خواص گزنه

خواص گزنه قرن‌هاست آن را تبدیل به یک گیاه دارویی برای درمان انواع بیماری‌ها کرده است. در این مقاله به خواص گزنه برای مو، پروستات مردان، دیابت، لاغری، رحم و … می‌پردازیم.

خواص گزنه

برگ، ساقه و ریشه گزنه سرشار از کلسیم، پتاسیم، منیزیم، ویتامین C (10 برابر بیشتر از یک سیب)، ویتامین B کمپلکس، ویتامین E، اسیدهای آمینه و بتاکاروتن (پنج برابر بیشتر از هویج) است. گزنه دارای خاصیت قلیایی است و در عین حال از سیستم ایمنی، سیستم عصبی، ثبات استخوان، متابولیسم و سلامت پوست حمایت می کند. اگر کمبود ویتامین دارید در جذب مواد مغذی مشکل دارید یا مستعد اسیدوز هستید، دمنوش گزنه می‌تواند شما را درمان کند.

خواص گزنه برای مو

چای گزنه به دلیل خواص مغذی، ادرارآور و ضد التهابی که دارد، یک زیبایی طبیعی برای پوست و مو است. نوشیدن چای به مدت دو هفته به شما موهایی براق و پرپشت تر هدیه می دهد. برای افزایش اثر، می توانید موهای خود را نیز با آن آبکشی کنید. تحقیقات نشان داده است که گزنه ممکن است در کاهش بیماری‌های پوست سر، شوره سر و طاسی با الگوی مردانه نیز موثر باشد.

برای درمان شوره سر 50 گرم برگ و ریشه گزنه را خشک کرده و کوبیده و آن را به نیم لیتر سرکه سیب اضافه کنید. این ترکیب را درون بطری‌های تیره ریخته و کنار بگذارید. این مخلوط را با آب رقیق کرده و آن را روی سر ماساژ دهید و بعد از 30 دقیقه بشویید. اگر پوست سرتان حساس است زودتر بشویید.

همچنین بخوانید: خواص چلغوز برای زنان

خواص گزنه برای مو

خواص گزنه برای چشم

چای گزنه حاوی غلظت بالایی از بتاکاروتن و همچنین ویتامین A است که از سلامت چشم محافظت می‌کند. بتاکاروتن در گیاهان و غذاهای قرمز و نارنجی رنگ یافت می‌شود و یک محافظ بینایی شناخته شده است. مطالعات نشان داده است که برگ گزنه ده برابر آرد گندم و جو دارای بتاکاروتن است. این ترکیب نقش مهمی در ارتقای سلامت شبکیه و اطمینان از پاسخ مناسب بینایی به نور دارد.

خواص گزنه برای دیابت

گزنه در کاهش فشار خون و سطح قند خون موثر است و آنها را ثابت نگه می‌دارد. علاوه بر این، یک مطالعه در سال 2013 از این واقعیت حمایت می کند که عصاره برگ گزنه سطح گلوکز خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش می‌دهد. برگ گزنه حاوی ترکیبی به نام UD-1 است که به نظر می‌رسد مشابه انسولین در بدن عمل می کند. اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما دانشمندان معتقدند که گزنه می‌تواند به کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند.

خواص گزنه برای رحم

گزنه دارای چندین جزء فعال است که بر سلامت زنانه تأثیر می گذارد. یکی از مهمترین خواص گزنه برای رحم ضد کردن این اندام زنانه است. گزنه با رفع سموم از رحم به درمان مشکلات ناباروری کمک می‌کند. همچنین برای زنانی که در دوره یائسگی قرار می‌گیرند، گزنه به عنوان یک داروی گیاهی برای آرام کردن علائم این دوره است، بنابراین تغییر هورمونی در بدن آنقدرها چشمگیر نیست.

همچنین بخوانید: خواص پنیرک برای قاعدگی

خواص گزنه برای رحم

خواص گزنه برای قاعدگی

از خواص گزنه برای قاعدگی این است که به کاهش دوره های سنگین کمک می کند. گزنه اغلب برای خونریزی بیش از حد قاعدگی توصیه می‌شود. این بدان معنی است که می‌تواند طول دوره قاعدگی و شدت گرفتگی عضلات را کاهش دهد و جریان شما را سبک تر کند.

گزنه همچنین متابولیسم استروژن را بهبود می‌بخشد. در واقع گزنه کبد شما را تمیز می‌کند و توانایی کبد برای پردازش موثرتر استروژن را افزایش می‌دهد که علائم PMS را کاهش می‌دهد.

خواص گزنه برای مردان

از خواص گزنه برای مردان می‌توان به تنظیم میزان تستوسترون اشاره کرد که در افزایش میل جنسی موثر است. همچنین گزنه با افزایش جریان خونه به بهبود میل جنسی و گردش خون در اندام جنسی کمک می‌کند. به علاوه گزنه دارای اسید‌های چرب است که در بهبود نیروی جنسی مفید است.

از دیگر خواص گزنه برای مردان کمک به درمان پروستات است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

خواص گزنه برای پروستات

خواص گزنه برای پروستات مورد مطالعه قرار گرفته است. برگ گزنه ممکن است یک درمان موثر برای برخی بیماری‌های پروستات، مانند هیپرپلازی خوش خیم پروستات، تورم غده پروستات باشد. هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) رشد غیر سرطانی غده پروستات در مردان است. این گیاه مقدار تستوسترون تولید شده توسط بدن را محدود و تنظیم می کند. این بیماری می‌تواند علائم متعددی را ایجاد کند که بیشتر شامل فرآیندهای ادراری است. این گیاه مقدار تستوسترون تولید شده توسط بدن را محدود و تنظیم می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که در ترکیب با سایر داروها، عصاره گزنه ممکن است در درمان علائم BPH مفید باشد.

همچنین بخوانید: خواص شنبلیله خشک

خواص گزنه برای مردان

خواص گزنه برای کیست تخمدان

خواص گزنه برای کیست تخمدان ناشی از تنظیم هورمون‌های جنسی توسط این گیاه است. زنان مبتلا به کیست تخمدان دارای هورمون‌های مردانه (تستوسترون) اضافی در بدن دارند. این عدم تعادل هورمونی باعث پریودهای نامنظم، آکنه و رشد موهای زائد می شود. علاوه بر این، برخی از زنان ممکن است با باردار شدن مشکل داشته باشند. دمکرده ریشه گزنه با بهینه سازی و تنظیم سیستم غدد درون ریز (هورمون) به کنترل و درمان کیست تخمدان کمک می‌کند.

ریشه گزنه از طریق اقدامات منحصر به فرد خود بر روی گلوبولین پیوند دهنده هورمون جنسی SHBG))، این توانایی منحصر به فرد را دارد که ظاهراً هورمون های جنسی را در جایی که لازم است اضافه کند و در جایی که نیست آنها را حذف کند.

خواص گزنه برای سنگ کلیه

از خواص گزنه استفاده آن برای درمان عفونت های دستگاه ادراری UTI)) و مشکلات کلیوی است. از آنجاییکه گزنه ادرار آور است، می تواند دفع ادرار را تقویت کند و همچنین از رشد پاتوژن‌هایی که باعث عفونت ادراری و سنگ کلیه می‌شوند، جلوگیری می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که چای گزنه می‌تواند تجمع کریستال‌های اگزالات کلسیم را در کلیه‌ها، که علت اصلی سنگ‌های کلیه است، کاهش دهد.

خواص گزنه برای سرماخوردگی

خواص گزنه برای سرماخوردگی به دلیل داشتن ویتامین‌های موجود در آن است. سطوح آنتی اکسیدانی و ویتامین‌های A و C موجود در چای گزنه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. آنتی اکسیدان های موجود در گزنه از سیستم ایمنی بدن در برابر آسیب محافظت می کند و به تقویت ایمنی کمک می کند. نوشیدن روزانه یک فنجان دمنوش گزنه به درمان سرماخوردگی کمک می‌کند.

خواص گزنه برای لاغری

خواص گزنه برای لاغری مرتبط با تاثیر آن در تنظیم قند خون است. زمانیکه قند خون شما تنظیم باشد اشتها و تمایل به خوردن شیرینیجات کاهش یافته به لاغری کمک می‌کند. همچنین گزنه غنی از آنتی اکسیدان و فیتواسترول است که مانع جذب کلسترول بد شده و به این ترتیب از افزایش وزن پیشگیری می‌کند.

همچنین بخوانید: خواص روغن نارگیل برای سفیدی پوست

خواص گزنه برای سرماخوردگی

خواص گزنه خشک شده

  • تهیه دمنوش گزنه خشک شده و مصرف مرتب آن هضم غذا را بهبود می بخشد و خواص ضد سرطان و آنتی اکسیدان دارد.
  • دمنوش گزنه خشک شده برای غرغره به درمان عفونت‌های دهان و گلو کمک می‌کند
  • از خواص گزنه خشک شده برای تهیه دمنوش کشنده کرم‌ها و انگل‌های روده در طب سنتی گفته شده است.
  • گزنه خشک شده خواص ضد التهابی دارد و می‌تواند به درمان علائم آرتریت روماتوئید و استئوآرتریت کمک کند.
  • خاصیت ارتجاعی رگ‌های خونی را باز می‌گرداند، فشار خون و کلسترول را کاهش می‌دهد و مکمل خوبی برای بیماران دیابتی است.
  • استفاده موضعی از پودر برگ گزنه حشک شده به دلیل قابض بودن باعث بهبود زخم می شود.
  • از خواص گزنه خشک شده تهیه دمنوش به عنوان یک متعادل‌کننده هورمون و آنتی هیستامین طبیعی (ضد حساسیت) است.
  • ممکن است در دوران یائسگی کمک کند، پس از شیمی درمانی، مواد مغذی و مقوی کلیه را فراهم می‌کند، به عنوان یک مقوی عمومی برای کلیه و نقرس عمل می کند.

سخن آخر

برگ‌های گزنه ممکن است در طبیعت آزاردهنده باشند، اما در مورد سلامتی کلی می‌توانند معجزه کنند. گزنه گیاه دارویی است که می‌توان آن را به صورت یک دمنوش خوشمزه دم کرد. این دمنوش به سلامت قلب و تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. هر فنجان مملو از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که بهترین احساس را در شما ایجاد می‌کند. شما می‌توانید با استفاده از ریشه تازه گزنه یا برگ‌های خشک گزنه دم کنید. با این وجود بهتر است با مکمل های گزنه خود درمانی نکنید زیرا دوز صحیح مهم است. قبل از افزودن چنین داروی گیاهی قوی به رژیم غذایی خود، حتما با پزشک مشورت کنید. اگر این مطلب را می‌پسندید می‌توانید آن را در دیگر شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.