چند راهکار ساده برای درمان ریزش مو

7

1401/9/5

07:37


یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی درخصوص راهکارهای درمانی ریزش مو در افراد مختلف توضیحاتی را ارائه کرد.

چند راهکار ساده برای درمان  ریزش مو

 

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاراننرگس جوزدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی  درباره مصرف ویتامین‌ها به منظور کاهش ریزش مو، اظهار کرد: پایه و اصول اولیه رژیم غذایی افراد باید به اندازه‌ای مناسب باشد تا مصرف مکمل‌ها در کنار آن به منظور کاهش ریزش مو تاثیر گذار باشد.

او افزود: یکی از بزرگترین معضلات افراد این است که عقیده دارند بعد از قطع مصرف مکمل‌ها مجدد با ریزش مو مواجه می‌شوند، در واقع پایه اصلی رژیم غذایی این افراد مناسب نیست و به همین علت همواره معضل ریزش مو گریبان گیرشان است.

جوزدانی تصریح کرد: الگوبرداری از رژیم‌های غیر عادی مانند رژیم‌های کتوژنیک، خام گیاه خواری و گیاه خواری غیر استاندارد به صورت طولانی مدت گزینه دیگری است که به علت عدم دریافت ریز مغذی‌ها ممکن است ریزش مو را برای افراد ایجاد کند. متاسفانه به علت اینکه ذخایر بدن در این رژیم‌ها به خصوص اگر طولانی مدت باشد، تخلیه خواهد شد و افراد ریزش مو خواهند داشت.
ویتامین‌های مفید برای درمان ریزش مو

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره مصرف ویتامین‌ها به منظور کاهش یا عدم ریزش مو، گفت: مصرف ویتامین‌های گروه B، روی، آهن، کلسیم، ویتامین D و بیشتر ریز مغذی‌ها در رشد و سلامت مو‌های افراد موثر هستند و نقش مفیدی خواهند داشت.

جوزدانی با بیان اینکه الگو برداری از رژیم غذایی باید متعادل باشد، تاکید کرد: دریافت پروتئین کافی در رژیم غذایی متعادل باعث جلوگیری یا کاهش ریزش موی افراد شده و سلامت مو‌های شان را به همراه خواهد داشت، برای مثال اگر فردی به سلامت مو‌های خود اهمیت می‌دهد باید حتما مصرف حداقلی ۲ واحد لبنیات در روز و حداقل ۳ یا ۴ واحد تخم مرغ در هفته را در برنامه غذایی خود قرار دهد. همچنین مصرف منابع پروتئین حیوانی و گیاهی مانند انواع گوشت، عدس و لوبیا در طول روز یعنی در یکی از ۳ وعده صبحانه، ناهار یا شام از دیگر گزینه‌های تقویت مو‌ها خواهد بود.

او اضافه کرد: از آنجایی که پروتئین‌های حیوانی و گیاهی منبع غنی از روی و آهن هستند، مصرف آن‌ها به شدت برای سلامت و تقویت مو‌ها تاثیرگذار خواهد بود.
تاثیر مصرف ویتامین D بر تقویت و سلامت مو‌ها

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به تاثیر مصرف ویتامین D بر تقویت و سلامت مو‌ها، اظهار کرد: این روز‌ها کمبود ویتامین D بسیار شایع است و در اکثر افراد دیده می‌شود، اما مصرف آن به شدت حائز اهمیت است؛ چرا که از طریق مواد غذایی تامین نمی‌شود و استفاده از مکمل‌های ویتامین D در صورتی که فرد از مواد غذایی دارای کلسیم مانند شیر و ماست در طول روز استفاده نمی‌کند باید یک قرص کلسیم ویتامین D هزار میلی گرم در طول روز مصرف کند.

جوزدانی اضافه کرد: اگر کلسیم را به میزان متعادل در طول روز استفاده می‌کنید لازم است تا به مصرف ویتامین D پنجاه هزار میلی گرمی در طول ماه اقدام کنید و در کنار آن از مصرف شیر، پنیر و ماست‌های غنی شده با ویتامین D غافل نمانید، در حقیقت این عوامل کمک کننده تامین ویتامین D در بدن هستند، اما به هیچ عنوان کافی نخواهند بود.

جوزدانی گفت: استفاده از غلات به خصوص غلات سبوس دار به علت اینکه حاوی مقدار بسیار زیادی از ویتامین‌های خانواده گروه B هستند به شدت برای رشد یا براقی، شفافیت و جلوگیری از ریزش مو‌ها تاثیر گذار خواهند بود.

او با بیان اینکه مصرف بیوتین به عنوان یک ریزمغذی در کاهش ریزش مو‌ها تاثیر خواهد داشت، تاکید کرد: بیوتین‌ در ترکیبات غذایی مختلف از جمله میوه، سبزیجات و انواع گوشت‌ها وجود دارد و مصرف آن‌ باعث کاهش ریزش مو خواهد شد، اما مصرف متعادل آن‌ بسیار حائز اهمیت است.

جوزدانی درباره تاثیر مصرف میوه و سبزیجات بر سلامت مو‌ها، گفت: میوه و سبزیجات منبع بسیار خوبی برای تامین اسید فولیک در بدن هستند و اسید فولیک به عنوان ویتامین B۹ شناخته شده است که برای خون سازی و جلوگیری از ریزش مو تاثیر جدی خواهد داشت.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به راهکار‌های جلوگیری از ریزش مو‌، اظهار کرد: مصرف ریزمغذی‌ها و مواد غذایی سالم برای جلوگیری از ریزش مو‌ها موثر هستند، اما در صورتی که به ریزش مو دچار شدید حتما مکمل‌ها و رژیم‌های غذایی را با هم مصرف کنید تا بتوانید در یک زمان استاندارد یعنی بین ۳ تا ۶ ماه ریزش مو‌های خود را کنترل کنید.

جوزدانی در پایان گفت: اگر فردی بعد از قطع کردن مصرف ۳ تا ۶ ماهه مکمل‌ها مجدد به ریزش مو مبتلا شد باید بداند که در رژیم غذایی خود مشکل دارد و لازم است برای بررسی رژیم پایه خود نزد پزشک مراجعه کند تا به صورت کامل درمان شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو