خواص بنه؛ 8 خاصیت فوق العاده پسته کوهی برای سلامت پوست، مو و بدن!

منبع: خبرنما

60

1401/9/4

18:30


پسته کوهی یا بنه طبع گرم و خشک دارد. برای همین بیشتر در فصول سرد سال مصرف می‌شود. این ماده غذایی سرشار از ترکیبات مغذی و ویتامین‌ها است که برای درمان انواع بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های التهابی مانند روماتوئید و درد‌های مفصلی موثر است. از این میوه برای درمان زخم نیز استفاده می‌شود. دانه این […]

پسته کوهی یا بنه طبع گرم و خشک دارد. برای همین بیشتر در فصول سرد سال مصرف می‌شود. این ماده غذایی سرشار از ترکیبات مغذی و ویتامین‌ها است که برای درمان انواع بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های التهابی مانند روماتوئید و درد‌های مفصلی موثر است. از این میوه برای درمان زخم نیز استفاده می‌شود. دانه این میوه روغنی ارگانیک و سرشار از اسید‌های آمینه مقوی است. ما در این نوشتار از خواص بنه یا پسته کوهی برای سلامت بدن صحبت می‌کنیم.

مطلب مرتبط: فواید پسته: ۱۰ مزیت شگفت انگیز پسته برای سلامتی بدن

خواص بنه یا پسته کوهی

بنه خواص زیادی دارد. پسته کوهی یا بنه سرشار از مواد مغذی است که خواص آن تقریبا بیشتر از پسته معمولی است. این میوه طعم خوشمزه ای دارد. به طوری که برای از بین بردن طعم تلخ و بد برخی از دارو‌ها از عصاره پسته کوهی استفاده می‌شود. این میوه سال‌ها است که در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهم‌ترین ترکیبات بنه شامل اسید‌های چرب غیر اشباع، فیتواسترول، توکوفرول‌ها، فنول‌ها و کاروتنوئید‌ها است. همچنین این میوه سرشار از ویتامین‌های گروه A، E، B و D است.

1. خواص ضد میکروبی بنه

استفاده زیاد از آنتی‌بیوتیک‌ها سبب مقاومت بیشتر باکتری‌ها به این دارو‌ها می‌شود. به همین دلیل اثربخشی آنتی بیوتیک‌ها روز به روز کمتر می‌شود. اما شما می‌توانید با برخی از گیاهان که خاصیت ضد میکروبی دارند، از شر میکروب‌ها خلاص شوید. این گیاهان جایگزین مناسب برای آنتی بیوتیک‌ها است. پسته کوهی اثرات قوی ضدباکتریایی در برابر برخی از باکتری‌ها دارد. مثلا عصاره بنه می‌تواند با باکتری‌های استافیلوکوکوس اورئوس، اشریشیا کلی و کلوستریدیوم اسپوروژنز که به طور معمول سبب مسمومیت‌های غذایی و التهابات دستگاه گوارشی در انسان می‌شود، مقابله کند.

مطلب مرتبط: ۱۷ خاصیت شگفت انگیز آب تمر هندی برای سلامتی

2. تقویت سیستم ایمنی از خواص بنه

اولئیک ‌اسید موجود در بنه سبب افزایش تولید گلبول‌های سفید و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. خواص آنتی‌اکسیدانی اولئیک‌اسید موجود در بنه در خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد مضر و کاهش آسیب‌های ناشی از اکسیدان‌ها کمک می‌کند. اگر می‌خواهید بیماری‌های التهابی مانند آتریتروماتوئید و اختلالات خودایمنی مانند فیبرومیالژیا جلوگیری کنید از بنه استفاده کنید.

3. کاهش کلسترول و جلوگیری از بیماری‌های قلبی _عروقی

روغن پسته کوهی سرشار از اسید‌های چرب غیر اشباع است. طبق تحقیقات انجام یافته مصرف خوراکی روغن یا میوه پسته وحشی سبب افزایش HDL کلسترول و کاهش LDL کلسترول خون می‌شود. همچنین می‌تواند در کاهش بروز آترواسکلروز و بیماری‌های قلبی _عروقی موثر باشد.

مطلب مرتبط: منابع طبیعی ضد التهاب؛ ۴ ماده غذایی ضد التهاب محافظ سلامت بدن

4. کاهش قند خون با خاصیت آنتی‌اکسیدانی بالا

عصاره بنه و میوه آن در کنترل میزان قند خون در بیماران دیابتی تاثیر مثبتی دارد. همچنین بر اساس اطلاعات انجام شده بر روی میزان فعالیت آنتی‌اکسیدانی عصاره بنه، این میوه تاثیر فوق العاده ای بر بدن دارد.

5. درمان زخم پای بیماران دیابتی

گاهی اوقات پای برخی از افراد مبتلا به دیابت زخم و عفونی می‌شود. این زخم می‌تواند به یک مشکل اصلی در مراقبت از بیماران دیابتی تبدیل شود که به دلیل عفونت شدید یا ایسکمی‌محیطی در ناحیه پا منجر به قطع عضو شود. رایج ترین روش‌های درمانی برای زخم پای فرد دیابتی شامل کنترل قندخون، درمان آنتی‌بیوتیکی، کاهش فشار مکانیکی و پانسمان است. تاثیرات ضد میکروبی، ضد باکتریایی و آنتی بیوتیکی گیاه بنه مانع رشد باکتری‌ها در زخم پای آن‌ها می‌شود. این روش درمانی مدت زمان بهبودی و بستری افراد بیمار را کاهش می‌دهد.

لینک مرتبط: آجیل ابر غذای جدید؛ ۱۰ آجیل فوق العاده که باید به رژیم غذایی خود اضافه کنید

6. درمان دردهای مفاصل ‌

روغن بنه برای استفاده موضعی نیز مناسب است. اگر از درد مفاصل و عضلاتِ زنج می‌برید یا دیسک کمر دارید، از این روغن استفاده کنید.

7. سلامت مو با روغن بنه

این روغن برای درمان آسیب مو و ترمیم آن فوق العاده است. اگر موهای شما نیز به ترمیم نیاز دارد می‌توانید از روغن بنه برای ماساژ پوست سر و مو استفاده کنید. سپس پس از گذشت چند ساعت موی خود را با استفاده از یک شوینده مناسب شستشو دهید. با توجه به طبع گرم این روغن، ممکن است پس از استفاده از آن پوست سر شما دچار جوش، قرمزی و خارش شود.

لینک مرتبط: ۵ مواد غذایی در دسترس برای بهبود باکتری های روده ها

8. درمان لکه‌های پوستی

استفاده منظم از روغن پسته کوهی یا بنه روی صورت سبب درمان سوختگی و بهبود لکه‌های ناشی از جوش، زخم و سوختگی روی پوست می‌شود. طبق دستور طب سنتی مالش روغن بنه برای 4 ماه روی محل ماه گرفتگی سبب از بین رفتن آن و روشن شدن پوست می‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو