آموزش بافت گلیم ساده و تصاویر مراحل انجام کار

آموزش بافت گلیم ساده و تصاویر مراحل انجام کار


منبع: آرگا

21

1401/9/4

19:10


گلیم نوعی زیرانداز بوده که حالتی دو رو دارد و هر دو طرف آن مشابه هم است. این بافته از پشم و نخ تولید شده و تفاوت هایی با فرش دارد. هر منطقه طرح های مخصوص به خود را داشته و با ایجاد تغییراتی در بافت آن می توان استفاده های دیگری از آن کرد. با آموزش بافت گلیم ضمن یادگیری این مهارت می توانید از این طریق کسب درآمد نیز بکنید.

از جمله صنایع دستی زیبا و اصیل ایرانی که از قدیم ساخت و تهیه آن در بین مردم رواج داشته انواع گلیم بوده که هر کدام نقش و نگار مختص به خود را داشته و طرح های متنوعی را شامل می شود. این دست بافته بدون پرز بوده و طرح های بکار رفته در آن اغلب به شکل هندسی و یا شبیه حیوانات می باشد. در همین راستا سعی داریم در این مطلب برای یادگیری شما عزیزان با استفاده از روشی ساده به آموزش بافت گلیم بپردازیم.

آموزش بافت گلیم به روشی راحت

بهتر است بدانید گلیم، بافتی شبیه فرش بوده که تنها دارای تار و پود است و ریشه ای که به معنای گره زدن بوده در آن وجود ندارد. نخستین گام در آموزش بافت گلیم چله کشی بوده و پس از آن نوبت بستن کوجی که استوانه ای چوبی بوده می باشد. گلیم به چند شیوه مختلف بافته می شود که شامل گلیم ساده، ورنی و برجسته است.

آموزش بافت گلیم ساده

گلیم در واقع نرم ترین و نازک ترین بافته در میان انواع بافته تاری می باشد، بدین گونه که اگر کل بافته ها با یک ضخامت نخ مشخص انجام گیرد گلیم از تمامی آن ها نرم تر خواهد بود و تا حدودی مشابه پارچه می باشد. در بافت گلیم پود به حالت شل و مواج مانند به دور تارها به شکل زیگزاگ چرخانده شده و میان تارها زیر و رو می گردد و به طور کامل تار یا چله را پوشش می دهد. تار یا چله ها در گلیم بافی دقیقا موازی و بدون زوایه در راستای هم قرار گرفته می شوند.

آموزش گام به گام گلیم بافی

مراحل درست کردن گلیم

در ابتدای کار باید چوب کوجی را آماده کنید. بدین منظور یک چوب گرد با ابعاد بزرگتر از میزان عرض دار برداشته و دو سر آن را یک شیار ایجاد نمایید.

نحوه درست کردن گلیم

سپس نخ ضخیمی را انتخاب نموده و سر آن را چند گره سفت بزنید و در درون یکی از شیار ها بگذارید و بکشید تا زمانی که محکم شود. گره ای که ایجاد نمودید موجب شده نخ درون شیار محکم بماند و از جایش کنده نشود. دنباله نخ را بکشید و به طرف شیار دیگر ببرید و درون آن بگذارید. نخ را باید محکم کشیده تا زمان کوجی بستن دچار مشکل نشوید.

آموزش ساده گلیم بافی

اکنون برای سفت کردن نخ را به دور چوب بپیچانید و در نهایت گره سفتی بزنید.

آموزش بافت گلیم در خانه

در اینجا کوجی آماده می شود و به نخ زده شده نخ اتصال کوجی گفته می شود. به منظور این که از محکم بودن نخ اطمینان حاصل نمایید آن را به طرف بالا بکشید و بعد رها نمایید در صورت تولید صدا می توان فهمید که نخ کاملا محکم می باشد. چوب را بر روی دار میان دو نخ اتصال دار بگذارید و دو سمتش را با یک نخ محکم ببندید.

مراحل بافت گلیم ساده

اکنون نوبت بستن کوجی است. یک نخ بلند با ضخامت زیادتر از نخ چله را بردارید و سر آن را به نخ اتصال کوجی گره بزنید.

آموزش راحت گلیم بافی

دو انگشت سبابه و کناری را به زیر نخ اتصال کوجی ببرید و نخ کوجی را بگیرید.

شیوه درست کردن گلیم

در گام بعدی آموزش بافت گلیم نخ را به سمت پایین کشیده تا حلقه ای به وجود آید. گلوله نخ را از سمت بالا به درون حلقه ببرید و بعد محکم بکشید تا گره بسته شود.

طریقه درست کردن گلیم

آموزش آسان گلیم بافی

این عمل را چند مرتبه دیگه تکرار نمایید.

آموزش آسان بافت گلیم

دوباره به همان روشی که گفته شد حلقه ای ایجاد نمایید ولی این دفعه گلوله نخ را به پشت چوب ببرید و بعد به طرف پایین بیاورید و پس از آن از زیر حلقه و درون آن عبور دهید. سپس گره حلقه را محکم کنید.

آموزش ساده گلیم بافی

مراحل درست کردن گلیم

طریقه درست کردن گلیم

نحوه درست کردن گلیم

این شیوه را نیز چند مرتبه تکرار نمایید. تمامی این ها مراحل اولیه به منظور محکم کردن کوجی هستند. بایستی توجه نمایید که تا پایان انجام این مراحل باید به ابتدای چله کشی رسیده باشید.

آموزش گلم بافی به روشی ساده

همچون مراحل قبلی یک حلقه ایجاد کرده و گلوله را به دور چوب بپیچید اما این دفعه پیش از این که گلوله را به طرف داخل حلقه ببرید نخست از زیر اولین تار رد کنید و سپس از درون حلقه به خارج هدایت نمایید.

آموزش گام به گام بافت گلیم

شیوه بافت گلیم

در مرحله بعدی آموزش بافت گلیم پیش از این که نخ را به کوجی محکم نمایید یک شی گرد همچون ماژیک به روی چوب کوجی و زیر حلقه ای که به وجود آوردید قرار داده و سپس آن را سفت کنید. اهمیت ماژیک را بعدا خواهید فهمید.

نحوه درست کردن گلیم

اگر توجه نمایید از قسمت پشت دار مشاهده می کنید که اولین تار به چوب کوجی وصل شده است. توجه نمایید که حتما تارهایی که به منظور متصل شدن به کوجی به نوبت انتخاب می کنید تار های روی نخ اتصال اولیه دار می باشند، به این معنی که با تار های زیر این نخ کاری انجام نخواهید داد. در اینجا توجه نمایید که تار به کوجی وصل شده باشد. به منظور راحتی در انجام این کار می توانید توسط تخت با ضخامت حدود نیم سانتی متر را زیر چوب کوجی بگذارید و سپس آن را به دار گره بزنید. از مقوای تا شده نیز می توانید استفاده نمایید.

شیوه درست کردن گلیم

اکنون یک مرتبه دیگر این مرحله را تکرار نمایید و مجددا ادامه دهید.

مراحل بافت گلیم

این شیوه را تا انتها ادامه داده تا کل تار های روی نخ اتصال اول دار به چوب کوجی وصل شده باشند. در پایان همچون اول کار حلقه ها را به دور چوب بپیچانید و سپس گره ها را بزنید. در صورتی که در حین کار نخ تمام شد می توانید نخ جدیدی برداشته و به سر نخ قبلی و به دور نخ متصل کوجی گره بزنید و کار را ادامه دهید. در انتهای کار ماژیک را کم کم بیرون بکشید. مشاهده می کنید که اندازه حلقه ها بزرگتر می باشند.

یادگیری گلیم بافی

آموزش مراحل بافت گلیم

اکنون دو تکه چوب که به آن زیر کوجی گفته می شود را بردارید و در دو سمت کوجی و زیر آن بگذارید و آن ها را به دار محکم نمایید. همچنان که مشاهده می کنید اضافی بودن حلقه هایی که با استفاده از ماژیک بستید موجب شده فاصله ای میان تار های زیری و رویی به وجود آید. اگر توجه نمایید تنها تار های رویی به کوجی وصل می باشد.

در اینجا عمل بستن کوجی به پایان می رسد. در نگاه اول شاید سخت به نظر آید ولی با چندین مرتبه باز و بسته کردن و انجام اشتباه آن را به درستی می آموزید. پس از کوجی نیز نوبت به زیر سازی و در انتها عمل بافت انجام می گیرد.

نحوه درست کردن گلیم

پیش از انجام هر کاری باید یک دار چله کشی شده آماده برای بافتن گلیم داشته باشید.

آموختن گلیم بافی

یادگیری نحوه گلیم بافی

در اینجا به این مدل بافت گلیم ساده گفته می شود که می توانید با رنگ های متنوع بر روی هم یک گلیم نواری رنگارنگ داشته باشید. الگوی بافت ساده گلیم را در ادامه مشاهده خواهید کرد.

آموزش کامل گلیم بافی ساده

پس از تمام شدن بافت و زنجیره زدن برای پایین آوردن گلیم از روی دار مکان برش چله ها را با کمک ماژیک در راستای انتهای کار نشانه بزنید و چله ها را مقداری شل نمایید. از مکان های مختلف محل برش به شکل متناوب در دسته های چند تایی برش زدن چله ها را آغاز نمایید. این برش چند مرحله ای باعث شده تا زمان بریدن چله ها به گلیم فشار وارد نگردد و از سرکجی و به هم ریختگی اندازه های منظم گلیم ممانعت گردد.

نحوه بافت گلیم

پس از تمام شدن عمل بافت و برش زدن گلیم به شکل متناوب از روی دار تار های اولیه و آخری که مقداری بلندتر از گلیم قیچی زده شده اند در دسته های چند تایی و به شیوه های گوناگون به یکدیگر بسته می شوند. این کار نه فقط سبب مقاومت و ممانعت از از بین رفتن ساده بافی دو سمت گلیم می گردد بلکه باعث جذابیت گلیم بیشتر گلیم نیز می شود. در آخر نیز باید پرز ها را گرفته و قیچی بزنید و سر نخ های اضافی از پشت و روی گلیم را ببرید.

آموزش کامل گلیم بافی

در مطلب ارائه شده با کمک روشی ساده به صورت گام به گام به آموزش بافت گلیم پرداختیم که امیدواریم مورد توجه و پسندتان قرار گرفته باشد و نهایت استفاده را از آن برده باشید. همچنین شما برای بافت پادری و پافت پتو با قلاب نیز می توانید از این آموزش ها دیدن کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو