چگونه فایل های اخیر باز شده کامپیوتر را ببینیم؟ (Recently Opened Files)

منبع: مینویسم

17

1401/9/5

13:37


اگر می خواهید فایل خاصی که به تازگی روی آن کار میکرده اید را پیدا کنید یا ببینید کسانی که اخیرا به کامپیوتر شما دسترسی داشته اند چه فایل ها یا پوشه هایی را باز کرده اند این مقاله مخصوص شماست.

چگونه فایل های اخیر باز شده کامپیوتر را ببینیم؟ (Recently Opened Files)

آیا اخیراً برایتان پیش آمده است که فایلی را ویرایش کنید، آن را تصادفاً ببندید و گم کنید؟ آیا می خواهید بدانید شخصی که رایانه خود را با او به اشتراک گذاشته اید، چه فایل هایی را اخیراً باز کرده است؟مکان یابی فایل هایی که اخیراً باز شده اند، بسیار ساده است. بنابراین، چه بخواهید فایل های بسته شده را دوباره ویرایش کنید یا افرادی که آخرین بار به آن‌ها دسترسی داشته اند را ردیابی کنید، امکان انجام این کار وجود دارد. 

در این مقاله از مینویسم، ما نحوه مشاهده فایل های اخیراً باز شده، زمان انجام آخرین ویرایش روی فایل ها و نحوه بازیابی آن ها در صورت حذف را آموزش خواهیم داد. 

چگونه می توان فایل های اخیراً باز شده در کامپیوتر را مشاهده کرد؟

ویندوز دو روش برای مشاهده فایل های اخیراً باز شده ارائه می دهد: استفاده از دسترسی سریع (Quick Access) و پوشه آیتم های اخیر (Recent Items)

در حالی Quick Access تنها چند فایل اخیراً باز شده را نشان می دهد (حدود 20 فایل)، پوشه Recent Items تاریخچه ای از پوشه ها و فایل های باز شده در روزهای قبل را به نمایش می گذارد. بنابراین، کاربر می تواند برای بررسی فایل های باز شده در یک روز خاص مراجعه کند؛ حتی یک هفته یا یک ماه پیش

علاوه بر این، Quick Access به شما امکان مرتب سازی فایل های اخیراً باز شده بر اساس پارامترهای خاصی را نمی دهد. این در حالی است که مرتب سازی فایل ها در پوشه Recent Items به سادگی امکان پذیر است. بیایید ببینیم چگونه می توان با استفاده از هر دو روش به فایل های اخیراً باز شده در ویندوز دسترسی پیدا کرد. 

نحوه مشاهده فایل های اخیرا باز شده در Quick Access

شما می توانید فایل های اخیراً باز شده در Quick Access را از طریق باز کردن نوار وظیفه و انتخاب Quick access از نوار کناری سمت چپ مشاهده کنید. به این ترتیب، فهرستی از فایل های اخیراً باز شده در سمت راست برایتان به نمایش در می آید. شما می توانید فایل مورد نظر خود را در این فهرست پیدا کنید. 

نحوه مشاهده فایل های اخیرا باز شده در ویندوز

در اکثر موارد، Quick Access فایل های اخیراً باز شده در File Explorer را نمایش می دهد؛ با این وجود، گاهی اوقات قادر به نمایش این فایل ها نیست. اگر نمی توانید Quick Access برای مشاهده فایل های اخیراً باز شده را اصلاح کنید یا می خواهید تجزیه و تحلیل دقیق تری بر فایل های اخیراً باز شده داشته باشید، این فایل ها را در پوشه Recent Items بررسی کنید. 

همچنین بخوانید: چگونه برای کامپیوتر رمز بگذاریم

نحوه مشاهده فایل های اخیرا باز شده در Recent Items

به منظور مشاهده فایل های اخیراً باز شده در پوشه Recent Items، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. از نوار وظیفه، File Explorer را باز کنید. 
  2. مسیر زیر را در نوار پیمایش File Explorer قرار دهید: 

C:\Users\username\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Recent

  1. اینتر بزنید. 

توجه: توجه داشته باشید که نام کاربری اصلی را در مسیر بالا جایگزین کنید. اگر این کار را انجام ندهید، نمی توانید به پوشه Recent Items دسترسی پیدا کنید. 

مراحل بالا شما را به پوشه Recent Items می برد، جایی که می توانید فایل هایی که اخیراً باز شده اند را مشاهده کنید. و بسته به تعداد فایل ها و پوشه هایی که اخیراً باز کرده اید، حتی می توانید فایل هایی که در ماه گذشته باز شده اند را نیز بررسی کنید.

