورد استفاده دارویی قرار بگیرد. برخی از خواص آن در طب سنتی عبارتند از:

  • ادرار آور
  • درمان زردی یا یرقان
  • درمان یبوست و گرفتگی روده و معده
  • بهبود وضعیت پوست
  • برطرف کردن عطش
  • کنترل اشتها
  • از بین بردن انگل و کرم‌ دستگاه گوارش
  • افزایش میزان اسپرم و باروری مردان
  • درمان سرماخوردگی
  • تقویت مو و درخشندگی آن
  • حفظ سلامت قلب
  • درمان سرفه

سخن آخر

کدو حلوایی یک سبزی همه کاره است که می‌توان آن را به صورت گرم یا سرد، روی سالاد یا به عنوان دسر میل کرد. خواص کدو حلوایی نیز به طرز شگفت انگیزی جامع است. از حمایت از کنترل وزن سالم گرفته تا تقویت ایمنی و تنظیم سطح قند خون سالم و موارد دیگر که در این مقاله به آن پرداختیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد. اگر شما هم تجربه مصرف دارویی کدوحلوایی را دارید می‌توانید آن را در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.