زمانی که از این روش برای مشاهده فایل های اخیرا باز شده استفاده می کنید، می توانید آن ها را بر اساس پارامترهای مختلفی از قبیل تاریخ، نوع، سایز، نویسنده و غیره مرتب کنید. اگر می خواهید فایل ها را بر اساس پارامتر خاصی مرتب نمایید، در همان پوشه کلیک راست کنید، در منوی باز شده به Sort by بروید و روی پارامتر مورد نظر خود کلیک کنید. 

اگر پارامتری که می خواهید فایل ها بر آن اساس مرتب شوند را پیدا نمی کنید، روی دکمه More در منوی Sort by کلیک کنید، کادر مربوط به جزئیاتی که می خواهید فایل ها بر آن اساس مرتب شوند را تیک بزنید و سپس، روی OK کلیک کنید. 

بعد از آن، پارامتر مورد نظر در منوی Sort by به نمایش در می آید و به کمک آن می توانید فایل ها را مرتب کنید. 

نحوه مشاهده فایل های اخیراً باز شده برای برنامه های خاص در ویندوز

اگرچه، اکثر برنامه ها اجازه مشاهده فایل های اخیراً باز شده در برنامه را به کاربر می دهند اما ویندوز در اکثر موارد فایل های اخیراً باز شده را ردیابی می کند. 

به منظور مشاهده فایل های اخیراً باز شده برای یک برنامه خاص، به قسمت جستجوی ویندوز بروید و نام برنامه را تایپ کنید. در قسمت سمت راست نتایج جستجو، می توانید فایل های اخیراً باز شده در آن برنامه را مشاهده کنید و با یک کلیک به آن ها دسترسی داشته باشید. 

برای مشاهده فایل های اخیراً باز شده بیشتر از آنچه در نتایج جستجو وجود دارد، برنامه مورد نظر را باز کنید و به بخش فایل های اخیر آن بروید.

نحوه مشاهده فایل های اخیراً باز شده حذف شده از Quick Access

Quick Access یک نقطه دسترسی است که به شما امکان دسترسی به فایل های اخیراً بسته شده را می دهد. در نتیجه، اگر شما یا فردی که به طور مشترک از کامپیوترتان استفاده می کند، فایلی را از Quick Access پاک کند، فایل مورد نظر از محل اصلی خود پاک نمی شود. هنوز هم می توانید به فایل های به تازگی بسته شده در پوشه Recent Items از طریق مراحلی که در بخش های قبل توضیح داده شد، دسترسی پیدا کنید. 

نحوه مشاهده فایل های اخیراً باز شده حذف شده از Recent Items

در صورت پاک کردن تاریخچه File Explorer یا حذف فایل های به تازگی باز شده از پوشه Recent Items، این فایل ها به طور دائمی از ویندوز پاک خواهند شد. بازیابی این داده ها پیچیده است و شانس انجام این کار نیز بسیار پایین خواهد بود. با این وجود، راه حل هایی وجود دارند که می توانند به شما در دسترسی به فایل های اخیراً باز شده کمک کنند. 

به محل پوشه Recent Items بروید، روی پوشه کلیک راست کنید و نسخه های قبلی بازیابی را از منو انتخاب نمایید. بعد از آن، روی جدیدترین نسخه پوشه (در صورت وجود) و سپس، روی بازیابی کلیک کنید. 

اگر این گزینه در منوی پوشه Recent Items وجود ندارد، همین کار را برای پوشه والد «Windows» تکرار کنید. روی پوشه «Windows» راست کلیک کنید و بازیابی نسخه های قبلی را از منوی باز شده انتخاب نمایید. 

اگر هیچ یک از این پوشه ها دارای نسخه قبلی نباشند، تنها راه حل شما استفاده از نرم افزار بازیابی شخص ثالث به منظور بازیابی داده در پوشه Recent Items خواهد بود؛ البته، شانس موفقیت بسیار پایین است. 

همچنین بخوانید: چگونه برای یک پوشه در کامپیوتر رمز بگذاریم

دسترسی راحت به فایل های اخیراً باز شده

فایل هایی که اخیراً باز شده اند، به شما امکان مرور سریع کارهایی که خود یا فرد دیگری به تازگی انجام داده اید را می دهند. امیدواریم راهنمای ما دسترسی به فایل‌های اخیراً باز شده در Quick Access  و پوشه Recent Items را برایتان آسان کرده باشد.

اگر فردی فایلی را از پوشه Recent Items بعد از استفاده پاک کند، امکان بازیابی آن با روش های ارائه شده در این مقاله وجود دارد. اگر موفق شوید که عالی خواهد بود. در غیر اینصورت، باید از یک نرم افزار بازیابی شخص ثالث استفاده کنید. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو